Gå til innhold
Hundesonen.no

Flått!


LiLi

Recommended Posts

Huff, LiLi fikk sin første flått igår. Det var første gangen jeg har sett flått. Den var stor og ekkel, fysj, nettopp stiftet bekjentskap med de små ekle krypene og hater dem allerede! Ugg.. Fjernet den med sånn grønt "brekkjern" som jeg heldigvis har, men vet ikke om jeg fikk med hodet. Hvordan ser jeg det? Det var i alle fall noen små svarte dingser nederst der (bein?).

Hun hadde en stor, rød kul etterpå. Renset den med Pyricept. Kulen er der fortsatt idag, men den er ikke like rød, og kanskje en smule mindre. Er så bekymra.. Hvordan kan jeg se om hun har fått noe smitte? Hun fikk også diare i natt, og virker litt slapp i dag, men det kan jo være noe annet. PS: Hun er 7 uker drektig.

Bekymra hønemor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt vanlig at de får en liten rød hevelse der flåtten har sitti. Satt beina igjen da du hadde tatt den? Da er det mulig hun kan få en liten betennelse, så følg med på det.

Om det er borrelia, dannes det ofte en rød ring rundt bittet. Hunden blir slapp, og kan få nedsatt matlyst. Feber og smerter i ledd er også vanlig.

Krysser fingrene for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg peller flått hver dag jeg, selv om han har fått expot, prøvde flåtthalsbånd, men han fikk utslett av det. Men nå bor jeg like ved sjøen, så kanskje det er veldig mye flått rundt her bare :) Godt å ha en hund som er nedklippet så jeg ser flåtten ganske fort. Men går gjennom han hver kveld før vi legger oss for sikkerhetens skyld fordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beina satt igjen på flåtten ja! Ikke på hunden. Hvor er liksom hodet da? Haha, så ikke noe hode jeg. Beina burde jo være under hodet?

Ser ingen rød ring nei, men fortsatt en ganske stor hevelse, på størrelse med en liten ert kanskje? Slapp er hun jo, men det er jo også fordi hun er drektig. Får se hvordan matlysten er senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at flotten var stor, har den jo sittet der noen dager. De er jo små som knappenålshoder når de suger seg fast (eller egentlig borrer de vel hodet ned under huden) og så fyller de kroppen sin med blod før de slipper seg ned og finner et sted å legge flere flåtteegg. Det er ganske viktig å sjekke hunden for flått hver dag for å ta dem så tidlig som mulig.

Min erfaring er at det ofte blir litt mer irritasjon der hvor deler av dyret blir sittende igjen. Det er kroppens måte å støte ut et fremmedlegeme på. For å si det enkelt blir hodet verket ut. Det har ingen ting med borrelia å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :) Tror jeg fikk med alt altså, men sikkert litt irritert for det. Hvordan skal jeg få øye på dem ellers da? Før de blir store mener jeg.

De er vanskelige å se, så du må gå nøye over hunden med fingrene eller en børste. Gå gjerne mot pelsretningen, for å lettere kjenne de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok! :) Tror jeg fikk med alt altså, men sikkert litt irritert for det. Hvordan skal jeg få øye på dem ellers da? Før de blir store mener jeg.

På en hund som LiLi (liten og med glatt pels som sitter forholdsvis tett inntil kroppen) bør det ikke være alt for vanskelig å se flåtten. Jeg oppdager dem lett på Tinka, liksom, de gangene hun har fått det. Så lenge man lar hendene gli over hele kroppen til hunden i løpet av dagen, vil du nok finne dem. Husk å sjekk på innsiden av lårene, mellom forbeina og brystkassa og andre steder hvor de kan gjemme seg bort litt (Tinka fikk flått på innsiden av øret en gang - det er utrolig hvor de finner fram hen).

Forøvrig er det ikke så veldig mye flått i Trondheim, Levanger og andre områder i Trøndelag tilsvarende langt fra kysten (Frøya og Hitra derimot), så det er jo ikke nødvendig å fjerne så mye som de stakkars øst-, sør- og vestlendingene må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo enda godt. :) Håper hun ikke får flere. Kanskje det kan ha noe med å gjøre at hun er drektig? Siden hun er så mye roligere nå og bare lunter av gårde, i stedet for å løpe som en gal? Eller hopper de på i stor fart og?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen krise om det sitter igjen en liten bit. Kan bli betent der, så hold øye med det ,men sannsynligvis går det greit.

Min er faring på dyr er at du ser ikke om det er noe smitte. Men om hunden noen gang blir *mystisk syk* er det lurt å ta en borreliatest, da sykdommen ikke behøver å bryte ut for laaaaaaang tid etterpå.

Det er tre froskjellige str på flått, og man må egentlig bare se godt igjennom hunden og fjerne det man ser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg finner igjen en side, jeg fant for en stund tilbake ang.flott.

Men der sto det isåfall at da man skal være beskymra ang. smitte er om flotten har sugd ferdig og sluppettaket, for det er når flotten slipper den spruter inn giften den bærer. Og at flotten som regel satt i 8 - 10 dager. Og at om man hadde fått fjernet flotten, så skulle man ikke trenge og være redd for noe smitte av det den bærer. Men jeg aner ikke om dette stemmer, er kun noe jeg har lest.

Så om noen vet noe mer om dette, så skriv det inn her :-) Så jeg ikke feil infomerer noe her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at flotten var stor, har den jo sittet der noen dager. De er jo små som knappenålshoder når de suger seg fast (eller egentlig borrer de vel hodet ned under huden) og så fyller de kroppen sin med blod før de slipper seg ned og finner et sted å legge flere flåtteegg. Det er ganske viktig å sjekke hunden for flått hver dag for å ta dem så tidlig som mulig.

Min erfaring er at det ofte blir litt mer irritasjon der hvor deler av dyret blir sittende igjen. Det er kroppens måte å støte ut et fremmedlegeme på. For å si det enkelt blir hodet verket ut. Det har ingen ting med borrelia å gjøre.

jeg stusser litt på det du sa der med at de er på en størrelse med en knappenål, pga en dag her, så hadde Mike er svææær flått hengene over øyet. Jeg hadde merket med en gang om han hadde en bitteliten flått der da det er veldig synlig der den hang. Men kan ikke store flåtter sette seg også? Eller så har det flåtten hatt skikkelig hastverk med å få i seg blod for det har den da klart på 2 timer, han hadde ikke flåtten før vi gikk på tur, men så den da jeg skulle tørke gjørme av han når vi kom inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal se om jeg finner igjen en side, jeg fant for en stund tilbake ang.flott.

Men der sto det isåfall at da man skal være beskymra ang. smitte er om flotten har sugd ferdig og sluppettaket, for det er når flotten slipper den spruter inn giften den bærer. Og at flotten som regel satt i 8 - 10 dager. Og at om man hadde fått fjernet flotten, så skulle man ikke trenge og være redd for noe smitte av det den bærer. Men jeg aner ikke om dette stemmer, er kun noe jeg har lest.

Så om noen vet noe mer om dette, så skriv det inn her :-) Så jeg ikke feil infomerer noe her..

På Wikipedia står det følgende:

-Hvis den fjernes før 24 timer antar man at bakterien har hatt liten sjanse for å bli overført. Når det gjelder viruset antas det at smitten kan overføres langt tidligere.

-Den vanligste smitten er bakteriegruppen Borrelia (spesifikt, bakterien Borrelia burgdorferi) som kan invadere nervesystemet og gi lammelser, leddsykdom, kronisk hudsykdom og smertetilstander. Det antas at 20-25 % av norske flått bærer denne bakterien, 50 % i øst og sør, og betraktelig færre lengre nord.

http://no.wikipedia.org/wiki/Fl%C3%A5tt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det er jo enda godt. :hyper: Håper hun ikke får flere. Kanskje det kan ha noe med å gjøre at hun er drektig? Siden hun er så mye roligere nå og bare lunter av gårde, i stedet for å løpe som en gal? Eller hopper de på i stor fart og?

Tror det er terrenget og ikke farten som avgjør om de får flått på seg. En jeg vet om plukket noenogførti flått av bikkja etter at den hadde tatt seg en runde i en åker. De slipper seg ned på alle som fyker forbi, fort eller langsomt.

jeg stusser litt på det du sa der med at de er på en størrelse med en knappenål, pga en dag her, så hadde Mike er svææær flått hengene over øyet. Jeg hadde merket med en gang om han hadde en bitteliten flått der da det er veldig synlig der den hang. Men kan ikke store flåtter sette seg også? Eller så har det flåtten hatt skikkelig hastverk med å få i seg blod for det har den da klart på 2 timer, han hadde ikke flåtten før vi gikk på tur, men så den da jeg skulle tørke gjørme av han når vi kom inn.

Kanskje det var en spesiell type "hurtigflått". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man bør fjerne flåtten så fort som mulig for å unngå smitte, de sier før det har gått 24 timer. Jeg har aldri opplevd at flåtten har sittet så lenge som ti dager, den drikker seg full av blod raskere enn det . All flått setter seg fast. Det er som sagt tre str, bittesmå , litt større, og ennå litt større. De minste er som knappenåls hoder når de er fulle i magen, og de største som tja ... to fyrstikkhoder sammen ? finner ikke noe å sammenligne med i farta .

FLåtten setter seg på alt, men det er jo ikke overalt det er flått. Og det er heller ikke overalt det er smitte. Her VET jeg det er smitte, så jeg er regelrett småhysterisk. Vet om tre mennesker som har fått behandling etter åpviste stoffer i blodet, og min egen hest fikk også borreliose, takk og lov LETT anfall (Men det slo henne ut i tre mnd alikevel) for to år siden, så her blir både hester og hund pøset på med flåttemiddel. Og jeg er full av myggmiddel som holder flåtten vekk selv. *grøss* . Jeg plukket før jeg fant ut om det midlet opp til 30-40 flått av den ene hesten min HVER DAG. Og det i en nedspist havn. grøsser med tanke på hva vi finner i skogen her ja .

Men jeg tror faktisk det er litt forskjell også ! Bikkja flyr jo høyt og lavt, så den blir full av flått, men den HVITE hesten min, har ialle år vært full av flått (Dvs til vi begynte å pøse på midler) jeg har hatt seks andre hester her, sammen henne... de har fått flått, men ikke i nærheten av samme mengde .... jeg tror flåtten er litt som andre insekter jeg .. noen individer av oss som blir spist på tiltrekker oss mer insekter enn andre ... dette er bare min påstand, men jeg tror noen individer vil være mer plaget av flått enn andre. Men flåtten går på alt altså.

MAn må ikke bli hysterisk rundt dette, men man bør være obs faren. Og bor man i flått område og hunden blir syk på en måteman ikke klarer å plassere, tenk borrelia med en gang .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg plukker ofte flått av hundene mine, og av og til på meg selv. Det er alltid rødt og hovent en stund og klør. Så lenge det ikke er en rød ring rundt så trenger du nok ikke bekymre deg.

Bruker du flåtthalsbånd e.l på henne? Jeg prøvde fått halsbånd med tea tree til pito, men pito ble kjempeslapp og dårlig. Tålte det ikke. Ble helt fin med en gang jeg tok det av henne. Prøvde med sånn som man drypper i nakken på henne også men også det ble hun slapp av..

Jeg bruker ikke noe anti flått middel på noen av hundene mine/katten min pga jeg mener det er mye mindre sjanse for at hunden blir syk av en flått, enn at de får farlige reaksjoner pga giften som er i anti flått midlene. Har hørt mang en skrekk historie om hunder som har måtte kommet seg til vet i hui og hast pga reaksjoner på giften i middlene.

Jeg er vokst opp midt i en skog hvor det var daglig rutine å gå over hverandre hver kveld og plukke flått, verken jeg eller noen i familien har blitt syke *bank i bordet*, kattene hadde flått store som cherry tomater som vi plukket av dem uten å kny, ingen sykdommer der heller.

Jeg tror at vi har komt i et flått hysteri hvor det å plukke en flått av dyret skaper panikk og nærmest springer til vetrinær med en gang. Jeg reagerte også på at det var en plass jeg leste at hvis hunden fikk flått og en aldri hadde tatt en slik før skulle man dra til dyrlegen for å bli vist hvordan man skulle ta den (!) :ahappy:

Noen sier med klokken,mot klokken,rett opp, osv osv. Her i gården blir det finn flått-plukk av slik som man får tak i den på-brenn den og hold et øye med "såret" noen dager mht på røde ringer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flått i seg sel v er ikke farlig ... det som er vesentig er om det er smitte i flåtten der man bor ... jeg synes mange har reagert på flått halsbånd ... personlig bruker jeg dråpre ,hun har ikke reagert på det så langt ----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I og med at flotten var stor, har den jo sittet der noen dager. De er jo små som knappenålshoder når de suger seg fast (eller egentlig borrer de vel hodet ned under huden) og så fyller de kroppen sin med blod før de slipper seg ned og finner et sted å legge flere flåtteegg. Det er ganske viktig å sjekke hunden for flått hver dag for å ta dem så tidlig som mulig.

Min erfaring er at det ofte blir litt mer irritasjon der hvor deler av dyret blir sittende igjen. Det er kroppens måte å støte ut et fremmedlegeme på. For å si det enkelt blir hodet verket ut. Det har ingen ting med borrelia å gjøre.

Hehe.. det er dette med egne erfaringer. Jeg stusset fælt over dette du skrev over. Fordi min erfaring med Sofus er en helt annen. I og med at jeg til tider er bittelittegranne rar, så iaktar jeg flåttene etter at jeg har fjernet dem og ser da helt klart at "alt" er på den. Men Sofus får klumper an mass for det. Men, nå skal det sies at jeg sjeldent får dem fjernet av ham før de har fått sugd en stund. Jeg kjenner dem rett og slett ikke på ham før det tidspunktet (med mindre jeg tar dem FØR de får sugd seg fast... *grøsser*).

Ida, dette var altså ikke for å motsi deg, men rett og slett bare poengtere overfor trådstarter evt. andre, at noen har erfart det motsatte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde akkurat tenkt å lage et innlegg om flått selv..

Plukket nett min første på ene puddelen min. han satt på fanget og kjente da en klump, ser etter og der henger det ekle dyre. ÆSJ. hater insekter. sitter og klør over hele meg nå. Jeg håper vi fikk ut alt. den var ikke kjempe liten. var blitt litt brunlig. vi vrei ut med pinsett. hodet er veeeldig lite? han har nå en god kul der flåtten har satt.. hva skjer hvis hodet sitter igjen?

uff dette var ekkelt. hater de.. blæh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...