Gå til innhold
Hundesonen.no

Å trene med ros/godbit


kittykatt

Recommended Posts

Vi har øvd inn "sitt", og "legg deg". Nå går det greit uten godbit, bare masse ros. Nå har vi begynt å øve på "danse".

selvom ting går greit nå uten godbit, så ville jeg ha fortsatt med det.. ikke bare brukt ros!

i allefall det jeg har fått inntrykk av (fra hundekurs) at det skal gradvis gå ned på belønning etter som årene går, ellers kan de slutte å gjøre kommandoen etterhvert...

men innkalling utrolig viktig.... har trent litt for lite på det her og sliter litt enda med tispa mi på 7mnd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selvom ting går greit nå uten godbit, så ville jeg ha fortsatt med det.. ikke bare brukt ros!

i allefall det jeg har fått inntrykk av (fra hundekurs) at det skal gradvis gå ned på belønning etter som årene går, ellers kan de slutte å gjøre kommandoen etterhvert...

men innkalling utrolig viktig.... har trent litt for lite på det her og sliter litt enda med tispa mi på 7mnd..

ikke alle trener med godbiter heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ikke alle trener med godbiter heller :)

Nei, men å betinge ord med forsterker (om akn være lek, godbit eller andre positive ting hunden får tilført) vil være viktig å holde på gjennom hele hundens liv. Mye de første årene og til uforutsigbare tidpunkter (fra hundens synspunkt) resten av hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men å betinge ord med forsterker (om akn være lek, godbit eller andre positive ting hunden får tilført) vil være viktig å holde på gjennom hele hundens liv. Mye de første årene og til uforutsigbare tidpunkter (fra hundens synspunkt) resten av hundens liv.

Men jeg svarte ang GODBIT. så sitt på henda du :)

Og der blir det også skrevet "ikke bare brukt ros!" Og jeg syns det er ganske greit å bare bruke ros til tider jeg ;) Flere trener KUN med ros, og bruker ikke lek eller godbit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg svarte ang GODBIT. så sitt på henda du :)

Og der blir det også skrevet "ikke bare brukt ros!" Og jeg syns det er ganske greit å bare bruke ros til tider jeg ;) Flere trener KUN med ros, og bruker ikke lek eller godbit.

Ja, det var litt tilfeldig at jeg tok quote på din post ;) Jeg mente bare å påpeke at jeg mener at man får veldig dårlig effekt av "treningen" hvis man ikke bruker lek eller godbit - kun ros. Man får umulig mye glede å sprut i momentet. Og ja, det er flere som trener slik, og jeg har sett flere av de og synes det er forferdelig å se på. Tenker bare på hvor mye enklere det ville å vært denne hundens eier hvis eieren bare belønner noen ganger! ;) Alt ville skjedd så mye raskere og konsekvent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg svarte ang GODBIT. så sitt på henda du :)

Og der blir det også skrevet "ikke bare brukt ros!" Og jeg syns det er ganske greit å bare bruke ros til tider jeg ;) Flere trener KUN med ros, og bruker ikke lek eller godbit.

Jeg har aldri sett hunder som har blitt trent med kun ros, men de finnes vel de og ;) Men jeg ville tro at de færreste hunder jobber godt hvis det eneste de oppnår er "flink hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt tilfeldig at jeg tok quote på din post :) Jeg mente bare å påpeke at jeg mener at man får veldig dårlig effekt av "treningen" hvis man ikke bruker lek eller godbit - kun ros. Man får umulig mye glede å sprut i momentet. Og ja, det er flere som trener slik, og jeg har sett flere av de og synes det er forferdelig å se på. Tenker bare på hvor mye enklere det ville å vært denne hundens eier hvis eieren bare belønner noen ganger! ;) Alt ville skjedd så mye raskere og konsekvent!

Nja. Ros kan være mye for en hund det. Kan bety like mye som lek eller godbit for en annen ;)

Jeg har aldri sett hunder som har blitt trent med kun ros, men de finnes vel de og ;) Men jeg ville tro at de færreste hunder jobber godt hvis det eneste de oppnår er "flink hund".

Jeg har hvert på kurs der kun ros som dere sier ble brukt, ingen leke, ingen godbit. Og det var det beste de har oppnådd noen gang ;) Så ja de finnes. Og har selv prøvd det.

For mange hunder "betyr" det mye å få en givende "braaaa", eller "FLINK hund" osv osv. Jeg kan gire opp rex mye med bare ros, trenger ikke leke for å få til det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var litt tilfeldig at jeg tok quote på din post :wub: Jeg mente bare å påpeke at jeg mener at man får veldig dårlig effekt av "treningen" hvis man ikke bruker lek eller godbit - kun ros. Man får umulig mye glede å sprut i momentet. Og ja, det er flere som trener slik, og jeg har sett flere av de og synes det er forferdelig å se på. Tenker bare på hvor mye enklere det ville å vært denne hundens eier hvis eieren bare belønner noen ganger! :) Alt ville skjedd så mye raskere og konsekvent!

Ja jeg mener du har rett. De som sier at de bare bruker ros mener nok at de bruker kun det siden de sier det. Men skal man se på hva de virklig har brukt så får man heller søke svar hos hunden. Da ser man hva de egentlig har brukt. Ingen hunder jobber kun for ros fra eieren. Det er altså alltid noe i tillegg som gjør at vi får mer ev. mindre atferd. Dette er lett å teste. Om eieren står helt passiv, ikke gir godbit, ikke leker eller noe annet men bare står stiv og KUN roser når hunden setter seg så kan man rett og slett observere hvor lang tid det tar før atferden bryter sammen. Så kun ros? Den som fortsatt mener at hunden kun jobber kun for å få ros..gi men en god grunn til at den vil fortsette med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ros kun er ordene er jeg uenig i!

Ros er ikke bare ordene, ros er ordene sagt på en naturlig måte uten pålagte andre forsterkere (leke, godbit, gressstrå... alt ettersom).

Når man sier "flink hund" er det hetl naturlig å få et lysere tonefall, gladere holdning og en kanskje "mykere" fremtoning. Dette er en naturlig del av rosen og vil ikke påstå at dette da gjør at man ikke kan tro på folk som sier de bare roser.

Jeg kjenner flere hunder som fungerer kjempegodt på dette, lydige og arbeidsomme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man sier "flink hund" er det hetl naturlig å få et lysere tonefall, gladere holdning og en kanskje "mykere" fremtoning. Dette er en naturlig del av rosen og vil ikke påstå at dette da gjør at man ikke kan tro på folk som sier de bare roser.

Jeg kjenner flere hunder som fungerer kjempegodt på dette, lydige og arbeidsomme...

Du sier det så greit og forståelig :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ros kun er ordene er jeg uenig i!

Ros er ikke bare ordene, ros er ordene sagt på en naturlig måte uten pålagte andre forsterkere (leke, godbit, gressstrå... alt ettersom).

Når man sier "flink hund" er det hetl naturlig å få et lysere tonefall, gladere holdning og en kanskje "mykere" fremtoning. Dette er en naturlig del av rosen og vil ikke påstå at dette da gjør at man ikke kan tro på folk som sier de bare roser.

Jeg kjenner flere hunder som fungerer kjempegodt på dette, lydige og arbeidsomme...

Ja se der ja nå kommer detaljene bedre frem-Det er bra. Gladere holdning..det blir lett en sekundærforsterker som hunden forbinder med en primærforsterker...som den igjen jobber for å få mer av. Ergo er det primærforsterkeren som hunden jobber for. Ros blir bare et signal om at den kommer. En glad holding er nært knyttet til lek kos og klapp og de er utmerkede primærforsterkere. Hunden slutter å jobbe for en gladere holdning etterhvert også om etterfølgende primærforsterkere helt slutter å komme. Det vi står igjen med er de ufraviklige læringslovene nok en gang.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er svært få hunder som vil jobbe kun for ros.

Kanskje i en situasjon der hunden er deprivert for kontakt med andre, mennesker eller hunder. Når de så blir gitt kontakt f.eks. med innlæring av øvelser kan det kanskje nytte med ros. I en periode, om treneren er stabil og rolig.

Tror allikavel at på et tidspunkt vil man måtte tillegge positiv straff for at hunden skulle gjøre hva vi ønsket.

Dette er en erfaring jeg har fra hundetrening gjennom mange år, før det ble vanlig å trene med godbiter.

Øvelsene ble ikke befestet/generalisert slik jeg ser at de blir nå med klikker/godbit/positivitet.

For en hund som lever tett på flokken sin, slik de fleste hunder gjør i dag, og med all den oppmerksomheten de får "for ingen ting", mener jeg at ros ikke vil være nok for å få en treningsivrig hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "ros" kun innebærer at du skal si ordene uten noe spesielt tonefall og uten å vise glede og absolutt ikke får gi hunden ett klapp etter endt økt er det selvsagt ingen hunder (eller mennesker) som arbeider kun for ros.

Selv vil jeg påstå at begrepet "ros" innebærer litt mer enn en livløs kassettspiller som sier "flink hund".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om "ros" kun innebærer at du skal si ordene uten noe spesielt tonefall og uten å vise glede og absolutt ikke får gi hunden ett klapp etter endt økt er det selvsagt ingen hunder (eller mennesker) som arbeider kun for ros.

Selv vil jeg påstå at begrepet "ros" innebærer litt mer enn en livløs kassettspiller som sier "flink hund".

Det er alltid primærforsterkere hunden jobber for. Ja vanligvis så vil ros bety mer for hunden enn bare ordet bra. Og det er fordi ros alltid etterfølges av noe mer. Og det er hva som etterfølger rosen som får hunden til å jobbe. Ikke ordene i seg selv, men ordet "bra" eller "dyktig hund" kan bli en god sekundærforsterker på linje med en klikker. Egentlig er dette samme sak. Klikk for rett atferd og så belønnes hunden=ros for rett atferd og så belønnes hunden. Det er bare å observere hunden så ser du hva du har forsterket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

en hund jobber for det den hunden synes det er verdt å jobbe for, og dette er svært individuelt, noen hunder dør for en godbit eller ball, andre må du omtrent snurre i tretoppen for å få oppmerksomheten til. Hvis en hund digger ros og kos så er vel det greit og det kan brukes som belønning i trening, MEN den vil sannsynligvis også sette pris på godbit/lek! så ja, du kan lære den øvelser ved hjelp av ros, men ved å ikke bruke den maksimale forstrekeren ros/godbit/leke sammen vil du aldri få fram det beste i hunden, men en halvgod øvelse i forhold til det hunden har kapasitet til! Noe jeg syns er litt feil ovenfor hunden, hvis du har en god hund burde man få fram det beste i den. Selvsakt er det noen som må legge lokk på dette da driftene til hunden overstiger førerens evne til å kontrolere dem.

så jeg skjønner ikke hvorfor vi bare skal bruke litt av hundens drifter, i denne sammenheng flokkdriften når vi kan bruke alle altså flokk/kamp/overlevelses instinktet!

og i tillegg hvis ros og kos skal brukes som belønning må dette begrenses i dagliglivet, det er gøy med julaften, men man setter ikke pris på det hvis det er julaften hver dag ikkesant!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og i tillegg hvis ros og kos skal brukes som belønning må dette begrenses i dagliglivet, det er gøy med julaften, men man setter ikke pris på det hvis det er julaften hver dag ikkesant!
Ja dette er jo en gjenganger fra tidligere men hvor sant er det egentlig? Nå har jeg ikke annet å støtte meg til enn mine observasjoner og erfaringer gjennom mange år og de forteller meg egentlig at det ikke stemmer helt..jeg tror egentlig ikke hunden blir lei "julekveld" hver dag slik vi gjør. Selv om man fòrer hunden med biff hver dag fordi den liker det så godt, så vil allikevel biffen være maks på treningsplassen. Dette er i alle fall mine erfaringer..hva mener andre om det tro?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Ja dette er jo en gjenganger fra tidligere men hvor sant er det egentlig? Nå har jeg ikke annet å støtte meg til enn mine observasjoner og erfaringer gjennom mange år og de forteller meg egentlig at det ikke stemmer helt..jeg tror egentlig ikke hunden blir lei "julekveld" hver dag slik vi gjør. Selv om man fòrer hunden med biff hver dag fordi den liker det så godt, så vil allikevel biffen være maks på treningsplassen. Dette er i alle fall mine erfaringer..hva mener andre om det tro?

Jeg tror du har rett. Bernern jeg trente med før var veldig vanskelig å motiere. Dvs hun utførte alltid øvelsene selv for en frolic, men for å få fart og presisjon måtte jeg frem med leveren. Det var lever som fikk opp fart og motivasjon gang på gang og det blei hun aldri lei (wienerpøler er hakket over, men litt dyrt i lengden). Men etter hvert som jeg klarte å få opp den generelle treningsmotivasjonen hennes, altså hun syntes det var gøy å trene og det ikke bare var leverbiten som var stas kunne jeg begynne å variere mer. Og etter mye "trening" på å leke kunne jeg også til slutt bruke lek som belønning i blandt. Men det var fortsatt ingen ting som slo leverbiten selv om hun hadde fått mye leverbiter opp gjennom åra.

Men det kan jo godt være at dette er forskjellig fra hund til hund også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett! Og jeg er enig med deg, hunden setter fortsatt pris på det, men du må også innrømme at hunden ville satt mer pris på det hvis den ikke fikk det like ofte! ( i tilfellet over, se for deg at hunden ble foret med lever hver dag og ikke fikk det kun som belønning innen trening, var litt det som var essensen her i forhold til det med ros)Det var det jeg ville få fram, bare som en sånn liten ekstrakomentar til innlegget mitt :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett! Og jeg er enig med deg, hunden setter fortsatt pris på det, men du må også innrømme at hunden ville satt mer pris på det hvis den ikke fikk det like ofte! ( i tilfellet over, se for deg at hunden ble foret med lever hver dag og ikke fikk det kun som belønning innen trening, var litt det som var essensen her i forhold til det med ros)Det var det jeg ville få fram, bare som en sånn liten ekstrakomentar til innlegget mitt :wub:

Ja det er mulig det er noe i det. Jeg vet ikke helt fordi jeg har ikke sett noe forskning på det, men syns ikke jeg ser noen tendenser til at hunder blir mindre opptatt av favorittbiten sin selv om de får den ofte. Men jeg kan jo ta feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maritus

Vi brukte det i starten så begynte vi og bruke mye mere ros og sjeldnere godbit! Nå kan hun: Sitt,ligg,labb, begge labbene, legge seg på siden og mye mer uten godbit! Det er dumt og bruke det heele tiden synes jeg! For en dalmatiner i nærheten av oss kan omtrent bare sitt uten godbit! Og de gir den det til og med når den ikke gjør det! Det synes jeg bare er dumt! <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, men det er ikke det å få den ofte som er greia, det er å få veeeldig mye av den eller veeeldig lite! det opvirker jo hundens forhold til gjenstanden/godbiten/rosen. Også varierer det veldig fra vilken hund du har forran deg.

Forskning eller ikke forskning, det er jo et faktum at ting man mangler setter man større pris på og ting man konstant har rundt seg tar man for gitt, jeg vil tro at dette også gjelder for hunder.

Om dette har store eller små utslag i trening tror jeg er veldig individbasert.

Vil jeg tro da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning eller ikke forskning, det er jo et faktum at ting man mangler setter man større pris på og ting man konstant har rundt seg tar man for gitt, jeg vil tro at dette også gjelder for hunder.

Tja.. Jeg er veldig glad i sjokolade, og jeg spiser sjokolade så å si hver dag.. Kan hende jeg satte mer pris på det om jeg bare fikk en gang i uka eller noe, men jeg er "glad nok" for den sjokoladen jeg får hver dag allikevel.. Har det samme forhold til både røyk og brus, forøvrig (jepp, jeg er supersunn :rolleyes: ) jeg både røyker og drikker brus hver dag, syns det er like godt hver gang, jeg..

Mine hunder jobber bra for tørrfor, matvrak som de er. De jobber nok bedre for lever eller pølse, men de jobber for tørrfor allikevel, de blir ikke lei det selv om de får hver dag.. Så jeg tror nok det er mer individbasert enn at det er en "regel" :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine hunder jobber bra for tørrfor, matvrak som de er. De jobber nok bedre for lever eller pølse, men de jobber for tørrfor allikevel, de blir ikke lei det selv om de får hver dag.. Så jeg tror nok det er mer individbasert enn at det er en "regel" :)

Men jobber de ikke bedre for pølser? Holder intesiteten for lysten på belønning holder seg lenger hos min hund hvis jeg bruker pølser fremfor tørrfôr (selv om gladelig spiser tørrfôr)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jobber de ikke bedre for pølser? Holder intesiteten for lysten på belønning holder seg lenger hos min hund hvis jeg bruker pølser fremfor tørrfôr (selv om gladelig spiser tørrfôr)

Som jeg skreiv i innlegget mitt..

Mine hunder jobber bra for tørrfor, matvrak som de er. De jobber nok bedre for lever eller pølse, men de jobber for tørrfor allikevel, de blir ikke lei det selv om de får hver dag.. Så jeg tror nok det er mer individbasert enn at det er en "regel" :)

De jobber som jeg skreiv bra for tørrfor, men antageligvis bedre for lever eller pølse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...