Gå til innhold
Hundesonen.no

Hofteleddsdysplasi


Artemis

Recommended Posts

Skrevet
For å vri det på en annen måte da: hvordan kan HD oppstå av skader? Jeg ser for meg at miljø kan ha noe å si, men skader? Er ikke HD at den skåla ikke er stor nok til å romme beinet, så det blir liggende å "gnikke" på en måte? Hvordan kan skåla miste skålfasongen ved en skade?

Nå "spekulerer" jeg bare helt og holdent og lar tankene mine fly altså, jeg sier ikke noe imot verken det ene eller det andre. Jeg bare LURER! :blink:

At HD oppstår pga skader er nok en fin unnskyldning mange (eier og/eller oppdretter) tyr til når en hund har fått påvist HD. Jeg vil anta at sekundærforandringer (altså forkalkninger) kan oppstå pga skader fordi hunden overbelaster/avlaster det skadede beinet, men det er nok svært får som faktisk får HD pga skader.

HD må jo ha en ganske sterk arvelig faktor iom at man ser store forskjeller MELLOM rasene... noen raser er overhodet ikke belastet med HD, mens andre raser har en HD-prosent på opptil 40 (og kanskje enda verre).... ingen kan vel påstå at DET ikke skyldes sterke, arvelige faktorer... ?

Skrevet
At HD oppstår pga skader er nok en fin unnskyldning mange (eier og/eller oppdretter) tyr til når en hund har fått påvist HD. Jeg vil anta at sekundærforandringer (altså forkalkninger) kan oppstå pga skader fordi hunden overbelaster/avlaster det skadede beinet, men det er nok svært får som faktisk får HD pga skader.

HD må jo ha en ganske sterk arvelig faktor iom at man ser store forskjeller MELLOM rasene... noen raser er overhodet ikke belastet med HD, mens andre raser har en HD-prosent på opptil 40 (og kanskje enda verre).... ingen kan vel påstå at DET ikke skyldes sterke, arvelige faktorer... ?

Det tror jeg også. Jeg prøver å se helt logisk på det, og da blir det sånn som du skriver ovenfor faktisk.. Nå har jeg nettopp studert noen hoftebilder på nett, og jeg kan ikke tro at et slikt bein kan bli "deformert" helt plutselig ved en skade. Det må jo skje over tid eller noe, og da kommer jo arveligheten inn igjen... For da må det jo ha "ligget" der hele tiden, og miljøet sørget for resten. I mange tilfeller har nok ikke miljøet noen slags skyld heller, for hoftene er rett og slett for dårlige fra begynnelsen av.

Skrevet

En deformert hofteskål eller kule vil jeg tro vanskelig kan komme av skade. Men man kan og få påvist HD ved at skåla eller kule er riktige men at de ligger for langt fra hverandre. Og det vil jeg tro kan i enkelte tilfeller komme av skade.

Så HD er ikke kun når skåla eller kula er deformerte, men også at kula ikke ligger godt nok inni skåla.

Skrevet

Da vi snakket med vår vet,fikk vi beskjed om at hofta og forkalkninger kunne komme av fallet på isen.Men tja jeg tror kanskje forkalkningen men ikke HD E.Ikke at jeg tror at det fallet aleine gjorde at han fikk HD.Det må ligge noe der fra før aka arv.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det er vel nyttig uansett hva slags pels hunden har vil jeg tro. Du skrev i startinnlegget at du har en "ikke røytefri hund"? Mente du omvendt? Det er jo stor variasjon i pelstype på hunder som ikke røyter også, men uansett må jo ørene nappes.
    • Er det nødvendig? Altså om det er lurt å ha og å bruke på pels som ikke røyter? Om det funker bra?
    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...