Gå til innhold
Hundesonen.no

Telt

Recommended Posts

Jeg må vel bare innse at vi kommer til å delta på flere stevner enn hva vi vanligvis har gjort før, i tiden fremover. Jeg har derfor innsett nytten av telt, både til solfylte dager, og dager med regn. Er det noen som har gode tips til hvor jeg kan få tak i noe sånt? Jeg er fullstendig klar over at jeg bare kan søke i nettbutikker, men kanskje noen har et brukt et å selge, eller de av dere som surfer finn.no daglig, vet kanskje om slike pleier å bli lagt ut der ofte? Eller kanskje noen har en nettbutikk å anbefale? Eller type telt? Jeg har ikke all verdens med penger å legge i det, men jeg legger i mer, hvis det er verdt det, selvsagt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på dette teltet, men skjønner ikke tysk, og lurer på om jeg er pikka nødt til å ha bil for å sette det opp? Er jo kjemperimelig, og ser helt greit ut for min bruk..

Barehund er utsolgt, og linken på siden deres virker ikke, så jeg får ikke lest noe om teltet heller.. :wub:

Ja, og så så jeg dette teltet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte telt på utstilling. På utstillinger er alt generelt billigere, så vi sparte en del kroner på det. Husker ikke hvilket merke det er, men det kan jeg sjekke. Vi fikk demonstrasjon på hvordan det settes opp samtidig osm vi kjøpte det, og det er et veldig bra telt som er lett å bære med seg, lett å sette opp og ikke tar for stor plass når det er satt opp. Kan som sagt sjekke hvilket merke det er senere, gidder ikke å dra meg ned i kjellerboden nå :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns at 2000 kr for fire vegger med duker er skam dyrt??

Mht på stoffet og hva teltene skal bli brukt til så koster de sikkert 150 kr å lage. Man kan få kjøpt proffe campingtelt til billigere pris, men vi som har hunder burde vel bare venne oss til blodpriser.

men så skal jeg sette prisen til side, barehund teltet er kjempelettvint og slå opp,stort og fint er det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare meg som syns at 2000 kr for fire vegger med duker er skam dyrt??

Mht på stoffet og hva teltene skal bli brukt til så koster de sikkert 150 kr å lage. Man kan få kjøpt proffe campingtelt til billigere pris, men vi som har hunder burde vel bare venne oss til blodpriser.

men så skal jeg sette prisen til side, barehund teltet er kjempelettvint og slå opp,stort og fint er det også

Hehe, er helt enig jeg :wub: Prisen er horribel, og jeg tror nok at de tjener ekstremt med penger på dette.

Men klubben min har kjøpt inn to telt fra barehund og de er geniale ja..

Kan godt hende at det kan lønne seg å kikke i utlandet, hundeting er generelt alt for dyrt her i landet..

Samme som barehund: (så godt som iallefall)

http://www.mightymitedoggear.com/Screenroom.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke peiling på hva dere får ha med på utstilling og sånt, men jeg var i en sportsforrestning og såg etter telt her en dag. etter å ha sagt at jeg skulle ha med hund på tur fikk jeg beskjed om at da var det lurt å ha et telt med "gang"(ytterrom). Både fordi det blir mer plass inne i selve teltet, og hvis du ikke vil ha hunden inne i teltet, kan han sove der, men er fortsatt under tak. Når jeg tenker meg om, er det jo egentlig ganske greitt på dagene også, der man kan la luken/døren være åpen, og hunden kan ligge der - i skyggen.

jeg har hvertfall sett slike telt fra 400kr og oppover. (3manns)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har et slikt turtelt med "yttergang'"...

Problemet da er den ***** myggen, prøvde å ha buster der en gang, men endte med at han måtte sove i bilen, ble helt oppstukken av mygg...

Spørr heller etter telt med skikkelig solid "gulv" som tåler hundeklør... Er noen som har en tynn møkka-duk, som vårt.... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo wesminster - i Sverige er det av og til forbudt å slå opp telt i den størrelsen som Barehund har (+ disse partyteltene - 3 x 3 meter).

Jeg har ennå ikke hørt om et slikt forbud i Norge - men når man ser hvor trangt det begynner å bli rundt ringene på utstillinger nå så er det nok ikke utenkelig at det faktisk BLIR det snart.

Tidligere var det mest de største utstillerne som hadde med telt - og valpekjøpere og venner fikk plass hvis det ble regn. NÅ har nærmest Hvermannsen med seg sitt eget telt for sin egen hund, et bur og sin campingstol. Ganske usosialt og utrolig plasskrevende.

Men så lenge det går - så går det. Men snart er det bare de som overnatter på utst.områdene som får plass til sine telt rundt ringene, og det er jo ganske urettferdig, da.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT dette, men...

Det mest skremmende med disse "teltbyene" som hundeutstillinger starter å bli, er om et telt tar fyr. Husker det var snakk om det i Vadstena for noen år tilbake, for der var det nesten umulig å komme seg fram mellom ringer pga telt i hopetall. Og veit at noen vurderte å sende brev til SKK etter utstillinga om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt partytelt 3X3 meter til under 1000,- og er kjempeførnøyd med det! Man får mange bur og stoler inn i et sånt telt så det blir ganska sosialt! :icon_fun:

Ja - særlig for oss som prøver å trenge oss fram til utstillingsringen for å sette oss ned på bakken med hunden oppå fanget (hvor ellers skal man gjøre fra seg en tjuefemkilos labrador mellom alle teltene?) og se på......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor alle har de dårlige erfaringene med overbebodd utstilling. Greit det at man må gjerne gå litt sikksakk mellom teltene for å komme frem men hallo, tenk på en inne utstilling da, MYE trangere der! Dessuten er det ulovlig å sitte teltet helt inntill ringbåndet så det er plass til tilskuere mellom telt og ringbånd på samtlige oppsatte telt.

Selv syns jeg at telt er utrolig praktisk, det hindrer hunder (og eierne) å få heteslag når det er varmt, samt at det holder en tørr når det regner. eneste været som telt er en uting i er vind...

hadde vært utrolig synd om telt skulle blitt ulovlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvor alle har de dårlige erfaringene med overbebodd utstilling. Greit det at man må gjerne gå litt sikksakk mellom teltene for å komme frem men hallo, tenk på en inne utstilling da, MYE trangere der! Dessuten er det ulovlig å sitte teltet helt inntill ringbåndet så det er plass til tilskuere mellom telt og ringbånd på samtlige oppsatte telt.

Selv syns jeg at telt er utrolig praktisk, det hindrer hunder (og eierne) å få heteslag når det er varmt, samt at det holder en tørr når det regner. eneste været som telt er en uting i er vind...

hadde vært utrolig synd om telt skulle blitt ulovlig...

Det er først de siste par-tre utstillingene jeg har vært på at det faktisk har vært satt av plass (ca en meter) mellom ringen og teltene... Dessverre er det fremdeles vanskelig å slå seg ned ringside fordi det stadig vekk kommer folk med bur og hunder som må trenge seg forbi.

Joda, telt er sikkert praktisk, det kan jeg fint forstå, men det kan umulig være nødvendig at så mange har det? Flere kunne gjerne slått seg sammen med oppdretter og andre bekjente, så hadde det blitt litt plass til nybegynnerne som har lyst til å se på og få med seg det som skjer... Og da helst uten å føle seg i veien for alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, selv om jeg har opptil flere utst.telt, så er jeg helt enig at dette begynner å bli litt vel mange telt på utstillingene.

Og de fleste telene er nok ikke tilstede bare pga været - man merker ikke forskjell om det er overskyet vær, liksom - det er akkurat like fullt uansett.

Og ang. heteslag, så er det faktisk langt varmere INNE i et utst.telt enn utenfor i skyggen. Jeg husker jeg "hudflettet" en utstiller på Nesbyen for noen år siden, som klaget sin nød over hvor forferdelig varmt det var i teltet, så de flyttet stolene sine utenfor. Men hundene stå igjen i sine bur (med trekk på) inne i varmen.

Selv om man lager en lite sti foran teltet, så ser jeg jo også problemet for nye folk å bare sette seg ned der - midt foran et telt. Folk gjør jo ikke det, da de jo ser at de da sitter i veien for stolene som står i teltet..

Det er selvsagt vanskelig for en arrangør å tvinge folk til å dele telt - hvem i all verden skulle kunne sjekke noe slikt? Så alternativet er jo å lage egne soner for telt (som endel prøver på), eller forby det. Det ER en ukultur som bare blir værre og værre. Og hadde folk bare planlagt litt bedre så hadde man uten problem kunne halvert teltlandsbyen - men de samme folkene og hundene hadde likevel fått ha tak over hodet.

Men man "gidder" jo ikke det - og jeg hadde vært like ille selv hvis jeg ikke var så lat (gidder ikke å slå opp noe telt hvis det ikke er meget nødvendig pga været).

Men det ER deilig å ha eget telt på utstilling, da har man et eget lite "revir" hvor man får god plass uansett hvor trangt det blir for alle andre tilstede.

Det var dog mye mere sosialt før i tiden, da man "klumpet" seg sammen i noen få telt.

Og ja - en brann i ett av dem kunne kanskje vært sjebesvangert for både folk og dyr. Vet ikke hvordan en teltduk brenner - kanskje ikke i det hele tatt?

Men brannfaren ser jeg som en klart større trussel på innendørsutstillinger, da. Hvor idioter også parkerer rett foran nødutgangene (DET skjer oftere enn man eg. burde vite om!).

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja - en brann i ett av dem kunne kanskje vært sjebesvangert for både folk og dyr. Vet ikke hvordan en teltduk brenner - kanskje ikke i det hele tatt?

Endel teltdukstoffer brenner ikke engang, de smelter uhyre fort og det sprer seg raskt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det gjør jeg også Heidi. Hvem som skal sette opp/ta ned, ha det til tørk, frakte det, hvem som skal /skal ikke, etc.

Men for en årerekke siden hadde GD-klubben en genial greie - DE (som arrangør) satte opp lange rekker med partytelt utenfor ringene. Vi utstillere samlet oss innunder, og knyttet mange nye kontakter med folk man vanligvis ikke "bor" så tett sammen med. Veldig hyggelig!

Veldig smart - men oj, oj, oj - FOR en jobb for arrangørene! Men DA kan de forby "private"telt på utstillinger - i alle fall i umiddelbar nærhet av ringene, (Kan da ha en teltlandsby lenger vekk - for de som har med ørti hunder og burer)

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Gøy at han gikk fra å være reservert til å løpe til alt og alle ! Virkelig søt! 
    • Trist å se sånne innlegg uten ett eneste svar.  Selv planlegger jeg ikke så veldig. Etter sosialisering/miljøtrening av valp, som planlegges så detaljert som råd er - resten av verden er jo ikke under min kontroll - for å legge grunnlaget for en trygg og veloppdragen hund, så tar jeg ting mer på sparket som det passer seg. Ikke setter jeg tidsfrister for mestring av bestemte øvelser, starter eller opprykk, og ikke planlegger jeg mer detaljert enn noen løse skisser i tankene rett i forkant av hver økt.  På bakgrunn av trenerkurs og praktisk erfaring med barneidrett, så tenker jeg du er på veldig riktig spor med morsomme øvelser. Jeg har sett hvordan en kan kvele idrettsglede ved å sette fokus på teknikk og fremtidige mål, med krav og forventninger. Uten å ha fokus på glede i treningen her og nå kan en bare glemme å sette seg mål med barn og dyr. Om du mente hvordan gjøre LP-øvelser morsomme er jeg ikke mye til hjelp, for jeg synes LP har blitt ganske kjedelig. Om du mente overraskende innimellom-øvelser for å skape forventninger som holder motivasjonen oppe, så er det vel individuelt hva hundene liker å gjøre. De beste øvelsene er de hunden selv opplever stor mestring i og er stolt av pga den genuine begeistringen det utløser i deg. For noen er det å mestre "sitt", for andre er det å hoppe kanin baklengs i åttetall.  Jeg husker en episode hvor min hund ble gjenstand for et utbrudd fra en annen hund på trening. Vi var bare der for rekreasjon, ikke noen ambisjoner utover quality time sammen. Vi hadde hatt enorme utfordringer med andre hunder i hverdagslige situasjoner, og banen var en arena hvor han ikke fryktet de andre hundene, jeg fryktet ikke hans fryktaggessive utfall, vi opplevde begge senkede skuldre, gjensidig glede, mestring og stolthet der - ikke fordi vi var en feilfri ekvipasje, men fordi han i mine øyne var veldig flink, så min respons til hunden var som om alt han gjorde stod til 10'ere, og han struttet accordingly, som om han eide stedet. Vi begge elsket det, uten noen mål utover å ha det fint sammen her og nå. Øvelser var aldri noen issue å mestre, så jeg stilte aldri noen krav han ikke opplevde å innfri. Ekvipasjen som gikk bak oss den dagen var en annen type. Uten å ha mer innblikk enn kjappe, overfladiske observasjoner, så virket det som krav og forventinger var høye, og hunden struttet ikke av glede og selvtillit, hans egen fører stilte krav han ikke opplevde å innfri tilfredsstillende nok til å utløse begeistring, mens den lille dritten foran ham hadde en fører som bare var glad og fornøyd og så på ham med hjerter og stjerner i øynene i en tykk eim av: "Du er verdens flinkeste, jeg elsker alt du gjør!" hele tiden. Det endte med at den unge goldenhannen bak oss plutselig gjorde et dominansaggressivt bakholdsangrep på min - i ren misunnelse og frustrasjon, tror jeg, fordi hans egen fører var for kjip og stilte for høye krav til ham. ..for min var så liten, det virket rart at en så mye større golden bare ville informere min lille om hans plass i det sosiale hierarkiet. Jeg TROR han var ektefølt misunnelig og frustrert fra sin egen førers krav til seg. ... Om det ene eller andre var årsaken til angrepet, poenget med historien var: Husk å ha det gøy, fordi alvor og ambisjoner kan ødelegge for nettopp de ambisjonene.  "Set up for success, not failure," er en god regel. Bryt ned alle øvelser i enkle nok momenter å trene på til at hunden mestrer every step of the way, og ha samtidig så lave forventninger til hva den skal få til at du blir *genuint* og ektefølt glad og begeistret av alt den mestrer, så blir alle øvelsene straks mer morsomme   Edit: Selvsagt planlegger jeg også. Jeg starter med å se for meg det endelige resultatet jeg ønsker oppnå, analyser det for å vurdere om det er realistisk og gjennomførbart, og bryter det i den prosessen ned til så små delmomenter som jeg tror er nødvendige for å bygge opp til det endelige målet med. Progresjon kan jeg ikke forutse. Kanskje har jeg bommet på vanskelighetsgrad i delmomenter, hunden/barnet mister motivasjonen midt i en økt og vil bare dra derfra. Kanskje tar det et halvår istedenfor den uken jeg så for meg for å lære inn noe jeg tenkte skulle være utgangspunkt for å lære en hel masse annet, og hele planen om opprykk neste sesong går i vasken på den ene ferdigheten jeg ikke klarte lære hunden i tide. Det er da det gjelder som mest å ikke ødelegge hundens motivasjon og treningsglede med sin egen skuffelse over egen utilstrekkelighet ifht egne forventninger. 
    • Som uerfaren satte jeg hund på en kennel i Nord-Trøndelag i 12 dager, fordi jeg ikke fikk ha ham med på obligatorisk ekskursjon i studier. Han var fullstendig ødelagt da jeg hentet ham. Psykisk helt ute av seg, han var passiv, uttrykksløs, en slags robot uten noen hjemme, det var ingen uttrykk for gjensynsglede, ingen glede i å komme ut, ingen glede i å entre bilen han ellers var så glad i. Han var som i overlevelsesmodus. Spaced out. Sjokktilstand. Kom seg sakte og gradvis til hektene vel hjemme igjen. Jeg trodde det "bare" var det å plutselig bli forlatt på en glattcelle alene, på et vilt fremmed sted omgitt av bare fremmede som ikke ga nok oppmerksomhet eller aktiviserte nok og hysteriske, fremmede hunder i samme situasjon, men nå innser jeg at han kan ha blitt utsatt for strømming også.  HVOR i Nord-Trøndelag lå den kennelen hennes? ..ikke at jeg noen gang skal ha hund i kennel igjen, jeg lærte, men ble min egen hund også utsatt for det der i tillegg til den brutale opplevelsen et kennelopphold er i seg selv, selv uten strømming? Min var en sånn som selvsagt ville fått hysterisk panikkanfall om han ble strømmet for å bjeffe, og ville reagert med å bjeffe og bjeffe og bjeffe og bjeffe i panikk.    Kan dere forlate klubben i protest? Jeg ville fått med meg flere, og demonstrativt meldt oss ut av klubben om de ikke avlyser med hun der. 
    • En gjeterhund, eller jakthund som er avlet for tett samarbeid med fører (retrievere, spaniels, puddel), er nok det beste om du vil ha en hund som vil kunne gå løs og ikke har høyt jaktinstinkt for byttedyr. Lapsk vallhund har mye lyd, og trenger mye aktivitet, men det høres ikke ut som det er noe problem. Så lenge de får nok oppgaver tror jeg ikke ufrivillig gjeting vil bli et stort problem, men jeg ville snakket med oppdrettere om det. Kunne tervueren vært et alternativ? Eller korthårscollie?
    • Du nevner ikke rase, men det er mange raser som er avlet på egenskaper som varsling og vokting, og selv de søteste små selskapsraser stammer fra de tidligste hundene, hvis varsling og vokt var ønskede egenskaper som ble avlet på.   Hunden din har fått baller og gjør (pun unintended) altså som hunder gjennom alle tider frem til ganske nylig ble spesifikt avlet for å gjøre. Den har en instinktiv opplevelse av at det er the right thing to do. Et ansvar den har.    Hvordan håndtere det? Lederskap er et stort ord.. Hunden må ha tillit til ditt lederskap, og det kan hende den synes du er uegnet som leder, som aldri forstår at det er potensielle farer som lurer rundt veggene. Den tar ansvar fordi den opplever at du ikke er skikket til oppgaven? Jeg har ikke sett dere sammen og aner ikke om den synes du er en god leder, men jeg har min egen erfaring som fersk hundeeier med elendig lederskap, hvor hannhunden min opplevde det som at han selv måtte ta ansvar for vår sikkerhet. Har du forsøkt å belønne for å varsle også? Anerkjenn den for vel utført oppdrag med en ball/kampeleke om den er for opprørt til å ville ta godis for det. Få satt et cue på bjeffingen, og så be den bjeffe på cue i helt andre situasjoner, hvor den da belønnes rikelig for det.  Når du har kontroll på det, og et innlært cue på å tie, så slutter du belønne varsling uten cue, viser den at du ikke liker det, det er ulønnsom adferd, og gjenopptar praksisen med å trene "tie/stille" i respons til lyder når dere er inne.  Ser så lett ut i teorien..  Du SKAL klare få bjeffingen ned til et kort og begrenset varsel ganske fort ved å anerkjenne varselet. Mye lettere med den approachen der, hvor du bryter det hele ned i mindre krevende delmål, enn ved å sikte på komplett, hole in one, end goal måloppnåelse med ingen lyd whatsoever med en gang.  Edit: ..og vær tålmodig. Dette kan ta tid. Ikke gi opp om du ikke opplever stor fremgang på kort tid. Hang on in there. Puberteten er en ekstra vanskelig periode, da det er 10x forhøyet testosteron ifht voksen alder gjennom deler av puberteten, og i starten har de nær teflonbelegg på hjernen til tider, det er en vanskelig periode å skulle lære noe nytt. Bare hold ut. Tren konsekvent. Fremskritt kan være små, og med noen hunder kan det ta mange måneder med konsekvent trening før du begynner se noen fremgang, men det blir bra om du ikke gir opp.   
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...