Gå til innhold
Hundesonen.no

Kanskje, kanskje...


xxx12345

Recommended Posts

Da ble det slik at jeg bestemte meg for å droppe polenimporten. Vil ha valp som jeg kan forme selv og ikke en som allerede har hatt første løpetid når den kommer i hus.

Så da begynte søket på nytt. Er nå da i kontakt med en oppdretter som nettopp har parret en tsjekkiskimportert tispe med en av sine egne hanner og venter valper i midten av august. så da blir det kanskje, kanskje en valpis i hus i midten av oktober...

Det er bra jeg har mye og gjøre framover så ventetiden ikke blir så uhorvelig lang :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, og jeg håper å slippe og oppleve det du gjorde da. Er lite sorte dverger å oppdrive for tiden, spesielt hvis man skal føle seg litt sikker på at foreldredyrene ikke er L'Orealhunder...

OT: hadde du bare Symra med deg på Leangen på søndag? Sammen med datteren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende :ahappy: Lykke til med ventingen!

Er i litt samme situasjon selv, så jeg forstår spenningen... Riktignok er jeg litt lenger bak i prosessen enn deg, jeg er foreløpig i kontakt med oppdretter som planlegger parring. Tiden går sakte gitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå havnet jeg et øyeblikk i valgets kval her. Fikk e-post fra en svensk kennel i ettermiddag hvor det var mulighet til å få valp. Dette er en relativt kjent oppdretter med flere internasjonale championer, verdensvinner osv. De har valper nå.

Dette ble litt raskere enn jeg hadde planlagt da det skjer veldig mye framover nå med planleggingen av bryllupet og produksjon til en stor messe jeg skal være med på i midten av august. I tillegg velger de ut de beste valpene og beholder selv... Hos den norske oppdretteren jeg nevnte i første innlegg vil jeg få den beste tispen, men mor er ikke premiert (lite utstilt også), far er premiert men enda ikke champion da han er veldig ung.

Det skal ikke være enkelt gitt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så ble dilemmaet enda større...

Fikk forrige dagen svar på min tredje henvendelse. En relativt stor oppdretter her i Norge med mange champions og veldig fine hunder. De skal parre en nuch fra eget oppdrett med en miltichampion fra en stor svensk kennel i november. denne oppdretteren har kontakten blitt grei med men nå fikk jeg akkurat vite at Freyas oppdretter også har vist interesse for en tispevalp fra dette kullet. Hvordan forholde seg til dette? "Smiske" med ny oppdretter for å få førstevalget eller stille meg bak i køen etter Freyas oppdretter? Får i alle fall håpe at det blir flere gode tisper i det kullet da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Og så ble dilemmaet enda større...

Fikk forrige dagen svar på min tredje henvendelse. En relativt stor oppdretter her i Norge med mange champions og veldig fine hunder. De skal parre en nuch fra eget oppdrett med en miltichampion fra en stor svensk kennel i november. denne oppdretteren har kontakten blitt grei med men nå fikk jeg akkurat vite at Freyas oppdretter også har vist interesse for en tispevalp fra dette kullet. Hvordan forholde seg til dette? "Smiske" med ny oppdretter for å få førstevalget eller stille meg bak i køen etter Freyas oppdretter? Får i alle fall håpe at det blir flere gode tisper i det kullet da :)

Når det gjelder valget ditt så hadde jeg tenkt litt på ditt eget kunnskapsnicå og kjennskap til linjer. Bakdelen med mye "utenlandsk" er at det er vanskelig å undersøke o.l. Om planen din er å drive avl så er det ofte bedre (syns jeg) å starte med sikkre kort og kjente linjer. Siden kan du tenke utover når du føler kontrollen er der :)

Når det gjelder å smiske, så er det faktisk helt opp til oppdretteren! Spør hvordan dem gjør utvelgelsen, si hva du ønsker av valpen, hva du skal bruke den til osv og om dem er seriøs så forholder dem seg til det og er ærlige om valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med smiskinga var fleip da. Freyas oppdrettere er veldig gode venner av meg, fra lenge før noen av oss begynte med hund :) Og det er jo selvfølgelig opp til oppdretter å velge hvem som skal få hvilken hund.

Men man blir jo veldig sårbar med utenlandske linjer da det er veldig forskjellig praksis på farging av hundene i de forskjellige landene, men det er lite av det i Norge og Sverige. Så slik det står nå vipper jeg vel helst mellom den svenske oppdretteren og den siste av de norske. Men innen den tid kan det ha dukket opp nye aktuelle kull som bidrar til å gjøre forvirringen komplett :)

Skal ikke være lett å være valpekjøper gitt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det ville jeg tatt det siste valget.

Vis det er en dårlig tid å få valp nå fra gode svenske oppdrettere som skal ha de beste selv så ville jeg ikke tatt der i fra.

Vis det er lite premiering på den norske oppdretter nr 1 sine avls hunder ville jeg ikke valgt den vis det er en god premie hund du er ute etter.

Der i mot syns jeg det virker bra å vente kanskje det dukker opp enda bedre tibud mens du venter på at den siste norske oppdretteren skal få valper. Gode vinner muligheter på valpen der og god tid til planlegging.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uansett ikke aktuelt å hente valp fra det kullet den svenske oppdretteren har nå - men det kommer jo flere kull derfra også. De har veldig fine hunder men de plukker alltid ut de beste til seg selv da de alltid beholder hunder fra kullene sine. De annonserer heller aldri kull så når neste kull blir hos dem har jeg ikke den fjerneste anelse om. For alt jeg vet kan det jo bli flere år til neste gang - og så lenge vil jeg ikke vente. Tenker det er jo ikke verre enn å evt kjøpe hund derfra senere en gang.

Så er det dette kullet til norsk oppdretter nr 2. Dette er en veldig spennende kombinasjon - med påfølgende stor interesse fra de som kjenner rasen. De har gjerne 5-10 interessenter pr valp, så da skal det jo gjerne litt til. De kjenner jo tross alt ikke meg og får ikke besøkt dem i sommer...

De skal ha et kull til i høst, men den kombinasjonen tiltrekker meg ikke like mye...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nå fikk jeg akkurat vite at Freyas oppdretter også har vist interesse for en tispevalp fra dette kullet. Hvordan forholde seg til dette? "Smiske" med ny oppdretter for å få førstevalget eller stille meg bak i køen etter Freyas oppdretter?

Mitt tips til LinKr:

Smiske noe hemningsløst med din GAMLE oppdretter (Freyas oppdretter)!! :whistle: Kjøp dyre gaver til de, f eks Gassgrill med tre brennere + sidebluss og støpejernsrist til kr 1 499.- på Europris. Og får du mer til overs så kjøper du en oppblåsbar kano til de. :icon_fun:

Og så lar du de velge valp først! Mulig de da blir så satt ut av all smiskingen at de velger den nest beste valpen?? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...