Gå til innhold
Hundesonen.no

Spor og to hunder...


Aussieglis

Recommended Posts

Skrevet

Hvis man har to hunder, og går spor med begge... Vil det være skikkelig kræsj om man tar med seg den ene bikkja når man skal ut å legge et spor til den andre? Sett at man trener mest med den yngste og det er den som kanskje vil konkurrere etterhvert... Vil den andre hunden ødelegge hele sporet siden den antagelig blir å gå oppi sporet, krysse det noen ganger osv.? Såklart ikke i begynnelsen før den yngste har fått noe erfaring i å gå spor som har blitt krysset av folk og andre hunder osv... Men når hunden takler slike forstyrrelser må det vel kanskje gå bra? Eller? :P

Skrevet

Det går gjerne helt fint det :P. Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P. Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P.

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P)... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P.

Skrevet

Herlig! Godt å vite at man kan ha med seg selskap når sporene skal legges lengre og vanskeligere. :P Liker ikke å gå alene i skauen! *ler*

Skrevet
Det går gjerne helt fint det :P . Jeg ville selvsagt ikke begynt med dette på en fersk hund som holder på å lære spor, men når hunden blir mer rutinert går dette som regel helt fint.

Jeg har gjort dette flere ganger jeg - og hunden min har aldri brydd seg om hundesporene, men gått menneskesporet. En gang gikk min hund et 2 km spor som var lagt av en mann som hadde med hunden sin løs. Det var ikke noe problem det - hun gikk mannens spor hun, og ble ikke forstyrret av hundesporet :P . Jeg må innrømme at jeg var ganske overrasket og stolt av hunden min da :P .

Jeg har også "gjenbrukt" spor som andre har gått tidligere, eller lagt spor i terreng som andre har brukt før oss (kjekt dersom det er litt lite sporterreng å ta av.. :P )... Hunder har en utrolig nese, og det er bare å gi dem utfordringer og oppgaver som utvikler deres evne til å bruke snuten enda mer :P .

Åh! Så godt å lese at flere bruker spor "om igjen".. Trodde vi var helt alene, og en stund følte jeg meg nesten kriminell. Var i hovedsak blodspor vi har brukt en gang til, gjerne et døgn eller to etter at første hunden har gått det. Men som du sier, ville ikke satt en dønn fersk hund på et slikt spor. En gang prøvde jeg også å sette Tulla på samme spor som hun hadde gått dagen i forveien (blodspor), for å se om hun gikk "den kjente veien", eller om hun snuste på blodsporet. Og det var tydelig at nesen gikk, og hun gikk det ikke prikk likt som dagen før. Da hadde hun kuttet en vinkel, det gjorde hun ikke dag nr to. Muligens fordi sporet "satt" mer, lå mer nedi bakken, og at det ikke var fert i lufta?

Skrevet

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Skrevet
Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Først gikk den påmeldte hunden sporet, og gjennomførte greit. Så skulle en helt fersk elghund få prøve seg. Da gikk vi frem til første vinkelen, der sporlegger hadde lagt igjen en skank da han gikk med prøve hunden. Sporet gikk til ventre og vi avbrøt mot høyre og gikk ned på veien.

Så tok jeg ut Grozzo og satte han på sporet. Han fulgte helt fint frem til vinkelen, der tok han en liten runde, der han krysset sporet der jeg gikk tilbake like før, snudde han seg og bare så på meg. Så tok han vinkelen til venstre og fullførte hele sporet.

Sporlegger sa at Grozzo gikk sporet på en annen måte en prøvehunden. Den hadde gått mer på avdriften av ferten, mens Grozzo gikk mer direkte på sporet. Så vi fikk mye skryt. Og jeg syntes det var moro å se at han faktisk hadde skjønt hva han skulle gjøre.

Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Jeg har bare prøvd "bruktspor" en gang, men angrer nå på at jeg ikke dro opp i skogen og kuppa noen av de brukte sporene etter retrieverprøven...

Jeg hadde gått noen treningsspor med Grozzo, men var veldig i tvil om han fulgte sporet eller mine spor. Så jeg spurte n spordommer om råd. Han sa vi kunne komme å prøve på et spor han skulle bruke til bevegelig prøve.

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Skrevet
Er jeg lettere hjerneskadet idag...? Skjønner ikke helt? :D

Hæ? Om han fulgte sporet eller dine spor? Gikk dere blodspor da? Hvis ikke skal han jo følge dine spor, eller hvem nå enn det var som gikk ut sporet.

Jeg skjønner ingenting! :icon_cry:

Blodspor, ja...

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette har funket i alle år for meg og mine hunder.  Det er spesielt viktig for røytefrie hunder, der pelsen er mye finere og glattere enn andre pelstyper.  Ørepulveret gjør at hårene i ørene blir "trå" så det blir lett å få tak i dem og alle mine (har og har hatt mange) godtar dette. Det er viktig å få tak i de innerste hårene ellers kan det bli klumpete og da er det vanskelig og tar tid å få ut. Det er aldri feil å bruke hjelpemidler som er helt ufarlig og gjør jobben lettere.  Mindre plagsomt for hunden.
    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...