Gå til innhold
Hundesonen.no

Dotrening


1rene

Recommended Posts

Eg må rett og slett sei at eg syns do trening er vanskelig! No har Iris faktisk forverra seg sia ho kom. På lørdag er det 3 veker sia me henta ho. No skal me ta ut eit teppe som kanskje gjer ting verre, men i tillegg til teppet, tisser ho overalt! Og ho har veldig store muligheter til å vera ute. Idag har ho vert meir inne enn ute, og ho har klart å tisse på golvet inne 3 ganger, minst! Ho blir 11 veker på lørdag.

Har lest ganske mange plasser, men eg spør alikevell: Nokon som har tips til meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare nevne at min hund ikke ble husren før hun var 6 mnd, og dette er slett ikke uvanlig. :P

Men hun er en miniatyr, og de er ofte senere ute med denslags.

De klassiske tipsene er jo å ta hunden med ut hver gang hunden har spist, drukket, lekt eller sovet, i tillegg til når den ser urolig ut.

Det som også er viktig er å ikke bare slippe hunden ut, men ha den i bånd! For en valp som får en hel verden å bryne seg på, er sjelden det å gjøre fra seg særlig høyt opp på prioriteringslisten, det kan den vente med til den kommer inn i det kjedelige huset! Ta hunden i bånd, gå til et fast sted, og bare vent til den gjør fra seg. Når den gjør det roser du MASSE og belønn gjerne med godbiter og lignende. Etter dette kan du eventuelt slippe valpen løs om du pleier det. Om hunden absolutt ikke vil gjøre fra seg, går du bare inn igjen og venter en stund. Det viktige er at hunden skal lære å forbinde det å gjøre fra seg ute med noe positivt! Altså at den får ros, kos og godbiter. Den får heller ikke gjøre noe morsomt (som å være løs), før den har gjort fra seg ute.

Et annet tips kan være at om du ser at valpen gjør noe inne, så bær den ut selv om den holder på! Om valpen holder på å tisse, vil den allikevel slutte når du løfter den opp, du kan så bære den ut og forhåpentligvis tisser den seg ferdig ute, sånn at du får en sjanse til å belønne den! Ikke kjeft på hunden fordi om den gjør noe inne, da kan den tro at du misliker at den gjør fra seg, og den vil prøve å gjemme seg bort i kriker og kroker, og kanskje til og med ikke gjøre fra seg når du er ute med den i bånd. Om du ser at hunden gjør fra seg, men ikke rekker å ta den opp før den er ferdig, så gå allikevel ut med den! Mange tenker at "jaja, det er for sent nå, så jeg gidder ikke gå ut", men dette kan forsinke renslighetstreningen mye.

Lykke til :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei klassiske tipsene har eg fulgt. Men det om å ha valpen i bånd virker som ein ganske god ide! Ihvertfall til ho begynner å skjønne det. Så det tipset skal nok bli tatt i bruk! :blink:

Og så lurte eg på om det gjer noe om eg tar 12 ukers vaksinen på ho 2,3-4 dager før ho blir 12 veker? Har det veldig masse å sei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei klassiske tipsene har eg fulgt. Men det om å ha valpen i bånd virker som ein ganske god ide! Ihvertfall til ho begynner å skjønne det. Så det tipset skal nok bli tatt i bruk! :blink:

Og så lurte eg på om det gjer noe om eg tar 12 ukers vaksinen på ho 2,3-4 dager før ho blir 12 veker? Har det veldig masse å sei?

Jepp, det med bånd er veldig kjekt i begynnelsen! Fort gjort at de glemmer å gjøre fra seg om de får for mye frihet. Trenger selvsagt ikke å tenke på det lenger når hunden har skjønt poenget.

Det har sikkert ingenting å si, men du kan jo spørre dyrlegen for sikkerhets skyld. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen din er 11 uker, den er bare en pitteliten baby... Du kan ikke forvente noenting av en valp på 11 uker. Iallefall ikke at den skal bli renslig så fort. Smør deg med tålmodighet, snuppa mi er 9mnd og har enda et og annet et sjeldent uhell. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen din er 11 uker, den er bare en pitteliten baby... Du kan ikke forvente noenting av en valp på 11 uker. Iallefall ikke at den skal bli renslig så fort. Smør deg med tålmodighet, snuppa mi er 9mnd og har enda et og annet et sjeldent uhell. :P

Eg er fullt klar over at valpen min er liten baby :P Men tenkte at sia det hadde forverra seg litt no, så var det greit at eg fekk nokon tips, sånn at det mest sannynlig går over (ikkje super fort) men at det ikkje tar veldig lang tid! Mange valper som blir sjukt fort stuereine, eg skjønner det ikkje! :shocked: Har god tid på meg, kan tørke opp tiss veldig, veldig mange ganger til før eg går lei, og blir irritert :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøsten er helt enkelt at hunder BLIR renslige, enten man jobber mye med det eller ikke.. (Unntak finnes - men neppe på border collies som bor innendørs i et hjem) !

Hvis man tar seg gooood tid, ikke bryr seg om at det blir en liten dam inne nå og da, ikke overdriver og overdramatiserer noe som helst i denne forbindelse så vil valpen uansett bli renslig.

Min yngstemann var riktignok rundt 5 mnd før han greide å holde seg tørr hele natten - men så har han en lekekamerat og de kan finne på å begynne å herje og leke midt på natten også.. (Ikke lett å holde seg "tett" etter noe slikt..).

Han er "alene" hjemme (dvs sammen med 3 andre hunder) i full arbeidstid, og vi har nå sett flere dager hvor han ikke har tisset inne på dagtid også. Han er nå 6 mnd gammel.

Jeg er slett ikke overflink på å trene på dette - da jeg jo faktisk både sover og jobber endel av døgnet, og ikke KAN passe på å "tisse valp" en gang i timen.

Men man må ikke lage noen "konkurranse" av det og få dårlig samvittighet fordi noen annen har greid det raskere eller bedre. Da blir det et stressmoment i livet med en herlig liten valp, og fort gjort at man gjør feil. Den aller største feilen folk gjør (har gjort det selv!) er selvsagt å skremme valpen idet man tar den på fersken!

Nei takke meg til en valp som setter seg nærmest PÅ føttene dine for å tisse - en sånn kan man alltids se tegnene til (hvis man følger med litt) - og slippe den ut FØR den må gjøre noe.

Jeg har sett og hørt om nok av valper som går bak sofaen, under stuebordet, ut på badet (dvs alle steder hvor den kan være "i fred"), og det er ikke hyggelig.

Så følg standardrådene - ta det med stoisk ro, ha vaskebøtta' stående klar, senk skuldrene, og tenk på at det er faktisk bare snakk om kort-kort tid i forhold til hele hundens liv.

Lykke til!

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...