Gå til innhold
Hundesonen.no

På den evige jakt etter neste hund

MegaMarie

Recommended Posts

Nå er det leenge til neste valp kommer i hus her,men morsomt å planlegge likevel :)

I det siste har jeg forelsket meg veldig i belger, fordi jeg for tiden trener mest spor og lydighet og fordi jeg bare elsker måten belger'ne er på! Tenker da mest på terv eller groendael..

Kriteriene for den neste rasen jeg skal velge er ca slik (jeg glemmer helt sikkert av noe nå, men...):

- Må være en brukshund, en allsidig hund som kan være med på det meste

- En passe stor hund som kan bære kløv og snørekjøre

- Smart og lettlært med stor arbeidsvilje

- Middels pelsstell, slik at den trengs børstes en gang i uka eller mindre

- Må ikke være så knyttet til eier at den ikke kan stå i hundegård feks

- Kommer til å brukes til det meste, som lydighet, spor/ettersøk, agility, trekk/kløv, utstilling ++

- Jeg har egentlig ikke så lyst på en rase som er så altfor vanlig, feks labbis, men heller ikke en rase som ingen har hørt om når jeg nevner den...

- Gjerne en aktiv rase, men det er fint om den ikke henger oppetter veggene og taket selv om den ikke får den lange turen en dag.... :)

- Utseende er egentlig det siste jeg tenker på og ikke så viktig, men jeg vil ha en hund som folk kan se på uten at de sier "mamma, æsj, se den hunden der'a" :D

muligens ikke belger er den som passer best til det jeg har skrevet, men det er nå belger jeg har falt mest for. Tips om andre raser tas imot med takk ;) smaken kan nå forandres på noen år...hehe:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 90
  • Created
  • Siste svar

Rasestandarden er litt misvisende for Cavalierer for tiden. Det er veldig mye avl, og dermed også veldig mye rar avl - noe som resulterer i hunder i alle størrelser. Mine to er 30 og 33 cm høye - Mia (som er 30) er litt liten, mens Minnie (33) er en helt normal tispe. Linjer og sånt avgjør mer enn rasestandarden generelt. Hvis du vil vite litt om hva som gir stort og hva som gir smått kan du bare sende meg en pm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi planlegger helt klart hund nr to for tiden, og valget står imellom riesenschnauzer og en ny dvergschnauzer.

Det som teller for riesen er sykkel og golfkompis til gubben. I tillegg vil nok jeg prøve meg på lydighet med den (en lydig riesen er dog et must, 35 kr hund uten kontroll er lite interessant :) ). Det som teller mot riesen er størrelsen i den forstand at den krever mer pelsstell, vanskeligere å finne barnevakt til samt at den må ha mer mosjon enn dvergen.

Det som teller for dvergen er at vi kjenner og liker rasen veldig godt. Den krever mindre pelsstell og det er lettere å finne barnevakt til den. Dersom det blir en ny dverg vil vi nok satse litt mer på utstilling og muligens oppdrett etterhvert. Det er heller ikke noe spesielt som teller mot dvergen annet enn at det er vanskelig å få tak i sorte dverger for tiden. Import er et sjansespill pga fargingen som har pågått tidligere. Derfor har også flere oppdrettere sluttet med sort dverg fordi det blir oftere tatt tester på utstilling nå enn tidligere.

Vi skal ha en riesentispe på besøk en stund i sommer for å teste ut rasen før vi tar et endelig valg, så får vi se :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Ingen som har noe å skryte av om sin neste hund som har funnet ut alt?

Litt sent ute, men kan "skryte" av at jeg endte opp med en "perfekt" rase for meg nå. Hun fyller alle kriteriene jeg hadde; er liten, energisk, uredd, lett-trent, ikke pelstell og haugevis av personlighet, noe som fører med seg mange rare påfunn. Samt at hun elsker å ligge på fanget og går fint sammen med collien min.

Rasen ble petit brabancon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt sent ute, men kan "skryte" av at jeg endte opp med en "perfekt" rase for meg nå. Hun fyller alle kriteriene jeg hadde; er liten, energisk, uredd, lett-trent, ikke pelstell og haugevis av personlighet, noe som fører med seg mange rare påfunn. Samt at hun elsker å ligge på fanget og går fint sammen med collien min.

Rasen ble petit brabancon.

Hehe, veldig! OT. Men da jeg søkte på "petit brabancon" på kvasir for å finne ut hvilken rase det var, så havna jeg på siden din tror jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lancashire Heeler er en HERLIG rase, men det er mye dårlig gemytt ute og går så en må være nøye når man skjekker det. Ellers er det kanon futt i dem, har selv sett mye på rasen for makan til sjarmører skal man lete lenge etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen vil hjelpe meg med å tenke på raser?

Jeg kommer ikke til å kjøpe meg hund før jeg flytter hjemmefra (har igjen to år på vgs), og antageligvis går det i alle fall ett år til før jeg kjøper valp igjen. Jeg er veldig innstilt på å studere, jeg har bare ikke helt bestemt meg for hva enda. Altså blir det ca tre år til jeg kjøper meg valp, antageligvis. Tidlig ute? Ja - men jeg liker å drømme meg bort litt... Uansett er det ikke aktuelt med en superaktiv brukshund, da jeg ikke vil ha mulighet til å kjøre oppi skauen og trene masse rundering og legge spor og sånt - en skikkelig brukshund får komme seinere i livet.

Hunden vil nok få en-to timers aktivisering hver dag i form av leiking med andre hunder, turer (sannsynligvis i litt byområder siden jeg ikke kommer til å bosette meg midt i ingenting), triksing/freestyle og bittelitt lydighet. Jeg har ikke planer om at dette skal bli en konkurransebikkje, mer en kompis som skal gi meg masse glede og selskap. :)

Jeg har sansen for hunder som er litt tøffe, med "personlighet"... Hunder som vil noe og som har egne meninger, uten at de er skikkelig vrange og ukontrollerbare. Jeg vil ha en hund som er litt artig - litt sprettball og sjarmis.

Pels og sånn er egentlig ikke så nøye, eller dvs - minst mulig pelsstell egentlig. Men ikke foreslå raser utifra pelsstellet. Størrelse er egentlig ikke så farlig heller.

Foreløpig har jeg tenkt på parson russel terrier og lancashire heeler... Synspunkter på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg litt i korthårscollien i det siste. Passe pelsstell :rolleyes: Synes kanskje at den er litt liten, men skal ikke klage. Men det viktigste er jo gemytt osv. Er det noen som kjenner til en korthårsvariant av collien? Skiller de seg noe særlig i forhold til den langhårete originalen? Tenker å bruke den til litt lydighet, agility og turkompis/kløvhund. Er den brukanes? :) For en som ikke har ambisjoner om å nå helt til topps innen hundesport altså, men som vil ha en hund med mer jobbevilje enn en setter...

Ja, de skiller seg fra langhårs varienten, de er mye mer sterkere phykisk... Og ja, den passer veldig fint til din bruk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om flere raser som kan passe til meg når vilkårene er:
  • Den må ikke være for stor, Liten og Middels størrelse
  • Det må ikke være for mye pelsstell. Omtrent like mye som papillon. Papillon må børstes lett hver dag.
  • Aktivitets behoved må være på likt med papillon slik at den kan gå turer sammen med den
  • Den må være like lærevillig som papillon. Mer går også greit.
  • Må gå sammen med papillon
  • Bruks området blir Utstilling, Agility og litt lydighet og freestyle på sidelinjen bare for morro skyld.
  • Det må ikke være en sjelden rase i Norge. Det er kjedelig å være den eneste eller en av 3 stk som kommer med den rasen på utstilling.

Tror det var alt.

Edit: Skrev på et punkt til.

Edit: Enda et til punkt :)

Du kan jo titte litt på bichon havanais? Den krever jo en del pelsstell, men om du er forberedt på å børste litt hver dag, skulle det gå greit. Må også bades med noen ukers mellomrom. Ellers passer den de andre punktene dine perfekt :) Finnes forøvrig i alle farger og fargekombinasjoner. Er veldig lettlært, livlig og sosial. Super rase hvis du vil drive med hundesport for moro skyld, men den kan faktisk gjøre det bra om du har større ambisjoner også. Den er ikke så skjelden i Norge lenger heller. Det er over 1000 havanaiser i Norge nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Edit:

Ingen som har noe å skryte av om sin neste hund som har funnet ut alt?

Nei.... Og jeg er langt ifra... :)

Heldigvis har jeg god tid!

Kriteriene mine er:

- Mellom/stor størrelse, hannhund

- Aktiv og arbeidsvillig

- Endel pelsstell ok, napping og børstig er helt greit men helst ikke klipperase

- Bruksområde blir agility, litt utstilling, lydighet og blodspor på hobbybasis.

- Endel turer i skog og fjell, må og tåle en sykkel-/skitur engang i blandt

- Må være en hund som tåler å leve i flokk med andre hunder

(- Vil ha en hund som kan slippes løs i skogen uten at den tipper for mye over i jaktmodus så jeg har vel slått fra meg terrierene.)

- Har tenkt på både aussie og terv, men er redd de blir for stor og tung?

Noen gode tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt 'langt forut' min tid, men jeg har bestemt meg for å skaffe en ny hund om ca. 3 år :D

Jeg sikler på mange raser, men har bestemt meg for en ny Parson Russell Terrier. Noe av grunnen til det er at dette er en hund som passer yppelig for meg, pluss at de har så store personligheter (som jeg liker), er allsidig og har den type mentalitet jeg vil jobbe med!

Har jo allerede en PRT, som er min første hund - og jeg ser nå hvilke 'feil' jeg har gjort og hvor mye større potensiale han kunne ha hatt (mener da at han kunne ha vært flinkere til ting allerede nå, men vi skal nok klare å utnytte potensialet!)

Har alltid ønsket meg en stor hund da, men det blir nok det også en gang i framtiden det også :)

- Vil ha en hund som kan slippes løs i skogen uten at den tipper for mye over i jaktmodus så jeg har vel slått fra meg terrierene.

Det er ikke noe grunn å slå ifra seg terrierne. Har en terrierase med mye jaktinstinkt, men hunden min har aldri vært mer en maks 30 meter i fra meg. Null problem å slippe ham løs uten at jeg trenger å beskymre meg for at jaktmodusen slåes på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo titte litt på bichon havanais? Den krever jo en del pelsstell, men om du er forberedt på å børste litt hver dag, skulle det gå greit. Må også bades med noen ukers mellomrom. Ellers passer den de andre punktene dine perfekt :) Finnes forøvrig i alle farger og fargekombinasjoner. Er veldig lettlært, livlig og sosial. Super rase hvis du vil drive med hundesport for moro skyld, men den kan faktisk gjøre det bra om du har større ambisjoner også. Den er ikke så skjelden i Norge lenger heller. Det er over 1000 havanaiser i Norge nå!

Hvor mye må du omtrent børste den hverdag?

Jeg pleier å børste i fra 5 - 15 min hver dag med Blondie og vis hun har floker så greier jeg dem og da kan jeg av og til sitte lengre.

De høres veldig greie ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet

Har alltid ønsket meg en stor hund da, men det blir nok det også en gang i framtiden det også :)

Det er ikke noe grunn å slå ifra seg terrierne. Har en terrierase med mye jaktinstinkt, men hunden min har aldri vært mer en maks 30 meter i fra meg. Null problem å slippe ham løs uten at jeg trenger å beskymre meg for at jaktmodusen slåes på :D

Ja det høres jo bra ut, men det finnes jo individer som er rake motsetninger...

Passet er PRT tispe for et par år siden og hun stakk avgårde i 15 min når hun fikk snusen i et hjortetråkk. (Hun stakk og av med eieren sin).

Ellers fortalte en annen at hennes 2 PRT hanner hadde jagd en rev til de fikk tak i den for så å slite den i 2 :)

Ikke god reklame i mine øyne nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke hunder var det da og hvem var eierne?

Er litt nysgjerrig på PRT'ene rundt om i landet... bare litt altså *kremt* ;) Skal jo på ParsonWeekend ('vet av' de fleste som skal i vei) så gleder meg innmari til å treffe andre parsoneiere...

Men ja, det er opp til individet - og hvordan du trener.

Hunden min har vel alltid vært litt avhengig av meg. Når man er valp vil man jo gjerne holde seg i nærheten av 'mor' så det har jeg bare utnyttet. Dessuten får han det han trenger av hodetrim, så han trenger ikke å stikke av å 'finne på ting på egenhånd' - og instinktene bruker vi under lek, der han er nødt til å kontrollere seg selv. Så han kan kanskje ha fått litt utbytte av denne leken, men så er han jo min første hund. kanskje gjør jeg mange 'feil', men egentlig er disse feilene bra for meg å gjøre, uten at jeg tar hensyn til instinkter osv. - det jeg mener er at jeg på en måte ikke tenker så mye på jakt og instinkt, dermed ikke klarer å 'forsterke' dette... off, er så dårlig til å forumlere meg :) men håper du skjønner?

Jeg lar jo han få utløp for instinkter gjennom lek, men da legger jeg opp til øvelser der det er viktigere å kontrollere instinktet.

Men jeg vet jeg har en rase med mye instinkter og skjønner jo at det finnes individer av rasen som elsker å utnytte disse fullt ut, selv om eieren nødvendigvis ikke vil at de skal spore opp hjortetråkk i tide og utide :)

De Parson terrierene jeg har møtt har bare vært 'positiv' reklame for min del :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye må du omtrent børste den hverdag?

Jeg pleier å børste i fra 5 - 15 min hver dag med Blondie og vis hun har floker så greier jeg dem og da kan jeg av og til sitte lengre.

De høres veldig greie ut!

Da jeg hadde Theo i full pels, pleide jeg å børste han i ca. en halv time et par ganger i uka. Det varierte litt med vær og vind og årstid. Det varierer også en del fra hund til hund. De med bølgete pels er lettere å stelle enn de med mye krøller. Men børster du opp til 15 minutter hver dag og bader ca. hver 14. dag, så skulle det holde fint. De røyter ikke, men de kan dra med seg mye sand og bøss i pelsen. Ellers må man være forberedt på en periode med horribel flokepels når de er 10-12 mnd gamle, men det går over når voksenpelsen er på plass.

Havanaisene er morsomme, kjappe, oppfinnsomme og intelligente hunder. De har blitt kalt "miniatyrrasenes svar på labrador", og det syns jeg er ganske treffende. De er også ganske robuste i forhold til størrelsen og generelt har rasen en god helse (nr. 3 på Agrias liste over de sunneste hunderasene, og nr.1 på listen over rasene som lever lengst!).

Minus med rasen er at de ikke er så glade i å være mye alene, men det skulle ikke bli noe problem når du har to hunder. Ellers liker de ikke regn eller kulde så godt. det løser man greit med et dekken. De kan ha en tendens til å varsle, men de pleier ikke å være gneldrete.

Bare spør hvis du vil vite mer om havanais :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje noen vil hjelpe meg med å tenke på raser?

Jeg har sansen for hunder som er litt tøffe, med "personlighet"... Hunder som vil noe og som har egne meninger, uten at de er skikkelig vrange og ukontrollerbare. Jeg vil ha en hund som er litt artig - litt sprettball og sjarmis.

Pels og sånn er egentlig ikke så nøye, eller dvs - minst mulig pelsstell egentlig. Men ikke foreslå raser utifra pelsstellet. Størrelse er egentlig ikke så farlig heller.

Foreløpig har jeg tenkt på parson russel terrier og lancashire heeler... Synspunkter på det?

Terriere har iallefall personlighet og er sprettballer! Lancashire heeler har jeg ikke vært så mye borti, men etter det man leser om dem høres de iallefall ut som de passer kriteriene dine.

Har du sett på pinscher? Helt objektivt selvsagt :) Nå tenker jeg ikke på dvergen men på den størrelsen over. Er ikke sååå mange av dem enda heller. Ikke noe pelsstell, kan være med på det meste, ikke for store eller for små. Ikke like strie som noen av terrierne kan være heller. Check it out :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forelsket meg litt i korthårscollien i det siste. Passe pelsstell :rolleyes: Synes kanskje at den er litt liten, men skal ikke klage. Men det viktigste er jo gemytt osv. Er det noen som kjenner til en korthårsvariant av collien? Skiller de seg noe særlig i forhold til den langhårete originalen? Tenker å bruke den til litt lydighet, agility og turkompis/kløvhund. Er den brukanes? :) For en som ikke har ambisjoner om å nå helt til topps innen hundesport altså, men som vil ha en hund med mer jobbevilje enn en setter...

Collien (både kort- og langhår) er dugandes til det meste, dessverre er det få eiere og enda færre oppdrettere her til lands som er opptatt av å ivareta Colliens mange, gode bruksegenskaper. Digre pelser og nusselig Sheltie-bygning ser ut til å foretrekkes, og Collien er så "rolig og lojal, så". :rolleyes: Spør du meg, er mange Collier blitt såpass passive pga sine mange redsler og fobier (de fleste som er litt interesserte i Collie har fått med seg de elendige MH-ene på Genetica.se, vil jeg tro). Jeg har hatt et eksemplar av den sorten selv, og det er ikke særlig trivelig for verken eier eller hund.

Vi har noen ildsjeler her til lands som har gode resultater å vise til hos Collien, både eiere og oppdrettere, men du finner langt flere bruksinteresserte Collieoppdrettere i Sverige og Finland. Mange (særlig i Finland, Danmark og Tyskland) satser også på amerikanske linjer, da snakker vi om litt større hunder, bredere hode og mer funksjonell pels, og ifølge en anerkjent svensk oppdretter har de for tiden også et fortrinn mentalt... Akkurat det vil nok andre protestere imot, det er nok mer en smakssak. Men det ser iallfall ut til at amerikanske linjer har vært et positivt tilskudd til den europeiske colliestammen.

Du kan titte på noen av disse hjemmesidene, det er enorm forskjell fra fokuset til mange norske oppdrettere...

Gemdales

Mironik

Folias

Vomhohenlohr

Skyelice

Echuca

Seamist Collies

Denne siden er også veldig nyttig:

Conovoco

Collien er nok ikke den hunden du p.t. velger om du har eliteambisjoner, men du kan nå langt med en god Collie også -rasen er mer enn bare uselvstendige pysefanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collien (både kort- og langhår) er dugandes til det meste, dessverre er det få eiere og enda færre oppdrettere her til lands som er opptatt av å ivareta Colliens mange, gode bruksegenskaper. Digre pelser og nusselig Sheltie-bygning ser ut til å foretrekkes, og Collien er så "rolig og lojal, så". :rolleyes: Spør du meg, er mange Collier blitt såpass passive pga sine mange redsler og fobier (de fleste som er litt interesserte i Collie har fått med seg de elendige MH-ene på Genetica.se, vil jeg tro). Jeg har hatt et eksemplar av den sorten selv, og det er ikke særlig trivelig for verken eier eller hund.

Vi har noen ildsjeler her til lands som har gode resultater å vise til hos Collien, både eiere og oppdrettere, men du finner langt flere bruksinteresserte Collieoppdrettere i Sverige og Finland. Mange (særlig i Finland, Danmark og Tyskland) satser også på amerikanske linjer, da snakker vi om litt større hunder, bredere hode og mer funksjonell pels, og ifølge en anerkjent svensk oppdretter har de for tiden også et fortrinn mentalt... Akkurat det vil nok andre protestere imot, det er nok mer en smakssak. Men det ser iallfall ut til at amerikanske linjer har vært et positivt tilskudd til den europeiske colliestammen.

Du kan titte på noen av disse hjemmesidene, det er enorm forskjell fra fokuset til mange norske oppdrettere...

Gemdales

Mironik

Folias

Vomhohenlohr

Skyelice

Echuca

Seamist Collies

Conovoco

Collien er nok ikke den hunden du p.t. velger om du har eliteambisjoner, men du kan nå langt med en god Collie også -rasen er mer enn bare uselvstendige pysefanter.

Amen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gemdales

Mironik

Folias

Vomhohenlohr

Skyelice

Echuca

Seamist Collies

Conovoco

Underskrives!

(desverre er min syk, så jeg får nok aldri noen store resultater å vise til på han)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har planlagt hund nr.2 en stund nå, og rasen er nesten i havn. Står mellom Kelpie (AK) og Labrador. To nokså forskjellige raser, men begge fyller "kravet" om å duge til LP.

Noen som kan si litt om hvor forskjellige behovene for fysisk og sykisk mosjon er mellom disse rasene? Jeg forestiller meg at kelpien ligger nokså langt over labradoren sånn sett, selv om jeg vet at labradoren ikke skal være så dorsk og lat som mange er. Om man kjøper en labrador fra showlinjer, er man da "dømt" til å få en av den late sorten? Eller er det hva man gjør det til selv? Har jo møtt både fete og late og kjappe og aktive labradorer og ser at kondisjonen på hunden ofte henger sammen med eieren. legger man opp til et liv på sofaen for hunden, får man en lat hund. Om man derimot er aktiv med hunden, blir hunden deretter også.

Helse og mentalitet er ganske viktig for meg men jeg vet lite om helse på kelpien. Hvordan er det med HD osv?

Noen som vil prøve å sammenligne disse to rasene med buhunden? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Jeg har planlagt hund nr.2 en stund nå, og rasen er nesten i havn. Står mellom Kelpie (AK) og Labrador. To nokså forskjellige raser, men begge fyller "kravet" om å duge til LP.

Noen som kan si litt om hvor forskjellige behovene for fysisk og sykisk mosjon er mellom disse rasene? Jeg forestiller meg at kelpien ligger nokså langt over labradoren sånn sett, selv om jeg vet at labradoren ikke skal være så dorsk og lat som mange er. Om man kjøper en labrador fra showlinjer, er man da "dømt" til å få en av den late sorten? Eller er det hva man gjør det til selv? Har jo møtt både fete og late og kjappe og aktive labradorer og ser at kondisjonen på hunden ofte henger sammen med eieren. legger man opp til et liv på sofaen for hunden, får man en lat hund. Om man derimot er aktiv med hunden, blir hunden deretter også.

Helse og mentalitet er ganske viktig for meg men jeg vet lite om helse på kelpien. Hvordan er det med HD osv?

Noen som vil prøve å sammenligne disse to rasene med buhunden? :poke:

Jeg er vell forpliktet til å svare ettersom jeg har AK og X-en labbe tidligere :)

Helsen til AK er meget god, det dukker opp individer med HD. I fjor var det 76 HD undersøkte individer i Sverige. 4 med HD grad C. Det er vell en fri prosent på 97. Den har blitt litt høyere siste årene pga større tillgang til importer. Men det er ingen markant økning pga det.

AA fins det enkelt tilfeller av.

Epilepsi har dukket opp, men også så lite at dem tror mer at det er snakk om kombinasjoner/llinjer som ikke burde vært kombinert pga høy innavl. Det dukker opp 1-2 individer i året.

AK blir meget bra fulgt opp når det gjelder mental testing. Og det fins gode oversikter på dette. Nå spørs det hva du tenker på når du sier mentalt og hva jeg tenker på. Jeg vil ha litt pondus i mine hunder, men det er ikke sikkert du vil :hyper:

-----------------------------------------------------------------------------------

Labbisen har jeg bare oversikt over via avlsdata. Siste årene har dem lagt på 84% fri HD. 91% fri AA.

Jeg vet det fins epilepsi i rasen, men jeg har ikke oversikt.

-------------------------------------------------------------------------------------

Å sammenligne rasene er vanskelig ettersom dem har helt forsjellige egenskaper..

Men utifra min erfaring så trenger AK mer fysisk trim enn labbe. Mentalt så krever dem like mye. Nå har jeg bare hatt i hus hunder som vil jobbe, innen begge raser fins det mindre bra egenskaper når det gjelder arbeidslyst.

Sosialt så er dem ganske like. Div litt for sosiale iblandt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Er interessert i Portugisisk vannhund jeg, som vi har tittet litt på før vi skaffet oss Archie.

-Hvordan går de sammen med andre hunder?

-Heftig pelsstell?

-Hvilken trening passer? Tenker lydighet, agility o.l. Vil ha en lettlært hund.

-God familiehund?

Noen andre som kan tenke seg raser som kan passe? Helst korthår (bortsett fra portis). Archie går ikke så godt sammen med hunder for tiden, så det blir nok ikke på en stund. Og mamma vil ikke ha enda en hund, selv om portis faktisk er nær hjertet hennes. Tiden vil vise.. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er interessert i Portugisisk vannhund jeg, som vi har tittet litt på før vi skaffet oss Archie.

-Heftig pelsstell?

-God familiehund?

Noen andre som kan tenke seg raser som kan passe? Helst korthår (bortsett fra portis). Archie går ikke så godt sammen med hunder for tiden, så det blir nok ikke på en stund. Og mamma vil ikke ha enda en hund, selv om portis faktisk er nær hjertet hennes. Tiden vil vise.. :ahappy:

Her må jo jeg svare da.. :ahappy:

Jeg vil tørre å si at så og si alle portiser går veldig bra sammen med andre hunder. Det finnes svært få unntak, og jeg har til gode å se en portis som er aggressiv ovenfor andre hunder. De kan være alt i fra forsiktige til veldig frampå, helt avhengig av det enkelte individet.

-Heftig pelsstell?

Det kommer litt an på hva slags pels hunden din har. Chessea har pels som jeg personlig vil anse som den verste sorten å holde i orden. Men fortvil ikke, det er ikke så vanskelig å holde pelsen fin dersom du vet hva du driver med. Og å vise deg riktig måte å gre pelsen på kan nok de fleste oppdretterne av rasen.

Jeg børster min hund i skippertak ca. en gang i uka. Når vi er på hytta og hun bader mye i saltvann tørker

jeg henne med en føner og grer igjennom når vi kommer hjem fra turen, mest for å unngå sand i hele huset (sanda fester seg langt inni pelsen!). Når jeg grer Chessea holder pelsen seg flokefri egentlig veldig lenge, litt avhengig av hvilke aktiviteter vi har holdt på med. Hun har som regel ikke mye floker når jeg steller henne, med mindre jeg har vært slapp og hoppet over to uker stell. Forøvrig lønner det seg å bade hunden de gangene man tar disse skippertakene. Da er ikke pelsstellet noe særlig komplisert!

Forøvrig er det nok en del lettere å holde en hund med wavy (rett/bølgete) pels flokefri.

Alt passer denne rasen spør du meg! Oppdretteren min trener rundering med sine hunder, de elsker det. De har ikke ambisjoner om å konkurrere, men dersom de hadde hatt det er jeg sikker på at hundene hadde kunnet hevde seg. Forøvrig passer rasen veldig godt til agility. De elsker å hoppe og sprette, og ikke minst å løpe. Generelt er rasen svært lettlært, men også noe sta. Det kommer nok veldig an på individet. Det finnes litt hummer og kanari sånn sett. Men om man forteller oppdretteren at planen for hunden er lydighet og agility, kan nok oppdretteren hjelpe til med å plukke ut valpen som i leveringsalder ser ut til å duge best til dette. Da vil de nok plukke ut en valp med mye "guts".

-God familiehund?

På alle måter, ja! Det beste rasen vet må jo bare være når den får gå turer med HELE familien og når den får ligge i sofaen om kvelden. Chessea blir ellevill når hvert av familiemedlemmene kommer hjem etter skole/jobb, men bryr seg ikke stort om fremmede. Rasen er veldig tålmodig og kan derfor gå svært godt sammen med barn. Men ingen hunder går bra med barn som ikke går bra med hunden (om du skjønner hva jeg mener). Forøvrig kan det være litt negativt med rasen at den blir FOR knyttet til familien og at den dermed begynner med vokting. Rasen har en del vaktinstinkt og kan av den grunn finne ut at den vil beskytte det mest dyrebare familiemedlemmet fra fremmede hunder. Jeg har aldri sett det føre til aggressivitet, men jeg har opplevd at hunder som reagerer slik ikke vil leke med hvilke som helst andre hunder, men heller sitte så tett inntil eieren som mulig og "demonstrere". Spesielt har jeg sett tisper oppføre seg slik ovenfor tisper av samme rase. Litt sånn "bitchy" adferd.

Er det noe med du lurer på må du bare spørre! Jeg snakker gjerne om rasen i lange timer i strekk. :P Er det noe du ikke forstår av det jeg har skrevet må du og bare spørre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...