Gå til innhold
Hundesonen.no

Hovawart

viking

Recommended Posts

Er det noen her som kan anbefale noen seriøse og anerkjente oppdrettere på Hovawart..? Hunden skal primært brukes som familiehund, men vil også bli trent i lydighet og spor, og tenker å prøve agility etterhvert som den lokale hundeklubben kommer opp å går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Vil anbefale deg å ta kontakt med overnevnte oppdretter. Hun har en enorm oversikt over rasen og linjer til de fleste hoffer i Norden (og mange i resten av Europa, helt utrolig database…). Hun har ikke kull selv akkurat nå, men hun kan helt sikkert hjelpe til å anbefale kull andre steder. Der får du ærlige svar om egne og andres hunder/kull. Du kan godt se på valpelisten til klubben, men jeg vet at det ikke er alle der jeg ville ha kjøpt fra! Uten å nevne noen konkrete her.

Som LinKr nevnte har jeg valp derifra. Han er nå 1 år, og en super hund. Jeg har kjent hun som driver oppdrettet i 8-9 år, og kan trygt anbefale å kjøpe valp der! Hundene hennes er veldig trivelige og omgjengelige, og hannhund-valgene veldig gjennomtenkte. Hun har pene hunder også, men setter helse og mentalitet før utseende, noe alle oppdrettere I TEORIEN burde gjøre...

Bor du i nærheten kan du godt få hilse på min, og helt sikkert hennes hunder også:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i Vest agder så er litt langt til Orkdal..men takk for innbydelsen :rolleyes: , har sett en Hovawart rundt her i gang, og det var noen turister osm hadde den med seg fra Tyskland. Finnes ikke mange..

hvertfall ikke her på sørlandet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, det var litt langt ja:) Du har jo en opdretter rett utenfor Arendal, og en hoffe rett utenfor stavanger, som jeg kommer på i farta. Aner ikke hvordan avstandene er på den kanten av landet bare så det er sakt :rolleyes:

Ta kontakt med kennel dratini, hun har sikkert oversikt over hvilke hoffer som befinner seg i området om du vil hilse på noen :P Du kan jo også ta kontakt med distriktskontakten på sør-landet. Se under "distriktssider" på hovawart.no .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Dratini

Hei Viking

Jeg vet om endel hoffer på sørlandet og du kan godt få noen opplysninger om du vil (legger ikke slikt ut her).

Ellers så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med flere oppdrettere, spørr og grav. Hva vet de om linjene bakover, foreldrenes søsken, sykdommer, gemytt etc... Mange spør gjerne bare om avlsdyrene, men det er viktig å vite hva som ligger lengre bak også. Vær ærlig til oppdretter og si at du vil høre med flere som planlegger/har kull. Ta også kontakt med valpeformidleren til Hovawart-klubben, det kan være godkjente kull som ikke ligger ute på klubbens hjemmeside.

Vil anbefale alle som kjøper valp (uansett rase) et de velger fra kull som er godkjente av raseklubbene, da vet man at avlsdyrene har oppnådd de kravene som klubben stiller.

Lykke til videre :P

(lettere flau over all ros jeg har fått lengre oppe i tråden ;) og ja, vi planlegger kull til vinteren, kommer mer info på hjemmeside/klubbens side etterhvert...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Hei hei!

Vi kjøpte vår lille Hovawart frøken på Mysen. Nærmere bestemt kennel O-Bra-Tali. Utrolig trivelig dame, og kjempefine hunder - og da tenker jeg mest på gemytt. De er jo selvfølgelig nydelige også, men gemyttet er utrolig bra! O-Bra-Tali skal ha kull igjen til våren, tror jeg..

Heka-B-Tunet er også en bra kennel. Der har de ikke valper for øyeblikket, men tror de skal i gang med et kull ganske snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Men sist så ville ikke vetrinæren ta biopsi fordi de da kan stikke akkurat på det området som det ikke er ondartet. Og motsatt. Måtte operere den bort også vet man om den er godarta eller ondartet.
    • Hei og hopp. jeg skal bytte for til min 10 mnd gamle finske lapphund. Hun er ekstremt sensitiv i magen, får lett diare. Ønsker et skånsomt og selvfølgelig næringstett for. Har per nå Purizon, og har vært fornøyd med det. Men tenker å prøve noe annet og se om magen blir mer stabil da. Vurderer enten Markus Muhle eller Købers. Har noen noen erfaringer med disse formerkene til sensitive hunder? setter pris på alle svar!:)
    • Nå tviler jeg på at det er spesielt farlig, hvis det var vanlige, små muffinspapir. Bare følg med på allmentilstanden. MEN, når det gjelder slike medisinske spørsmål om ting som kan være farlige så bør du alltid kontakte veterinær heller enn et tilfeldig nettforum, facebook, eller tilfeldige folk. Ta en telefon og spør, det kan redde livet til hunden din.
    • Hunden min klarte å spise tre muffinspapir i går når jeg var på toalettet.. papiret var soggy og mykt, men jeg blir jo bekymret. Hun har ikke kastet opp og bæsjet to fine bæsjer i dag . Formen hennes er også helt normal. Men hun hikket både i går og i dag, og jeg har aldri lagt merke til at hun har hikket før. Noen her som har erfaring med hund som har spist muffins/bakepapir😅 er det noe som pleier å komme ut av seg selv? Eller løses lett opp i magen? kan legge til at hun er bare 3.7 kg så ikke den største hunden.
    • Mitt inntrykk med working cocker er at de er slitsomme arbeidsjern med lite ro i kroppen. De vibrerer av energi. Kjøp deg en vanlig cocker og klipp den ned/ikke barber. Men vil ikke du ha en pelshund er det ganske safe å ikke kjøpe pelshund..  Vil ikke du ha jakthund... ikke kjøp en jakthund.  Ganske enkel matte    
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...