Gå til innhold
Hundesonen.no

Rutine


netteliten

Recommended Posts

Hei!

Jeg tror det varierer veldig fra hund til hund hvilke rutiner man legger seg til, men for min del får Josie første tur kl 9 om morgenen (jeg jobber bare på kveldstid, og hun elsker å sove leeenge). Ca. kl 11 får hun første måltid, og måltid nr to - som også er det siste - får hun ca kl 16/1630. Hun får en tur om morgenen, en tur ca 1-2 timer etter at hun har spist - denne er gjerne litt lenger enn den første og de etter. De dagene jeg ikke jobber får hun 2-3 turer til før hun legger seg for kvelden fordi hun får mye vann i maten.

Når vi ikke går tur eller spiser, så sover hun... Josie er nå 11 mnd og sover fortsatt veldig mye, hun er temmelig bedagelig (innendørs vel og merke) :rolleyes::)

Josie har stort sett vært syk på en eller annen måte så lenge jeg har hatt henne, så jeg har måttet justere rutinene mine mye etter formen hennes. Etter hvert har jeg lært meg å se tidlig på morgenen hva slags "humør" hun er i, og legger opp dagen etter det så godt som mulig. Som erstatning for fysisk aktivitet (belastning som gåing o.l.) får hun svømme litt, eller at vi går rolige turer med mange stopp underveis. Eller mye hjernetrim :D

Vet ikke om dette svarte på spørsmålene dine, spør gjerne igjen hvis noe er uklart eller lignende :)

Mvh Miriam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene våre kommer ut når jeg drar på skola.. Sånn ca rundt 8.. Da er de stort sett ute i kvea og koser seg til jeg kommer hjem..

Da tar jeg en sykkeltur eller vanlig tur med dem.. Sånn at de får ut litt energi etter tiden alene..

Da pleier de og sove litt etter turen og får vanligvis mat rundt 16 - 17 tia, sånn etter vi har spist.. Veit ikke hvorfor det er akkurat på dette tidspunktet men :D

Etter det så sover de mer.. Søte er de :)

Tar ofte en liten tur på kvelden, for å få ut mere energi, før vi tar dem inn i 23 tiden :)

Vi må ta dem inn, siden vi bor i tettbygd strøk, og ingen liker jo at 2 hunder bjeffer hele natta ;)

Hvis hunden har såre bein etter sykkling, så lar jeg den bli igjen, sånn at det ikke forverrer seg.. Pleier somregel å gå en liten tur, men ikke noe stort, sånn at labben(e) kan gro..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi ute på morgentur mellom 0530 og 1130, avhengig av hvordan dagen ser ut. Frokost får han samtidig med meg, frokosten kommer ca en halvtime etter at vi har stått opp. Mat nummer to (og siste måltid) får han ca 1900.

Vi er ute tre ganger om dagen, tidspunkt på disse turene varierer i tidspunkt utifra når vi står opp og min timeplan for dagen.

Han sover og slapper av store deler av dagen dersom vi ikke er på tur eller trener, og er generelt en bedagelig og rolig hund. Typisk voksen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For Mikey starter dagen ca 06.15. Da går vi ute på en liten morgen tur på ca 15-20min. Vel hjemme igjen finner jeg frem foret og han får frokost i det jeg går til jobb.

Når jeg er hjemme igjen ca 15.30 har som regel sambo tatt han ut en liten tissetur så mens vi spiser middag og slapper av litt ligger han og sover i sofaen sin. Når jeg har fått sekket maten litt går vi ut på en lengre tur. Som regel inneholder turen mye trening, men hvis vi bare går en enkel tur uten noe speiselt innhold har vi en treningsøkt utpå kvelden en gang.

Rundt 21.30 går vi en liten kveldstur. Når kveldsturen er over finner jeg frem kveldsmaten hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De dagene jeg jobber står jeg opp 6.30, Twinki gidder såvidt løfte på halen. Hun får første tur ut med samboer rundt 8 - 9.30 siden jeg da allerede har dratt. Ca 10 min. Frokosten får hun når han drar. Vi kommer hjem halv fem og da er det ut på plena for å tisse før vi spiser middag. Etter middag får hun langtur eller trening (agility/lydighet/spor). Hvor lenge vi er ute variere etter hva vi gjør. Middag får hun i 9 tiden. Og så er det tissetur rett før vi legger oss, ca halv elleve.

Jeg jobber 80 prosent, så tirsdagen og i helgene sover vi begge til 9-10. Slipper henne ut på plena så hun får tissa. Spiser frokost i 10-tia før vi finner på noe sammen. Er som regel flere aktiviteter på henne når jeg har fri, feks tur på dagen med en annen hund, trening på kvelden. etc. Middag 8-9-tia.

Lille Blomst har ingen spesielle rutiner enda, annet enn å være på plena omtrent hver time for å tisse

:Laugh: Blir vel mer etterhvert der og!

Nå om dagen går Twinki med skjerm og sting så dagene blir roligere. Ingen langtur eller trening, men prøver at hun får frokost og middag på plena som hun må lete opp selv. Merker at det hjelper mye på!

I tillegg når hun er hjemme alene bruker hun får en kong med div saker fryst inni som hjernetrim. Tror hun bruker omtrent 10 min på en..men bedre enn ingenting. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mike får mat 3 ganger dagen (kl 07:00, kl 15:00 og kl 21:00) Vi går ca 20 min før jobb, ca 30 min etter jobb, og en liten luftetur i hagen på 10 min, og 30 min. til kvelden. Han får lite tur nå pga han må komme seg til hektene etter operasjonene. Så vi har endel hodebry inne, så han får brukt hodet og nesen sin endel siden vi ikke er så mye ute om dagen! Han sover også veldig mye, skjer det ikke noe, så sover han og slapper av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka er 5år og får mat 3(!) ganger om dagen pga forbrenningen hennes er litt lav og jeg får slanket hun bedre på 3 ganger om dagen enn to.

Hun får mat når vi står opp, så får hun mat igjen ca 5timer etter første måltid og siste måltid får hun på kvelden (ca 20-21)

Jeg liker ikke å ha rutiner og faste klokkeslett når det gjelder mating, men pga mine dager (som er litt faste i rutiner) så blir det ofte på nesten samme tidspungt, med litt +-

Hun får en morgen tur på ca 1 1/2time, så i 14tiden får hun en tur på ca 30min (noen ganger litt mer, spørs på hvilken tur vi tar), ettermiddagsturen går somregel sammen ei venninne av meg og hunden hennes og vi er ute alt fra 1-2timer også får hun 30-45min tur før vi legger oss.

Vi trener kun hobby LP pga en skade hun fikk for snart 2år siden, så vi er turgåere og elsker det, er mye i skogen og hun får bade mye nå som vannet begynner å bli varmere :)

Vi leker endel på turene våre, hun apportere leker, pinner, nøkkelkniper osv, legger ut godbit søk, trener litt lydighet og det viktigste av alt så får hun endel fysioterapi trening på turene våre pga hoften og kneene hennes.

2-3 ganger i uken får hun massasje av meg og det nyyyter hun :)

Hun sover meste parten av tiden når vi er inne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste vi har som rutine er at hun får mat to ganger om dagen og tre ganger ut. Tidspunkt, hva vi gjør på tur, om hun får maten i skål eller som godbitsøk og alt annet varierer fra dag til dag. Deilig å ha en hund som ikke er avhengig av at hver dag skal se lik ut, og som syns det er helt ok å gå fem timers tur den ene dagen og en tjue minutters tur dagen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ingen faste rutiner her i huset :) Jeg jobber turnus så det blir vanskelig. Så her kan det bli tur tidlig på morgenen eller sent på kvelden/natta noen ganger. Han spiser kun 1 måltid om dagen (av eget valg) så maten får han som regel etter at han har roet seg ned etter hovedturen, men som oftest litt senere på kvelden. På tur/trening vanker det også endel gobiter og snacks. Han bruker som regel å tilbringe noen timer i hundegården også hver dag , mens jeg f.eks gjør meg klar for jobb, vaske osv.

Eller så går han løs på tomten her mens jeg driver med hagearbeid osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peico ble 6 mnd i dag.

Gått fra valp til unghund.

Han får nå to måltider om dagen, en om morgenen før eller etter tur, alt etter som.

Og et på ettermiddagen, men senest kl 17.

(ellers holder han seg ikke på natta)

Han løper med en annen hund en til to ganger om uka, gjennomsnitt.

Og han får mye aktivitet en dag og lite den neste.

Og han roer seg nå.

Men han er litt mer voldsom og energibunt enn før, men det tror jeg nok er alder, og vi starter på nytt med ro trening. Blitt bra resultat etter to dager bare. Han er kjempe aktiv ute, noe som er helt ok!

Jeg skal bli flinkere til å la han bruke hodet.

Før var det nok med sosialisering og miljøtrening, men han er en smart hund, som terrier flest, og jeg må nok være føre var.

Makan til morsom hund! Vi har det egentlig bare kjempe gøy sammen!

Han er fortsatt en sofagris og kosegutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville droppet det. Ikke på grunn av separasjonsangsten og at det kan bli en utfordring å overkomme, men fordi situasjonen tyder på at eier ikke har lagt nevneverdig grunnarbeid i valpen. Uavhengig av om det var planen å beholde valpen eller ikke hadde den hatt fordel av alenetid og alenetrening. Hva annet av grunnleggende trening mangler, tenker jeg. Har hunden kjørt bil noe særlig? Opplevd ulike miljøer, underlag, møtt ulike mennesker, hunder og dyr utenfor husholdningen, osv.? Er hun trent på å være alene i det hele tatt, om enn sammen med de andre hundene? Du må ihvertfall være klar over at her tar du potensielt på deg et prosjekt med en valp som ikke nødvendigvis har fått grunntrening som det er en fordel å få inn de første månedene. Hvis du først skal gå for det, og har tid til prosjektet, så ville jeg hentet henne så raskt som mulig. Om du vil gjøre overgangen lettere ville jeg heller lånt med mor eller søster i starten, og jobbet MYE med valpen alene for å knytte bånd til deg. Uansett vil hunden være disponert for separasjonsangst og alenetrening vil ta mye tid, samt alt av annet som potensielt ikke er jobbet med fra starten. Særlig hvis det er snakk om en bruksschæfer, som er rasen i profilen din, og du har planer for bruk, så ville jeg nok gått for en hund med litt tryggere bakgrunn enn dette.
    • Høres det ut som en dårlig plan da ? Og er det veldig negativt for oppdretter om jeg bestiller to valper fra samme kull? Ville dere solgt til meg da? Redd vedkommende bare skal skygge banen vekk fra å velge meg som kjøper da. Virker jeg useriøs da ?
    • Hei, ser etter litt innspill om en valp jeg er i prosessen med å kanskje adoptere - om alt går seg til og eierne er enige. Har anonomymisert endel info om hunden av den grunn. 5 mnd gammel tispe, som har vokst opp ilag med søsteren (også 5 mnd gml) og mamma, har bodd med de hele livet hennes. Søsterhunden er bor ikke fast der, men er innom i helger. Ellers en snill, lydig og matmovitert jente. Glad i kos og berøring og ellers bra gemytt. Casen er at hunden er vokst opp med søstra og moren sin, og har aldri vært noe særlig alene uten søstra og (særlig) moren.  Ved første forsøk å gå på tur alene med hun får hun et fryktelig stressnivå, og vil knapt gå en meter uten å bli lurt avgårde med godbiter. Noen ganger glemmer hun at 'flokken' mangler og er ivrig og glad, før det går noen sekunder der hun leter etter søstra og mora igjen. Tydelig at hunden er ganske sterkt kobla i mora og søstra si, og stresser når hun ikke finner de. Dette var dog turforsøk første gangen jeg møtte hunden, ifl eier har de aldri gått på tur med kun henne alene.  Jeg som mulig ny eier ønsker at overgangen skal gå så bra som mulig for henne til sitt poensielt nye hjem, men vil høre erfaringer fra noen som har gjort noe lignende.  Skal man ta valpen rett ut av miljøet hun er i nå, eller forsøke å bygge bånd til hunden før det gjøres? Hunder knytter seg jo ganske sterkt i folka og stedene de vokser opp med, og båndene blir sterkere etter hvert som tida går - men er mulig også det blir litt brutalt å rive henne opp slik som det er. Står vel mest på ideen om å møte henne to-tre ganger også ta henne med, men vil gjerne høre hva folk har av opplevelser eller tanker. 
    • Så kjekt med norsk rase, var første tanke! Lykke til med den lille
    • Takk takk!  Bli spennende dette! Gubben tar seg av jakta, mens jeg skal kose meg med turer, snørekjøring, litt utstilling og annet gøy 🤩  Blir interessant å se hvordan gammelhunden tar det, hun er 11år nå, men kvikk og rask. Er forberedt på at de må holdes adskilt en stund, så har gjort en del forberedelser i huset, har mulighet dele av alle rom og etasjene.   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...