Gå til innhold
Hundesonen.no

Har du pyreneisk gjeterhund?


siljestokka

Recommended Posts

Er det noen her i fra sonen som har valper fra Åsa Thunqvist. Lurer litt på hvordan valpene blir som voksne. De har nå et kull og jeg har veldig veldig lyst på en :rolleyes: .

Såeh, har du bilder fra noen av avkommene i voksen alder.... Bare legg dem ut hær :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes 5 Face Rase i Norge, hvorav 3 kommer fra Light My Fire. Den eldste er en svart gutt på 3 år(?) og bor i NordNorge. De 2 andre er 13 måneder og søsken, en svart gutt og ei harlekin jente.

Hundene fra Light My Fire fikk berømmelse på rase-spesialen i Stockholm i mai, både eksteriørt og mentalt. Jeg er kjempefornøyd med han min, Light My Fire Pactole (Ollie)! Og jeg er kresen i valg av oppdretter! Har også en import på 13 uker fra Frankrike, og merker stor forskjell gemyttmessig!

Legger gjerne ut noen skrytebilder!

Her er ett av de to søskene:

så etter hans første utstilling:

på brukshundtrening:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La inn litt for store bilder. Har redigert og lagt inn noen flere.

Kan tilføye at Åsa Thunqvist har drevet oppdrett av Poil Long i 20 år, så hun er vel en av oppdretterne i Sverige som kjenner den Pyreneiske gjeterhunden best! Men hun satser nå mer på Face Rase. Mange av hennes langhårsvarianter gjør det forøvrig meget bra på agilitybanene i Sverige.

Søsteren Prizzi har en hjemmeside. Her er linken:

http://home.online.no/~aina-mla/index.cfm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en så utrolig flott rase :) . Stjal noen bilder jeg .. Håper det er greit :unsure: . Vi passet en blanding som ser akkuratt som den sorte. Den var bare litt større :hyper: .Nå skal jeg mase, mase, mase på foreldrene mine om å få en :poke: .(Eller kjøpe en selv da:P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den tispen tror jeg at jeg hilste på i våres. På en utstilling. Helt utrolig søt og herlig. Et godt voksent hyggelig par som eier henne? Jeg ble helt dårlig..har så sansen for harlequinfargen..*sukk* farlig farlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var nok henne, Light My Fire Prizzi. Hun har frekventert utstillingsringene endel i år med stort sett bra resultater. Fikk kjempegod kritikk av en av rasens største dommerprofiler på rasespesialen i St.holm i mai:-))

Hun er en fantastisk søt og trivelig hund, som jeg har gleden av å trene med ukentlig:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha en sånn rase jeg, tror jeg hadde gått på veggen av all energien. Jeg trives med å kunne skru av bikkja en gang i mellom. Men sjarmerende er de! Passer til folk som er mer aktive enn jeg er gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i hvertfall sprut i ham! Men jeg føler meg litt truffet over at han kalles ' i retrieverversjon' akkurat der han ligger og drunter. Du mener vel utstillingsretrieverversjon?? :P

JA "drunte-bildet" er helt klart utstillingsretriever-versjon! (Hvor mange tråkker jeg på nå?)

Bildet er gitt navn før jeg traff energibomba di. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde hvor han hopper himmelhøyt med alle 4 bena hver sin vei. Så kan jeg kalle det jaktretriever-versjon... :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke ha en sånn rase jeg, tror jeg hadde gått på veggen av all energien. Jeg trives med å kunne skru av bikkja en gang i mellom. Men sjarmerende er de! Passer til folk som er mer aktive enn jeg er gitt.

He he... Ingen problem faktisk, og det fra en med både jaktlabbe og pyrre!

Man kan faktisk helt fint klare å skaffe seg en pyrre som ikke er dugenes til noe som helst, absolut noe å tenkt på for de som muligens skal ha pyrre.

Har vært heldig med Birk, han har bra treningskapasitet, avknapp og god psyke :)

Skal se om jeg får lagt ut noen bilder etterhvert som jeg finner ut hvordan det gjøres...

Blir ikke bildene krympet automatisk? Evnt hvordan gjør jeg det? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JA "drunte-bildet" er helt klart utstillingsretriever-versjon! (Hvor mange tråkker jeg på nå?)

Bildet er gitt navn før jeg traff energibomba di. Skal se om jeg ikke kan få tatt et bilde hvor han hopper himmelhøyt med alle 4 bena hver sin vei. Så kan jeg kalle det jaktretriever-versjon... :Laugh:

Ja, det synes jeg virkelig du skulle gjøre :Laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder ja :) Elsker den rasen :) Kan noen fortelle litt om personligheten dems, og hvordan det er og leve med dem? (mener ikke å ødelegge tråden her altså, men det kan jo være intressangt for Labbetussgutten=D også :x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder ja :P Elsker den rasen :P Kan noen fortelle litt om personligheten dems, og hvordan det er og leve med dem? (mener ikke å ødelegge tråden her altså, men det kan jo være intressangt for Labbetussgutten=D også :P)

Heisann, nå vet jeg ikke om du mente kort- eller langhårsvarianten, men jeg kan nå skrive litt om langhårstypen.

Pyrren er aktive og arbeidsvillige hunder - stort sett... Man kan være uheldig både med linjer og individer som ikke egner seg som annet enn familiehunder.

Pyrren skal være sky og reservert men med en god psyke og evne til å avreagere. Unntaket er ofte ift skudd/fyrverkeri.

For å leve med en pyrre bør man være ganske rund i kantene...

De er matgal å vil gjøre det meste for å få tak i chipsen på stuebordet, uavhengigh om hvor mangen ganger man har kastet dem ned derfra!

Man må tåle litt bjeffing, de varsler lett. De bør også få bruke både kropp og hode jevnlig for å ikke lage seg kjedelig hobbyer som feks tapetskrelling.

Rasen har en tendens til å lage seg situasjoner/gjenstander å være redd for, de fleste andre raser tilsier at man tilnærmer seg det farlige gradvis og forsiktig. Men med pyrren må man sette ned foten med en gang å si at nei- dette har du ikke lov til å være redd for. Dette er noe som lett videreutvikle seg dersom hunden får lov til å være redd.

Pelsen er lett å holde, børsting en gang inuken/en gang hver 14. dag. I Frankrike foretrekkes dreads, endel dommere som ikke har peeiling vil påstå at hunden er ustelt :P

Pelsen bruker laaang tid på sette farge og struktur, helt normalt at den ikke er ferdig utviket før hunden er 3 år. Lovlige farger er: fawn i forskjellige nyanser også med charbonne, svart grå, harlequin og brindle.

På rasespesialen i mai så vi dessverre mangen hunder som ikke bare trakk seg for dommeren men også bet, i Frankrike var dette ganske hverdagslig sa dommeren :whistle:

Pyrren ble tidligere brukt som gjeterhund sammen med Pyreneerhunden, den lille gjetet og varselt om fremmede og rovdyr, mens den store voktet. Rasen ble også brukt som korrespondanse hund i krigen, hvor den ble sendt med beskjeder mellom forskjellige poster i felten.

Endel hd på rasen i sverige, statistikkene er bedre nedover i europa. Selv om man selvføgelig bør være obs på dette mener jeg at mentalitet er vel så viktig å ivareta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann, nå vet jeg ikke om du mente kort- eller langhårsvarianten, men jeg kan nå skrive litt om langhårstypen.

Pyrren er aktive og arbeidsvillige hunder - stort sett... Man kan være uheldig både med linjer og individer som ikke egner seg som annet enn familiehunder.

Pyrren skal være sky og reservert men med en god psyke og evne til å avreagere. Unntaket er ofte ift skudd/fyrverkeri.

For å leve med en pyrre bør man være ganske rund i kantene...

De er matgal å vil gjøre det meste for å få tak i chipsen på stuebordet, uavhengigh om hvor mangen ganger man har kastet dem ned derfra!

Man må tåle litt bjeffing, de varsler lett. De bør også få bruke både kropp og hode jevnlig for å ikke lage seg kjedelig hobbyer som feks tapetskrelling.

Rasen har en tendens til å lage seg situasjoner/gjenstander å være redd for, de fleste andre raser tilsier at man tilnærmer seg det farlige gradvis og forsiktig. Men med pyrren må man sette ned foten med en gang å si at nei- dette har du ikke lov til å være redd for. Dette er noe som lett videreutvikle seg dersom hunden får lov til å være redd.

Pelsen er lett å holde, børsting en gang inuken/en gang hver 14. dag. I Frankrike foretrekkes dreads, endel dommere som ikke har peeiling vil påstå at hunden er ustelt :whistle:

Pelsen bruker laaang tid på sette farge og struktur, helt normalt at den ikke er ferdig utviket før hunden er 3 år. Lovlige farger er: fawn i forskjellige nyanser også med charbonne, svart grå, harlequin og brindle.

På rasespesialen i mai så vi dessverre mangen hunder som ikke bare trakk seg for dommeren men også bet, i Frankrike var dette ganske hverdagslig sa dommeren :P

Pyrren ble tidligere brukt som gjeterhund sammen med Pyreneerhunden, den lille gjetet og varselt om fremmede og rovdyr, mens den store voktet. Rasen ble også brukt som korrespondanse hund i krigen, hvor den ble sendt med beskjeder mellom forskjellige poster i felten.

Endel hd på rasen i sverige, statistikkene er bedre nedover i europa. Selv om man selvføgelig bør være obs på dette mener jeg at mentalitet er vel så viktig å ivareta.

Tusen takk for langt og fyldig svar :P Er det stor forsjell mellom pelsvariantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har korthårs-varianten.Synes *mokken* har gitt en meget god beskrivelse av rasene, og det meste gjelder begge variantene. Det er noe forskjell mellom Poil Long (langhår) og Face Rase (korthår).Det mest slående er pelsen; korthår steller seg selv. Jeg har børstet over hunden min dagen før en utstilling... and that`s it. Face Rasen er også noe roligere og noe mer sosial enn Poil Long, men som Mokken skriver; mye er avhengig av linjer og enkeltindivider.

Det er en GJETERHUND med masse energi og meget raske reaksjoner og som får med seg det meste som skjer (og det som kanskje kan komme til å skje). Den skal jobbe selvstendig, og flytte sauene også uten at bonden selv er til stede. Den skal selv finne den tryggeste veien å føre flokken. Franske bønder ler når de hører om gjeterhundkurs. En god Pyreneisk Gjeterhund skal ikke trenge noe kurs for å lære seg å gjete... det skal ligge i blodet! Det den trenger er erfaring.

Min eldste er 13 mnd. Jeg har stor tro på å legge et bredt grunnlag, så vi trener både lydighet, bruks og har såvidt "snust på" agility. Han er et kjempetalent på alle områder, MEN treningen krever planlegging. Han er en racer til å finne "billigste" vei til belønningen, og baklengskjeder ting han tror henger sammen. Dersom han ikke finner løsningen raskt, så melder han seg ut. Han generaliserer lite... folk som gjemmer seg i skogen er super-spennende, men folk som vi tilfeldig møter er enten verdt et bjeff eller total ignorering. Han går som de fleste gjeterhunder lett over i stress, og vi har brukt mange timer på ro-trening i ulike situasjoner. De trenger mye miljøtrening og sosialisering som valper. Og som også mokken skriver; de trenger å bruke hodet sitt!

Minsten min er 3 mnd og er en fransk import. Jeg ser tydelige likhetstrekk med "svensken", men tror nok at vi i Skandinavia er mye mer bevisst på gemytt og tidlig sosialisering / miljøtrening. Mange av de franske kennelene lar valpene vokse opp ute i uthus / låve og de er ikke vant med vanlige hus-aktiviteter (støvsuger, vaskemaskin, kjøkken-skrammel, sofa-kos mm). Yngstemann er meget selvstendig, og han mener nok at han kan erobre verden helt på egen hånd. Men når rasen skal være på alerten og i tillegg har raske reaksjoner, så kan man ende opp med mye uønsket selv-læring. Man må gå foran og vise at slik og slik gjør man bare ikke, det og det får du ikke lov til å være redd for, sånn og sånn skal du reagere på det. Det er mye lettere å få til med en valp som har vokst opp med menneskekontakt og med en mor som er generellt miljøsterk. Min neste pyrre (om mange, mange år) blir en svenske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fyldig og bra forklart :whistle: . Jeg har bestemt meg for å vente med å anskaffe meg en pyrre.. I alle fall til jeg er ferdig med utdanning og sånt. Men det er veldig koselig å lese om rasen :P Så bare legg inn bilder og skriv om rasen dere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
    • Jeg ville nok tenkt over hvorvidt hundene vi omgikkes var vaksinerte og friske, og ikke la valpen hilse på tilfeldige fremmede hunder. Jeg ville definitivt ikke oppsøkt hundeparker, f.eks. Men ellers tenker jeg at det er relativt trygt her i Norge så lenge man tenker seg litt om.
    • Nei. Jeg tenkte ingenting på begrensninger rundt andre hunder før 12 ukers vaksinen. Tilfeldigvis tok vi vaksine samme dag som valpekurset skulle ha første dag hvor valpene var med. Men jeg ville ikke latt det begrense meg heller.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...