Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke fisk går sammen?


jennajensen

Recommended Posts

Som det står i emnet.. Åssen fisk går sammen? Skal få 110 liters akvarie om en månde ca..

Fisker jeg har tenkt på

- Guppy

- Ancistrus sp.

- Cory eller hva det heter..

- Platy

- Pterophyllum scalare (tror det følger med i akvariet)

- Pangio kuhlii

Synes disse fiskene er fine.. Men går de sammen? Og hvor mange kan jeg ha av hver om de går sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste når man velger fisk er at krav til vann, temperatur og bunnlag er sammenfallende. Se også på hvor mange liters kar arten krever. En del arter må ha sand for å trives, coryer og en del ciklider feks - disse krever også surere vann (lavere pH) enn levendefødere (guppy, platy - som krever høyere hardhet i vannet - GH).

Det er også viktig å se på hvor i karet fisken oppholder seg mest - bunn, midt eller toppsjikt - så ikke du feks får et veldig fullt midtsjikt men ingenting på topp og bunn.

I ditt 110 liters kunne du feks hatt en stim Corydoras, en stim tetra og et par dvergciklider?

Eksempler på krav til vann og temp

Scalare

250 liter - karet ditt blir fryktelig lite her

24-28 grader

pH 6-7,5

GH 2-13

Guppy

18-28 grader

pH 7-8

GH 9-19

Ancistrus sp.

20-28 grader

pH 6-8

GH 0-30

Corydoras

Her finnes det en hel del forskjellige

C. Aeneus (Metallpansermalle) - en av de vanligste

23-28 grader

pH 6-7,5

GH 5-19

Platy

18-25 grader

pH 7-8

GH 9-19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra det vipsen har skrevet ovenfor, vil bare føye til en ting til:

Pass også på at fiskene passer sammen i oppførsel også - f.eks putter du ikke tigerbarber sammen med kampfisk, selv om vannverdiene passer overens, - fordi tigerbarbene er kjent for å nappe finner og kampfisken har lange finner :wub:

Her er et eksempel på en fiskebesetning som kunne passet ditt kar:

Corydoras aeneus - Metallpansermalle

Poecilia reticulata - Guppy

Xiphophorus maculatus - Platy

Ancistrus sp.

Coryene bør være i en gruppe på minimun 5-6 individer. Platyene og guppyene lever også i grupper, men er usikker på hvor mange du bør ha av hver art.

Karet ditt er for lite for scalarer.

Det som kan være lurt å finne ut, er hvilke vannverdier du har hjemme, så kan du heller velge fisk ut i fra det - da slipper du å måtte trikse med øking eller minking av PH - og GH-verdier.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det 21 liters akvarie.. Har litt lyst på kampfisk.. Er det noen fisk som går sammen med kampfisken?

Viss du går inn på fiskebasen på akvaforum kan du søke på kampfisken og sjekke hva den krever av vannverdier m.m, og så kan du søke på hvilke fisker som går i et 21 liters (noe som ikke er så mange), og sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....men neontetra går ikke i et 21 liters kar.

Åjoda...en bekjent av mg har ett 20 liters akvarium og til dette akvariet, så kom hun hjem med 20 neon, en "pleco" og en praktbotia...!! Anbefalt av en ansatt i dyrebutikken! Kunnskapsnivået er skremmende lavt hos en del av de som arbeider i bransjen.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åjoda...en bekjent av mg har ett 20 liters akvarium og til dette akvariet, så kom hun hjem med 20 neon, en "pleco" og en praktbotia...! Anbefalt av en ansatt i dyrebutikken! Kunnskapsnivået er skremmende lavt hos en del av de som arbeider i bransjen.. <_<

:shocked:

Bare å sette hele greia på plata og lage suppe.... <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne, Epiplatys dageti monroviae, går i 20 liters... Men går den sammen med kampfisken?

Det står at kampfisken kan være aggressiv mot andre fisker i akvariet også, og i et såpass lite kar så bør du i allefall ha MASSE planter slik at killien(e) kan trekke seg unna om kampfisken blir for aggressiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mer lyst på neontetra og molly.. Går de sammen? Skal ha de i 125 liter

Hvilken molly da? De fleste mollyer krever hardt og alkalisk vann, neontetraen krever veldig bløtt vann og pH mellom 5 og 7. Så det er med andre ord ingen god match. Ikke frekt ment, men hvorfor sjekker du ikke opp i dette selv? Står jo så greit forklart på akvaforum.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kampfisk kan fint gå i en 20 liter, men da som det allerede er sagt her ALENE! Dette er en territoriell fisk som naturlig lever alene og vil normalt også drepe hunner som kommer inn i hans territorie dersom de ikke er klare til å legge egg.

Følg rådet til Showtime med å benytte oppslagsverk på nettet og søk først og fremst på antall liter, deretter leser du deg frem til kravene fiskene du peker deg ut - ikke bland fisk som krever forskjellige vannverdier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KARDINALTETRA

PH i vannet: 4.0 - 6.0

GH (Hardhet): 5 - 12o dH

PLATY

PH i vannet: 7.0 - 8.0

GH (Hardhet): 9 - 19o dH

Kardinaltetraen skal ha mye surere vann (pH) enn platyen, den skal også ha bløtere vann (GH)

Et søk på pH 4-6 og antall liter på akvariet ditt (120 l) ga feks noen apistogramma (Dvergciklider)

Et søk på pH 7-8 og antall liter 120 ga guppy, diverse andre levendefødere (sverddragere, molly, endlers), boliviansk sommerfuglciklide

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med at du finner ut hvilken fisk du har mest lyst på (en slags "hovedfisk), og skriver navnet på den her, så kan jeg hjelpe deg å finne fisker som passer sammen :icon_redface:

Jeg har nettopp kjøpt mitt første kar, et 120 liters. Jeg prøver å lage et biotop (jeg prøver å etterligne stedet fiskene kommer fra, og har dermed fisker som kommer fra akkurat samme elv, egentlig bør alt i akvariet leve på plassen du etterligner, her har jeg gjort det litt enkelt - vet ikke om plantene mine finnes i Rio Meta, som er elven jeg prøver å etterligne, men de er i hvertfall Sør-Amerikanske, - haha dette ble innviklet :P ) Men i hvertfall: jeg har et par Apistogramma macmasteri, og skal skaffe meg en gruppe Corydoras metae og en stim rødmunntetra.

Noe sånt kunne du også hatt - et par med en eller annen fredelig ciklide, noen bunnfisker, og en stim med en eller annen tetra eller rasbora. Du trenger ikke å gjøre det like vanskelig som meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...