Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund på 20mnd og ikke renslig


Karina+cathy

Recommended Posts

Føler meg som værdens mest dårlige hunde eier fortiden som ikke klarer å få hunden min renslig...

hun hadde en periode som hun var noe bedre,men nå har fått ett kjempe tibakefall..

Det er sikkert sjalusi med mer her hjemme etter vi fikk valpen i hus...men når jeg har henne med meg til noen som har hunder eller uten og så tisser hun å bæsjer inne hos di og,dette har hun altid gjordt...jeg fikk henne i alder 6 mnd og før dette levde hun i en stor hunde flokk og var bare med på utstillinger

hun er nok temmelig usikker,for å gå tur på nye plasser henger halen rett ned å hun kikker paranoid rund seg,treffer vi folk eller andre hunder bjeffer hun på innpust og utpust og er helt phsyko...

vi har gått på valpe kurs for å prøve å sosialisere mer,dette endte oppi at vi måtte stå på sidelinja langt vekk i 1 t før hun roa seg så pass at vi kunne bli med på kurset...vi er i planlegings fasen til å bli med Elin her inne på agillty kurs og sånn..for hun blir nok brukt for lite og vanlig tur er ikke nok for henne...prøver å stimulere henne med hjerne trim,lek osv hjemme

men ihverfall så er det den urensligheten som er for meg det største problemet for hun burde være renslig nå,det burde hun egentlig ha vært for lenge siden...,å så må vi jobbe med det andre etterhvert...er det noen som sitter inne med noen gode ideer for å få en orden på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er Phalenen som er eldst...hun blir luftet like ofte som valpen nå får masse skryt,like forbaska så gjør hun det...er vi på besøk og jeg er litt uoppmerksom så har hun klart å gjøre ett eller annet

Edit:Jeg har aldri til dags dato kjeftet på henne for at hun har gjordt i fra seg inne,så det er ikke derfor hun gjemmer seg,så er det sagt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve noe litt "drastisk" som garantert funker og som ikke tar så lang tid, så kan du bruke "navlestreng" på henne. Du binder henne fast til deg slik at hun alltid er i nærheten av deg. Da har du alltid kontroll over hva hun gjør og hvor hun er, og ser du tegn til tissing så er det rett opp og rett ut døra for å gjøre seg ferdig.

Jeg har et lite inntrykk av at nesten alle dyrene dine tisser inne? Du løser det ikke ved å gi alle et eget rom/bur eller uansett, du er nødt til å ta skikkelig tak i det og ha full oversikt. Ellers kommer man aldri i mål. Håper du ikke ser på dette som kjefting/pirking eller noe, jeg har slitt med renslighetstrening jeg også! Nå er hun 9mnd og er på tur til å bli kjempe flink. Nå gjelder det bare at jeg klarer å lese signalene hennes. Hun går ikke til døra og sier ifra, men stirrer på meg og blir urolig/piper kanskje litt. Studer hunden din og legg merke til små signaler, for de er nok der, en eller annen plass...

Pakk karbonade i lommene og ros henne og gi henne en bit når hun tisser ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du vil prøve noe litt "drastisk" som garantert funker og som ikke tar så lang tid, så kan du bruke "navlestreng" på henne. Du binder henne fast til deg slik at hun alltid er i nærheten av deg. Da har du alltid kontroll over hva hun gjør og hvor hun er, og ser du tegn til tissing så er det rett opp og rett ut døra for å gjøre seg ferdig.

Jeg har et lite inntrykk av at nesten alle dyrene dine tisser inne? Du løser det ikke ved å gi alle et eget rom/bur eller uansett, du er nødt til å ta skikkelig tak i det og ha full oversikt. Ellers kommer man aldri i mål. Håper du ikke ser på dette som kjefting/pirking eller noe, jeg har slitt med renslighetstrening jeg også! Nå er hun 9mnd og er på tur til å bli kjempe flink. Nå gjelder det bare at jeg klarer å lese signalene hennes. Hun går ikke til døra og sier ifra, men stirrer på meg og blir urolig/piper kanskje litt. Studer hunden din og legg merke til små signaler, for de er nok der, en eller annen plass...

Pakk karbonade i lommene og ros henne og gi henne en bit når hun tisser ute.

Øhhh alle mine dyr?en hund på 20 mnd er ikke normalt at tisser elle drite inne,en valp på 12 uker er det faktisk normalt at kan drite eller tisse inne å i farefor å gjenta meg selv ja jeg roser ja jeg gir godbiter,dette har jeg gjordt fra dag en hunden kom i hus,jeg har INGEN problemer med at valpen tisser inne...det med egent rom er at hunden skal få være der i steden for bur for ente gang...jeg har ikke tenkt å stu hundene inn på egent rom pga tissing,men pga at jeg ser ikke hensikten i at en valp disponerer ett helt hus på to etasjer når den er alene hjemme eller om natten

,hva er det egentlig du syns er galt i det med egent rom?hva er det du tror jeg skal bruke det til?tror kanskje du har misforsått hensikten med et rommet jeg...

Håper du ikke syns dette er ett surt svar for det var ikke ment som det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på valpen i det hele tatt når jeg skrev det jeg gjorde, men det kan jo være noe å tenke på det også. Jo mindre du unngår at den nye valpen tisser på gulvet jo fortere blir hun også renslig. Det gjelder igrunnen bare å ta så mange forhåndsregler som man kan, og lufte så utrolig mye i begynnelsen.

Kattene da? Det er bare et inntrykk jeg har som sagt, og inntrykket jeg får av folk på forumer får jeg fra det de skriver. Har lest innleggene dine på det andre forumet også, syntes du nevnte noen bæsjende katter?

Jo det er faktisk normalt for en hund på 20mnd å tisse inne hvis den har gjort det veldig mye oppigjennom tiden hos deg. Når en hund tisser på gulvet så blir det forsterket bare fordi det faktisk blir gjort. Jo mer man klarer å unngå uhell jo fortere er man på tur til en renslig hund. Det er ikke unormalt at omplasseringshunder ikke er helt renslige, og disse kan jo være godt over flere år gamle. Hunden din veit antagelig ikke at det er UTE og ingen andre plasser at det skal gjøres.

Har ingenting imot at folk bruker et eget rom til hundene sine! Oppdretteren min har et hunderom og jeg skulle gjerne hatt et selv når jeg får en til i hus.

Et annet tips kan jo være å skrive ned når på døgnet hun gjør ifra seg. Gi alltid mat på faste tidspunkt og skriv ned rutinene hennes over en ukes tid. Da får du et lite innblikk i hvordan systemet hennes fungerer, og du kan komme henne litt i forkjøpet en gang imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på valpen i det hele tatt når jeg skrev det jeg gjorde, men det kan jo være noe å tenke på det også. Jo mindre du unngår at den nye valpen tisser på gulvet jo fortere blir hun også renslig. Det gjelder igrunnen bare å ta så mange forhåndsregler som man kan, og lufte så utrolig mye i begynnelsen.

Kattene da? Det er bare et inntrykk jeg har som sagt, og inntrykket jeg får av folk på forumer får jeg fra det de skriver. Har lest innleggene dine på det andre forumet også, syntes du nevnte noen bæsjende katter?

Jo det er faktisk normalt for en hund på 20mnd å tisse inne hvis den har gjort det veldig mye oppigjennom tiden hos deg. Når en hund tisser på gulvet så blir det forsterket bare fordi det faktisk blir gjort. Jo mer man klarer å unngå uhell jo fortere er man på tur til en renslig hund. Det er ikke unormalt at omplasseringshunder ikke er helt renslige, og disse kan jo være godt over flere år gamle. Hunden din veit antagelig ikke at det er UTE og ingen andre plasser at det skal gjøres.

Har ingenting imot at folk bruker et eget rom til hundene sine! Oppdretteren min har et hunderom og jeg skulle gjerne hatt et selv når jeg får en til i hus.

Et annet tips kan jo være å skrive ned når på døgnet hun gjør ifra seg. Gi alltid mat på faste tidspunkt og skriv ned rutinene hennes over en ukes tid. Da får du et lite innblikk i hvordan systemet hennes fungerer, og du kan komme henne litt i forkjøpet en gang imellom.

Det er en av kattene som markerer,å det er lite jeg kan gjøre med det...det er bare noen katter som er slik...så det er katten ikke kattene...hvet ikke om du luker vekk det viktigste i spørsmålet mitt og det er at hun tisser hvergang vi kommer til besøk til noen...selv om hun tisser ute før vi går inn...noen råd der?jeg har hatt to hunder av denne rasen før som var trege,men ikke så trege... og det er valpen som skal ha egent rom ikke den andre

denne hunden+valpen blir luftet så fort jeg står opp,når di har spist,når di har lekt når di har sove osv...skryt og godbiter får di når di er flinke og ingen får kjeft om jeg finnet tiss eller bæsj inne...siste lufting kl 1 om natten og første kl 6-7 om morgenen,hun bruker i sine gode perioder å gå til døra vist hun må noe utenom...men like vel finner jeg drit inne

for alt det jeg hvet så kan det jo være hun markerer?

Men takker for rådene å jeg skal prøve det du sier:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvor ofte tar du hun ut da? :P Når jeg fikk Turbo tok jeg han ut en gang i halvtimen uansett om han hadde spist/lekt/sovet og han har bare gjordt fra seg inne 2 ganger :P Dette gjorde også en venninde av meg som hadde en hund på 1 år som fortsatt tissa inne og det funket :P bare tips :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan bli så ofte som hver halve time men av og til hver time..men skal prøve å gå ut enda oftere :P men kan det være hun markerer?siden hun gør dette hos andre selv om hun nettopp har tisset? vil evt en kasrering hjelpe vist det er markering?(selv om jeg er skeptisk til kastrering)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På besøk hos andre ser jeg lett for meg at det kan være markering. Men det trenger det ikke være heller. Hvis det alltid skjer kan det jo for alt jeg veit være en sånn "overtroisk" atferd som hun har gjort til en vane.

Sånn ellers, har du hatt henne til sjekk hos veterinær for urinveisinfeksjoner og slikt? Sånne ting som gjør at de ofte tisser mer og oftere.

Jeg ville hatt henne i bånd inne hos folk de neste månedene. Da veit du hvor hun er og hva hun gjør til enhver tid, og kan gi henne et hint om at det er ute tissing skal gjøres ved å ta henne opp og ut hvis du ser hun er på tur til å sette seg ned.

Små hunder er vanskelige å holde øye med, det veit jeg alt om! Jeg har selv ei tøtte som sniker seg langs veggene og under ting og tisser hvis ingen ser tegnene hennes. Dette gjelder både borte og hjemme. Men nå er jeg veldig klar over det, og jeg legger så mye mer merke til signalene hennes. Og når hun får erfart at det "funker" å si ifra, så fortsetter hun og det går bare fremover og fremover om du skjønner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hun har vært til sjekk:)jeg buker å har brukt vanvittig mye tid å energi og ikke minst penger for å finne ut hvorfor...tror ikke hun har det noe greit hos meg jeg:(

Må og føye til at hun i en periodet dreiv å tisset og bæsjet på kjæresten min sin side i senga,men det har hun slutte med nå da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi er 1 år og 6 mnd..

Ble ikke stueren før hun var 12 mnd. Men hun har seperasjons angst, så er hun alene overtid gjør hun i fra seg inne.. Har fått intrykk av at dette er normalt for engstelige hunder som ikke kan være alene.

Gjør hunden din det når du er der, eller når den er alene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bikkja mi er 1 år og 6 mnd..

Ble ikke stueren før hun var 12 mnd. Men hun har seperasjons angst, så er hun alene overtid gjør hun i fra seg inne.. Har fått intrykk av at dette er normalt for engstelige hunder som ikke kan være alene.

Gjør hunden din det når du er der, eller når den er alene?

Hun gjør det mest når jeg er hjemme altså

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min er 9 mnd gammel, og har fortsatt en "del" uhell inne. I dag tisset hun tre ganger inne, til tross for at hun er ute rundt hver halvtime. Jeg roser henne alltid for å gå på do ute, og hun begynte for leeenge siden å forstå poenget om at hun også kunne tisse ute (hun løp til døren noen ganger). Allikevel hender det at hun tisser etter ca ti minutter etter å ha vært ute på tur i mange timer. Og jeg syns det er utrolig rart. Tidligere slapp jeg henne ut med en gang hun hadde tisset inne (til hun var cirka 7 mnd). Deretter sluttet jeg å slippe henne ut etter at hun hadde tisset inne. For da hadde hun allikevel tømt blæren, og å slippe henne ut ville belønne henne for å tisse inne. Det virket nemlig som hun bevisst satte seg ned for å tisse for å få slippe ut døren..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

En ide bare - her virker det som alt annet er prøvd.

Jeg prøvde også "alt", i forb. med en 5 mnd omplassert hund. Tisse og gjøre fra seg ute på "kommando": - det lærte hun fort, men la det være/signalisere inne, hjemme eller borte - å nei da. Det var og ble "fri flyt", og mitt sosiale liv ble atskillig magrere enn før.

Her i gården ordnet det seg mer tilfeldig, men effektivt, med at jeg av og til må på skikkelig lange bilturer - dvs en hel dag i bilen - og ha hunden med. Jeg må rekke en sisteferge fra fastlandet og kan ikke stoppe for ofte - ca hver tredje time. Hunden i i bilsele i baksetet, på sitt eget teppe fra sengen.

Etter de to - tre første turene med ca 1 ukes mellomrom var problemet løst. faktisk.

Jeg tenker meg at det kunne ha med å gjøre med hunders instinktive motvilje mot å gjøre fra seg på sitt eget leie?, at hun dermed holdt seg av naturlig motivasjon når hun ikke hadde noe annet valg, og at blære/tarmfunksjonene "modnet" nevrologisk av dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige gutt ble ikke renslig før han var rundt syv mnd, til tross for at jeg gjorde "alt etter boka". Jeg tror endel hunder må modnes psykisk til en viss grad før de faktisk forstår poenget, for når han forstod det- ja, da snudde det over natten. Da gikk vi altså fra gjerne to uhell om dagen, til ingen uhell noen gang. Litt enig med trps at modning av blæra og kanskje kan være noe.. Lille frøken fryd her måtte sove i bilen to netter, og etter det var det helt slutt på ut på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet jo egentlig ikke nok om dette, men når dere er borte gjør hun fra seg inne, og hun gjorde det i senga til kjæresten din. Dette vil jeg tolke som sjalusi. Det er jo ikke sikkert fet er riktig, men det høres jo litt sånn ut, og i tillegg at hun var nesten husrein før dere fikk valpen? Prøv å gi henne masse oppmerksomhet når dere er borte hos noen, kanskje t.o.m planlegg en tur til noen venner som vet dere kommer bare for å teste ut dette, og så kan du gi henne masse oppmerksomhet, men også snakke litt med vennene dine. Se om det hjelper!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok kanskje sjalusi inni bildet og,stakkars...men hun har vært en senge tisser fra dag en,men kan jo være at hun knytter seg fort til folk for alt det en vet...hun tisser skjeldent inne men noe har det blitt di siste ukene,men det er mest bæsjing det går i...kanskje prestasjons angst eller noe at hun vil være i fred?...eller at dette er en godt inngrod vane som hun fikk hos oppdretter før hun kom hit?...ikke godt å si..

håper hun vil bli bedre når hun modnes sånn som dere sier,vist ikke så må vi nok igjen ha en runde hos en adferdsterapaut...å finne en løsning på å styrke hundens selvbilde på..jeg vil så gjerne at vi skal få dette til,men er så utrolig lei av å finne bæsj fra hun alle veier:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, hvis det er bæsjing som er hovedproblemet, hvorfor kan du ikke begrense området hennes inne sånn at du HELE tiden ser henne, og derfor kan avverge det? Hvis du klarer det et par uker tror jeg du kommer langt altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo det kan jeg prøve ikke dumt:)jeg skal prøve alt som blir sagt så får vi håpe hun bedrer seg...vi skal ta oss i sammen begge to sånn at dette ordner seg...å bare så det er sagt så er det ikke aktuelt å kvitte meg med henne vist noen tror det(selv om det er fristende til tider)...

blir det ikke orden på det,ja så får jeg bare plukke drit i 12 år til;)vil bare hundens beste sånn at vi kan få ett bra liv sammen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er så menn både iherdig, modig og ansvarsbevisst.- og med en slik innstilling som du har til hunden din, kommer dette til å løse seg, bare vent.

Det begynner å ligne på noe å organisere sammen kanskje? - dette med å utnytte hundens naturlige instinkt for renslighet på egne sove-oppholdsplasser/underlag, markerings/oppmerksomhetstrang osv. osv. og at den må overvåkes på noe vis. Dessuten skal du jo ha litt fred og har et liv å leve, du også da.

Man må jo nødvendigvis ikke ut i bil for å ha helt "koll" på situasjonen.

Enn om du kombinerte flere av de gode rådene du har fått og bruker buret/lekegrinda systematisk, - f.eks dekke bunnen av området/reviret helt med teppet/det vanlige soveunderlaget dens, leker/gnagesaker osv der. Begynne med oppholdsintervaller der som du selv synes passer for din hund å holde seg nå, og øke på etter hvert hvis det virker som det har noe for seg. Rett ut for å gjøre fra seg når hun slippes ut derfra, og aktivitet/kos/lek/fritt opphold i mellomintervallene.

(f.eks en av de største plantesalgkjedene sin sammenleggbare kompostbinge i grønn netting til rundt 200 kr. er helt grei)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare komme med et lite tips til dere med små hunder, nemlig kattedo!

Min hund går på kattedo, og dette er utrolig praktisk synes jeg. For det første slipper hun å holde seg for min del, noe jeg synes er unødvendig. Hun kan gå på do når hun selv føler for det, slik jeg også foretrekker. For det andre er det veldig greit om jeg av en eller annen grunn må være litt lengre borte fra henne enn vanlig. Også veldig greit nå da hun er drektig og må på do hele tiden. Det er ikke sånn at hun bruker doen hele tiden, men hun går på den en gang i blant. Har ikke sett noe negativt med dette, hun er fortsatt husren når jeg er på besøk hos folk som ikke har do.

Minuset er at det var ganske vanskelig å lære henne dette også, men plusset er at det er en varig løsning! Enkelte hunder, og da spesielt miniatyrer, blir aldri 100% husrene. Noe av grunnen ligger nok i at de har såpass små blærer, så det er fysisk umulig for dem å holde seg like lenge som store hunder, pluss at de ofte er mye mer aktive inne.

Selv bruker jeg en slik ganske lang oppbevaringskasse i plast i stedet for hundedo, fordi da har hun bedre plass til å gå litt fremover, brette skjørtet bakover o.l. enn i en vanlig kattedo.

Anbefales! :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,jeg har tenkt litt ang denna dritingen inne å har noen spørsmål ang dette,det første er fõret,jeg har nå byttet for å forer Phalenen kunn på V&H nå,driten har blitt helt anneledes og mer fin,men hun gjør i fra seg inne enda,helst om morgenen...så jeg lurte litt på å bytte fõringstider,altså da i denne sammen hengen,bør hun bare få ett måltid om dagen,da om morgenen,slik at hun har hele dagen på å få tømt seg...eller bør hun få 2 ganger om dagen,morgen og ettermidag?eller 3 sånn som hun får nå? det kan fort bli noen godbiter i løpet av dagen da vi er mye ute,å trener veldig mye på innkalling og har en del godbit søk utenom den vanlige treningen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...