Gå til innhold
Hundesonen.no

Vegetarmat - Forslag til oppskrifter


Cezaree

Recommended Posts

er det noen som har forslag på noe mat uten kjøtt i? Jeg spiser ikke fisk eller kylling heller btw... hehe litt vanskelig i mat veien?? neida :rolleyes:

men begynner og bli litt lei maten min nå, så tenkte at noen her kanskje har noe bra mat og dele med meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er viktig at du får i deg nok proteiner, og du bør derfor få i deg f.eks. erter og bønner, helst i kombinasjon med stivelse (poteter, pasta etc). Nøtter er også veldig proteinrikt.

Jeg pleier ofte å spise wokede grønnsaker (f.eks. gulrot, mais, bønner og brokkoli) med kald saus (kesam/matyoghurt med diverse krydder oppi, evt tzatsiki).

Eller vegetarlasagne... Lag lys jevning (smelt smør og ta oppi mel slik at det blir en glatt saus) og ta revet ost oppi sånn at du får ostesaus, bland sammen med pasta og f.eks. bønner og squash i en ildfast form, legg litt ost på toppen og steik i ovnen.

Også spiser jeg en del nøttekarbonader og grønnsakskarbonader.... Skal se om jeg ikke får rotet fram en oppskrift eller to her.

Mandel- og valnøttkarbonader:

2 kopper havregryn

Vann

1 kopp mandler

1 kopp valnøtter

2 egg

1 løk

Krydder (hva du vil...)

Ha havregrynene i en skål og hell vann over til det dekker grynene, og la det stå minst en time og svelle. Mal mandler og nøtter. Finhakk løken. Bland alt og tilsett krydder.

Form deigen til karbonader med en stor skje, stekes på middels varme.

Annen nøttekarbonadeoppskrift:

150 gram malte hasselnøttkjerner

1-2 ss revet løk

2 egg

Salt og pepper

Smør og olje til steiking

Bland alt godt sammen til en farse, form den til flate karbonader og stek dem pent gylne i smør og olje.

----

Nøtte- og grønnsakskarbonader er veldig fint å fryse ned. Om du f.eks. lager tredobbel porsjon har du veldig lenge, og da er det fort gjort å ta opp to-tre stk, steike dem (evt varme i micro) og spise ved siden av pasta, ris, poteter eller grønnsaker.

Grønnsakskarbonader fant jeg ikke oppskriften på nå i farta, men det ligger mye ut på nettet om du googler litt. Et tips er å koke opp linser og ta oppi, slik at du får mer proteiner i karbonadene.

Basicly er det i alle fall at du koker opp de grønnsakene du vil ha med, moser dem og blander sammen, tilsetter litt egg for å få bedre konsistens (evt havregryn om den blir for glatt og tynn) og krydder for å få mere smak, også former du til karbonader og steiker. Gode ting å putte i grønnsakskarbonadene er som sagt linser, men også kålrot, gulrot, poteter, brokkoli og alt annet som kan kokes og moses..

Ellers så er det veldig godt med aubergine-biff, altså at du steker aubergine i skiver. Spesielt godt om du legger inni en ciabatta og spiser med salat og hvitløksdressing til.

Andre forslag: Ertesuppe og brød, ertestuing og stekt squash, brokkoli-lasagne, vegetariske pizzasnurrer, potetbåter og stekt paprika gratinert med ost... Tomater fylt med ris, stekte brødbiter og innmaten fra tomatene (putt i ovnen i ca femten minutter, veldig godt med pommes frites)... Egentlig er det bare fantasien som setter grenser. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Taco. Bytt ut kjøttdeigen med chilibønner. Synes det smaker bedre enn med kjøttdeig selv, så jeg har nesten bare vegetartaco selv.

Kan man ikke bytte ut kjøttdeig med hakket aubergine forresten? Mener å ha lest det et sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen god kjøtterstatning i taco er å steike hakkatomater (sånne på boks), tilsette tacokrydder (sånn som man bruker når man steiker kjøttdeig til taco), basilikum og annet krydder. Det er veldig godt, særlig om man steiker det såpass lenge at det ikke blir så veldig flytende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...