Gå til innhold
Hundesonen.no

Liten "sytetråd"


Jeampi

Recommended Posts

Har gått og "gnaget" en stund på noe, og ville bare høre andres mening.

Mange ganger føler jeg at det å ha små hunder er mye mindre "godtatt" i agilitykonkuranser enn større hunder. For det første så er mange av hinderne sykt høye for en bitteliten hund. Tenker da på pom str og ned.. Ta Pito f.eks hun er 21 cm høy, og hun må hoppe over hinder på minimum 25 cm (det er ikke så gale, det takler hun) men når plutselig hoppene står på makshøyde og de er 35 cm høye så blir det straks verre. Jeg personlig syns det er svært urettferdig for en liten hund å skulle hoppe 1/3 mer enn sin egen høyde, ikke minst kan det vel være skadelig?

En annen ting er st.tidene. De er SYKT korte mange ganger. Nå er Pito slett ikke av den kjappeste typen, men når st.tiden er på 45 sek i agility så sier det seg selv at dette er rimelig knapt.

Jeg syns det blir veldig høye krav til hundene allerede i klasse 1. Hadde dette vært i klasse 2&3 skulle jeg ikke sagt noe, men når vi allerede ligger 30 sek over st.tiden så sier det seg selv at vi vil ALDRI klare oss i høyere klasser.

Og nå er det kommet nye regler som sier at det skal være samme st.tid i alle størrelsene. Så små skal ha samme st.tiden som store hunder. Dette virker riv ruskende galt syns nå jeg! <_< Det er jo klart at en hund som er 10 ganger mindre enn en BC ikke klarer å holde samme farten :rolleyes:

Jeg har også hørt rykter om dommere som har sagt at små hunder ikke har noenting å gjøre på agilitybanen...

Flere enn meg som "koker" litt over dette av og til? Eller er jeg bare særs sytete? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår frustrasjonen din over hinderstørrelsen, og jeg er enig i at det er urettferdig at de minste hundene må hoppe over hindre som er kanskje ti cm høyere enn dem selv.

MEN det er vel ganske vanskelig å lage regler i agility som gjør det rettferdig for alle? F. eks i klasse stor, så er det jo noen hunder som er rett over grensa slik at de må i den klassen. Da blir jo hindrene også veldig høye for disse hundene, selv om de er i riktig klasse.

Jeg syns det er mye innenfor agility som virker urettferdig og feil, uten at jeg er den mest erfarne agilitypersonen. Jeg tror noen hunder hadde hatt like godt av å ikke gå agility, når man tenker på skadelighet og slikt. Eller bare så enkle ting som stress :D

oi. Sorry at jeg sporer av i tråden din!

Edit: I min drømmeverden er agility tilpasset alle, både små Pito-hunder og store, treige og klumsete Mona-hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, må vel si meg litt uening og litt enig her...

Som IW skrev, det er nok bortimot umulig å få det helt rettferdig uansett hvilken høyde eller fasong hunden din har.

Her må man faktisk tenke litt selv når man planlegger ny hund, skal man drive aktivt med agility så må man satse på en hund som har de fysiske forutsetningene for å hevde seg dersom det er det man ønsker.

Selvfølgelig skal agility være for alle, men man kan vel si for sikkert at man ikke havner på landslaget med en chiuahua eller leonberger...

Synes standard tidene varierer veldig!!

Ta i dag feks, i Hopp 3 var det 2(!!) hunder som ikke fikk tidsfeil :)

I de andre klassene til den aktuelle dommeren var det og mye tidsfeil.

Mens i ringen ved siden av var det knapt tidsfeil i det hele tatt, man tapte ikke mye fart da det var mye mer flyt i disse banene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier meg enig med Mokken i at man må tenke litt over rasen sin også, absolutt. Selv om ulvehunden med glans klarer å hoppe over alle hindrene, har den ikke forutsetninger for f. eks hjulet eller pølsa. Man MÅ liksom velge noe annet om man virkelig vil lykkes på agilitybanen, få tak i napp og sløyfer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er fullt enig Jeampi. Nå har ikke jeg startet med Kelly ennå, men jeg må si jeg veldig ofte blir overasket over høyden på hinderene i liten. På et stevne var det, som du sier 3 ganger Kelly sin høyde. Og jeg lurte også på om det kunne være noe særlig bra for hunden? Og hvordan ville det gått med en Chi?

Det er nok vanskelig å tilpasse, men kanskje burde man hatt flere klasser? Rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig Jeanette! Jeg konkurrerer jo også i agility med Pom,og ofte er hinderene i høyeste laget...Det går helt fint når de bruker minimumshøyden,men når makshøyden blir brukt sliter Mini litt mer ja...Han klarer jo å hoppe makshøyden også,men han må bruke en del mer energi og tid på å komme seg over...Og jeg tror ikke det er særlig bra at de må hoppe så mye høyere enn sin egen mankehøyde...

Jeg synes de burde hatt en klasse for hunder under 25 cm. Mini har jo ikke sjanse mot Sheltier på 34 cm.Han er bare 21-22 cm. høy.

En ting til som miniatyrhunder sliter med er vippen...Mange vipper alt for tregt selv når hunden står helt ute på feltet...På forrige konkurransen vi var på sa faktisk dommeren at jeg kunne få vippe vippen ned selv pga. den gikk altfor sakte i bakken..Mini var rett og slett for lett med sine 2,5 kilo...

Det er ikke snakk om å "syte",det er bare litt frustrerende at ting ikke er litt bedre tilrettelagt for de aller minste hundene...Mini synes agility er kjempegøy,og det hadde vært bra hvis han kunne få konkurrere ut fra sine forutsetninger:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom det er mest om de litt mindre hundene må jeg bare si jeg er enig at det er kjipt at hoppehindrene er så høye. Det jeg sliter med er at når hunden min løper mot et høyt hinder bedømmer hun høyden feil og tror det er et lavt hinder og snubler rett over, stakkars. Men det er ikke synet det er noe galt med hindrene vi må hoppe over på kurset er nokså høye!

Men, men slik er det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig hvis man vil på f.eks landslaget så burde man skaffe seg en hund som har egenskapene til å kunne klare det :D Men jeg er veldig enig med Catrine mht på at det skulle vært en "mini" klasse også for hunder under 25 cm. De skulle selvklart hatt de samme reglene som alle andre hunder, men at hinderne var enda lavere og st.tiden litt lengre.

Det er utrolig mange med små hunder som når kjempelangt med små hunder også! Men som sagt så syns jeg at det blir veldig mye "Enten så er hunden knallrask og rykker opp i klassene på en,to,tre. Ellers så kan man bare drite i det"

Nå høres det ut som om jeg er skikkelig bitter eller noe :)

EDIT: Dere sier at det er veldig vanskelig å lage regler som alle er fornøyde med, det skjønner jeg, men jeg forstår ikke hvorfor de lager regler som sier at små/mellom hunder skal ha lik fart som store hunder...Kan det føre noe godt med seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg du tenkte på så mente jeg absolutt ikke det med å rase oppover i klassene eller drite i det! :)

Jeg av alle skjønner godt frustrasjonene, jeg har bare det motsatte problemet! Jeg forstår veldig godt at de små hundene ikke har sjans på samme tid som de som er større. Greit nok de er raske, men de ER kortere i beina og bruker lenger tid på å dekke samme distansen, selv om de er individuelle forskjeller.

Jeg kunne godt tenke meg en ekstra klasse for veldig små hunder, og en for veldig store hunder. Selv om jeg ikke kan gå agility med Mona på grunn av beinet hennes, hadde det jo vært gøy å trene en del for gøy og aktivisering. Men det føles litt håpløst når hun ikke kommer seg inn i pølsa og instruktørene sier at det ikke engang er vits i å prøve hjulet.

Så ja, kanskje det burde gjøres noen endringer, i begge ender av skalane :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Agility skal være moro for hund og eier,og jeg synes det er synd om folk ikke tørr pga de har små hunder ol. Jeg og whippsen kommer aldri til å nå langt,er ikke sikkert vi kommer til å begynne å konkurrere en gang, men jeg slutter ikke med ag pga det. Om folk synes vi er useriøse,så har de ikke helt skjønt det synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det var meg du tenkte på så mente jeg absolutt ikke det med å rase oppover i klassene eller drite i det! :)

Jeg av alle skjønner godt frustrasjonene, jeg har bare det motsatte problemet! Jeg forstår veldig godt at de små hundene ikke har sjans på samme tid som de som er større. Greit nok de er raske, men de ER kortere i beina og bruker lenger tid på å dekke samme distansen, selv om de er individuelle forskjeller.

Jeg kunne godt tenke meg en ekstra klasse for veldig små hunder, og en for veldig store hunder. Selv om jeg ikke kan gå agility med Mona på grunn av beinet hennes, hadde det jo vært gøy å trene en del for gøy og aktivisering. Men det føles litt håpløst når hun ikke kommer seg inn i pølsa og instruktørene sier at det ikke engang er vits i å prøve hjulet.

Så ja, kanskje det burde gjøres noen endringer, i begge ender av skalane :D

Neida jeg mente ikke deg, snakket bare om det generelt :D

Ja som du sier kunne de godt hatt en "maxi" klasse også for store store hunder.

Men som sagt er ikke dette noe som blir gjort noe med så det er vel heller jeg som "dagdrømmer" litt :D Vi har det nå kjempegøy på konkuranser uansett :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Raseklasser hadde vært litt vel heftig pga vi har maaange raser som går agility. Blir litt dumt mht på at det gjerne bare er én pomme,én dalmatiner,én border terrier osv som går på hvert stevne. Da blir man jo automatisk klassevinner bare man kommer seg igjennom + tenk på alle premiene klubbene måtte kjøpt inn. Det hadde blitt dyrt for oss å melde på da :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo på en måte sånn det blir i det meste av hundesport? Noen raser egner seg bedre enn andre - og vil man nå langt må man velge utfra dette. Det gjelder i bruks, i LP osv, man kjøper ikke en springer til IPO, men den vil være kanon i ettersøk liksom. Om man bare vil drive med noe for å aktivisere hunden sin selvom hunden ikke er av raser som egner seg best til akkurat den sporten så får man også 'tåle' at man ikke gjør det best - og kanskje heller velge en gren hunden kan hevde seg i om man har et ønske om å vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men det handler ikke om å ha uliker forutsetninger, det handler om at det skal være rettferidig. Det er mange hunderaser som ikke "hører hjemme" i noen hundesporter og da synes jeg faktisk det går ann å lage et par ekstra klasser i agility for at også disse skal få "være med".

raseklasser er ikke urealistisk :rolleyes: .

kan jo være litt som på utstilling. blir man best i rase får man gå videre å konkurrere om best i gruppe osv.. Da blir det litt utholdenhetskonkurranse også :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippet

EDIT: Dere sier at det er veldig vanskelig å lage regler som alle er fornøyde med, det skjønner jeg, men jeg forstår ikke hvorfor de lager regler som sier at små/mellom hunder skal ha lik fart som store hunder...Kan det føre noe godt med seg?

Men det er jo sånn at der er forskjellig standardtid i liten, melllom og stor, i alle klassene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå har det visst kommet nye regler som sier at st.tiden skal være lik i alle klassene. På stevnet i helgen hadde alle klassene samme tiden, mens på stevnet i mai så hadde de forskjellig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nå har det visst kommet nye regler som sier at st.tiden skal være lik i alle klassene. På stevnet i helgen hadde alle klassene samme tiden, mens på stevnet i mai så hadde de forskjellig :)

På stevnet for en uke siden var det forskjellige tider i de forskjellige klassene.. :P Har den nye "loven" tredd i kraft enda?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stod i hundesport i mars? var at det er samme tid for liten mellom og stor, men dommer kan selv bestemme om h*n vil sette 2 sekunder forskjell mellom størrelseklassene. Å reglene skulle tre i kraft øyeblikkelig.

Har selv vært vitne til små hunder som går full guffe med knappe svinger i klasse 2 og 3 som likevel får tidsfeil. Utrolig kjedelig.

Og en ting jeg syns er veldig dumt. Alle de små hundene får mye stramere tid enn hva det var før, og de store hundene får faktisk bedre tid (mener det var slik jeg sammenlignet det da jeg sjekket det ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som stod i hundesport i mars? var at det er samme tid for liten mellom og stor, men dommer kan selv bestemme om h*n vil sette 2 sekunder forskjell mellom størrelseklassene. Å reglene skulle tre i kraft øyeblikkelig.

Har selv vært vitne til små hunder som går full guffe med knappe svinger i klasse 2 og 3 som likevel får tidsfeil. Utrolig kjedelig.

Og en ting jeg syns er veldig dumt. Alle de små hundene får mye stramere tid enn hva det var før, og de store hundene får faktisk bedre tid (mener det var slik jeg sammenlignet det da jeg sjekket det ut).

Ah! For det var ikke store forskjellen mellom klassene.. Husker ikke hva det var nå, og det står jo ikke på kritikkskjemaet (for de andre klassene), og heller ikke i katalogen. Men da stemte det sikkert på det stevne jeg var med på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som IW sier så er det umulig å gjøre det rettferdig for alle..Fenris er vel ca 46 cm høy og må hoppe 65 cm som er maks i klasse stor..Det er nesten 20 cm høyere enn skulderhøyden..Den eneste løsningen på sånne problemer er å få flere størrelsesklasser. Dette har de i flere av agility-organisasjonene i USA, og det fungerer bra der virker det som. Men i Norge er det alt for få hunder som konkurerer til å dele opp i flere størrelsesklasser ennå, det ville blitt for få i hver klasse. Men kanskje på sikt?? Syntes det bør starte med å sette ned høyden i klasse stor til max 55. Det er endel raser som har gode forutsetninger for agility, men som sliter fordi de må hoppe ekstremt så mye høyere enn deres egen skulderhøyde..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ikke lett å få til disse oppstillingsbildene av valp 😂 Men tenker jeg skal forsøke å få til 1 bilde i måneden.    Tempo 4 måneder gammel.  12 kg og 42 cm høy. 
    • Jeg ønsker at prisene på valpene sank betraktelig. Både på blandinger og rasehunder. Grunnen til det er at når man nå tjener så utrolig godt på hvert valpekull, så er jeg redd det bli mer rovdrift på tispene. Og mer useriøs oppdrett. Jeg vet om flere som sper på pensjonen ved å avle kull etter kull, år etter år (på flere tisper, men likevel). Han ene får opp til ca 50 valper pr. år, og sånn har han holdt på i mange mange år. Blir penger av det gitt... 
    • Han får typisk siste måltid i 20-tiden, og da er det oppbløtet, så han får i seg mye væske da. Har tenkt at dette kanskje er litt for seint og at han da får full blære en gang midt på natten. Vi legger oss ca. 22:30 og står opp klokken 07, så det er jo over 8 timer. Men som sagt har han jo klart dette fra han var 2 måneder gammel, så jeg syns det er rart at nå som han er større, så skal han plutselig ikke klare å holde seg lenger. Ja, jeg er streng på at det er kun ut for å tisse og bæsje. Han får ikke begynne å leke med pinner osv. Han sovner fort igjen etter å ha vært på do, så det er bra! 
    • Litt av problemet er at om man avler renrasede hunder så får man konsekvenser i det at man ikke får registrert valpene, mens med blandingshunder så er det litt mer "fritt frem". Dessverre. Og det er lite man kan gjøre så lenge hundene har tilgang til mat, vann og ly, og får det tilsynet de har behov for helsemessig.
    • Hei.. Jeg blir så frustrert.. Noen jeg så hadde valper liggende ute på finn i starten av året (valpene født i Desember), har nå parret tispa igjen på første løpetid etter forrige kull, dette skjer så ofte og jeg blir kvalm! Er det virkelig ingen lov som skjermer de stakkars tipsene for sånt? De blir jo brukt som pengemaskiner. "Oppdretter" får søte små valper og itillegg så tjener de GODT på det, vinn vinn tenker de..  Ikke bare skal de ha nytt kull, men rett etter å solgt valpene fra forrige kull så ble både mor og far (de eier begge selv) lagt ut for omplassering på finn, dette ett eller annet vås om at de skulle bruke tid på Gud og hadde blitt frelst og blabla. Jeg blir helt paff.. Men viser seg jo at hundene aldri ble omplassert allikevel for nå har de lagt ut ny annonse om at de venter valper i August, fra samme tispe og hannhund... Har forresten screenshot fra annonsen til forrige kull. Er det lov å holde på sånn? Rådrift på tispa for at de har funnet ut at de tjener gode penger på det?!  Gjelder forresten Malamute/husky blanding, hvite hunder, du finner de på finn 🤪
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...