Gå til innhold
Hundesonen.no

Har en 6 dager "tidsfrist" på meg til å ringtrene elghund fra bunn av...! Trenger tips!


aqita

Recommended Posts

Som sagt, jeg skal stille ut en Norsk Elghund Grå om 6 dager, hun kan så godt som ingenting bortsett fra sitt :P Aldri blitt stilt før.

Hun heter Båbua's Mitzie, er 4 år og egentlig ukomplisert og snill som dagen lang. Hentet henne i går da jeg har tatt på meg å stille henne ut på elghundutstilling på Stiklestad neste lørdag... Mitzie kan IKKE komme løs, da er hun borte til neste elgjakt :closedeyes: Så, hun bruker sele med "sikkerhetstau" til halsbåndet så hun ikke skal vrenge seg ut av selen. Jeg har innsett at jeg ikke kan stille med utstillingsbånd, litt for risikabelt. Så derfor må jeg bruke det halsbåndet hun har med et tynt leietau. Hun kan ikke gå fint i bånd, og ikke stå på kommando. Heldivis trekker hun ikke så altfor mye, så håper ikke det blir noe stort problem.

Hun liker gobiter, men mister raskt fokus hvis det skjer noe annet spennende eller det går for lang tid mellom hver godbit.

Ok med tannvisning. Når jeg flytter føttene hennes for å stille henne opp flytter hun alle fire føttene, hun syns ikke det er no' morro. Hvis jeg roser henne med stemmen og klapp og kos innimellom går det fint.

Problemet er: Jeg har 6 dager på å trene henne, men aner ikke hvor og hva jeg skal begynne med! Noen som har noen forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Som sagt, jeg skal stille ut en Norsk Elghund Grå om 6 dager, hun kan så godt som ingenting bortsett fra sitt ;) Aldri blitt stilt før.

Hun heter Båbua's Mitzie, er 4 år og egentlig ukomplisert og snill som dagen lang. Hentet henne i går da jeg har tatt på meg å stille henne ut på elghundutstilling på Stiklestad neste lørdag... Mitzie kan IKKE komme løs, da er hun borte til neste elgjakt :closedeyes: Så, hun bruker sele med "sikkerhetstau" til halsbåndet så hun ikke skal vrenge seg ut av selen. Jeg har innsett at jeg ikke kan stille med utstillingsbånd, litt for risikabelt. Så derfor må jeg bruke det halsbåndet hun har med et tynt leietau. Hun kan ikke gå fint i bånd, og ikke stå på kommando. Heldivis trekker hun ikke så altfor mye, så håper ikke det blir noe stort problem.

Hun liker gobiter, men mister raskt fokus hvis det skjer noe annet spennende eller det går for lang tid mellom hver godbit.

Ok med tannvisning. Når jeg flytter føttene hennes for å stille henne opp flytter hun alle fire føttene, hun syns ikke det er no' morro. Hvis jeg roser henne med stemmen og klapp og kos innimellom går det fint.

Problemet er: Jeg har 6 dager på å trene henne, men aner ikke hvor og hva jeg skal begynne med! Noen som har noen forslag?

Slutt å lage så mye styr er punkt nummer 1.

Få fatt i ett tynt kjettinghalsbånd og ett fint kobbel - så har du utstillingslenke i massevis.

Blås i å drive å flytte på beina å styre - man stiller ikke elghund på den måten, tren henne til å stå foran deg med kontakt og få henne til å flytte på seg ved at du flytter på kroppen din.

Frem med klikker og godbit inne på stuegulvet, tren kontakt kontakt kontak kontakt kontakt kontakt og kontakt igjen - tren bare inne de første dagene sånn at hun er i full fokus på deg, ta det så ut på plena - kontakt kontakt kontakt - har du kontakt og du får klikken inn at hun står i foran deg å ser opp så er du på god vei... jobber du intens klarer du nok å holde kontakten også mens du løper.

Lykke til - men dropp styret med å flytte på og årne å styre - de færreste hunder synes det er stas, og elghunden er finest når den står fritt foran fører uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar ;)

Ok, jeg skal glemme styret :P Skalut og gå en tur nå, og så skal hun inn på stuegulvet og vi skal trene kontakt. Hun er ikke klikkertrent, så hvis hun ikke fatter poenget innen rimelig tid får jeg bruke bare godbiter som belønning, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva om bikkja ikke kan klikker? tar ikke det litt tid å lære den?

Det tar definitivt ikke tid, jeg lærer ikke inn nye betingede forsterkere før jeg bruker dem aktivt i trening.

Var spent på dette, men det gikk "faktisk" veldig bra! :P Hun tok klikker'n og hun fatta poenget nesten med en gang! *jippi* :P

Nå har vi trent kontakt kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt, ganske kjedelig, men til gjengjeld begynner det å ligne på noe. Gikk greit når vi først kom igang, og begynte fra riktig ende. Nå gleder jeg meg faktisk til lørdag, og trøster meg med at det er jo bare for morro! :P

Er spent på resultatet..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
Var spent på dette, men det gikk "faktisk" veldig bra! :P Hun tok klikker'n og hun fatta poenget nesten med en gang! *jippi* :P

Nå har vi trent kontakt kontakt kontakt kontakt kontakt og atter kontakt, ganske kjedelig, men til gjengjeld begynner det å ligne på noe. Gikk greit når vi først kom igang, og begynte fra riktig ende. Nå gleder jeg meg faktisk til lørdag, og trøster meg med at det er jo bare for morro! :P

Er spent på resultatet..........

Lykke til!! Det kommer til å gå så bra så! Bare fortsett å trene kontakt kontakt og kontakt igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da var utstillingen over! :P

Resultatet ble rød sløyfe og 3. plass i gruppa. Førnøyd jeg.

Selve utstillingen gikk kjempegreit. Vi hadde knallvær (i varmeste laget for bikkjene) og Mitzie oppførte seg om om hun hadde vært på utstilling 1000 ganger (nesten iallefall :rolleyes: ).

Nå har hun dratt hjem, og eierne var storfornøyde! Ble med en gang spurt om å stille henne flere ganger, og det sa jeg selvfølgelig ja til :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...