Gå til innhold
Hundesonen.no

nedklipping av klør hos veterinær!


Recommended Posts

Ja jeg sitter da her å vurderer å få klipt ned klørene til Turbo, slet i en periode med hva skal jeg kalle det, kanskje en type angst på å treffe nerven til Turbo og dermed turte jeg ikke dette og klørene vokste. Nå har jeg bare små problemer med å klippe klørene men jeg klipper de. Han har veldig lange klør på forlabbene og tenker som jeg har sagt på å klippe de ned hos vet. altså med bedøvelse og sånn..

Er det noen her inne som har gjordt det og eventuelt hvor mye kostet det??

takk på forhånd :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om han er grei å klippe klørne på så trenger han vel strengt tatt ikke bedøvelse heller?

Veterinæren klipper de jo ned uansett om du spør han mener jeg...

Jeg snakker om å klippe helt ned ta, ta nerven og sånn.. trenger han ikke bedøvelse da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_cry:

Jeg vil på det sterkeste fraråde noen til å eksperimentere med slikt hjemme! Uansett om man har snakket med veterinær først. "Dop" uansett slag , er ikke sukkertøy og doping i slike doser som må til her, er potensielt livsfarlig!

Skal man klippe i nervene må hunden være helt neddopet, for å ikke kjenne smerte, og slikt er ikke noe man eksperimenterer med hjemme på "kjøkkenbordet"!

I tillegg risikerer man at hunden er bare paralysert men bevisst og rent bortsett fra at det er dyreplageri , så vil jeg gjerne se at du får klippe klørne på den hunden flere ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :D

Det er det verste jeg har hørt.

(Dessuten finnes det helt andre måter å få ned veldig lange klør på - ved å høvle av små flak daglig, eller file dem.)

Dope bikkja hinsides med bilsyketabletter, er du tullerusk, jente??? :icon_cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_cry:

Kan jeg spørre om hvordan du hadde tenkt å vekke hunden om den fikk overdose?

Må si jeg ikke helt skjønner hvorfor bedøve og klippe ned jeg da men.. På gamlehunden (som kom med veldig lange klør) fikk jeg Pappa til å klippe de så langt det gikk (jeg var ikke så helt dreven enda) og etter det vedlikeholdt jeg med å klippe en gang i uka/hver 14. dag avhengig av hva slags underlag vi gikk på tur på.

Neddoping og narkose er ikke helt uten risiko, så synes det bør spares til situasjoner hvor det virkelig trengs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at folk drar meg seg hunden til veterinæren for å klippe klør, og betale mye penger og gjøre det til en stor sak.. :icon_cry: SKjønner det kan være vanskelig for enkelte, men det er vel andre som kan hjelpe eller at selv blir vist skikkelig hvordand et gjøres. Det går somregel helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

En dyrlege som gir sånne råd hadde ikke jeg hatt særlig tillit til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri skjønt at folk drar meg seg hunden til veterinæren for å klippe klør, og betale mye penger og gjøre det til en stor sak.. ;) SKjønner det kan være vanskelig for enkelte, men det er vel andre som kan hjelpe eller at selv blir vist skikkelig hvordand et gjøres. Det går somregel helt fint.

Jeg tenkte å gjøre det der da jeg ser nerven tydelig og den krymper vel ikke? eller? :P

Han har rimelig lange negler nå for min smak og tenkte bare det var en grei måte å starte på nytt hvis du skjønner? Vet hvordan jeg skal klippe de nå så det er ikke noe problem :icon_cry: men det er hvor lange de har klart å bli før jeg turte som er problemet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det ikke koster mer enn 350,- så ville jeg nok heller satser på å gjøre det hos veterinæren enn å dope hunden selv hjemme(?!).

Var litt dårlig en periode med å klippe klør jeg også, så de er litt lange nå. Jobber dem saakte innover igjen og klipper noen klør hver dag nå, for å ta det gradvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte å gjøre det der da jeg ser nerven tydelig og den krymper vel ikke? eller? :icon_redface:

Hei

Nerven trekker seg faktisk tilbake når du begynner å nærme deg. (ikke umiddelbart, men over tid) Da kan du bare følge etter ved å klippe litt av gangen. Jeg korta ned klørne og nerven på min ene hund selv ved å klippe lite og ofte.

Hvis hunden er grei å klippe klør på, så er det strengt tatt ikke nødvendig å dra til veterinær heller. Det eneste det koster deg er litt innsats og tolmodighet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

Veterinæren din kan ikke være helt på høyden, forsiktig sagt:

Basiskunnskap for enhver veterinær burde være lov om dyrevern...

§ 7. Medisinsk og kirurgisk behandling.

Ingen annan enn veterinær kan gjera kirurgisk inngrep eller setja i verk medisinsk behandling av dyr når det er grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kan føre til liding for dyret. Er det grunn til å tru at inngrepet eller behandlinga kjem til å gjera dyret mykje vondt, skal veterinæren nytta heil eller lokal svæving om ikkje medisinske grunnar er til hinder. (...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså dette er ikke noe jeg "fant på". Har selv fått det som råd av dyrlegen min og hun stoler jeg 100% på. Men da er det snakk om at hunden skal nøye veies og undersøkes av dyrlege først, og da kan du like så godt gjøre det der når du først tar turen dit.

Du må ikke finne på å sitte og gi sånne råd på internett, samme hvor mye du har fått beskjed av din veterinær om å kunne gjøre det (noe jeg btw syntes høres helt rart ut)

Selvom man ikke skal stole på alt man leser på internett så burde man jammen tenke seg litt om HVA man legger ut også..blir helt sjokkert over at man legger ut sånt i det hele tatt... :shocked:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_redface:

no tuller du..

ikke når en klipper helt ned.. seriøst..

hadde en hannhund som klarte å rive løs en klo litt en gang(ikke helt løs) og vi gikk til dyrelegen for hunden haltet, det endte med neddoping og snutebånd på hunden for han kunne reagere med å bite når vetten skulle klippe vekk kloen forde om den var dopet så det å gjøre som du skriver her hadde jeg aldri i livet gjort med mine dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan faktisk gjøre dette hjemme selv, ved bruk av sterke bilsyketabletter. Men da må du ha pratet med veterinær først i forhold til hvor "nedopet" hunden kan være utenfor fare og hvordan du skal gå frem når du brenner nerven.

Plutselig har du en nedopa hund i full fyr :icon_redface:

Javel...? Dette vil jeg påstå er en mindre god ide. Er du klar over hvor farlig det er å legge ut slikt på fora som dette? Det er jo tross alt mange, mer eller mindre erfarne, hundeeiere som leser dette. Jeg ville aldri lagt ut forslag om hvor vidt man skal eksperimentere med medikamenter man finner hjemme i medisinskapet, på egne hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...