Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke fisk går sammen?

jennajensen

Recommended Posts

Skrevet

Som det står i emnet.. Åssen fisk går sammen? Skal få 110 liters akvarie om en månde ca..

Fisker jeg har tenkt på

- Guppy

- Ancistrus sp.

- Cory eller hva det heter..

- Platy

- Pterophyllum scalare (tror det følger med i akvariet)

- Pangio kuhlii

Synes disse fiskene er fine.. Men går de sammen? Og hvor mange kan jeg ha av hver om de går sammen?

Skrevet

Det viktigste når man velger fisk er at krav til vann, temperatur og bunnlag er sammenfallende. Se også på hvor mange liters kar arten krever. En del arter må ha sand for å trives, coryer og en del ciklider feks - disse krever også surere vann (lavere pH) enn levendefødere (guppy, platy - som krever høyere hardhet i vannet - GH).

Det er også viktig å se på hvor i karet fisken oppholder seg mest - bunn, midt eller toppsjikt - så ikke du feks får et veldig fullt midtsjikt men ingenting på topp og bunn.

I ditt 110 liters kunne du feks hatt en stim Corydoras, en stim tetra og et par dvergciklider?

Eksempler på krav til vann og temp

Scalare

250 liter - karet ditt blir fryktelig lite her

24-28 grader

pH 6-7,5

GH 2-13

Guppy

18-28 grader

pH 7-8

GH 9-19

Ancistrus sp.

20-28 grader

pH 6-8

GH 0-30

Corydoras

Her finnes det en hel del forskjellige

C. Aeneus (Metallpansermalle) - en av de vanligste

23-28 grader

pH 6-7,5

GH 5-19

Platy

18-25 grader

pH 7-8

GH 9-19

Skrevet

Veldig bra det vipsen har skrevet ovenfor, vil bare føye til en ting til:

Pass også på at fiskene passer sammen i oppførsel også - f.eks putter du ikke tigerbarber sammen med kampfisk, selv om vannverdiene passer overens, - fordi tigerbarbene er kjent for å nappe finner og kampfisken har lange finner :wub:

Her er et eksempel på en fiskebesetning som kunne passet ditt kar:

Corydoras aeneus - Metallpansermalle

Poecilia reticulata - Guppy

Xiphophorus maculatus - Platy

Ancistrus sp.

Coryene bør være i en gruppe på minimun 5-6 individer. Platyene og guppyene lever også i grupper, men er usikker på hvor mange du bør ha av hver art.

Karet ditt er for lite for scalarer.

Det som kan være lurt å finne ut, er hvilke vannverdier du har hjemme, så kan du heller velge fisk ut i fra det - da slipper du å måtte trikse med øking eller minking av PH - og GH-verdier.

Lykke til!

Skrevet
Så at scalarne var litt store for karet.. Skal jeg selge de eller no da?

Ja, ellers så kan du kanskje bytte de i noe annet du vil ha.

Skrevet
I det 21 liters akvarie.. Har litt lyst på kampfisk.. Er det noen fisk som går sammen med kampfisken?

Viss du går inn på fiskebasen på akvaforum kan du søke på kampfisken og sjekke hva den krever av vannverdier m.m, og så kan du søke på hvilke fisker som går i et 21 liters (noe som ikke er så mange), og sammenligne.

Skrevet
....men neontetra går ikke i et 21 liters kar.

Åjoda...en bekjent av mg har ett 20 liters akvarium og til dette akvariet, så kom hun hjem med 20 neon, en "pleco" og en praktbotia...!! Anbefalt av en ansatt i dyrebutikken! Kunnskapsnivået er skremmende lavt hos en del av de som arbeider i bransjen.. <_<

Skrevet
Åjoda...en bekjent av mg har ett 20 liters akvarium og til dette akvariet, så kom hun hjem med 20 neon, en "pleco" og en praktbotia...! Anbefalt av en ansatt i dyrebutikken! Kunnskapsnivået er skremmende lavt hos en del av de som arbeider i bransjen.. <_<

:shocked:

Bare å sette hele greia på plata og lage suppe.... <_<

Skrevet

Er det noen fisker som går i 21 liters akvarie egentlig ?

Hvorfor jobbe i dyrebutikk når man ikke kan en dritt om dyr ? Idiotisk

Skrevet
Denne, Epiplatys dageti monroviae, går i 20 liters... Men går den sammen med kampfisken?

Det står at kampfisken kan være aggressiv mot andre fisker i akvariet også, og i et såpass lite kar så bør du i allefall ha MASSE planter slik at killien(e) kan trekke seg unna om kampfisken blir for aggressiv.

Skrevet
Har mer lyst på neontetra og molly.. Går de sammen? Skal ha de i 125 liter

Hvilken molly da? De fleste mollyer krever hardt og alkalisk vann, neontetraen krever veldig bløtt vann og pH mellom 5 og 7. Så det er med andre ord ingen god match. Ikke frekt ment, men hvorfor sjekker du ikke opp i dette selv? Står jo så greit forklart på akvaforum.no.

Skrevet

En kampfisk kan fint gå i en 20 liter, men da som det allerede er sagt her ALENE! Dette er en territoriell fisk som naturlig lever alene og vil normalt også drepe hunner som kommer inn i hans territorie dersom de ikke er klare til å legge egg.

Følg rådet til Showtime med å benytte oppslagsverk på nettet og søk først og fremst på antall liter, deretter leser du deg frem til kravene fiskene du peker deg ut - ikke bland fisk som krever forskjellige vannverdier!

Skrevet

Disse kan gå sammen?

KARDINALTETRA

Temperatur: 23-27o C

PH i vannet:

4.0 - 6.0

GH (Hardhet):

5 - 12o dH

PLATY

Temperatur: 18-25o C

PH i vannet:

7.0 - 8.0

GH (Hardhet):

9 - 19o dH

Skrevet
KARDINALTETRA

PH i vannet: 4.0 - 6.0

GH (Hardhet): 5 - 12o dH

PLATY

PH i vannet: 7.0 - 8.0

GH (Hardhet): 9 - 19o dH

Kardinaltetraen skal ha mye surere vann (pH) enn platyen, den skal også ha bløtere vann (GH)

Et søk på pH 4-6 og antall liter på akvariet ditt (120 l) ga feks noen apistogramma (Dvergciklider)

Et søk på pH 7-8 og antall liter 120 ga guppy, diverse andre levendefødere (sverddragere, molly, endlers), boliviansk sommerfuglciklide

Skrevet

Hva med at du finner ut hvilken fisk du har mest lyst på (en slags "hovedfisk), og skriver navnet på den her, så kan jeg hjelpe deg å finne fisker som passer sammen :icon_redface:

Jeg har nettopp kjøpt mitt første kar, et 120 liters. Jeg prøver å lage et biotop (jeg prøver å etterligne stedet fiskene kommer fra, og har dermed fisker som kommer fra akkurat samme elv, egentlig bør alt i akvariet leve på plassen du etterligner, her har jeg gjort det litt enkelt - vet ikke om plantene mine finnes i Rio Meta, som er elven jeg prøver å etterligne, men de er i hvertfall Sør-Amerikanske, - haha dette ble innviklet :P ) Men i hvertfall: jeg har et par Apistogramma macmasteri, og skal skaffe meg en gruppe Corydoras metae og en stim rødmunntetra.

Noe sånt kunne du også hatt - et par med en eller annen fredelig ciklide, noen bunnfisker, og en stim med en eller annen tetra eller rasbora. Du trenger ikke å gjøre det like vanskelig som meg :)

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Første spørsmål er jo om du har bilder av hunden og om hunden faktisk er undervektig eller bare en slank, men frisk og helt funksjonsbeskrivelse type. Det er jo ikke til å stikke under en stol at de aller fleste hunder er tjukke i varierende grad og at de aller fleste som synes hunden sin er tynn egentlig har en helt frisk hund i ok vekt, om enn på den slanke enden av skalaen.  Så er det noen som har en bygning/kroppsholdning som kanskje fremhever bein osv litt mer enn andre også. Karperygg, hoftebein som stikker ut litt selv når hunden ikke er påfallende de tynn osv. I tillegg er jo hunden din relativt ung enda og det tar litt tid å få på plass skikkelig muskelmasse osv på en del hunder. Det er sjeldent hunder sulter foran matskålen , men er man urolig så er selvsagt veterinær en grei plass å starte.  Utover det. 1. Avklare om hunden faktisk er undervektig eller om det bare er utenfor din preferanse eller hva du er vant til. 2 bygge muskler. Både gjennom målrettet trening/aktivisering og ved å sørge for at hunden får i seg ett godt for med nok proteiner osv. 3. Om hunden faktisk er for tynn, få i den mer kalorier. Det kan være å gå over på feks høyenergi fôr, mer kalorier, mer fett, mer proteiner uten å øke mengde mat fysisk.altså enklere å få i hunden mer. I verste fall kan man tilsette rent fett. Har hunden god matlyst så er det selvsagt bare å øke mengde også.  Er det en hund som har tendenser til å stresse litt så kan det hjelpe mye å trene litt på å stresse ned også. Stress brenner mange kalorier 
    • Tilvenn munnkurv, ha halsbånd og ett litt kort bånd hengende på hunden om det kan hjelpe deg å få lettere kontroll uten å bli fysisk med hunden. Bur, grind og gitter kan også brukes når man trenger det. Evt ha en plass å binde fadt hunden i bånd på plassen sin.  Her trengs det nok også en del rotrening, lydighetstrening og grensesetting for å hjelpe hunden å skru av litt å roe ned. Kanskje er det også nødvendig å se litt på mengde aktivitet, om hunden får nok positivt outlet samt type aktivitet, om det er aktivitet som bygger oppunder en godsliten og fornøyd hund eller om det er aktivitet som bygger opp stress og uro.  Mange unghunder kan streve med ganske mye stress i perioder gjennom pubertet,  så det kan "bare" være derfor, noen hunder er generelt mer stresset og er litt sånn hele livet også. Men ofte kan det jo påvirkes delvis av oss iallefall.   Uansett så er det nok på tide å få "tatt noen kamper" og ikke bare prøve å unngå det. Tren der det er vanskelig og der reaksjonene kommer litt. Bruk hjelpemidler (bånd, munnkurv), vær tålmodig. Jobb med impulskontroll, lydighet og generell kontroll. Er du usikker på hvordan så ville jeg tatt kontakt med noen kompetente hundetrenere og fått hjelp i hjemmemiljø   
    • Nå er Zelda rett nok bare valp enda, men jeg opplever rasen som mer som en varsler enn vokter, og foreløpig er det igrunn lite varsling og på min iallefall.  Lite alvor.. Helt sikkert noen individuelle forskjeller selvsagt,  men generelt sett. Virker som hyggelige hunder, glad i folk, mye lyd dog (i lek osv når de blir ivrige). Min oppfatning av rasen er at det er ganske moderate og relativt enkle hunder med passelig aktivitetsnivå for folk som liker å være ute og kanskje trene litt hundesport, men uten å bli ekstremt liksom.  Litt avhengig av hvordan man definerer ting og hva man sammenligner med. Veldig fysiske og sprettne hunder med mye humor og tøys. 😄 
    • Velkommen tilbake!
    • Å, så herlig! Jeg har siklet på den rasen innimellom. Arbeidshund med en del vokt, jeg har hørt den beskrevet som en blanding av rottweiler og berner sennen? Håper du poster her og oppdaterer, veldig spennende!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...