Gå til innhold
Hundesonen.no

P-piller til katt


Baby

Recommended Posts

Spør om dette for en venn av meg...

Altså, om man skal begynne med P-Piller til katt, virker de fra den dagen man gir katten pilla? Eller tar det en stund før den begynner å virke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt P-pillene virker fra dag 1 eller ikke , tør jeg ikke svare på. Derimot vil jeg IKKE anbefale at man bruker P-piller til katt, faren for jurkreft øker ganske betraktelig. Det er bedre og enklere å få katten kastrert, da er man jo kvitt problemet en gang for alle. P-piller er heller ikke helt sikkert, enkelte katter er mestere på å tilsynelatende svelge en pille, for så å spytte den ut så snart man snur seg.. :P Kaster katten opp like etter pillen er gitt, så er jo virkningen også borte.

Er det en katt som går ute, er det jo heller ikke sikkert at den kommer inn til "pilletid"..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare skrive under på at p-piller til katt høyst bør være en midlertidig løsning. Har selv sett en katt som måtte avlives pga jurkreft etter flere år med p-pillebruk.

Det hender også at katter blir drektige, selv om eierne gir dem p-piller (som Quest nevner, er de ikke sikre), og faren for misdannede kattunger er da absolutt til stede, og ikke noe moro.

Nå vet jeg jo ikke hva vennen din har tenkt, men forsikre deg nå om at vedkommende kjenner til disse ulempene ved p-pillebruk til katter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER en midlertidlig løsning. Katten skal brukes i avl, og hun har en fertil hannkatt i samme hus, men hunnkatten er for ung til å bli parret enda. :)

Det beste hadde kanskje vært å holde de adskilt til de skal parres, hvis det er mulig?

Hvis jeg ikke tar feil minsker sjansen for at hun får kattunger hvis hun får p-piller..

Ja, det får vi da inderlig håpe.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har bestemt seg for å gi P-Piller da, har allerede begynt, men lurte bare på hvor raskt de vil fungere ordentlig. :)

De bor i en leilighet med liten mulighet til stenge av deler av leiligheten også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal få sin første p-pille da første løpetid har kommet.

Selv om katten har gått litt på p-piller, så vil den få kattunger som planlagt, vet om flere katter som har gått på piller i 3 år, så får den ikke den ene pilla si og får kattunger.... Ofte blir kattungene vannskapte da eierne putter i katta p-piller etter parring...

Vi har alltid gitt kattene våres p-piller når første løpetid kommer, da er de ofte 5-6 måneder gamle, de får piller til de er ca 8-9 måneder, da blir de sterlisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

husk at p-piller fører til kreft. en venninne av meg hadde en katt som gikk på p-piller hele livet, og døde av jurkreft etter et halvt år.

be heller venninnen din sterilisere katten sin, det er billigere, bedre, og gjør slik at hun slipepr vurdere å få kattunegr på katten, da blir det bare flere hjemmeløs kattunger i verden.

MT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

vår første katt lurte oss og spyttet ut pillene, fant mase piller nesten rett utafor trappa og katten ble gravid. etter det har vi sterilisert alle hunnkattene våre, mye bedre for katten. Katten slipper risikoen for kreft og å ha løpetid tapper katten for MYE energi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...