Gå til innhold
Hundesonen.no

Lære hunden å gå pent i bånd


Teddy2007

Recommended Posts

Hunden er 1,5 år gordon setter, da vi overtok den var den helt ekstrem.. har komt seg mye allerede på en uke da vi har brukt snu teknikken hovedsakelig, men og stopp og vent... Hva er deres erfaringer? Kanskje noe annet som fungerer enda bedre? Hvordan lære forskjell på at sele = dra og halsbånd = gå pent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den måten jeg har brukt på mine hunder er:

Når hunden drar stopper jeg og napper litt i båndet (bare sånn at det bølir ubehagelig for hunden)

Dersom den ikke reagerer går jeg noen skritt bakover samtidig. Når den da snur/stopper altså ikke vil frem/dra roser jeg og går vidre.

Når hunden har på seg sele kan den ha friheter. Når den går i bånd SKAL den ikke dra/gå pent.

Dette må du være veldig nøye på! Ikke gi opp!

Dersom du lar hunden dra en dag har må du nesten begynne på nytt.

Du har "grime" du kan prøve. Eller "gå-pent selen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lærer rimelig kjapt at når den har sele på, får den gå som den vil så lenge du lar den gjøre det. Når den går med halsbånd, er den nødt å gå pent, og den skjønner det også raskt, hvis du er konsekvent. Hvis du noen ganger lar den dra i halsbånd, og noen ganger må den gå pent med sele, er du ikke konsekvent, og da tar det lengre tid for hunden å skjønne det, om den skjønner det i det hele tatt. (Kommer an på hvor ofte du bryter "reglene".)

Jeg pleier ikke å snu når hunden drar, jeg kun stopper. Hvis hunden er umulius, snur jeg, men sånn til vanlig holder det å bare stoppe. Vet ikke hvor ekstrem hunden din er, men bare det at du har fått fremgang på en uke, forteller deg jo at du er på riktig vei, og at treningen deres fungerer! Det tar litt tid før hunden generaliserer det å gå pent til alle steder dere kommer til, min hund er flinkere til å gå pent i halsbånd når vi går korte turer, for det er der vi har trent mest. På lengre turer har hun sele på, og får gå som hun vil. Siden vi ikke har trent så mye på slike turer, kan hun det selvsagt ikke så godt. Derfor er det viktig å etterhvert trene på flere steder.

Men sånn ut i fra det du skriver, virker det som om du har kommet langt på kort tid! :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring? Tja at min hund ikke kommer til å gå 100% pent i bånd.. Har ikke fått det til, og det virker ikke som min hund har lyst heller.. <_< Vi har kommet til det punktet at hunden drar ikke hardt i båndet (det hadde jeg ikke holdt ut! ) men hun har en liten motstand i båndet når hun går. Nok til at jeg kjenne det og hvis jeg ikke sier noe, så går hånden min lengere og lengere frem mot vannrett stilling... Så jeg må hele tiden "minne" henne på at hun ikke må dra mer.. Sånn kremt kremt, liten koreskjon i båndet etc. Tungvindt, men har bare ikke fått det til!

Har prøvd alle triks i boka. De fleste metodene jeg har hørt om. Og også diverse hjelpemidler. Båndtrening er veldig kjedelig trening både for meg og hunden, så det er vel der problemet ligger. At man ikke er engasjert nok, eller har tolmodighet nok... Mitt idealbilde av hund som går fint i bånd, er rolig ved siden av deg med båndet hengende i en slak bue.. Det er liksom det jeg forbinder med gå pent.. Og med min stae hund og min dårlige tolmodighet, ser jeg ikke for meg at det kommer til å skje. :closedeyes:

Lykke til ihvertfall! Stå på! PS. som avlastning for deg anbefaler jeg grime. Det er veldig greit å bruke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden er 1,5 år gordon setter, da vi overtok den var den helt ekstrem.. har komt seg mye allerede på en uke da vi har brukt snu teknikken hovedsakelig, men og stopp og vent... Hva er deres erfaringer? Kanskje noe annet som fungerer enda bedre? Hvordan lære forskjell på at sele = dra og halsbånd = gå pent?
Min erfaring er at det ikke er så lett å være konsekvent i å stoppe og snu greia fordi det tross alt, etter hvert fører til at hunden får turen sin og kommer seg framover på den måten. Den lærer bare at det er slik turer skal foregå. Da har jeg mer tro på å være helt ut kosekvent og avlyse hele turen om hunden drar. Gjør heller i begynnelsen "treningsturen" kortere. F. eks ut av døren og ut på trammen og inn igjen. Det momentet er det en forutsettning at hunden mestre før du bygger videre på det og beveger dere ned av trammen,ut av porten osv-. Kanskje i løpet av en mådeds tid vil hunden mestre å gå noen meter nedover veien i slakk line?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at det ikke er så lett å være konsekvent i å stoppe og snu greia fordi det tross alt, etter hvert fører til at hunden får turen sin og kommer seg framover på den måten. Den lærer bare at det er slik turer skal foregå. Da har jeg mer tro på å være helt ut kosekvent og avlyse hele turen om hunden drar. Gjør heller i begynnelsen "treningsturen" kortere. F. eks ut av døren og ut på trammen og inn igjen. Det momentet er det en forutsettning at hunden mestre før du bygger videre på det og beveger dere ned av trammen,ut av porten osv-. Kanskje i løpet av en mådeds tid vil hunden mestre å gå noen meter nedover veien i slakk line?

Nå er du vel litt streng? Er det virkelig sånn du trener dine egne hunder? Jeg hadde ikke orket noe slikt, og har heller aldri trengt det. Hundene mine har skjønt/skjønner utmerket godt at de ikke kommer fremover til lukteflekken/videre på turen, når jeg stopper opp. Man trenger vel ikke avlyse hele turen av den grunn, det er min erfaring..

Uansett, det kommer alltids forstyrrelser hunden ikke har møtt før, selv når hunden "kan" å gå pent i bånd. Slike ting kan man ikke trene på "trammen", og til vanlige menneskers bruk, så holder det som oftest å stoppe opp når hunden drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært en ide og gått tur med sele på de gangene man ikke orker å trene på å gå pent, og halseband når man orker å trene? Så har man mulighet til både å gå tur uten å bekymre seg for trekking, og få trent på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er du vel litt streng? Er det virkelig sånn du trener dine egne hunder? Jeg hadde ikke orket noe slikt, og har heller aldri trengt det. Hundene mine har skjønt/skjønner utmerket godt at de ikke kommer fremover til lukteflekken/videre på turen, når jeg stopper opp. Man trenger vel ikke avlyse hele turen av den grunn, det er min erfaring..

Uansett, det kommer alltids forstyrrelser hunden ikke har møtt før, selv når hunden "kan" å gå pent i bånd. Slike ting kan man ikke trene på "trammen", og til vanlige menneskers bruk, så holder det som oftest å stoppe opp når hunden drar.

Ja både og. Ut av bilen f. eks benytter jeg den metoden, men ikke på tur greia. Jeg snakker om det å finne den mest effektive metoden og vi setter opp matskål og slik og lærer hunden å komme dit via å gå pent i slakk line osv. men det blir ikke fullført annet enn for mine elever. De har hunder som går langt penere i bånd enn jeg har. Ingen av mine hunder har gått særlig pent i bånd langs veier . Det kan ingen av dem men jeg ser ikke på det som et problem og legger derfor ikke så stor vekt på å lære dem det heller. Vi unngår i stor grad å tælle langs veier. Vi er ute og driver med andre ting enn denne turtællinga stort sett og må vi gå langs veier, så får det gå som det går. Det er ikke noe problem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde kanskje vært en ide og gått tur med sele på de gangene man ikke orker å trene på å gå pent, og halseband når man orker å trene? Så har man mulighet til både å gå tur uten å bekymre seg for trekking, og få trent på det.

Akkurat sånn trente jeg med min hund. Du kommer ikke lengre en kanskje en runde rundt huset om du stopper og snur hver gang hunden drar :icon_confused: Så han gikk kun i halsbånd når jeg var motivert og hadde god tid til å være konsekvent. Det fungerte supert her i allefall. Nå går han faktisk fint i både halsbånd og sele. Anbefales ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sånn på siden her, så tror jeg at, hvis man har en hund som ikke kan gå pent i bånd ... så kan man ikke trene den på en hel tur. Det blir rett og slett for mye.

Jeg skønner jo at det blir anderledes med en eldre hund som man har overtatt og en unghund, men med min frøken, så gjør jeg det sånn at når vi er på tur, så er vi på tur, og så trener vi når vi trener. Det behøver ikke bety at det nødvendigvis foregår hver for seg.

Når jeg (vi er to om hunden ) er ute med dyret, har hun alltid langt tau på seg. Det er fordi jeg stort sett bare går i skogen med henne. Evt en luftetur rundt kvartalet i flexibånd på kvelden. Da kan dyret svirre akkurt så mye som hun vil, bare hun ikke strammer tauet og henger i enden. Gjør hun det, gjør jeg som nevnt over her, stopper og venter, og hun har lært seg temmelig fort at skal hun få snust på¨hele verden, så må hun bare snu og gå litt tilbake.

Men jeg synes ikke dette fungerer like bra om jeg går tur i et kort bånd gatelangs ... det blir liksom ikke det samme ...

Det jeg alltid gjør når jeg går tur, er å legge inn treningsøkter. kaller inn og korter inn tau og ber henne gå på plass ... og jobber litt med det, og gå pent, en liten periode, til jeg synes hun har vært passe flink, også får hun stor belønning i å få gå fritt i langlina igjen. Denne økten kan økes med oftere og oftere og litt lengre og lengre .... og tilslutt har man en hund som går pent av seg selv .

Jeg tror det er stor nytte og trene på å gå pent på plass med hunden i langt tau, for det er så fort gjort å holde hunden på plass med tauet. Og da blir det jo på en måte en liten kamp ut av det . Me min hund begynte vi bare med ett par steg pent på plass, og deretter økte det gradvis. Når man ikke er vant til å holde hunden på plass med tauet, så er det større sjanse for at den faktisk vil gå der på hengende tau tror jeg ... uten å egentlig ha den store erfaringen og vise til.

Man kan vel si at man har to måter å gå pent i kort tau på tror jeg ... det ene er at den går og titter rundt og driver med sitt, ved siden av mor eller far, med løst tau. Den andre er en hund som går på plass, med fokus på den som leier den .... sistnevnte tror jeg man skal være nøye på å trene på i KORTE intervaller, som man øker etterhvert ...da har man en fokusert hund, som hele tiden er klar på å jobbe.... førstnevnte tror jeg faktisk er noe som bare kommer av seg selv etter en stund .... når man har trent på at hunden skal gå der .... da går hunden helt avslappet fordi den er ikke fokusert på noe jobb, og kan gå slik over lengre tid ... føler jeg da .

Hva med å ta hunden med et sted hver dag (evt begynne i hagen om man har det ) til en parkeringsplass, en park, hva som helst, og trene gå pent der ? da er man *på trening* og kan fokusere 100 prosent på hunden og glemme alt annet? Når hunden responderer bra her, overflytte det sakte men sikkert ut når man går tur ?

ang sele og halsbånd ... det kommer an på hvor mye du ønsker den skal trekke i selen skulle man tro. Jeg bruker igjen alltid sele på min voff når vi er på tur (LAngline og halsbånd blir liksom bare tull) og jeg vil at hun skal gå like pent i selen som i bånd. Etterhvert skal hun lære seg og trekke , men det vil jeg ha på en kommando. Så jeg vil at hun skal lære seg og gå PENT i sele først, og evt lære inn annen adferd etterhvert. Jeg vil ikke at hun skal, gå pent i halsbånd, og trekke i sele ... men det er meg da :icon_confused:

Men vil man ha en forskjell der, så er det bare å passe på at har man på halsbånd, så er man veldig konsekvent med å jobbe med hunden, har den sele, så lar man den virre mere rundt som den vil selv ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heidi P skriver mye lurt! Noe ala. den metoden jeg bruker på frøkna mi. Jeg var alt for treig til å begynne å trene på å gå pent i bånd, og tenkte: "det tar vi seeenere..."

Vel, trenger kanskje ikke si at jeg angrer en skvett. :)

Jeg bruker alltid sele og langline for det meste. Jeg "tråler" hunden inn når vi møter folk, dyr eller biler. Så lar jeg henne vimse rundt i lina ellers. Trener litt på gå pent under nesten hver tur, men IKKE hele tiden. Prøver også å gå en plass hvor hun kan få løpe ut litt energi fra beina sine før vi begynner å gå langs veier og slikt for å trene.

Går vi langs veier holder jeg såklart i langlina og hun får ikke bruke 10m line. Er vi derimot på et område uten trafikk, så får hun bruke mye mer av båndet. Er vi i skauen lar jeg vanligvis lina henge løst etter henne.

Når vi trener, så roser jeg mye med stemme og litt godbiter av og til når hun går pent (les: IKKE drar i båndet) ... Når lina er rett før å stramme seg helt, så stopper jeg og går noen skritt tilbake. Hun veit da at hun har dratt, noe hun ikke skal, snur seg og tar kontakt med meg og slakker båndet - da får hun gå videre igjen. Nå ser jeg virkelig at øyeblikkene med slakt bånd blir lengre og lengre, og det er gøyalt å se at det virker. :) Jeg har irritert meg grønn noen ganger over at jeg ikke begynte tidligere, og har blitt nokså irritert på tur, men det kommer man jo ingen vei med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde kjøpt boken, "Hva gjør jeg når hunden drar i båndet?" (Turid Rugaas)

Lettlest bok med utrolig mange gode råd og en oppskrift på hvordan man får hunden til å gå fint i bånd, har akkurat lest boken og funnet ut at jeg har gjort mange feil, og har begynt litt på scratch igjen med båndtrening, og det hjelper så utrolig hvis du blir litt inspirtert av boken, noe du kommer til å bli hvis du leser den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han begynner å bli bedre, men glemmer seg jo innimellom. Og det hender han prøver å ta ut for å løp av gårde.. men han må vel skjønne etterhvert at han ikke kommer så lang :-) Gå tur med sele er verfall håpløs, han har virkeli skjønt at sele det betyr fart :)

vil flexsiband være aktuelt? bør vel kanskje lære ordentlig å gå i band først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er sele, strikk og belte jeg prøvde.. å da tok han ut som en helt hver 10 meter... var helt utslitt til slutt... han lærer nok at han må gå pent i bånd der også, men da tror eg gubben må overta den treninga han som er litt sterkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

helt frem til i dag har stopp- godbit-mye ros vært tingen for å lære hunden å gå i band. Men plutseli i dag når vi skulle ut på morgenturen var det bare om å gjøre å springe.. tok ut flere ganer...men en ganse stor hannhund er det ikke enkleste saken for lille meg å holde han igjen... virker som han prøver seg og tester grenser... hva gjør en for å få bort det tullet? Vi har veldig lyst å beholde hunden (skal melde oss på kurs om vi gjør det) men slik han er no står det litt tvil ved saken....

Håper noen har et par gode triks :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men plutseli i dag når vi skulle ut på morgenturen var det bare om å gjøre å springe.. tok ut flere ganer...

Han er laget for å springe, i mangemange timer hver dag. Hvor langt kobbel går du på tur med? (om han klarer få så god fart at han nesten river deg overende)

virker som han prøver seg og tester grenser...

Det gjør han nok ikke, han følger instinktene sine (som han sikkert har fått lov til fra han var valp og fram til nå når du fikk ham).

hva gjør en for å få bort det tullet?

Trener, trener og trener. Dere har mye dere må reparere og hjernevaske ham på om han har fått suse som han vil fram til nå - slikt tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min erfaring (på andre dyr) så er beste måten å fjerne uønsket adferd, nettopp å trene inn ønsket adferd i stedet for. Altså ikke legge altfor stor fokus på hva som gjøres galt, så lenge det ikke er noe farlig, og trene inn *gå pent i bånd* men jeg innbilder meg at det kan ta litt tid. Man kan ikke trene gå pent i bånd en hel time liksom... sånn rent bortsett fra at det vil bli for mye for hunden tror jeg ikke vi greier å opprettholde konsentrasjonen VÅR så lenge, og dermed blir vi ukonsekvente.... fem minutters trening (og gjerne gi seg før også i begynnelsen, om det går kjempebra) som går BRA er mye mer verdt enn en times krangling ... og man kan gjenta den treningen flere ganger om dagen. ....

Har han noe inngjerdet område som han kan herje og leke og få ut energi ? jeg kan tenke meg at en hund på den alderen og den rasen har mye energi. ... min 14 mnd gamle schæfer har iallfall mye energi. og hun er en rolig hund . Hun freser mye rundt i langline i skogen da, for hun takler det bra, men det er mye freesbee kasting og fotballsparking i hagen også, rett og slett for at hun skal bli sliten innimellom.

Drar han deg overende i langt tau så bruk et kort et ... og prøv å finne måter han kan bruke energien sin på ...

Jeg ville rent han i *gå pent* bare korte økter jeg, spredt over hele dagen .... Hvis dere bare har hatt han et par uker, så bruker han jo også tid på å bli kjent med dere og omgivelsene. Og har han blitt mye bedre allerede er dere jo godt på vei. Jeg tror man skal være en dyktig trener for å fikse dette på så kort tid :) Ting tar tid :hyper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...