Gå til innhold
Hundesonen.no

Når lar dere barna deres begynne å gå på fest?

MegaMarie

Recommended Posts

Når syns dere det er greit at ungene deres får lov til å begynne å feste?

Dette kommer jo ann på hvordan barna deres er liksom. Om de er populære og ofte ute med gutter og slikt så er det jo mer sannsynelig at de har lett for å rote seg opp i noe trøbbel ved at de følger gjengen og eks drikker å blir full osv.

Men vis barnet bare er med en fast venne gjeng på eks 4 jenter og de gjør bare "søte snille ting" som å passe unger og div så er jo det litt mindre sjangs vis gjengen står sammen og å ikke drikke eks at de ikke kommer i trøbbel.

Hva syns dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Hadde jeg hatt unge nå, så hadde jeg sagt 15-16 så lenge jeg har henta og kjørt..

Men, altså. Tror det endrer seg litt om jeg får unge en gang i tiden.. :angel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer nok til å bli HØNEmor en gang i tiden. Men selv har jeg hatt ganske frie regler når jeg var et par år yngre (fikk ikke lov å drikke såklart, men å være ute ganske lenge) noe jeg er glad for, siden jeg lærte meg å tenke selv og sette mine egne grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg har havnet på aldershjem! Neida, kanskje litt tidligere. Det er vanskelig å si nå syns jeg, det hele kommer an på hvor, hvem og hva egentlig. Og hvordan barna mine blir som personer. Blir de som jeg var så kan de få dra på fest etter konfirmasjonsalder (men ikke lov å drikke alkohol), blir de som søsteren min så låser jeg dem inne til de er myndige :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fest? Tja, rundt 15/16 årsalderen, men da skal det være klare regler om overnatting og sånt (hjemme hos oss eller hos andre foreldre jeg stoler på). Drikke alkohol blir ikke lov før ungen er fylt 18. Jeg følger norsk lov (okeey- prøver iallefall):ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 - 16??? huff håper dere bor på et rolig strøk da for over alt her begynner jo fjortisser å drikke å røyke å ta på stoff å det blir nok ikke bedre med årene...

jeg kan ikke si noe for jeg har ikke barn selv enda så jeg aner rett å slett ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 - 16??? huff håper dere bor på et rolig strøk da for over alt her begynner jo fjortisser å drikke å røyke å ta på stoff å det blir nok ikke bedre med årene...

jeg kan ikke si noe for jeg har ikke barn selv enda så jeg aner rett å slett ikke

Heheh, trenger ikke å hjelpe å bo i et rolig strøk. JEg kommer fra en liten øy på sunnmøre, ikke noe bedre der akkurat (om ikke verre). Drakk/smakte hjembrent første gang da jeg var 13 (jepp, vet jeg var dum)..

for min del vil jeg også si når de er 15-16, alt etter som hvordag de oppfører seg til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har svart her som har barn? :unsure:

Jeg veit ikke når, jeg. Det kommer an på hva slags fest det er snakk om. Det er ikke så veldig aktuelt å la de få lov til å dra på fest med alkohol og mengder med folk før de er myndige, tror jeg? Og jeg kommer uansett til å kjøre og hente de - jeg er vel mer redd for at de skal sitte på med noen som drikker enn at de drikker sjøl?

Jeg håper egentlig det er lenge til det blir en problemstilling (de er 13 og 10 år gamle) jeg.. De kan godt være de søte små og uskyldige barna mine til de blir 30-40 år gamle, syns jeg :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn og jeg får svare nå, da. Syns det var en vanskelig problemstilling, for jeg har jo aldri oppmuntret til festing, akkurat.

Eldstebarnet mitt hadde en kort, men hektisk periode med festing i de første tre tenårene. Hun gikk rett fra barn til ungdom og før jeg rakk å bekumre meg noe særlig, kom hun hjem og sa hun hadde sluttet å drikke. :shocked: Som de fleste, inkludert meg selv i den alderen, hadde hun nok løyet litt om hvor hun var og hvem hun var sammen med, men alltid kommet hjem i tide og med følge!

Det viktigste for meg er at barna kommer hjem trygt og at det er såpass høyt under taket hjemme at de tør å komme hjem, selvom de skulle være fulle. Det værste som kan skje, er jo at unge jenter blir liggende i grøfta et eller annet sted, eller på en hybel de ikke burde vært på i utgangspunktet!

Som mor kan du bare ikke akseptere at mindreårige drikker, men samtidig må det være et gjensidig tillitsforhold. Dette er en vanskelig balansegang og jeg valgte altså å være ganske liberal, for å unngå at Ane ikke skulle tørre å komme hjem. Da hun ble gammel nok til å gå ut, var allerede spenningen ved det hele over og hun er vel stort sett den som kjører...

Barn nummer to er snart tretten, men jeg tror ikke hun er klar for å dra på fester enda. Hun er fremdeles et barn på mange måter, selvom hun er utrolig intelligent og tidlig ute på sin måte. Når tiden er inne, skal nok vi også ha noen mor- datter samtaler og jeg får bare håpe at hun holder seg i korpset og med "snille" venner til den værste puberteten er over.

Noe klart svar fra en mamma fikk du altså ikke, for alle barn er jo så forskjellige og trenger ulik oppfølging. Det var forresten også viktig for meg at det ikke skulle være pinlig for Ane å ha en mamma. Hun hadde ei venninne som ble hentet med bil rett utenfor festen presis klokka tolv hver gang. Jeg kunne nok "tilfeldigvis" gå på 7- eleven for å kjøpe meg en brus, hvis jeg hadde en liten mistanke om at de hang i byen istedenfor å være på den festen de hadde sagt de var på, men konfrontasjoner tok jeg aldri så andre så det! Dessuten gjorde jo vi akkurat det samme i tidenes morgen, så jeg ble vel ikke så sur heller.

En ting til. Som mor er vel noe av det såreste å oppleve at barnet ditt blir holdt utenfor. Tenåringer som sitter hjemme helg etter helg fordi ingen vil ha dem med på moroa, er jo trist for alle. Er man derimot hjemme, eller på speidertur fordi man foretrekker det, er det noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det viktigste er å forklare barna hvor dumt det er å bli full og at det ikke er lov i følge norsk lov. Mener det er viktig at foreldre ikke kjøper alkohol til barna sine, selv om det er 3 dager til han/hun fyller 18. Regler er regler.

Det er også bra med foreldre som sier at "du kan alltid ringe hjem, så hjelper vi deg uten å lage noe oppstyr rundt det du har gjort galt". På den måten kan barna ta til fatning og ringe hjem selv om de kanskje er litt fulle. Det er mye bedre enn å skulle gå hjem i mørket alene.

Tror nok flerparten av ungdommer drikker i begynnelsen tenårene. Man burde ikke kjefte på barna for å gjøre det, men man kan si at det ikke er bra å miste kontrollen o.l.

Det er ikke lett å vite når ungdommene drar ut på fest og når de bare skal til en venn/venninde/kjærste. Derfor mener jeg det jeg har forklart over: gi barna trygghet - det skal alltid være trygt å komme hjem. Ingen sjennepreken, men kanskje varm grøt på senga (ganske så ubehagelig hvis man er fyllesyk) :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Jeg begynte å drikke når jeg var 15 tror jeg, men jeg fikk ikke lov selvsagt. Har hatt tider jeg må komme hjem på osv da jeg bodde hjemme .. Ble en del husarrest og :icon_confused: Men rundt 17 års alderen må da være lov å ta en fest ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stemor til tennåringsbarn, så har jeg opplevd litt av hvert sånn før tiden :P De startet vel med å feste alt når de var 14, men stehønemor (grusomestemor) satte en klar grense på kl 12 hjemme. Guttungen kan gå hjem alene, jentungen ble hentet. Nulltoleranse for overnatting uten foreldre, og det nytter ikke å lure meg, jeg skulle snakke med mammaen til venninnen som skulle soves over hos. Nå har stedatterbarnet blitt myndig og jeg har mistet min makt *flir*, mens stesønnen fortsatt med innfinne seg i å være hjemme til kl 12 så lenge jeg er i nærheten (tipper han er glad når jeg ikke hjemme *flir*). Drikking er i prinsippet ikke så greit, men hva kan vel jeg gjøre når ungen kommer hjem og er småfull, annet enn å håpe han blir svinsyk dagen derpå. Ja jeg tar kanskje litt mye ansvar for dem siden de ikke er mine, men under mitt tak så er det faktisk mine regler som gjelder uannsett hvem de er. Det har av en eller annen grunn ikke vært noen diskusjoner rundt dette med innetider og rart nok har stesønnen dukket opp før tiden en del ganger... rare ungen :icon_confused:

Når det kommer til mine barn når de blir så store, så kommer nok de samme reglene gjelde for dem. Inne 12 til jeg har en god dag (noe jeg ikke har ;) ), og jeg henter pikebarnet og nulltoleranse for overnatting uten foreldre i umiddelbar nærhet, dvs hjemme! (og jeg kommer nok ikke til å godta overnatting hos kjærester, jada jeg vet at de kan gjøre hva de vil på dagtid, men...)

Med vennlig hilsen

Mor og stemor fra *******!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man mener med fest.

Min 13 åring gåt på "fest" hos venner. Da ser de film og soiser pizza sammen, og prater, danser, og hører på musikk.

Fest med alkohol har jeg ikke tatt stilling til når hun får lov å gå på. Hun er stort sett voksen og ærlig, så jeg hadde nok stolt på henne allerede, men får se når tiden kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi.. det var strengt Margete! hehe... neida... det er jo for ungdommens beste.

For min egen del får jeg lov til å overnatte uten noe mer spekulering (har fått lov i 2-3 år nå), men foreldrene mine kjører plutselig villig og har ganske lang hals fra bilen i det er går ut :icon_confused: Hvis jeg skal hjem, godtar de å hente ved 2-tiden (orker ikke sitte opp stort lenger enn det). Nå fester ikke jeg så alt for ofte da... Har hund ser'u ;)

Det var forbudt å sove hos kjærste før jeg ble 16... DET ble jeg ganske irritert over en stund da.. Nå kan det være det samme... ah... lenge leve singel-live :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid hatt det strengt når det kommer til dette med festing, og har så og si holdt reglene. Jeg fikk IKKE lov før jeg var 18, og drakk vel (med måte faktisk) 3 ganger før den tid. Og jeg er så glad for at jeg har hatt så strenge foreldre. fordi de festene rundt der typen kommer fra finnes det ikke grenser. Dr er 13 åringer ute på fest med 20 åringer. De overnatter, og de får faktisk lov :shocked: Og foreldrene vet de drikker, og kan ikke bry seg mer (dette er ikke noe jeg antar, men vet).

Men noen nevner kjæreste, og jeg fikk lov etter ett halvt år å overnatte hos han, og han hos meg. Det er 5 år mellom oss. Men når foreldrene mine hadde fått hilst på han, og skjønt at det var litt mer enn bare en ungdomskjæreste, så ble det noe helt annet. Innetidene om jeg var hos han og skulle hjem var kl 12-1 og disse holdt jeg alltid.

Så jeg har nok hvert noe enklere å ha med å gjøre enn brødrene mine :rolleyes: Men så er ikke jeg noe typisk festmenneske, og kanskje det kommer av at jeg ville holde reglene? jeg ville at foreldrene mine skulle stole på meg?!

flere av mine venninner drakk for det de kalte ungdomsopprør mot foreldrene. Og det blir for dumt. Men men.

Jeg kommer nok til å være like streng mot mine barn (om jeg får noen). Så det Margrete sier er veeeldig fornuftig i mine øyne :) (utenom dette med kjæreste da :) *ler)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen som har svart her som har barn? :unsure:

Jeg veit ikke når, jeg. Det kommer an på hva slags fest det er snakk om. Det er ikke så veldig aktuelt å la de få lov til å dra på fest med alkohol og mengder med folk før de er myndige, tror jeg? Og jeg kommer uansett til å kjøre og hente de - jeg er vel mer redd for at de skal sitte på med noen som drikker enn at de drikker sjøl?

Jeg håper egentlig det er lenge til det blir en problemstilling (de er 13 og 10 år gamle) jeg.. De kan godt være de søte små og uskyldige barna mine til de blir 30-40 år gamle, syns jeg :)

Joda, jeg har barn, men hun er ikke mer enn 4,5 år da. Dette er en ting jeg helst ikke vil tenke på egentlig, det er jo lille babyen min. Så er enig med deg, hun kan få være liten og uskyldig til hun er 30. :closedeyes:

Selv begynte jeg å feste som 14-åring, men mamma trodde jeg var den lille engelen som aldri smakte på noe før jeg var 18, nesten 19 faktisk. Helt til den dagen vi tilfeldigvis var på samme fest og jeg aldri i hele mitt liv hadde vært så full noen gang. :)

Håper jeg vil ha et bedre forhold til min datter om slike ting, at hun forteller meg om hun har drukket og slikt. Vil ha et et tilittsfullt forhold til henne, men... man får bare håpe. Har heldigvis noen år til på tenke over dette nermere. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til den dagen vi tilfeldigvis var på samme fest og jeg aldri i hele mitt liv hadde vært så full noen gang. :)

Første gangen jeg var på fest og drakk "sammen" med foreldrene mine, var mamma så full og fjåsete at det var pinlig - muligens fordi at mamma nesten aldri drikker - veldig blid og veeeeeldiiiiiig venninne.. Litt sånn "heeeeeeiiiiiii jenta mi, hvordan har du det? *fnis* Er det ikke moro her?" :rolleyes: Da var jeg 20 år gammel, tror jeg? Og mammaer burde ikke fnise.. hehe

Tror jeg skal adoptere Margretes taktikk jeg, være streng, men allikevel gjøre det klart at det er greit å komme hjem uansett form - eller kanskje spesielt om de er i "dårlig" form.. Bedre at de kommer hjem enn at de ligger og sover av seg rusen i en eller annen grøft hinsides min kontroll..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som måtte være inne klokka 22 00 på hverdager og klokka 24 00 på lørdager, uansett. Da hun fyllte 18 var det slutt på alle regler og hun kunne gjøre som hun ville. Som regel ble det jo sånn at hun var full klokka seks for å rekke å bli nogenlunde edru til klokka 24 00.

Nei, jeg vil nok heller ha en dialog med døtrene mine, slik at de føler seg ivaretatt, samtidig som det under noen omstendigheter er greit å komme hjem klokka 02 00 og under andre omstendigheter får de faktisk ikke være med i det hele tatt, fordi det er det beste. Alle foreldre vil jo beskytte sine små mot livets små og store farer, men vi må jo gradvis la dem prøve vingene sine. Det er innimellom en tornefull balansegang, men jeg vil aldri noensinne la mine barn oppleve at jeg ikke var der for dem, eller lot meg lure av at hvis de bare hadde strenge nok innetider så oppførte de seg ordentlig... (og dermed ikke egentlig var så opptatt av hva de drev med og ikke minst hvem de var sammen med).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en venninne som måtte være inne klokka 22 00 på hverdager og klokka 24 00 på lørdager, uansett. Da hun fyllte 18 var det slutt på alle regler og hun kunne gjøre som hun ville. Som regel ble det jo sånn at hun var full klokka seks for å rekke å bli nogenlunde edru til klokka 24 00.

Så lenge de bor under mitt tak, får de følge mine regler, så å gjøre som de vil bare fordi de har runda 18 er det ikke snakk om uansett..

Nei, jeg vil nok heller ha en dialog med døtrene mine, slik at de føler seg ivaretatt, samtidig som det under noen omstendigheter er greit å komme hjem klokka 02 00 og under andre omstendigheter får de faktisk ikke være med i det hele tatt, fordi det er det beste. Alle foreldre vil jo beskytte sine små mot livets små og store farer, men vi må jo gradvis la dem prøve vingene sine. Det er innimellom en tornefull balansegang, men jeg vil aldri noensinne la mine barn oppleve at jeg ikke var der for dem, eller lot meg lure av at hvis de bare hadde strenge nok innetider så oppførte de seg ordentlig... (og dermed ikke egentlig var så opptatt av hva de drev med og ikke minst hvem de var sammen med).

De får jo strekke vingene sine, selv om de må være hjemme innen et klokkeslett? Selv om man "tilbyr" seg å hente de? Selv om man setter grenser? Det er vel heller ikke snakk om at man ikke er der for dem, eller at man lar seg lure fordi at man har innetider? Jeg ser ikke helt at det skal være noe motstridende i det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de bor under mitt tak, får de følge mine regler, så å gjøre som de vil bare fordi de har runda 18 er det ikke snakk om uansett..

De får jo strekke vingene sine, selv om de må være hjemme innen et klokkeslett? Selv om man "tilbyr" seg å hente de? Selv om man setter grenser? Det er vel heller ikke snakk om at man ikke er der for dem, eller at man lar seg lure fordi at man har innetider? Jeg ser ikke helt at det skal være noe motstridende i det..

Det var godt å høre :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...