Gå til innhold
Hundesonen.no

Blodlus


Recommended Posts

Hva slags forebyggende tiltak kan man iverksette for å prøve å unngå blodlus? Og hva slags skader kan blodlus egentlig gi?

Hva slags behandling gir man om hunden først har fått blodlus? Smitter blodlus kun mellom hunder, eller kan man finne det andre steder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HopOff skal virke forebyggende mot utøy: http://www.canis.no/nettbutikk/omtale.php?id=SP015

Prøvde det en gang, men hundene fikk bare diaré...

Ellers er det nok ikke så mye annet å gjøre enn å holde hunden unna andre hunder, eller bruke expot eller frontline forebyggende. Men å isolere hunden er jo forferdelig trist, og man kan jo ikke drukne hunden i kjemikalier heller.

Hundene mine har hatt lus flere ganger, og jeg skulle ønske at folk flest var flinkere til å sjekke hundene sine regelmessig. Hvis alle gjorde dette, ville den ikke spre seg like mye. Men mange tenker ikke på at hunden kan få lus, og derfor oppdager de ikke lusa før hunden holder på å klø seg i hjel og den allerede har rukket å smitte halve nabolaget <_<

man får sprøyter og Expot når hundene har lus. Og Expot vil jo og forebygge dette. Det er noe dritt..

Expot kan gis i sprøyteform, men det er vanlig å gi det i form av dråper på huden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på spørsmålet om smitte og hva man gjør hvis man har fått lus. Lus smitter først og fremst ved nærkontakt mellom hunder. Egg er klebrige og kan også feste seg på f.eks tekstiler og henge seg fast på en annen hund. Men hverken egg eller lus kan leve særlig lenge uten kroppsvarmen fra en hund, og derfor vil de dø raskt uten en vert.

Får hunden lus, må man få resept på lusemiddel fra veterinær (evt sprøyte som Cavalita nevner). Behandlingen må ofte gjentas etter tre uker. Hunden må holdes borte fra andre hunder til man er sikker på at lusene er borte. Plukk bort det du kan se av lus og egg på hunden, evt bruk en lusekam (veldig fintannet kam). Vask hundetepper og andre ting som hunden er mye i kontakt med for å bli kvitt eventuelle egg. Å legge det i fryseren eller ute i snøen kan også være effektivt. Men som sagt lever ikke egg og lus lenge uten kroppsvarme og blod. Lusa går heller ikke på mennesker, så det trenger man ikke å bekymre seg for.

Lus er egentlig ikke farlig. Det skal ganske mange til før de utgjør noen direkte fare for hunden. Men det er jo veldig ubehagelig.

Blodlus ved siden av en 50-øring:

lus2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har hatt lus to ganger (pokkers andre eiere som ikke gidder å si fra at deres hund har lus eller ikke sjekker sin hund <_<), men dette har begge gangene blitt behandlet med Exspot-dråper med bra resultat.

Lusene har vært lette å se hvs man grer nøye og ser godt nok. De to gangene han har fått lus har symptomene vært kløe, og jeg har da gitt Expot med en gang. Døde lus og eventuelle egg har da vært lette å gre ut etter en dag med behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynner å bli drevene på blodlus gitt.. Har hatt det på Chessea 4 ganger! :-S

Min er faring er at expot IKKE fungerer optimalt på min hund. Sist brukte vi stronghold, noe som fungerte helt utmerket. All lus var borte i løpet av mye kortere tid sammenliknet med da vi brukte expot (da tok det nesten en mnd. å bli kvitt alt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde lus i vinter, brukte først exspot, som ikke drepte noe lus i det hele tatt.. Så fikk vi frontline, det funka på veldig kort tid. :-)

Et tips om du er i sverige en tur, kjøp der, så slipper du resept. Det fine med Frontline er at du får tre doser i en pakke, så kan du behandle i tre måneder. Jeg gjorde dette, så kunne jeg ha henne sammen med de jeg var litt mer usikre på om de har lus også.

Lusa som var her i romsdalen var tydeligvis immun mot exspot, regner med at det er samme lusa som har kravlet seg opp til trøndelag nå :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...