Gå til innhold
Hundesonen.no

For dere over 18...;)

Aya

Recommended Posts

Skrevet

Akkurat nå har jeg dilla på den musserende vinen Fontanafredda (Asti), en ganske søt og fruktig en. Jeg liker ikke rødvin, iallefall har jeg ikke smakt noen jeg liker enda, men er glad i hvitvin og musserende. Søte, fruktige uten en altfor skarp/tørr ettersmak liker jeg best (eks. Rhine Lady). Noen som har tips til god vin i sommer?

EDIT: Å ha dilla på i denne sammenhengen betyr ikke at jeg er hobby-alkoholiker eller noe:p Det kan kanskje misforstås.. Hehe.

Skrevet

Som hobbyalkis i disse eksamenstider så må jeg jo bare føye til en vin her :rolleyes:

Tokaj Furmint er generellt veldig god! Hvitvin som er lillebroren til Ungarns stolthet Tokaj Azu (dessertvin som er litt lik likør).

Skrevet

Takk! (Det er utrolig hva eksamenstider kan gjøre med et ellers moderat alkoholinntak *ler*)

Skrevet

Hehe, jeg vet akkurat hvordan det er! Men fy så feil det så ut svart på hvitt...

En ting til... Jeg har fått dilla på Rosè vin! De litt halvsøte er som regel kjempegode :)

Skrevet

Jeg er ikke noe særlig glad i vin, men har en hvitvin som jeg liker veldig godt.

Sol del Mediterránee Moscatel står det på flaska. Spansk vin tydeligvis.

Skrevet
Hehe, jeg vet akkurat hvordan det er! Men fy så feil det så ut svart på hvitt...

En ting til... Jeg har fått dilla på Rosè vin! De litt halvsøte er som regel kjempegode :)

Ja, det ser ut som vi kan melde oss inn i AA med det samme *ler*

Tusen takk folkens:D:D

Skrevet

hvitvin: Dr. loosen riesling. Kjøp den med skrukork absolutt den beste.. :icon_fun:

Rødvin: Portada fra portugal.. Min absolutte favoritt..

Begge disse vinene er rimelige og kjempegode.. Er veldig gla i å prøve nye men faller alltid tilbake til disse.. Så dyrt er absolutt ikke alltid best..:)

Skrevet

Rhine Lady. Det var den som fikk meg til å like hvitvin faktisk- eller vin i det hele tatt. Et annet tips er å spørre på vinmonopolet etter en søt og fruktig hvitvin, som ikke har tørr ettersmak.

Skrevet

Hvitvinen til Masi er faktisk veldig god!

Og jeg liker godt den Art versjonen til Riesling!

men nå går det helst i eplejuice og vestlandssider :rolleyes:

Skrevet
Tips til en som ikke liker hvitvin, men som gjerne vil like det?

Ikke kjøp det aller billigste skvipet. Warau River og andre newzealandske hvite synes jeg er veldig gode (og har gjerne praktisk skrukork - et viktig poeng for en som nødig vil oppmuntre til for stort inntak av alkoholholdige drikker)

Skrevet

IW. prøv dr.looden riesling. Den som fikk meg lite å virkelig like hvitvin.. Er en lett "drikkevin" som ikke er tørr..

Ot.

I russetida hadde jeg og venninda mi en flaske på deling igjen nå hun skulle gå. Så vi tømte min halvdel over på en sånn meierienes eplejuice kartong. Og en kamerat av meg nektet å tro at det var vin og ikke eplejuice jeg drakk på.. :)

Skrevet

Fikk beskjed av faren min om at den gangen jeg vil begynne å like hvitvin er det bare en vin som duger, og det er Chablis. :) Den høres dyr og fancy ut i alle fall, men smaken veit jeg lite om.

Guest Vicky
Skrevet

Black tower er fint, og det liker stort sett også de mest kresne :)

Skrevet

Riesling Kabinett!! Det var den første hvitvinen jeg klarte å drikke uten å brekke meg :lol:

Den er søt og har god smak, liker best den med 8% Er ikke så glad i alkoholsmaken i vin, så den passer meg ganske bra. Den er vel en såkalt billigvin, men så lenge den smaker godt så er det vel samme hva den koster...

Skrevet
Black tower er fint, og det liker stort sett også de mest kresne :lol:

Jepp, men Blue angel er enda søtere og dermed kanskje enda enklere å lære seg å like

Skrevet

Mosseland Riesling, Zelle Schwartze Katze (lurer på om den kanskje har gått ut av produksjon) o.l.

Tysk, frisk hvitvin! Masse fruktsmak, ikke for sur og ikke tørr :lol: Tar gjerne imot tips om flere som ligner, man gror jo lett fast i gamle vaner..

Skrevet

For de som vil lære seg å like vin er det litt dyre søte hvitviner som er tingen. Man merker ikke riktig like godt forskjellen på dyr og rielig vin når det gjelder rødvin, men når det gjelder hvitvin er det stor forskjell.

Her går det i Rosemount Estate Cabernet Shiraz for det meste. En god og lettdrikkelig rødvin. Skål forresten!

Skrevet
Black Tower er hvertfall en skikkelig newbie vin. Den liker du sikkert IW. Men forresten så er du vel under 20 ? FY!

Man har lov til å drikke de aller fleste viner når man er fylt 18 da...:lol: *ler*

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...