Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovawart


viking

Recommended Posts

Er det noen her som kan anbefale noen seriøse og anerkjente oppdrettere på Hovawart..? Hunden skal primært brukes som familiehund, men vil også bli trent i lydighet og spor, og tenker å prøve agility etterhvert som den lokale hundeklubben kommer opp å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil anbefale deg å ta kontakt med overnevnte oppdretter. Hun har en enorm oversikt over rasen og linjer til de fleste hoffer i Norden (og mange i resten av Europa, helt utrolig database…). Hun har ikke kull selv akkurat nå, men hun kan helt sikkert hjelpe til å anbefale kull andre steder. Der får du ærlige svar om egne og andres hunder/kull. Du kan godt se på valpelisten til klubben, men jeg vet at det ikke er alle der jeg ville ha kjøpt fra! Uten å nevne noen konkrete her.

Som LinKr nevnte har jeg valp derifra. Han er nå 1 år, og en super hund. Jeg har kjent hun som driver oppdrettet i 8-9 år, og kan trygt anbefale å kjøpe valp der! Hundene hennes er veldig trivelige og omgjengelige, og hannhund-valgene veldig gjennomtenkte. Hun har pene hunder også, men setter helse og mentalitet før utseende, noe alle oppdrettere I TEORIEN burde gjøre...

Bor du i nærheten kan du godt få hilse på min, og helt sikkert hennes hunder også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Vest agder så er litt langt til Orkdal..men takk for innbydelsen :rolleyes: , har sett en Hovawart rundt her i gang, og det var noen turister osm hadde den med seg fra Tyskland. Finnes ikke mange..

hvertfall ikke her på sørlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var litt langt ja:) Du har jo en opdretter rett utenfor Arendal, og en hoffe rett utenfor stavanger, som jeg kommer på i farta. Aner ikke hvordan avstandene er på den kanten av landet bare så det er sakt :rolleyes:

Ta kontakt med kennel dratini, hun har sikkert oversikt over hvilke hoffer som befinner seg i området om du vil hilse på noen :P Du kan jo også ta kontakt med distriktskontakten på sør-landet. Se under "distriktssider" på hovawart.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hei Viking

Jeg vet om endel hoffer på sørlandet og du kan godt få noen opplysninger om du vil (legger ikke slikt ut her).

Ellers så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med flere oppdrettere, spørr og grav. Hva vet de om linjene bakover, foreldrenes søsken, sykdommer, gemytt etc... Mange spør gjerne bare om avlsdyrene, men det er viktig å vite hva som ligger lengre bak også. Vær ærlig til oppdretter og si at du vil høre med flere som planlegger/har kull. Ta også kontakt med valpeformidleren til Hovawart-klubben, det kan være godkjente kull som ikke ligger ute på klubbens hjemmeside.

Vil anbefale alle som kjøper valp (uansett rase) et de velger fra kull som er godkjente av raseklubbene, da vet man at avlsdyrene har oppnådd de kravene som klubben stiller.

Lykke til videre :P

(lettere flau over all ros jeg har fått lengre oppe i tråden ;) og ja, vi planlegger kull til vinteren, kommer mer info på hjemmeside/klubbens side etterhvert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hei hei!

Vi kjøpte vår lille Hovawart frøken på Mysen. Nærmere bestemt kennel O-Bra-Tali. Utrolig trivelig dame, og kjempefine hunder - og da tenker jeg mest på gemytt. De er jo selvfølgelig nydelige også, men gemyttet er utrolig bra! O-Bra-Tali skal ha kull igjen til våren, tror jeg..

Heka-B-Tunet er også en bra kennel. Der har de ikke valper for øyeblikket, men tror de skal i gang med et kull ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
    • Men du sier ikke når dere legger dere, man kan ikke forvente at en liten valp skal sove 8t i strekk, det tar som regel litt tid.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...