Gå til innhold
Hundesonen.no

Lurt å ha bronsemerket i lydighet?

-Vilde-

Recommended Posts

Jeg har hørt at for å begynne å konkurere i agility burde du ha bronsemerket i lydighet. en jeg spurte på et annet forum nærmest innsisterte på at jeg bare MÅTTE ha det for å klare noe. Er det sant? eller klarer jeg meg fint uten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står vel faktisk i LP reglementet også, at man må ha bronsemerket for å kunne starte i klasse1, men dette blir på ingen måte oppfulgt (jeg har faktisk hørt om noen som startet direkte i klasse 2 også... det er visst ingen som kontollerer dette, da det kun er napp til championatet som blir registert... har jeg hørt..)

Ikke for å konkurrere i LP, men i AG :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du burde ha god kontakt med hunden din, helst god innkalling og at hunden kan bli.

Ja, det bør man helst ha... men jeg har sett hunder som er "problemhunder" utenfor banen, med null kontakt og "hører ikke etter"

men når de kommer på agilitybanen er de helt perfekte, hører på hvert minste vink og har super kontakt :) Rart, men det er sikkert fordi hundene liker å ha oppgaver å utføre mens de får brukt hode og kropp ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

3.2. I AG er minimumsalder12 mnd for deltakelse i klasse 1 og 2, og 18 mnd for deltakelse i klasse 3 på de betingelser og med de unntak som er nevnt nedenfor.

....

(det er noen flere regler som går på løpetid, kupering etc, men det står ikke noe om bronsemerket).

I regelverket for LP står det dette:

4. Deltagerberettigede hunder i klasse I, II og III.

LP er åpen for alle hunder over 9 mnd. på de betingelser og med de unntak som er

nevnt nedenfor.

Hund som er født etter 1. januar 1998 må være ID-merket. Hunder må være

vaksinert mot valpesyke og attest kunne fremvises.

- Hund under ett års alder: Hunden må være minimum 12 uker ved siste

vaksinasjon.

- Hund over ett års alder: Hunden skal være vaksinert ved ca ett års alder

(maksimum 12 måneder etter forrige vaksinasjon) og deretter skal siste

vaksinasjon være utført for maksimum 3 år siden.

- Ved førstegangsvaksinasjon må det ha gått minimum 2 uker fra vaksinasjonsdato.

Bare hunder som er anmeldt til stevnet, tillates på stevneområdet. (Stevnets leder

kan dispensere fra denne bestemmelse hvis det for hundene fremlegges gyldig

veterinærattest.)

Hund har ikke adgang til stevnet dersom:

- den er syk, den har utøy, den er blind og/eller døv, den er aggressiv, tisper med

løpetid, er mer enn 5 uker drektig og har valper under 8 uker.

Stevneleder, dommer eller veterinær kan kreve hunden veterinærkontrollert.

Nå har jeg ikke lest gjennom hele regelverket, så det er mulig at jeg kan ha oversett den regelen dere snakker om.

For min egen del syntes jeg egentlig det var en ulempe å ha trent for mye lydighet før jeg begynte med agility. Jeg fikk en hund som gikk fri ved fot mellom hinderne i steden for å søke fremover og som ikke ville gå på høyre side av meg. Det gikk seg jo til etter hvert, men det tok tid.

Men ellers er jeg helt enig i at god kontakt er kjempeviktig. Viktig at hunden liker å jobbe med deg i steden for å løpe rundt til de andre hundene eller stikke av, og at du har en belønning som hunden er villig til å jobbe for. Sitt (evt dekk) og bli kan være praktisk å kunne, men er ikke noe must. Og i hvert fall ikke noe man MÅ kunne før man starter på nybegynnertreningene, hvis du trenger å gå fra hunden på trening (f.eks. for å gå på andre siden av et hinder) er det egentlig bedre å få en annen til å holde hunden enn å styre masse med sitt og bli hvis hunden ikke kan dette helt. De andre øvelsene som inngår i LP-bronsemerket kan jeg ikke se noen spesiell nytte av i det hele tatt.

Så som de andre også sier greier du deg helt fint uten bronsemerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verken MartineH eller BCAmira har påstått det, de har bare påpekt at det er flere hundeklubber som krever det før en ekvipasje før gå agkurs hos dem, eks. Stovner Hk.

Min erfaring er at det er en enorm fordel på agbanen dersom hund og eier er vant til å jobbe sammen, enten på lpbanene eller i skogene ift bruks. Har sett veldig mange eksempler på at ting går lettere å lære inn da.

Edit; Forøvrig har min 14 måneder gamle terv gått lp sikkert 15 ganger så mye som hun har trent ag, men hun har ingen problemer med verken fremadsendingskonseptet eller det å oppholde seg på min høyre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuppetroll: Du har helt rett i at MartineH snakket om regler for å trene i en klubb. Det innlegget jeg stusset litt på var dette fra BcAmira.

Det er godt mulig at hun også snakker hvilke regler de har i hennes klubb for å få lov til å trene der. I så fall beklager jeg om jeg misforsto. Men jeg synes fremdeles det virker som om hun skriver om hva NKKs regelverk krever for å starte på offisielle konkurranser, og da er det vel mulig at også andre kan misforstå slik som jeg (muligens) gjorde? I så fall må det vel være OK at jeg presiserte hva NKKs regler egentlig sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...
Jeg stusser litt på det BcAmira og MartineH sier om at man må ha bronsemerkeprøve for å starte i LP eller agility... Hvor har dere sett det hen?

Regelverket for agility sier følgende:

3. Deltagerberettigede hunder

3.1. For å melde på agility-stevne må følgende krav være oppfylt:

- alle hunder født etter 1. januar 1998 må være ID-merket.

- hunden må være registrert i NKK eller i register anerkjent av NKK.

- hund permanent innført til Norge skal være omregistrert til NKKs register.

- ved påmelding av uregistrert hund må hundens ID-nummer oppgis.

Må bare spørre, for her står det jo først at "hunden må være registert i NKK eller i register anerkjent av NKK", men så står det på siste punktet "ved påmeldign av uregistrert hund...." Hva gjelder egentlig? Kan du starte med ureg. hund, eller må den være registrert? Lurer med tanke på at hvis du f.eks. har blanding så er den jo ikke reg.a i NKK og vil jo da tenkisk sett ikke kunne konkurrere? Eller er det ikke lov i det hele tatt for blandinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...