Gå til innhold
Hundesonen.no

Telt


Recommended Posts

Jeg må vel bare innse at vi kommer til å delta på flere stevner enn hva vi vanligvis har gjort før, i tiden fremover. Jeg har derfor innsett nytten av telt, både til solfylte dager, og dager med regn. Er det noen som har gode tips til hvor jeg kan få tak i noe sånt? Jeg er fullstendig klar over at jeg bare kan søke i nettbutikker, men kanskje noen har et brukt et å selge, eller de av dere som surfer finn.no daglig, vet kanskje om slike pleier å bli lagt ut der ofte? Eller kanskje noen har en nettbutikk å anbefale? Eller type telt? Jeg har ikke all verdens med penger å legge i det, men jeg legger i mer, hvis det er verdt det, selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på dette teltet, men skjønner ikke tysk, og lurer på om jeg er pikka nødt til å ha bil for å sette det opp? Er jo kjemperimelig, og ser helt greit ut for min bruk..

Barehund er utsolgt, og linken på siden deres virker ikke, så jeg får ikke lest noe om teltet heller.. :wub:

Ja, og så så jeg dette teltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte telt på utstilling. På utstillinger er alt generelt billigere, så vi sparte en del kroner på det. Husker ikke hvilket merke det er, men det kan jeg sjekke. Vi fikk demonstrasjon på hvordan det settes opp samtidig osm vi kjøpte det, og det er et veldig bra telt som er lett å bære med seg, lett å sette opp og ikke tar for stor plass når det er satt opp. Kan som sagt sjekke hvilket merke det er senere, gidder ikke å dra meg ned i kjellerboden nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns at 2000 kr for fire vegger med duker er skam dyrt??

Mht på stoffet og hva teltene skal bli brukt til så koster de sikkert 150 kr å lage. Man kan få kjøpt proffe campingtelt til billigere pris, men vi som har hunder burde vel bare venne oss til blodpriser.

men så skal jeg sette prisen til side, barehund teltet er kjempelettvint og slå opp,stort og fint er det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns at 2000 kr for fire vegger med duker er skam dyrt??

Mht på stoffet og hva teltene skal bli brukt til så koster de sikkert 150 kr å lage. Man kan få kjøpt proffe campingtelt til billigere pris, men vi som har hunder burde vel bare venne oss til blodpriser.

men så skal jeg sette prisen til side, barehund teltet er kjempelettvint og slå opp,stort og fint er det også

Hehe, er helt enig jeg :wub: Prisen er horribel, og jeg tror nok at de tjener ekstremt med penger på dette.

Men klubben min har kjøpt inn to telt fra barehund og de er geniale ja..

Kan godt hende at det kan lønne seg å kikke i utlandet, hundeting er generelt alt for dyrt her i landet..

Samme som barehund: (så godt som iallefall)

http://www.mightymitedoggear.com/Screenroom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke peiling på hva dere får ha med på utstilling og sånt, men jeg var i en sportsforrestning og såg etter telt her en dag. etter å ha sagt at jeg skulle ha med hund på tur fikk jeg beskjed om at da var det lurt å ha et telt med "gang"(ytterrom). Både fordi det blir mer plass inne i selve teltet, og hvis du ikke vil ha hunden inne i teltet, kan han sove der, men er fortsatt under tak. Når jeg tenker meg om, er det jo egentlig ganske greitt på dagene også, der man kan la luken/døren være åpen, og hunden kan ligge der - i skyggen.

jeg har hvertfall sett slike telt fra 400kr og oppover. (3manns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et slikt turtelt med "yttergang'"...

Problemet da er den ***** myggen, prøvde å ha buster der en gang, men endte med at han måtte sove i bilen, ble helt oppstukken av mygg...

Spørr heller etter telt med skikkelig solid "gulv" som tåler hundeklør... Er noen som har en tynn møkka-duk, som vårt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo wesminster - i Sverige er det av og til forbudt å slå opp telt i den størrelsen som Barehund har (+ disse partyteltene - 3 x 3 meter).

Jeg har ennå ikke hørt om et slikt forbud i Norge - men når man ser hvor trangt det begynner å bli rundt ringene på utstillinger nå så er det nok ikke utenkelig at det faktisk BLIR det snart.

Tidligere var det mest de største utstillerne som hadde med telt - og valpekjøpere og venner fikk plass hvis det ble regn. NÅ har nærmest Hvermannsen med seg sitt eget telt for sin egen hund, et bur og sin campingstol. Ganske usosialt og utrolig plasskrevende.

Men så lenge det går - så går det. Men snart er det bare de som overnatter på utst.områdene som får plass til sine telt rundt ringene, og det er jo ganske urettferdig, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette, men...

Det mest skremmende med disse "teltbyene" som hundeutstillinger starter å bli, er om et telt tar fyr. Husker det var snakk om det i Vadstena for noen år tilbake, for der var det nesten umulig å komme seg fram mellom ringer pga telt i hopetall. Og veit at noen vurderte å sende brev til SKK etter utstillinga om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt partytelt 3X3 meter til under 1000,- og er kjempeførnøyd med det! Man får mange bur og stoler inn i et sånt telt så det blir ganska sosialt! :icon_fun:

Ja - særlig for oss som prøver å trenge oss fram til utstillingsringen for å sette oss ned på bakken med hunden oppå fanget (hvor ellers skal man gjøre fra seg en tjuefemkilos labrador mellom alle teltene?) og se på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor alle har de dårlige erfaringene med overbebodd utstilling. Greit det at man må gjerne gå litt sikksakk mellom teltene for å komme frem men hallo, tenk på en inne utstilling da, MYE trangere der! Dessuten er det ulovlig å sitte teltet helt inntill ringbåndet så det er plass til tilskuere mellom telt og ringbånd på samtlige oppsatte telt.

Selv syns jeg at telt er utrolig praktisk, det hindrer hunder (og eierne) å få heteslag når det er varmt, samt at det holder en tørr når det regner. eneste været som telt er en uting i er vind...

hadde vært utrolig synd om telt skulle blitt ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor alle har de dårlige erfaringene med overbebodd utstilling. Greit det at man må gjerne gå litt sikksakk mellom teltene for å komme frem men hallo, tenk på en inne utstilling da, MYE trangere der! Dessuten er det ulovlig å sitte teltet helt inntill ringbåndet så det er plass til tilskuere mellom telt og ringbånd på samtlige oppsatte telt.

Selv syns jeg at telt er utrolig praktisk, det hindrer hunder (og eierne) å få heteslag når det er varmt, samt at det holder en tørr når det regner. eneste været som telt er en uting i er vind...

hadde vært utrolig synd om telt skulle blitt ulovlig...

Det er først de siste par-tre utstillingene jeg har vært på at det faktisk har vært satt av plass (ca en meter) mellom ringen og teltene... Dessverre er det fremdeles vanskelig å slå seg ned ringside fordi det stadig vekk kommer folk med bur og hunder som må trenge seg forbi.

Joda, telt er sikkert praktisk, det kan jeg fint forstå, men det kan umulig være nødvendig at så mange har det? Flere kunne gjerne slått seg sammen med oppdretter og andre bekjente, så hadde det blitt litt plass til nybegynnerne som har lyst til å se på og få med seg det som skjer... Og da helst uten å føle seg i veien for alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om jeg har opptil flere utst.telt, så er jeg helt enig at dette begynner å bli litt vel mange telt på utstillingene.

Og de fleste telene er nok ikke tilstede bare pga været - man merker ikke forskjell om det er overskyet vær, liksom - det er akkurat like fullt uansett.

Og ang. heteslag, så er det faktisk langt varmere INNE i et utst.telt enn utenfor i skyggen. Jeg husker jeg "hudflettet" en utstiller på Nesbyen for noen år siden, som klaget sin nød over hvor forferdelig varmt det var i teltet, så de flyttet stolene sine utenfor. Men hundene stå igjen i sine bur (med trekk på) inne i varmen.

Selv om man lager en lite sti foran teltet, så ser jeg jo også problemet for nye folk å bare sette seg ned der - midt foran et telt. Folk gjør jo ikke det, da de jo ser at de da sitter i veien for stolene som står i teltet..

Det er selvsagt vanskelig for en arrangør å tvinge folk til å dele telt - hvem i all verden skulle kunne sjekke noe slikt? Så alternativet er jo å lage egne soner for telt (som endel prøver på), eller forby det. Det ER en ukultur som bare blir værre og værre. Og hadde folk bare planlagt litt bedre så hadde man uten problem kunne halvert teltlandsbyen - men de samme folkene og hundene hadde likevel fått ha tak over hodet.

Men man "gidder" jo ikke det - og jeg hadde vært like ille selv hvis jeg ikke var så lat (gidder ikke å slå opp noe telt hvis det ikke er meget nødvendig pga været).

Men det ER deilig å ha eget telt på utstilling, da har man et eget lite "revir" hvor man får god plass uansett hvor trangt det blir for alle andre tilstede.

Det var dog mye mere sosialt før i tiden, da man "klumpet" seg sammen i noen få telt.

Og ja - en brann i ett av dem kunne kanskje vært sjebesvangert for både folk og dyr. Vet ikke hvordan en teltduk brenner - kanskje ikke i det hele tatt?

Men brannfaren ser jeg som en klart større trussel på innendørsutstillinger, da. Hvor idioter også parkerer rett foran nødutgangene (DET skjer oftere enn man eg. burde vite om!).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - en brann i ett av dem kunne kanskje vært sjebesvangert for både folk og dyr. Vet ikke hvordan en teltduk brenner - kanskje ikke i det hele tatt?

Endel teltdukstoffer brenner ikke engang, de smelter uhyre fort og det sprer seg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg også Heidi. Hvem som skal sette opp/ta ned, ha det til tørk, frakte det, hvem som skal /skal ikke, etc.

Men for en årerekke siden hadde GD-klubben en genial greie - DE (som arrangør) satte opp lange rekker med partytelt utenfor ringene. Vi utstillere samlet oss innunder, og knyttet mange nye kontakter med folk man vanligvis ikke "bor" så tett sammen med. Veldig hyggelig!

Veldig smart - men oj, oj, oj - FOR en jobb for arrangørene! Men DA kan de forby "private"telt på utstillinger - i alle fall i umiddelbar nærhet av ringene, (Kan da ha en teltlandsby lenger vekk - for de som har med ørti hunder og burer)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...