Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikker!! (for ørtende gang, men jeg trenger svar)


Wheaten terrier

Bruker du klikker?  

18 stemmer

  1. 1.

    • Ja, kjempebra treningsmetode!
      5
    • Ja, av og til
      5
    • Er ikke helt sikker jeg, på hva jeg bruker
      2
    • Nei, ikke klikker på meg, nei!!
      6


Recommended Posts

Hvordan fungerer klikkertrening egentlig? Jeg leste innelgget til Amy, men må innrømme jeg ikke forstod så mye :oops: Noen som kan forklare på en litt enklere måte (ikke vondt ment, Amy :D )

Jeg har liksom forestilt meg at da går man rundt og klikker hele tiden :oops: , men dere gjør jo ikke det... Og det er så mange, de aller fleste har jeg skjønt, som er så fornøyde med klikker...

Så kan noen forklare meg litt?

Og hvor får man kjøpt klikker?

Hva koster det?

Hvordan virker det?

Er "klikkertrening for din hund" en bra bok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke rette personen til å gå i gang med å forklare og si fordeler og ulemper, siden jeg er helt grønn og en dum nybegynner hittil. Ikke en gang har jeg hund - øver meg på nabobikkja! Men jeg ville anbefale (hvis du har tid og gidder) å lese noen klikkertreningsbøker. Da skjønner man mye lettere. Ikke Skyt Hunden er vel en av de beste..?

Altså, jeg prøver å følge konseptene av klikkertrening, men bruker ikke klikkeren. Jeg sier "bra" istedet. Det fungerer ikke like godt som en klikker, av mange praktiske grunner. Men saken er at det er ikke selve klikkeren som er poenget i klikkertrening. Det er bare et redskap. Poenget er at du skal lære inn hunden til en lyd som betyr "det du gjorde akkurat nå var kjempebra!". Og så etter hvert finner den ut av hva som er lurt å gjøre for å oppnå noe belønning (som kan være hva som helst, så lenge hunden liker det). Hmm... Ikke helt godt forklart, men jeg er som sagt helt ny på det.

Et morsomt eksempel: En dag jeg var på tur med Hera, bestemte jeg meg for at "nå skal jeg ta mot til meg og prøve å lære henne et triks ved hjelp av klikkertrening". Jeg tok fram en godbit og viste den til henne. Hun satte seg automatisk ned, og ventet på å få den. Jeg ble bare stående, og sa ingenting. Etter hvert ble hun litt usikker, satte seg enda nærmere meg, og visste ikke hva hun skulle gjøre. Plutselig begynte hun å tilfeldigvis se litt til siden, og akkurat DA sa jeg "bra" og ga henne godbiten. Vi fortsatte på samme måte. Etter omtrent 8 gjentakelser begynte hun oftere og oftere å se til siden.

På neste tur fortsatte vi. Nå var hun allerede blitt helt ram til å se til siden! Med en gang jeg tok fram en godbit og så på henne, så hun til siden. Det tok ikke lang tid, nei!!

Og tenk - dette fant hun ut helt selv. Jeg sa aldri noe til henne annet enn "bra", og jeg viste henne aldri med hendene hva hun burde gjøre. Og dette er en hund som aldri hadde vært borti klikkertrening før.

Dessverre dro jeg på ferie i over 3 uker og fikk aldri lært henne det helt (fikk aldri satt på kommando og finpusset på det), men det var uansett en morsom opplevelse! Tenk at vi fikk det til! Både hun og jeg er jo helt nybegynnere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker fungerer slik (i primitive trekk)

innlæring.. hunden må lære at lyden klikk betyr belønning/akkuratt det du gjorde da du hørte klikket var ønsket adferd. dette lærer du inn ved å ha masse godbiter i hånda, klikke med klikkern og gi godbit, klikke med klikkern og gi godbit, klikke med klikkern og gi godbit, helt til hunden kombinerer klikk med godbit!

for å lære inn sitt holder du godbit og klikker i hånda, påenget er at hunden skal prøve seg fram selv og bruke hodet. du venter da til hunden setter seg og da klikker du.

gjenta dette til hunden skjønner at den må sette seg for å få deg til å klikke. da kan du begynne å legge på komando ord osv.

anbefaler å lese bøker om emnet. det er sikkert noen her inne som har noen tittler å annbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

klikker er æsj, så enkelt er det smoke

Jeg skjønner ikke hvorfor du gidder å skrive det. Hun ber om hjelp til å finne ut mer om klikkertrening, hvordan det virker o.l. Hvorfor må du alltid snakke dritt? Det er til tider ganske provoserende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bare ærlig..

Javel? Men denne tråden handlet faktisk ikke om å snakke mest mulig dritt om klikker-trening. Det var noen som ville vite mer om klikker-trening, og du er vel neppe den beste til å fortelle om det. Og hvis det er noen her inne på forumet som ikke har fått med seg din mening om den saken, så kan det like godt være det samme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

greit.. vil du jeg skal slette innlegget? Jeg kan gjøre det hvis du vil :)

Nei, det synes jeg ikke. Synes bare det er teit at du må kommentere hvert eneste innlegg hvor det blir nevnt ordet klikker-trening, med noe så patetisk som "klikker er æsj" eller "klikker er bæsj". Synes du ikke selv at det blir litt dumt? Eller synes du bare det er digg å provosere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja... jeg må si jeg bøyer meg i støvet. Var feil av meg å si det :) jeg bare har fått litt sånn avsky for det etter at så mange klikkeklikkerer har hakka på meg...men det var feil av meg, så jeg bøyer meg i støvet... kan slette det dumme innlegget jeg :) ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var feil av meg å si det :) jeg bare har fått litt sånn avsky for det etter at så mange klikkeklikkerer har hakka på meg...

Jeg er glad for at du sier det i alle fall :) Jeg blir litt lettantennelig så sent på kvelden :) Men synes ikke du skal slette innlegg, det er så frustrerende å lese med manglende innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til emnet. Åja, man skal ikke vise godbit? Ops, det har jeg ikke fått med meg. Men kanskje like greit at jeg gjorde det, for å "provosere" fram en reaksjon. Jeg ville bare teste litt, mest for lek. Og når man bare går noen få turer innimellom er det vanskelig å komme skikkelig i gang med noe som helst *flire* Men takk for info! Jeg burde lese Ikke Skyt Hunden.. Har ikke fått med meg den ennå.

Hihi, linn88 forklarte det kanskje litt bedre ja. Men én ting - man kan da bruke andre ting enn godbit også. Poenget er vel at det er noe hunden vil jobbe for? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bruk hva som helst! Det viktige er at det skal være en kort og enkel lyd som er lik hver eneste gang, og som ikke så lett forveksles med andre ting. Fløyte er nok ikke alltid like praktisk, i og med at du må traske rundt med den i munnen hele tiden. Da kan du ikke si kommandoer samtidig. Klikkeren kan du også lettere "gjemme bort", slik at ikke hunden kun oppfører seg pent når den ser deg stå med fløyta i munnen.

Du kan jo trene inn både klikker og fløyte kanskje, slik at når hunden er langt unna og det er mye bråk, så kan du bruke fløyta så den hører deg?

Du må registrere deg tror jeg, men det er gratis! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til emnet. Åja, man skal ikke vise godbit? Ops, det har jeg ikke fått med meg. Men kanskje like greit at jeg gjorde det, for å "provosere" fram en reaksjon. Jeg ville bare teste litt, mest for lek. Og når man bare går noen få turer innimellom er det vanskelig å komme skikkelig i gang med noe som helst *flire* Men takk for info! Jeg burde lese Ikke Skyt Hunden.. Har ikke fått med meg den ennå.

Hihi, linn88 forklarte det kanskje litt bedre ja. Men én ting - man kan da bruke andre ting enn godbit også. Poenget er vel at det er noe hunden vil jobbe for? :D

Da vil jo ikke hunden gidde å gjøre noe hvis du ikke har godbiten foran nesa på den. :D Det du kan gjøre er jo å bare be den om noe enkelt, som å dekke, så gi den en godbit. Da vet den at du har noe, uten at du har smisket med den på forhånd. Og innimellom kan du godt bruke andre belønninger, som å leke eller kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...