Gå til innhold
Hundesonen.no

Har en 6 dager "tidsfrist" på meg til å ringtrene elghund fra bunn av...! Trenger tips!

aqita

Recommended Posts

Skrevet

Som sagt, jeg skal stille ut en Norsk Elghund Grå om 6 dager, hun kan så godt som ingenting bortsett fra sitt :P Aldri blitt stilt før.

Hun heter Båbua's Mitzie, er 4 år og egentlig ukomplisert og snill som dagen lang. Hentet henne i går da jeg har tatt på meg å stille henne ut på elghundutstilling på Stiklestad neste lørdag... Mitzie kan IKKE komme løs, da er hun borte til neste elgjakt :closedeyes: Så, hun bruker sele med "sikkerhetstau" til halsbåndet så hun ikke skal vrenge seg ut av selen. Jeg har innsett at jeg ikke kan stille med utstillingsbånd, litt for risikabelt. Så derfor må jeg bruke det halsbåndet hun har med et tynt leietau. Hun kan ikke gå fint i bånd, og ikke stå på kommando. Heldivis trekker hun ikke så altfor mye, så håper ikke det blir noe stort problem.

Hun liker gobiter, men mister raskt fokus hvis det skjer noe annet spennende eller det går for lang tid mellom hver godbit.

Ok med tannvisning. Når jeg flytter føttene hennes for å stille henne opp flytter hun alle fire føttene, hun syns ikke det er no' morro. Hvis jeg roser henne med stemmen og klapp og kos innimellom går det fint.

Problemet er: Jeg har 6 dager på å trene henne, men aner ikke hvor og hva jeg skal begynne med! Noen som har noen forslag?

Guest Belgerpia
Skrevet
Som sagt, jeg skal stille ut en Norsk Elghund Grå om 6 dager, hun kan så godt som ingenting bortsett fra sitt ;) Aldri blitt stilt før.

Hun heter Båbua's Mitzie, er 4 år og egentlig ukomplisert og snill som dagen lang. Hentet henne i går da jeg har tatt på meg å stille henne ut på elghundutstilling på Stiklestad neste lørdag... Mitzie kan IKKE komme løs, da er hun borte til neste elgjakt :closedeyes: Så, hun bruker sele med "sikkerhetstau" til halsbåndet så hun ikke skal vrenge seg ut av selen. Jeg har innsett at jeg ikke kan stille med utstillingsbånd, litt for risikabelt. Så derfor må jeg bruke det halsbåndet hun har med et tynt leietau. Hun kan ikke gå fint i bånd, og ikke stå på kommando. Heldivis trekker hun ikke så altfor mye, så håper ikke det blir noe stort problem.

Hun liker gobiter, men mister raskt fokus hvis det skjer noe annet spennende eller det går for lang tid mellom hver godbit.

Ok med tannvisning. Når jeg flytter føttene hennes for å stille henne opp flytter hun alle fire føttene, hun syns ikke det er no' morro. Hvis jeg roser henne med stemmen og klapp og kos innimellom går det fint.

Problemet er: Jeg har 6 dager på å trene henne, men aner ikke hvor og hva jeg skal begynne med! Noen som har noen forslag?

Slutt å lage så mye styr er punkt nummer 1.

Få fatt i ett tynt kjettinghalsbånd og ett fint kobbel - så har du utstillingslenke i massevis.

Blås i å drive å flytte på beina å styre - man stiller ikke elghund på den måten, tren henne til å stå foran deg med kontakt og få henne til å flytte på seg ved at du flytter på kroppen din.

Frem med klikker og godbit inne på stuegulvet, tren kontakt kontakt kontak kontakt kontakt kontakt og kontakt igjen - tren bare inne de første dagene sånn at hun er i full fokus på deg, ta det så ut på plena - kontakt kontakt kontakt - har du kontakt og du får klikken inn at hun står i foran deg å ser opp så er du på god vei... jobber du intens klarer du nok å holde kontakten også mens du løper.

Lykke til - men dropp styret med å flytte på og årne å styre - de færreste hunder synes det er stas, og elghunden er finest når den står fritt foran fører uansett.

Skrevet
hva om bikkja ikke kan klikker? tar ikke det litt tid å lære den?

Det tar definitivt ikke tid, jeg lærer ikke inn nye betingede forsterkere før jeg bruker dem aktivt i trening.

Skrevet

Takker for svar ;)

Ok, jeg skal glemme styret :P Skalut og gå en tur nå, og så skal hun inn på stuegulvet og vi skal trene kontakt. Hun er ikke klikkertrent, så hvis hun ikke fatter poenget innen rimelig tid får jeg bruke bare godbiter som belønning, tror jeg.

Skrevet

fortell mer hvordan fremgangen er da..dette var litt spennende..hehe..vil vite om du får det til og hva som skjer på utstillingen.

Skrevet
hva om bikkja ikke kan klikker? tar ikke det litt tid å lære den?

Det tar definitivt ikke tid, jeg lærer ikke inn nye betingede forsterkere før jeg bruker dem aktivt i trening.

Var spent på dette, men det gikk "faktisk" veldig bra! :P Hun tok klikker'n og hun fatta poenget nesten med en gang! *jippi* :P

Nå har vi trent kontakt kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt, ganske kjedelig, men til gjengjeld begynner det å ligne på noe. Gikk greit når vi først kom igang, og begynte fra riktig ende. Nå gleder jeg meg faktisk til lørdag, og trøster meg med at det er jo bare for morro! :P

Er spent på resultatet..........

Guest Belgerpia
Skrevet
Var spent på dette, men det gikk "faktisk" veldig bra! :P Hun tok klikker'n og hun fatta poenget nesten med en gang! *jippi* :P

Nå har vi trent kontakt kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt, ganske kjedelig, men til gjengjeld begynner det å ligne på noe. Gikk greit når vi først kom igang, og begynte fra riktig ende. Nå gleder jeg meg faktisk til lørdag, og trøster meg med at det er jo bare for morro! :P

Er spent på resultatet..........

Lykke til!! Det kommer til å gå så bra så! Bare fortsett å trene kontakt kontakt og kontakt igjen...

Skrevet

Ja, da var utstillingen over! :P

Resultatet ble rød sløyfe og 3. plass i gruppa. Førnøyd jeg.

Selve utstillingen gikk kjempegreit. Vi hadde knallvær (i varmeste laget for bikkjene) og Mitzie oppførte seg om om hun hadde vært på utstilling 1000 ganger (nesten iallefall :rolleyes: ).

Nå har hun dratt hjem, og eierne var storfornøyde! Ble med en gang spurt om å stille henne flere ganger, og det sa jeg selvfølgelig ja til :P

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...