Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan uttale?

Peers

Recommended Posts

Cært, Sasib, Groendal, tervuren, lakenoa og malle. :poke:

Hva med rasen min da folkens - stabijhoun?? I Sverige snakker de bare om steibi, mange i norge sier staby.

Jeg sliter selv der, men det skal visst uttales sta-BAY-hoon :)

Stæbby sier jeg. :hyper:

En annen litt morsom ting jeg var borti på en utstilling var når de skulle rope inn Phalènen til gruppefinalen, eller var det BIS? uansett, da ropte de Patè.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 52
  • Created
  • Siste svar
Guest Belgerpia

Men jøsses - se å få sparka de engelsklærerne da? *ler*

Nei, det heter ikke Øssi - det har aldri hett Østralia heller - ei heller på engelsk - beklager folkens *smil*

Det heter Åssi - og Åstreylia om man skal si det på engelsk - (og jeg fikk 6 i engelsk muntlig på skolen så bring it on om dere vil diskutere det liksom *latter*).

....og sånn i logikkens tegn - om man har hengt seg opp i gramatiske bagateller og uttalelsesregler - å si KAKIB er rett om man følger regelen som sier at C alene uttales K........ greit tenkt sånn egentlig, men så er jo ikke CACIB ett ord, det er en forkortelse for flere ord - og c'ordene i denne sammenheng begynner med CH eller kommer unnunder unntakene (for at c alene i noen sammenhenger uttales c og ikke c som er hovedregelen) - og ergo skal CACIB uttales SASIB og ferdtig med det.

Cert derimot er ett ord som kommer innunder unntakene - det står for certifikat sant, og det vet alle - og hadde alle visst hva CACIB stod for så hadde vi ikke fått denne forvirringen da ville alle sagt SASIB og ferdig med det.

C'ene i CACIB står for Certifikat og Champion

Korrekt uttale av CACIB er derfor slik majoriteten hevder SASIB (eller helt korrekt ville vel strengt tatt vært SASHIB *latter* - men litt fornorskning må man kunne tillate seg eller noe *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rasen min da folkens - stabijhoun?? I Sverige snakker de bare om steibi, mange i norge sier staby.

Jeg sliter selv der, men det skal visst uttales sta-BAY-hoon :)

Uttalelsen "sta-BAY-hoon" har jeg aldri hørt. Det må være amerikanisert...

Har vært i kontakt med flere svenske oppdrettere og de sier rett og slett "Stabi"

I Nederland kalles den ofte Bijke eller Stabij. Sta-bij betyr stå ved og uttales "Sta-bej". Houn betyr hund og uttales "huun" (hvor u er en mellomting mellom norsk u og o). Så korretkt uttale burde da være "Stabejhuun".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør jo egentlig ikke det, da? Jeg sier i alle fall labbrador retriiver, ikke læbrædå retrievah (okei, jeg kan ikke skrive lydskrift).

*knis* Denne tråden begynner å bli skikkelig morsom. Ikke det at jeg har noe vettugt å tilføre, men jeg leser og fniser litt, likevel. For min del har jeg en rase som på folkemunne heter: Toller, med trykket som i skulder ikke fjoller. Så vet vi det :rolleyes: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bichon frisè da? Stemoren min sa Bichon friis i går, selv sier jeg det slik det uttales.

Bichon frisé uttales bisjån frise. Noen sier også bisjå. Det blir det samme som med on-endelsen i papillon. Men siden det er snakk om en fransk lyd som vi ikke har på norsk, syns jeg det er like greit å si bisjån med n. N'en er jo egentlig ikke stum på fransk heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
N'en er jo egentlig ikke stum på fransk heller?

Ehh... jo! Det er nettopp det den er......... om ett ord slutter med en konsonant på fransk så skal ikke konsonanten uttales, er det derimot f.eks. en e etter den så skal den uttales. (hovedregel, det finnes sikkert unntak *ler*)

Eksempel på hårreisende norsk uttale av franske ord er Bernaise - altså sausen - BERNEE sier nordmenn..... å helloooooo sier franskmenn og de som har hatt en smule fransk - det heter BERNESSSSSSSS - med ordentlig S til slutt

Ref. Malinois - som uttales Malinoa (S'en uttales ikke), Laekenois - Lekenoa - S'n uttales ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan utaler man egentlig papillon? Har hørt så UTROLIG masse forskjellig..

- Papijå

- Papilå

- Pappilå

- Papillån

- Pappillån

- Pappillon

- Papillon

Jeg sier pappillån.. Mange sier også papijå!

Har også hørt puppylone :ahappy: Og de du sier :ahappy:

EDIT:

De andre rasene:

Tervuren

Malenoa

Alaska malamut

Ble litt usikker på hvordan jeg sier de andre :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sier ikke Aussie som åssi. Jeg sier øssi. Det er jo riktig på engelsk å si ø ikke å. Au etter hverandre på engelsk utales som ø.

Den engelsklæreren din skulle jeg gjerne hatt en prat med. :ahappy:

selv sier jeg det slik det uttales.

Det kan jo kanskje være greit, det da.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehh... jo! Det er nettopp det den er......... om ett ord slutter med en konsonant på fransk så skal ikke konsonanten uttales, er det derimot f.eks. en e etter den så skal den uttales. (hovedregel, det finnes sikkert unntak *ler*)

Joda, det er forsåvidt riktig det. Men "on" er jo en lyd vi ikke har på norsk, og den uttales jo ikke som en norsk å. Den siste n'en slutter seg sammen med o'en i en nasallyd. F.eks uttales ikke "mot" (ord) og "mon" (min) på samme måte. Men man kan jo selvfølgelig si at det er o'en som blir til nasallyd og at n'en blir borte. Jeg vet ikke helt hvordan lingvistene definerer det. Jeg har en venninne med doktorgrad i lingvistikk. Kan jo få henne til å titte på denne tråden :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan uttaler folk havanais forresten?

Forresten så har jeg alltid sagt "sasib" uten å være sikker på om det var riktig eller ei, men da var det tydeligvis greit :ahappy: Og jeg sier papillånn, ikke papijå (har erfaring med at folk ikke skjønner hva jeg sier hvis jeg benytter sistnevnte talemåte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Her var det mye morsomt.. Jeg sier papillon som i en superfornorsket utgave. Men jeg kaller Spike for en Phappalene ("fappalen") fordi han er registrert som phalene. Phalene er det forøvrig også 2 vanlige uttaler på "falen" og "faleneeeee". Piff paff...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Her var det mye morsomt.. Jeg sier papillon som i en superfornorsket utgave. Men jeg kaller Spike for en Phappalene ("fappalen") fordi han er registrert som phalene. Phalene er det forøvrig også 2 vanlige uttaler på "falen" og "faleneeeee". Piff paff...

Jeg sier "falene" om Phalene gitt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahaha! Nå måtte jeg og le en skvett. Jeg har iallefall alltid sagt til folk som spør hva Emma er at hun er blanding mellom Papillån (på en veldig norsk måte) også så sier jeg Yorkschiir Terrier.

For det heter vel Yorkschiiir terrier og ikke Yorkshaier liksom? Noen som vet? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

falene??? er det slik det skal uttales??

sier Palene jeg! hehe heter det fapillon også? :ahappy:

Ph på fransk = f, mens enkel p er lik p, og derfor heter det falèn (eller, det er sånn jeg uttaler det ialelfall), men papijå.

Au uttales ikke ø på engelsk nei:p Det blir en rund å-lyd. Bichon frisè uttales med e-en, altså bisjå frisee. Bichon havanais= bisjå havanes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ph på fransk = f, mens enkel p er lik p, og derfor heter det falèn (eller, det er sånn jeg uttaler det ialelfall), men papijå.

Au uttales ikke ø på engelsk nei:p Det blir en rund å-lyd. Bichon frisè uttales med e-en, altså bisjå frisee. Bichon havanais= bisjå havanes.

Hm, jeg sier bisjån, selv om jeg vet det er feil (såpass fikk jeg med meg i fransktimene på ungdomsskolen!).

Bra jeg fikk oppklart havanais, har nemlig alltid lest det som "havanajs" :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• https://www.spleis.no/project/445754 Jeg har null venner å minimalt med familie så jeg har ingen nettverk så håper på at dere kan være så snille å hjelpe meg å dele. Forventer ingenting og setter ekstremt stor pris på all hjelp vi får ❤️ Bucky kom inn i livet mitt som en liten sjarmør med et stort hjerte. Han er min bestevenn, min lille baby og midtpunktet i livet mitt. Han har gitt meg utallige smil, trøstet meg når livet har vært tøft og spredd mye glede til alle han møter Etter jeg kom hjem fra operasjon på Jack (andre hunden min) på tirsdag så jeg at Bucky ikke var i form å det var rett inn på dyresykehuset med han. Viste seg at han hadde svulst med veske i buken. Etter en rekke prøver og bilder så kom de frem til at han har kreft i leveren. Jeg tokk da valget i å prøve å gi han en kjanse da han fortsatt har mye livsglede igjen. Han ble operert på torsdag og de fikk ut hele kreften. Han mener at det er den possitive typen men vi vet ikke mer før prøvene kommer tilbake om 3-5 uker. Han så heller ikke tegn til noe flere kuler men vi må ta ct om noen uker/måneder igjen for å se om det er flere inni leveren. Men så langt så virker alt bra å jeg får kanskje hente han hjem i morgen ❤️ På tlf i sta så nevnte veterinæren at regningen er nå på nærmere 90 000kr (ink ligge over til mandag). Jeg har igjen ca 50 000kr på forsikringen i tillegg til noe på buffer konto men det er ikke nokk da jeg måtte ha en operasjon på Jack som blir delvis dekket og har måtte ut med en del penger i sommer da hvitevarer røyk og måtte spyle tett rør osv.. Så har valgt å prøve å spørre om hjelp selv om jeg syns det er flaut å ikke liker å spørre om hjelp..  Har over lengre tid prøvd å selge det jeg eier på finn uten hell så tviler på at jeg plutselig får solgt noe mer der nå, skal prøve å male bilder å selge men sliter mye med kronisk migrene utmattelse depresjon osv.. så vet ikke hvor mye jeg får til der. plukker også sopp på bestilling men var helt tørka ut når jeg skulle inn å se på onsdag så max uflaks. Har også valgt å kutte ut behandlinger,legetimer og medisiner fremover for å ta vare på Bucky å få betalt ned det jeg evt må ta opp i lån  
    • Det er masse ekle planter der ute. I områder med f.eks. borree (urt), hundegress eller boress (også gress) er det høyst sannsynlig noe plantemateriale som sitter fast i svelget. De nevnte gressartene har blader som kan forårsake skader, men det finnes mange flere gressarter som har frø med mothaker fra *******. 
    • Det kan være at strået har forårsaket et sår eller noe som holder på å gro. Hvis du er usikker, ta en telefon til dyrlegen og hør hva de sier. Jeg ville sett det an et par dager til om hunden ikke er plaget ellers.
    • For ca 3 dager siden startet hunden min å nyse noe voldsomt. Plutselig kom det masse neseblod, og mens jeg hastekjørte til vetrinæren kom det plutselig et gress-strå ut av nesa hans… Dro det forsiktig ut, og da stanset både blødning og nysing og lillemann var like kvikk og glad som ellers!  Bare snu bilen å komme seg hjem…  De siste to dagene har han gått rundt å «harket» innimellom. Det virker som om han har noe ubehag i halsen. Ser ingen gress eller noe annet som sitter bak i svelget… Såå kan det være ubehag fra strået som kom ut av nesa?  Eller bør jeg ta han til vetrinær og få sjekket? Føler meg som en hysterisk hundeeier her jeg sitter, så hvor lenge skal jeg se an «harking» før jeg ringer dyrelege?🤣 Han har ingen problemer med pust, og harkingen kommer hvis han blir litt gira 
    • Ede er bra i magen igjen, etter en lang periode på kost bedre egnet for gris enn en hund. He doesn't seem to mind ^^ Jeg uttalte nylig at det som en periode har tedd seg som Sir Edeward nå har begynt gjenoppta mange uvaner han hadde som yngre. Kampen om kjøkkenbenken, motvilje mot utgangsstlling, vil ikke slippe leker på kommando. Han har begynt te seg valpete igjen, på alle måter.  When Dickhead Awakes var en boktittel jeg lekte med da jeg planla hundeholdet. Selv om han fortsatt sitter og tisser som en jente og spiser som en toåring, så blir nok de neste sidene i denne dagboken hetende nettopp det.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...