Gå til innhold
Hundesonen.no

Psykisk ustabil med hund


Wulfi

Recommended Posts

Vet ikke hvor jeg skal begynne engang. Dette blir nok langt og rotete...

Vi flyttet hit for 2,5 år siden, og stort sett så trives vi veldig godt her. Naboene er kjekke, bortsett fra èn. Han er vår nærmeste naboe, så klart. En fyr fra Iran. Gift med en kvinne, men samboer med ei annen. De har 3 unger. Datteren deres er venninne med min datter.

Like etter vi kjøpte huset her fikk vi høre at det for noen år siden var en stor politiaksjon mot han, for han hadde begynt å skyte villt rundt seg i sentrum her. Vi fikk litt sjokk ja... Etter som tiden gikk så virket han egentlig ok.

I fjor sommer hadde dateren min besøk av ei venninne, og de skulle ligge i telt i hagen vår. Plutselig ringte det på døren her, og jeg gikk for å åpne. Det var iraneren, og ungen hans.

Han: Har do en ong jenta på besok her?

Jeg: Øh... jaaa...

Han: Hvor er hon? Jai komme til jole henne opp!

Jeg: Hæææ?

Han: Se hva hon gjåre mot min sønn. (Så viste han frem armen til sønnen sin, og hvis jeg la godviljen til så kunne jeg så vidt skimte en liten strek i huden hans. Mindre enn om en kattunge skulle klort han.)

Jeg: Eh.. Uffda. Det var ikke snillt. (Hva skal man SI liksom?)

Han: Hvis jai få tak i hun, jai komme til å banke henne! Mina barn er hellige, og ingen røre et hår på dem! Jai er ingen låvlig mann, jai drite i norge lover!! jai bryte låv uten å blunk, bare så du vet!

Han skremte jo vettet av meg! Jeg ble virkelig redd. Da han gikk fikk jeg ungene inn. Ikke pokker om jeg våget la dem ligge i telt!

Datteren min har pleid å sitte på med dem til/fra skolen. Omtrent hver dag. I vinter da samboeren hans skulle hente ungene på skolen, så begynte bilen å brenne. De kom seg ut i god tid, men bilen brant opp. En kamerat av meg kjørte de hjem. Han sa at hun var livredd for hva iraneren kom til å si fordi hun hadde ødelagt bilen. Min kamerat sa at det var jo ikke HENNES feil at bilen brant, men hun var så redd at hun skalv. (Året før kjørte hun i grøften her, og da skjelte han henne ut så vi hørte det over hele feltet omtrent...)

På kvelden kom samboeren bort hit og spurte om de kunne få låne bilen til mannen min neste morgen. De skulle bare på biltilsynet for å hente prøveskilt til den andre bilen sin. Bilen har speialstyling til mange ti-tallstusen, og en ****** dyr lakk.

Vi hadde slett ikke lyst, men hva kan man si da? De skulle jo bare en kort tur for å hente prøveskilt, og så hjem igjen. Kunne vel ikke skje noe galt på den korte turen? Vi sa motvillig ja..

Neste morgen satt Iraneren seg i bilen og skulle rygge den ut herfra. Han klarte selvsagt å henge frontstylingen fast i gjerdet, og knakk fronten, og ene sideskjermen. Lykten på den siden som var ny, og spesialbestillt ble pulverisert.

Jeg så det hele fra vinduet, og tenkte at nå kommer han og gir beskjed, hva skal jeg SI... *huff*

men neida, mens "halve bilen" lå igjen i innkjørselen her så kjørte han videre.

Da han kom hjem kom han og ringte på:

Han: Off, jai ødela bilen deres. Jai være så lai mei!

Jeg: Ehh... ja..

Han: Ikke være urålig, jai ska betale alt! Ingen problem!

Jaja, det var da enda godt at han hadde tenkt å betale for seg. Det koster å bestille extreme styling fra tyskland liksom...

For å gjøre en lang historie kort: Han betalte ikke. Endte opp med at vi måtte ta det på forsikringen, men han lovet å betale egenandel+bonustapet. Tilsammen 17.000,-

Vi har selvsagt ikke sett noe til de pengene. Og hver gang vi spør så er det samme visa: Jai skal selge chevyen, jai få 60.000 da, jai bare fikse den først. censored

Og nå... i går:

De har jo en liten hund på ca 4 mnd. Blanding av Border Collie og Berner Sennen tror jeg.

I går satt jeg her i stua foran pc`n. Plutselig hører jeg at hunden hyler!

Jeg spretter opp og kikker ut vinduet. Der står han og holder hunden i nakkeskinnet, og rister han en meter over bakken. Så slapp/mistet Snoppi ned på bakken, og sparket han flere ganger mens han hyyylte fortvilet stakkars.

Han står alltid i bånd så han hadde jo liten mulighet til å slippe unna, men smatt til slutt unna.

Jeg sto paralysert i vinduet og kunne ikke tro mine egne øyne... Tårene vellet frem, og jeg hadde mest av alt bare lyst å gå ta hunden fra dem!

Hver gang jeg ser Snoopi nå, så får jeg bare lyst til å grine.

Jeg tør ikke gjøre noe. Jeg kan ikke ringe dyrebeskyttelsen engang. Jeg er så redd Iraneren kommer til å hevne seg på oss, eller Prada for den saks skyld. (Vi er de eneste som ser hunden der den står bundet.) Han har tidligere uttalt ting som:

"Det være enkleste sak i verden å drepe en menneske når jai har vært soldat i Iran"

"Det er ikke no forskjell på å drepe en mennesk eller flue."

"Da jai var soldat vi drepte hver dag."

Jeg er livredd fyren...

Han har portforbud hos to av naboene pga trusler.

Min venninne på hundepensjonatet sa også at det var fint lite jeg kunne gjøre med dette, jeg måtte først og fremst tenke på min egen sikkerhet.

Men så ser jeg lille hunden dah, som logrer og er like glad i familien sin igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å herregud!! Litt av en situasjon du sitter i nå, jeg hadde nok ring dyrebesyttelsen, men er ikke alltid de får gjort så mye så lenge hunden får mat og vann og ser frisk ut...

Opplevde nylig på tur at en dame rett og slett banket opp hunden sin. Hun slo den gjentatte ganger i hodet og skrek til den, hunden skrek av smerter og hun fortsatte å hyle tin hunden mens hun tok den fysisk... Vanskelig å si hva man gjør i sånne situasjoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ringt dyrevernet/mattilsynet (samme nummer) og lagt inn en bekymringsmelding hos dem. Du kan fint være anonym og ber du om det har de ikke lov til å fortelle den anmeldte (eller andre for den saksskyld) om hvem henvendelsen kom fra. Jeg vet jeg ikke hadde klart å bare sitte å se på en hund bli behandlet på den måten.

Fordelen med å melde det er at selvom de kanskje ikke finner noe galt første gangen vil det være regsitret at det har vært en sak mot dem. Hvis da flere melder dem for andre ting senere vil de ha mer å gå på.

Skjønner at det kan være vanskelig og at han kan virke truende, men hvis du føler at du (eller de rundt deg) har blitt truet er det bedre å si ifra til noen enn å bare gå rundt med frykten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

La oss IGJEN repetere!!!

Det er IKKE noe POENG å ringe DYREBESKYTTELSEN!!

OM man er vitne til misshandling eller mistenker at en hund vanskjøttes/misshandles så skal man ringe

MATTILSYNET (ved dyrevernet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss IGJEN repetere!!

Det er IKKE noe POENG å ringe DYREBESKYTTELSEN!

OM man er vitne til misshandling eller mistenker at en hund vanskjøttes/misshandles så skal man ringe

MATTILSYNET (ved dyrevernet)

og om det er pågående dyremishandling (altså hund i varm bil, hest løs i veibanen, mann som voldtar gårdsdyr, eller andre ting som må stoppes øyeblikkelig) så er politiet den rette instansen.

Forresten så ville jeg anmeldt den første episoden med mannen, truslene han kom med på døra. Et voksent, friskt menneske oppfører seg ikke sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en sånn nabo ville jeg vært MEGET forsiktig med å henge ham ut på nettet! Her har du gitt ut personnavn,opplysninger om fam.forholdene hans, geografisk beliggenhet - at du tør! At hans norske samboer har valgt å kaaste bort livet sitt på denne typen, er hennes sak. Valpen kan du derimot hjelpe, ved å kontakte Mattilsynet, eller få med deg noen store, sterke karer. De kan jo gi ham klar melding: Her i Norge behandler vi ikke dyr slik, gjør du det en gang til så::::::Dette er språk slike bøller forstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslim med hund? Her er det noe som skurrer. Den eneste rasen en ekte muslim har lov til å eie er golden reteriver, alt annet er skittent. Men, ustabil som du sier.

Lotta:

Du kommer ikke langt uten noe bevis, men du kan jo prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslim med hund? Her er det noe som skurrer. Den eneste rasen en ekte muslim har lov til å eie r golden reteriver, alt annet er skittent. Men, ustabil som du sier.

Hvorfor akkurat Golden? :ahappy:

Og, just for the record, det står jo egentlig ikke at han er muslim. Bare at han er fra Iran. Finnes jo de som ikke akkurat følger den muslimske tro slavisk av innvandrerne som bor her i landet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslim med hund? Her er det noe som skurrer. Den eneste rasen en ekte muslim har lov til å eie r golden reteriver, alt annet er skittent. Men, ustabil som du sier.

Lotta:

Du kommer ikke langt uten noe bevis, men du kan jo prøve.

OT: Det står da ikke noe sted at personen er muslim? De fleste iranere som bor i norge er ikke muslimer. Ofte er det derfor de har kommet hit, pga politisk asyl osv..

Hadde jeg vært deg hadde jeg filmet og tatt bilder om mulig og sendt en bekymringsmeding til mattilsynet. Skjønner veldig godt din frykt og fustrasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antar at siden "Jenta" han går i slør osv. at de er praktiserende muslimer.

Bazzin: Det samme sier jeg.

Zufty: Usikker, sikkert en eller annen fyr som hadde en Golden med høy status i Islam.

:rolleyes: Jeg går utfra at dette bare var en spøk det med Golden..., eller?

De eneste hunderasene som er "godkjente" av muslimer er saluki (persisk mynde) og sloughien. Og disse rasene blir ikke engang sett på som "hunder" - for hunder er urene dyr.

Golden retriver er nok bare en hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vet at man kan være anonym, men uansett så kommer han til å vite hvor det kommer fra. Det kun vårt hus som har utsikt der hunden står. Og han så oss i vinduet.

Aller helst har jeg lyst å flytte faktisk.

Nå har jeg tatt ned persiennene foran vinduet, og hvis jeg hører hunden hyle igjen så vil jeg prøve å få filmet det.

Tviler på om mattilsynet gjør noe så lenge hunden er frisk og rask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En muslim med hund? Her er det noe som skurrer. Den eneste rasen en ekte muslim har lov til å eie er golden reteriver, alt annet er skittent. Men, ustabil som du sier.

Lotta:

Du kommer ikke langt uten noe bevis, men du kan jo prøve.

Du har ikke vurdert å forsøke å sette deg inn i disse tingene før du uttaler deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guri, hvis jeg hadde vært deg hadde jeg vært ganske så redd ja! Jeg synes du først skal ringe til politiet eller møte opp på politistasjonen og forklare situasjonen din. Dere finner nok en løsning på problemet hvis politiet "gidder". Men det MÅ han jo gjøre!

Stakkars lille valpen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis politiet har noe på han der fra førav, så MÅ de ta deg seriøst! Hvis han har portforbud hos 3 av 4 naboer liksom, så må jo de fleste skjønne at det er noe oppi topplokket som ikke er helt rett! Vræl, jeg blir så sinna av å lese om sånne folk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

OT: Visse folk her har meget liten innsikt i "muslimer" og deres være ¨måte <_<

Bare fo rå si det enkelt: Jeg leier av muslimer, jeg har to hunder....

Jeg har venner som er muslimer, dem har hund. jeg har vært på besøk i afrika til muslimer... dem hadde Schäfer i huset!

Noen bør sette seg ned å tenke litt over sine holdninger :lærer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Visse folk her har meget liten innsikt i "muslimer" og deres være ¨måte <_<

Bare fo rå si det enkelt: Jeg leier av muslimer, jeg har to hunder....

Jeg har venner som er muslimer, dem har hund. jeg har vært på besøk i afrika til muslimer... dem hadde Schäfer i huset!

Noen bør sette seg ned å tenke litt over sine holdninger :lærer:

Er da ikke noe sjokk at tråden tok denne vendinga da :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øh...du reagerer sterkt på at han nakkeristet hunden, men velger å bo ved siden av en mann som har skutt vilt rundt seg, truet jentungen din (?) med juling, "setter" fyr på bilen og har besøksforbud hos to andre naboer på grunn av trussel???

Skjerm ungene dine først og fremst, og flytt! I det minste rapporter trussler etc.

??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: Visse folk her har meget liten innsikt i "muslimer" og deres være ¨måte <_<

Bare fo rå si det enkelt: Jeg leier av muslimer, jeg har to hunder....

Jeg har venner som er muslimer, dem har hund. jeg har vært på besøk i afrika til muslimer... dem hadde Schäfer i huset!

Noen bør sette seg ned å tenke litt over sine holdninger :lærer:

OT - igjen...

Jeg ikke helt hvem du sikter til i innlegget ditt, men jeg svarer nå uansett...

Det at muslimer har hunder av ymse raser er jo en ting. Ingen som har protestert på det. Men - i Islam har salukien/sloughien et "godkjent" stempel, det gjelder *iallefall ikke* en golden :rolleyes: Dette har ingenting med holdninger å gjøre, det er bare (historiske) fakta. Jeg vet om muslimer jeg som har hunder som ikke er i nærheten av å være mynde, og jeg vet om mange muslimer som aldri har sett/hørt om saluki/sloughi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
OT - igjen...

Jeg ikke helt hvem du sikter til i innlegget ditt, men jeg svarer nå uansett...

Det at muslimer har hunder av ymse raser er jo en ting. Ingen som har protestert på det. Men - i Islam har salukien/sloughien et "godkjent" stempel, det gjelder *iallefall ikke* en golden :rolleyes: Dette har ingenting med holdninger å gjøre, det er bare (historiske) fakta. Jeg vet om muslimer jeg som har hunder som ikke er i nærheten av å være mynde, og jeg vet om mange muslimer som aldri har sett/hørt om saluki/sloughi...

Mitt svar var på generelt grunnlag da jeg syns flere viste fine tegn på fordømming pga mangel på kunnskap...

Dem som føler seg truffet av mitt innlegg får heller sende meg en pm (om dem føler for det) eller muligens ta en runde med seg selv i tenkeboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...