Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor gammel bør valpen være for å få fjernet ulveklør?


Recommended Posts

Min rase er forøvrig en av disse - og selv fjerner vi IKKE sporene på våre valper (fordi jeg mener de bruker dem når de beveger seg i terrenget), og de har aldri gitt noen problemer for noen som jeg vet om...

Men det må være et tankekors at flere gjeterhundraser (pyreneer, f eks) SKAL ha ulveklør - det kan neppe være noen tvil om at de er designet for å bevege seg MYE, LENGE og OFTE i ekstremt kupert terreng og store mengder snø...

Altså. Disse klørne er det ikke mulig å bruke fordi de ikke er festet i verken muskler eller ben, han har ingen som helst mulighet for å kontrollere de, de henger bare etter skinnet og dingler. ;)

Vet ikke helt hvor mye jeg skal bry meg med det, har aldri hatt/passet hund med slike klør før. Er jo selvsagt litt redd han plutselig skal rive de veldig opp i og med at de er så løse som de er og at han ikke har noen kontroll over dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig at de setter dem fast i terrenget. Det har skjedd min valp 5 ganger til nå, og hun er 9mnd. Det har alltid skjedd når vi har beveget oss i lyng og sånn terreng. Hun veier bare 3kg, så jeg anntar at ulveklørne hennes er såppass små at de kommer seg inn overalt og dermed setter seg fast.. Når det har skjedd så har hun hylt ut og kommet bort til meg for trøst og holdt opp labben. Tydelig at det gjør veldig vondt når det skjer.. Men aldri hatt noe ont over lengre tid. Men de er i veien rett og slett.

Min hund har heller null mulighet til å bruke de klørne, de henger bare der høyt over de andre vanlige "tærne" og dingler. Rar å ta på å nesten umulig å klippe kloa på. Kloa dingler liksom bare fra den løse tåa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...