Gå til innhold
Hundesonen.no

Pollenallergi!


ellish

Recommended Posts

Jada, nå har vist jeg også blitt allergisk mot pollen! Nesen er tett, øynene svir som bare fy og halsen er tørr. Men det største problemet er jo at jeg ikke får tak i fastlegen min. Vi har ringt i 2 dager nå! <_< Og jeg tviler på at legevakten vil skrive ut resepter til meg? Det er jo ikke akkurat en akutt situasjon.

Men det finnes vel mange produkter man ikke trenger å ha resept på også? Så det jeg lurer på er om det er noen med pollenallergi her inne? Hva bruker dere og hva bør jeg skaffe? Og om det er noen produkter jeg bør holde meg langt unna så vil jeg gjerne vite det også. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror i hvert fall du kan få tak i Zyrtec og Cetirizin Alpharma reseptfritt, men det er relativt dyrt... Med resept blir det mye billigere, og det finnes bedre medisiner enn de som fåes kjøpt reseptfritt. De to jeg har nevnt er riktignok helt greie og hjelper de og, så er i hvert fall et alternativ fram til du får vært hos legen :icon_redface:

Dersom du ikke er allergitestet før må du nok også testes før du får resept. Selv bruker jeg Cetirizin Hexal (troooor den heter det, men gidder ikke løpe ut på kjøkkenet for å sjekke :)), og er veldig fornøyd med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så virker det ikke som om du har testet deg`??

Gjør det først... :icon_redface:

Zyrtec kan du få reseptfritt på Apoteket, men det koster ca 200,-

Om du får resept på noe på apoteket er det stortsett akkurat den samme Zyrtecèn..

Bare at den blir noen kr billigere :)

Og for det andre...

Test deg først om det er Pollen..Kan være mye annet.. !

Pollensesongen er jo iferd med å gå over, så man skal ikke reagere så fælt nå??

Typen testa seg for...1mnds tid siden..Og han slo fullt ut på blodprøvene !

Men nå har han vært sløv til å ta medisinene sine denne uka..Men ikke merket noenting :P

Så pollentiden er nok snart forbi igjen den... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, så virker det ikke som om du har testet deg`??

Gjør det først... :icon_redface:

Zyrtec kan du få reseptfritt på Apoteket, men det koster ca 200,-

Om du får resept på noe på apoteket er det stortsett akkurat den samme Zyrtecèn..

Bare at den blir noen kr billigere :)

Og for det andre...

Test deg først om det er Pollen..Kan være mye annet.. !

Pollensesongen er jo iferd med å gå over, så man skal ikke reagere så fælt nå??

Typen testa seg for...1mnds tid siden..Og han slo fullt ut på blodprøvene !

Men nå har han vært sløv til å ta medisinene sine denne uka..Men ikke merket noenting :P

Så pollentiden er nok snart forbi igjen den... :P

Pollensesongen er absolutt ikke på tur å gå over, gresspollensesongen er i juni og juli, av og til tidligere og av og til senere. Her nord har den nettopp startet jo. På grunn av varmen dere har hatt sørpå er det nok veldig mye pollen i lufta, så det er nok mange som reagerer kraftigere enn de vanligvis ville gjort.

Som BareLinn sier så bør du komme deg til legen å få tatt en skikkelig allergitest, det kan være andre ting du reagerer på. Uansett får du kjøpt både øyedråper og allergitabletter på appoteket hvis det skulle bli aktuelt. Bruk saltvannsspray i nesa for å skylle ut allergener og renset nesen. Bruk også øyebadevann for å rense øynene, det bruker å hjelpe. Selv bruker jeg Cetirizin, det er akkurat den samme tabletten som Zyrtec, bare billigere. Er usikker på om du får den reseptfritt. Er iallefall veldig fornøyd med den.

Les gjerne litt her om allergi og behandlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollensesongen varierer jo..

Her kom den veldig tidlig..

Og typen slet VIRKELIG HARDT med pollen-allergien sin i nesten 14dager..

Nå kan han gå dager UTEN medisin..

Sier vel litt da, eller?

Det er veldig lite pollen igjen..

Ihvertfall rundt her vi bor..

Når en slår fullt ut på blodprøven, så er man ganske allergisk..

Og når man da en dag kan gå UTEN medisiner...

Det sier sitt :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollensesongen varierer jo..

Her kom den veldig tidlig..

Og typen slet VIRKELIG HARDT med pollen-allergien sin i nesten 14dager..

Nå kan han gå dager UTEN medisin..

Sier vel litt da, eller?

Det er veldig lite pollen igjen..

Ihvertfall rundt her vi bor..

Når en slår fullt ut på blodprøven, så er man ganske allergisk..

Og når man da en dag kan gå UTEN medisiner...

Det sier sitt :icon_redface:

Det kommer jo også helt an på hva slags pollen man reagerer på da. Gress, bjørk, hassel, or osv har alle forskjellige tider de slår ut på. Nå for eksempel er bjørke- og or/hasselperioden mer eller mindre over mange steder, mens gress har kraftig spredning over store deler av landet.

Så det nytter ikke å si at sesongen er over, bare fordi typen din ikke reagerer :) Jeg snufser om dagen jeg, nettopp på grunn av at gress nå har kraftig spredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du ta Zyrtec, så ta det på kvelden, pga de er noe sløvende :icon_redface:

Eller så er Kestine (staves det sånn) et ganske godt alternativ, eller så er det en veldig bra nesespray som du får på apoteket.

Jeg fikk sånn vaksine mot pollenallergien, men den tar kun bjørk, og sliter litt med gress også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo teste meg. Men legen min tar ikke telefonen! Derfor vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre.. Hun har ikke sekretær heller. Men vi skal ringe i hele dag å om hun ikke svarer så får vi håpe på at legevakten har tid? Det kan jo vær. Jeg svir bare sånn på øynene nå at jeg nesten ikke klarer å se! :icon_redface: Takk for mange gode råd folkens! Dere er unnværlige:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gress er ekstremt kraftig her i rogaland og det kjennes i halsen og nesa! ville fått tak i legen å teste deg hva du reagerer på og få medisiner på det! :icon_redface:

selv har jeg ikke gjort det for jeg har stjelt tabletter og nesespray av mor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pollensesesongen er så absolutt ikke over. Jeg reagerer litt på bjørkepollen og allergimedisinene funker fint mot bjørkepollen. Nå begynner gresspollensesongen her i trøndelag og gress er jeg kjempe, kjempe allergisk mot. Det er nå moderat og beskjeden spredning og jeg har tatt både allergisprøyte og bruker yabletter ved siden av, men det bare demper reaksjonene. men jeg er fortsatt tørr i halsen, trøtt, nesa renner, jeg nyser ustanselig og det renner av øynene mine.

Og si at pollensesongen er over fordi en eller annen person ikke reager like mye hver dag, er bare tull.

Men Ellish, når du får tak i fastlegen din så test deg og forhør deg litt om allergi.

Her er en fin side om informasjon synes jeg pollenvarsel.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo også helt an på hva slags pollen man reagerer på da. Gress, bjørk, hassel, or osv har alle forskjellige tider de slår ut på. Nå for eksempel er bjørke- og or/hasselperioden mer eller mindre over mange steder, mens gress har kraftig spredning over store deler av landet.

Så det nytter ikke å si at sesongen er over, bare fordi typen din ikke reagerer :icon_redface: Jeg snufser om dagen jeg, nettopp på grunn av at gress nå har kraftig spredning.

Det var litt mer riktig ja.. Jeg er bjørkepollen-allergisk, og her er vi ferdige med den spredningen. Jeg er også allergisk for timotei, og det pleier å være verst i juli. Gress er jo gjerne i juni/juli, osv. Viktig å teste seg, det tar ikke lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg gav opp å ringe til legen min i dag.. Og når mamma var i nærmiljøet av legekontoret fant hun en lapp på døra. På den sto det: "Jeg har flyttet tilbake til finland. Kontakt:....." Arg! Det går da an å gi beskjed om slikt?? Legevakten ville heller ikke hjelpe meg. Og legen som skal overta begynner ikke før 1. Juli..

Så jeg dro på apoteket og de gav meg en rekke produkter jeg kunne bruke. 3 nesesprayer, øyedråper og Claritzyn. Så jeg må vel egentlig bare smøre meg med tålmodighet jeg da? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyedråpene Livostin skal visst virke bra! Hadde problemer med øya mine for en uke siden, og da jeg dro til legen gadd han ikke sjekke de en gang, ville bare snakke om diabetesen. Da jeg spurte om noe som kunne hjelpe meg litt, med tanke på øya, så fikk jeg beskjed om at Livostin var bra. :icon_redface: De fungerte faktisk helt greit, men ble bedre av å skylle øya med lunkent vann regelmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Allergi er noe drit...

Godt å høre du har fått tak i medisiner. :icon_redface:

Men foruten bruk av medisiner er det også lurt å kun lufte på kveldstid for å forhindre pollen inn i huset, spedningen er størst på dagtid i sol og varme. Samt ikke heng klær/sengetøy ut til tørk på dagtid, på den måten unngår du å få klærne og sengetøy fullt av pollen.

Istedet for å bruke medisinsk nesespray (som Livostin), kan du skylle nesen med saltvann for å få skylt vekk pollen, det er mer skånsomt mot bihulene i lengden. Det finnes flere gode råd på http://www.naaf.no/no/Fakta/Pollen/Gode-ra...-pollenallergi/

Jeg vil også anbefale deg å ta kontakt med homeopat. :)

Ang gressallergi så er det maaange forskjellig typer gress, noen reagerer på de fleste typer gress, mens andre reagerer bare på enkelte gresstyper. De ulike typene gress blomsterer til ulik tid gjennom hele sommeren. Dvs enkelte gressallergikere kan være symptomfrie når blomstringen av den gresstypen de er allergiske for er over, mens andre gressallergikere sliter med allergi hele sommeren.

God bedring! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror også jeg har fått pollenalergi. Først trodde jeg bare jeg var blitt forkjølt etter å ha badet i elva som ikke er spessielt varm akkuratt, men så har det vært inmari mye pollen på et tre rett utenfor soveroms vinduet mitt i år, mye mer enn før! Siden det har vært så varmt har det vinduet stått åpent, og pollenen har flydd inn på rommet mitt, så jeg ble ikke noe bedre, bare verre selv om jeg ikke badet. Så jeg ringte til legen og fikk time men ikke før nesten to uker senere, men han skrev ut resept til meg på tabeletter og øyendråper, å nå er jeg mye bedre! MEn skal testes når jeg kommer til legen alikevell da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...