Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniatyrhunder og lukt

C.J

Recommended Posts

Jeg føler at alle små hunder jeg hilser på har dårlig ånde.. Jeg vet at mange små hunder har problemer med tannstein, men kan alle ha hatt det? Eller lukter det vondt i munnen sånn generelt hos små hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Ja, det er sikkert derfor.. Nei, kan tenke meg at munnproblemer er det siste enkelte tenker på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yatzis oppdretter (papillon) sa at de ofte fikk problemer med tannsten fordi de har store tenner i fohold til munnen... Dessuten er miniatyrhunder ofte litt kresne i matveien, og da kanskje mange forer med bløtt for, som ikke direkte hjelper på tannstenproblemer. men det er jo bare mine merkelige spekulasjoner :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miniatyrhunder er generelt mer utsatt for tannsten, så en må ta bedre vare på tennene deres enn gjerne på større hunder. Pito har utrolig dårlig ånde selv om jeg fjerner tannsten i ny og ne, mens Twiggy har ikke det...Men nå er hun en del yngre da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du veit at bikkja de ikke lukter hund eller har dårlig ånde når du kan stappe tre klissvåte nybada hunder inn i en varm bil UTEN at det lukter hund på en måte (jeg kan det *ler*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Jeg skal ikke komme her og late som om gutta mine ikke har dårlig ånde. Theo er ikke så ille, men ånden til Isak kan lukte død og grønne erter. Men det hjelper litt med PlaqueOff. Theo er ni år og har bare fjernet tannstein en gang. Isak må til pers litt oftere.

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du har ikke møtt mange havanaiser skjønner jeg? :P

(Men det de ikke har i kroppslukt, tar de igjen på ånden, da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Hæ? Den har jeg ikke hørt før. Finnes det noen mer inngående omtale av den teorien noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet for å se om jeg kunne finne noe om det, men kunne ikke finne noe. Syns det høres litt rart ut.

Men lever og nyreproblemer kan være årsak dårlig ånde. De minste av de minste rasene er mer disponert for probemer med lever enn størrehunder.

Som regel er det tannproblemer som er årsaken. Hos raser med korte neser er det mindre plass til tennene enn det er hos raser med mer normalt utviklet snuteparti, og det gjør at det lettere kan oppstå infeksjoner.

Men Isak er ingen mini-minihund og ikke har han kort nese heller. Hvorfor han får så mye tannstein og dårlig ånde har vi fremdeles ikke funnet løsningen på. Theo har samme snuta, spiser det samme og tygger på de samme tingene, men han er ikke fjerdeparten så ille som Isak. Har snakket med noen dyrleger som mener at det kan komme av sammensetningen av enzymene i spyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Hei! Med straff mener jeg noe som avbryter og på sikt reduserer den uønskede adferden. Hva det er og hvor hard straffen er vil selvsagt avhenge av hund og situasjon. For mitt eget vedkommende er det i en del tilfeller nok med et bestemt "nei" for å avbryte stirringen. Men det er jo per def straff det også. Ja, leash-pop kan funke på noen hunder, men i slike situasjoner er min erfaring at man også bør være litt forsiktig med det, da leash-pop faktisk også kan trigge utagering.   Ja, enig i det du sier om å bruke metode som kan utvikle stress ved passering. Det er også noe av grunnen til at jeg bruker motbetinging når avstanden er stor nok. Jeg har forøvrig god erfaring med å benytte motbetinging på langt mindre avstand etter å ha straffet tidligere. Dermed unngår man også stress og at hunden assosierer motgående hunder med noe negativt.   PS! Veldig bra jobbet at det har funket for deg kun med motbetinging.
    • Jeg tenker det kommer an på hunden. ..og hva du mener med straff. Er det en innarbeidet lyd som indikerer avbryt, ellers..? Hva ellers?  Fra YouTube ser det ut som såkalt "leash pop" fungerer på mange hunder. Det finnes jo mange grader av det, det trenger ikke være så kraftig at det gjør vondt, og det kan fungere som Caesar Millans: "Tssscht!" for å få kontakt på en måte som ikke fungerer som belønningsmarkør, men advarsel om at nå blir jeg sur og det blir kjip stemning her? Mange hunder tar det til seg at fører er misfornøyd. Mer interessant å gjøre fører happy. Så er det andre hunder som ikke kunne brydd seg mindre om det.  Personlig er jeg skeptisk til å gjøre noe hunden kan utvikle stress ifbm passeringer av. Motbetinging har alltid fungert for meg, men det kan som du sier ta tid, og jeg vet om TO meget erfarne som ikke har lykkes med den metoden på sine hunder selv etter to år med konsekvent trening, så 🤷🏼‍♀️ Privattimer med erfaren instruktør?    Edit: Av alternativ adferd virker sitt litt kjedelig. Hvor mye begeistring og belønning er hunden vant med at en plain sitt utløser? Jobbe den opp litt om det har gått rutine i den?
    • Hei! Slik jeg ser det er det i hovedsak tre metoder hvis man har passeringsproblemer: 1) motbetinging/sladring, 2) alternativ adferd (f eks sitt eller fot), 3) straffe uønsket adferd (f eks straffe/avbryte stirring, da det gjerne er steget før utagering). 2) og 3) kan selvsagt overlappe, f eks om man vil kreve en alternativ adferd. Men så til spørsmålet: Er motbetinging uforenlig med å straffe uønsket adferd? I utgangspunktet skjønner jeg at man vil svare at metodene er helt uforenlige. Jeg mener at motbetinging i utgangspunktet er en fantastisk metode, uten risikoen for uønskede "bivirkninger" hvis det gjøres riktig. Problemet med motbetinging er at det tar lang tid å komme i mål og i hverdagen vil man gjerne, selvsagt litt avhengig av hvor man bor, møte en hund som er så nær at motbetinging ikke funker. I disse tilfellene vil jeg heller avbryte/straffe stirring for å være i forkant, og så kreve at hunden min følger meg forbi, og deretter belønne rett adferd når fokuset er på meg. Dette kan virke som nærmest det motsatte av motbetinging, men det er stor forskjell på å se/registrere den andre hunden og å stirre på den. Når avstanden er stor nok vil jeg imidlertid benytte motbetinging for å passere. Tenker dere at jeg kombinerer metoder som er uforenlige? Burde jeg heller bruke kun én av dem?
    • En han. Har merket meg at andelen testosteron på kurs og trening er påfallende mye lavere enn østrogen. Ofte er det eneste testosteronet til stede i følge med sin mykere halvdel, som har dratt dem dit. Resten av testosteronet kom ferdig utlært og er ute med hundene løse i parken, hilser på fremmede i bånd, og deler villig sin ekspertise med random damer som antakelig ikke kan like mye om hund som dem selv.  #notallmen men når den taggen føles nødvendig..
    • Jeg er ute og går tur med hunden min i belte. Det er mellom 2-3 m. langt og gjør at jeg har god kontroll på henne. Hun går stort sett fint og rolig ved siden av meg. Hun kan trekke litt i begynnelsen da hun har høy energi, men ellers rolig og fint kroppspråk.  Jeg ser en fyr som kjører sikk sakk i veien på skateboard med en bulldog/boxer. Hunden stopper opp og bjeffer på min. Som den ansvarlige hundeeieren jeg er går jeg inn en sidevei for å vente på at de passerer på hovedveien. "Er hun ikke gira?" "Er det tispe?" "Dette er gutt. Han er ikke farlig?" Han spør igjen to ganger om hun ikke er gira. Jeg har sagt at hundene har møtt hverandre før og det ikke er en god match og at avstand over greit.  Hundene er tydelig usikre på hverandre og viser det gjennom kroppsspråket sitt. Dette er ikke situasjonen for å hilse. Begge hundene er i bånd. Det var forøvrig flere mennesker rundt og en vei det også ferdes mye biler fra folkene som bor der. Hvorfor så vanskelig å lese situasjonen? Eller ser jeg flere som går tur og snakker i mobil, eller med headset som stenger ute lyd og er i egen verden. Det mest frustrerende er kanskje de som snakker i tlf. som stopper midt i veien (som forøvrig er trang) med hunden sin slik at du bare må vente på at de ser deg og dere blir enige på en eller annen klønete måte om hvordan passeringen blir.  For egen og andre sin del forsøker jeg å være oppmerksom på både egen hund og omgivelser på tur. Da blir det hyggeligere og enklere for alle andre.  Sånn, det var dagens utblåsing for egen del. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...