Gå til innhold
Hundesonen.no

Vi har funnet hemmeligheten... Geitemelk


Shilamon

Recommended Posts

vi har fått valp hjemme nå som min kjære Rex er lekeonkel for. Lille Tjappo er en ivrig liten sak som får geitemelk på maten sin og sluker den med god appetitt.

Rex på sin side har vært småspist en stund (bedre etter fôrbytte), men så en dag prøvde pappa noe nytt: geitemelk!

Og med det var Rex blitt en storspiser. En liten dæsj geitemelk og maten går ned på høykant. Noen andre som har erfaring med geitemelk som "krydder" for voksne hunder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har fått valp hjemme nå som min kjære Rex er lekeonkel for. Lille Tjappo er en ivrig liten sak som får geitemelk på maten sin og sluker den med god appetitt.

Rex på sin side har vært småspist en stund (bedre etter fôrbytte), men så en dag prøvde pappa noe nytt: geitemelk!

Og med det var Rex blitt en storspiser. En liten dæsj geitemelk og maten går ned på høykant. Noen andre som har erfaring med geitemelk som "krydder" for voksne hunder?

ikke for å øderlegge hele den gode ideen som fungerer, men man skal være forsiktig å gi geitemelk, særlig da valper av stor rase (large breed, over 25kg som voksne) og voksne hunder. Geitemelk inneholder mye calsium og fosfor. De har i tillegg de siste årene økt dosen av dette i fòrene også så man ikke skal trenge å gi dette utenom og da blir det dobbelt opp.

Bare sånn til informasjon:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geitemelk trodde jeg var ganske vanlig som ekstrafôr til valp... men det legger ikke jeg meg borti da det ikke er min hund i valpen...

Men den voksne er jo min, så geitemelk kan bli feil her også? han får ikke så mye, 1-2 spiseskjeer per måltid kanskje? Hmm, kanskje den gode planen må byttes ut... men med hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm,

jeg har hørt om mange som gir kultura blandet med eggeplomme som ekstra kos eller matkrydder. Har prøvd det selv for å få min valp til å spise, men det var ikke særlig vellykket. Dette går vel også under problemstillingen rundt melkeprodukter?

Jeg blander med varmet vom, det går ned på høykant! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om noen visste om melkeprodukter er "skadelig" eller ikke, noen som vet helt sikkert? Dersom slike ting kan gå greit vil jeg gjerne prøve det på min hund, da han er vanskelig å få til å spise...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stiller meg på linje med peers her.. Veldig bra at fok har hunder som spiser, men for oss som ikke har det hadde det vært bra med tips. Iallefall om geitemelken er "farlig".

Han har fått både vom og kjøtt tidligere, men geitemelken har til nå vært det eneste som har funket uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært greit om noen visste om melkeprodukter er "skadelig" eller ikke, noen som vet helt sikkert? Dersom slike ting kan gå greit vil jeg gjerne prøve det på min hund, da han er vanskelig å få til å spise...

Det er forskjell på geitemelk og f.eks Biola.

Geitemelk som jeg skrev tidligere kan være skaderlig og man skal være meget forsiktig med å gi for mye av dette.

Biola derimot er som på oss mennesker, godt for immunforsvaret og tarmene:) Så så lenge hunden din tåler melkeprodukter (ikke er allergisk) så er ikke dette farlig å gi av og til.

Hadde jeg hatt en kresen hund hadde jeg kanskje prøvd å gi litt forkjellig. Bytte litt på fra uke til uke.

Har dere prøvd å fòre f.eks 50/50 med vom våtfòr? Eller gitt høyenergifòr? da trenger hunden mindre fòr for å få i seg den næringen den trenger.

En eggeplomme i ny og ne (ikke hvitten for det er ikke bra for hunden) , litt hvitløkspulver over maten i ny og ne, ellers finnes det vel også smakstilsettninger i form av pulver også nå disse dager, men ikke satt meg sånn inn i det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon, vet du hva som er forskjellen på geitemelk og kumelk som gjør at geitemelk er farligere?

HAr fôret på litt av hvert, byttet fôr for å finne noe han liker. Men det har liksom ikke så mye å si hva maten er... han spiser stort sett like dårlig uansett, men geitemelken har alt blitt borte. hver gang. Han gikk på kjøtt fra vom og hundemat i vinter. Kjøttet spiste han gladelig men tørrfôret var litt så som så.. Kjøpt noe våtfôr på butikken idag, så får vi se. Hadde jo uansett ikke geitemelk:P

Men håper på svar om geitemelken, for aldri hørt om det så da kan jeg lære noe nytt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argon, vet du hva som er forskjellen på geitemelk og kumelk som gjør at geitemelk er farligere?

HAr fôret på litt av hvert, byttet fôr for å finne noe han liker. Men det har liksom ikke så mye å si hva maten er... han spiser stort sett like dårlig uansett, men geitemelken har alt blitt borte. hver gang. Han gikk på kjøtt fra vom og hundemat i vinter. Kjøttet spiste han gladelig men tørrfôret var litt så som så.. Kjøpt noe våtfôr på butikken idag, så får vi se. Hadde jo uansett ikke geitemelk:P

Men håper på svar om geitemelken, for aldri hørt om det så da kan jeg lære noe nytt:D

Det er sikkert noen som har enda mer utdannelse innen ernæring enn meg som kan svare enda mer spesifikkt. Men hvertfall. blant annet Kalk, benmel og geitemelk er noe som hvertfall før i tiden var meget vanlig å gi særlig valper fordi man trodde at de trengte ekstra kalsium og forfor, men nyere forskning viser at særlig largebreed hunder ikke bør få dette fordi de ikke kan skille ut dette fra kroppen og vil lagre det og dette kan da skade benbyggning. i tillegg har fòrtypene i dag blitt mye mer forbedret de siste årene, nemlig fordi man ikke skal trenge å gi noe utenom. Dermed hvis man har et bra fòr så vil det bli dobbelt opp av det man gir utenom av vitaminer, og da må man være ganske sikker på at hunden trenger dette av en eller annen grunn før man gir det.

Forskjell på geitemelk og vanlig melk. Nå husker ikke jeg navnet på stoffet, men har lært at et par stoffer som er i begge deler at geitemelken innholder dette stoffet 3 ganger så mye som i kumelken, i tillegg til kalsium og fosfor. Altså det vil si at geitemelk er en mye mer konsentrert utgave. Så litt sånn satt på kanten er 1 liter geitemelk det samme som 3 liter kumelk når det gjelder disse stoffene. Skjønner hva jeg mener? hehe, ikke lett å formulere seg alltid.

Man skal nok holde seg litt unna med å gi vanlig kumelk til hunder også , men det er forskjell på helmelk og biola. Biola er bra for å stabilisere mage og tarm system og blir ofte anbefalt å gi hunder som sliter med oppkast o.l.

Sånn som min hund som har fòrallergi/intoleranse tåler ikke melkeprodukter og da hjelper ikke biola så mye heller for magen hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, geitemelk har jeg lite erfaring med (aldri brukt det) - men kom på noe her. Hvis hunden spiser maten sin fordi den får geitemelk på -hva da med å spe ut geitemelken med vann?

Altså prøve deg fram til minimale mengden geitemelk hunden vil ha for å fortsatt spise all maten sin av hjertens lyst?

For noen år siden hadde jeg en tispe som hadde nyfødte valper, men hun ville absolutt ikke drikke vann. Jeg visste hun likte melk (men tålte det ikke i de mengdene hun burde fått i seg av væske) - så jeg tok vannkoppen og "dærsjet" i bittelittegranne melk i. Kanskje 1 del melk til 15-20 deler vann, eller noe slikt - og hun drakk seg god og "full" - hver gang.

Så hvis det er nok med en teskjed geitemelk og en dl. vann - også helle det over fôret, så kan jeg ikke tenke meg det skulle være skadlig på noen som helst måte. Hunder kan jo leve av så utrolig mye rart, og de har et fordøyelsessystem som skal være rimelig tøfft, da.. (Hvis vi ikke hadde skjemt dem bort så mye med all den "snille" maten vi gir dem)

Bare en liten tanke...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte noe utstyr fra canis idag og slengte på en sånn smakforsterker i samme slengen... så får vi se om det hjelper:)

men det blir dyrt i lengden.... kanksje? hmm... Er omtrent de forholdene med geitemelk han har fått tror jeg, han får 250-300 g tørrfôr, ca en halvliter vann (røft regnet) og liten dæsj med geitemelk oppå...

Han skal brukes mye og hardt så da vil jeg jo helst fôre han med ting som er bra og som han spiser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvd Ølgjær?

Det er jo bare bra. og veldig billig.

Har ikke en hund som er veldig matlei, men han fikk opp appetitten om han fikk litt ølgjær over maten sin :) (før så spiste han ikke med engang, men nå så spiser han med engang maten er servert).

Bare et tips ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ølgjær har vi ikke prøvd, det kan være et knall tips:)

Han har nemlig litt tørre klør og er ikke ølgjær stappet med b-vitaminer?

Da kan vi kjøpe det neste gang vi er på butikken, hvor mye gir du ca?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ølgjær har vi ikke prøvd, det kan være et knall tips:)

Han har nemlig litt tørre klør og er ikke ølgjær stappet med b-vitaminer?

Da kan vi kjøpe det neste gang vi er på butikken, hvor mye gir du ca?

Bra for pels og klør ;) Lukter ikke godt, men virker som om det frister Rex mer :wub:

Jeg husker ikke pris, men man får jo en stor boks, og koster under 100-lappen. Og varer leeeenge. Så du taper ikke mange kr for å prøve det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
    • Du kan prøve Kim Salomonsen på facebook. Det er den eneste oppdretteren av rasen i Norge. Det er en litt større rase i Sverige.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...