Gå til innhold
Hundesonen.no

Miniatyrhunder og lukt

C.J

Recommended Posts

Skrevet

Jeg føler at alle små hunder jeg hilser på har dårlig ånde.. Jeg vet at mange små hunder har problemer med tannstein, men kan alle ha hatt det? Eller lukter det vondt i munnen sånn generelt hos små hunder?

Skrevet

Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Skrevet
Det lukter ikke vondt generelt av ånden til små hunder nei! :wub: Jeg tror nok grunnen til at det virker slik er probelmer med tannstein som du sier. Mange bryr seg jo ikke litt om tennene på hunden sin heller.. <_<

Ja, det er sikkert derfor.. Nei, kan tenke meg at munnproblemer er det siste enkelte tenker på..

Skrevet

yatzis oppdretter (papillon) sa at de ofte fikk problemer med tannsten fordi de har store tenner i fohold til munnen... Dessuten er miniatyrhunder ofte litt kresne i matveien, og da kanskje mange forer med bløtt for, som ikke direkte hjelper på tannstenproblemer. men det er jo bare mine merkelige spekulasjoner :wub:

Skrevet

Er ikke bare små hunder som får dårlig ånde nei :P .... :P. Pusser aldri tennene på hunden min. Var hos dyrlegen og fjerna litt teinstein, så tror ikke han lukter så dårlig nå lengre :P

Skrevet

Miniatyrhunder er generelt mer utsatt for tannsten, så en må ta bedre vare på tennene deres enn gjerne på større hunder. Pito har utrolig dårlig ånde selv om jeg fjerner tannsten i ny og ne, mens Twiggy har ikke det...Men nå er hun en del yngre da.

Guest Belgerpia
Skrevet

Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du veit at bikkja de ikke lukter hund eller har dårlig ånde når du kan stappe tre klissvåte nybada hunder inn i en varm bil UTEN at det lukter hund på en måte (jeg kan det *ler*)

Skrevet
Må le litt her jeg da...

Jepp, jeg har nemlig samme oppfatning av småhunder som trådstarter - de har sinnsykt dårlig ånde, jeg har enda ikke truffet en liten hund som ikke har dårlig ånde. Men jeg ser her at de med småhunder sier de ikke har det liksom..... (jeg har liten hund selv og hun har INGEN tannstein, men ****** ånde allikevel)

Jeg skal ikke komme her og late som om gutta mine ikke har dårlig ånde. Theo er ikke så ille, men ånden til Isak kan lukte død og grønne erter. Men det hjelper litt med PlaqueOff. Theo er ni år og har bare fjernet tannstein en gang. Isak må til pers litt oftere.

Blir litt sånn som når jeg sier jeg synes de fleste hunder lukter ekkelt, de lukter hund liksom - så sier alle at ja, de har lagt merke til at mange lukter men ikke deres hunder *latter* Da tenker jeg bare at de har blitt immune mot stanken jeg, for jeg har enda ikke truffet hunder av andre raser enn belgere som ikke lukter pyyh - enkelte stinker selv når de er nybadet liksom... *latter*

Du har ikke møtt mange havanaiser skjønner jeg? :P

(Men det de ikke har i kroppslukt, tar de igjen på ånden, da...)

Skrevet

Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Skrevet
Jeg fikk forklaring på det en gang, er ikke sikker på om jeg husker helt rett, men: Det kan komme av at små hunder har kortere og mer kompakt tarmsystem, slik at det ofte kommer lukt fra tarmen gjennom munnen og det har ikke så veldig mye med tannsten å gjøre, men det er jo lurt å holde tennene rene allikevel. Vet ikke om det stemmer men det kan være en forklaring.

Hæ? Den har jeg ikke hørt før. Finnes det noen mer inngående omtale av den teorien noe sted?

Skrevet

Jeg googlet for å se om jeg kunne finne noe om det, men kunne ikke finne noe. Syns det høres litt rart ut.

Men lever og nyreproblemer kan være årsak dårlig ånde. De minste av de minste rasene er mer disponert for probemer med lever enn størrehunder.

Som regel er det tannproblemer som er årsaken. Hos raser med korte neser er det mindre plass til tennene enn det er hos raser med mer normalt utviklet snuteparti, og det gjør at det lettere kan oppstå infeksjoner.

Men Isak er ingen mini-minihund og ikke har han kort nese heller. Hvorfor han får så mye tannstein og dårlig ånde har vi fremdeles ikke funnet løsningen på. Theo har samme snuta, spiser det samme og tygger på de samme tingene, men han er ikke fjerdeparten så ille som Isak. Har snakket med noen dyrleger som mener at det kan komme av sammensetningen av enzymene i spyttet.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi hadde en elghund som stod og ulte ved døra hvis det var løpetisper innen en mils radius (satt på spissen), og en annen elghund som ikke brydde seg i det hele tatt, så det er nok i alle fall til en viss grad individbetinget. Ellers har jeg bare hatt relativt små hunder (6-8 kg), men det har kun vært tisper, og de har vært veldig enkle mtp. løpetid (lite blod, ikke noe særlig hormonpåvirking mentalt utover at det skal markeres hver 5. meter på tur). simira nevner livmorbetennelse, jeg vet ikke om det er mer vanlig på småraser, men min forrige hund fikk i alle fall det. Men skal man ikke drive med avl eller andre raserelaterte aktiviteter er det jo ikke verre enn at man kastrerer.
    • Hvordan er rasene hunden er blanding av? Og ikke minst foreldrene? Det er jo ulempen med blanding, det er vanskelig å gjøre grundig research, men foreldrene og evt. tidligere kull kan jo gi indikasjoner. Hvis det er bevisst blandingsavl så ville jeg uansett håpet at de ikke ville avlet på en hannhund som er slik, men samtidig så ville de da kanskje ikke avlet på blanding heller, om de var opptatte av genetikk. Jeg kan ikke veldig mye om miniatyrhunder, jeg har kjent et par hannhunder som var slik du beskriver, og et par som er helt greie. Når det er sagt er jo tispene også "kjent" for mer gneldring og innbilte svangerskap og livmorbetennelse, så man velger jo litt sine onder. 
    • Hei! Jeg er helt ny i liten-hund-verden. Har tidligere hatt springer spaniel, boxer og schæfer, men skal nå få en liten blandingsrase.  Jeg er så usikker på valget av hannhund eller tispe! Personlig har jeg ikke en sterk preferanse, har hatt to tisper og en hannhund, og heller nok kanskje mer mot hannhunder. Men jeg hører fra mange med små hunder at hanner kan være veldig vanskelig å få stuerene, at de markerer inne og at de er så stressa rundt løpetid i nabolaget feks at de står og uler ved døra osv. Dette er ikke noe jeg har vært borti med store raser, verken min egen eller venner sine (vært aktiv i NRH og NBF-miljø i 15 år, så vært borti en del forskjellige raser) i det hele tatt, så er det en typisk type atferd for små hunder, eller er det mer individbetinget? Vi legger så klart til rette for rotrening og passe aktivitetsnivå osv osv.  Hadde vært fint å høre noe annet enn skrekkhistorier om små hunder, for akkurat nå lener jeg veldig mot tispe.
    • Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...