Jump to content
Hundesonen.no

Nysgjerrig på akvarium

JailyTina

Recommended Posts

Samboer'n min har veldig lyst på akvarium. Helst et sånt "akvariebord". Jeg har egentlig aldri tenkt over det å ha akvarium før, men er nå litt nysgjerrig, da. Hvor mye "vedlikehold" trenger et akvarium? Antar at det kommer ann på størrelsen på det osv, men f.eks. på et på størrelse med et bord?

Hva er det en må tenke på hvis en skal skaffe seg fisk? Hvilke forberedelser må gjøres?

Og ikke minst: Er det verdt den tida og de pengene en legger ned i det, eller blir det bare til en dings i stua som du heller litt mat ned i nå og da?

Jeg har ikke akvarium da så kan ikke svare på det siste, men jeg har lest meg til mye info om det fordi jeg har lyst på men får ikke lov av mamma. Kan svare på det andre.

Hver dag må du sjekke til akvariet. Ser fiskene friske ut, er det noe død fisk i karret eller plante deler som flyter rundt? Døde fisk må du ta ut samme med plante deler. Vis fiskene ikke ser friske ut tar du en vannprøve. 1 gang i uken må du bytte ut 20-30 % av vannet. 1 gang i månden kan du slamsuge. (Usikker på det som står inni parantesen men tror du skal bytte ut 50 % av vannet da, du må ihvertfall fylle på det som du slamsuger). Du kan teste vannforhold hver 2 månde.

(Usikker på dette også men tror du ska skifte ut lys rør hvert halv år. Husk å skifte 1 av gangen ellers blir det for sterkt lys for fiskene. Altså bytt ut 1 lysrør i julen eks og 1 lysrør om sommern.).

Du må være nøye med å passe på at fiske typene passer sammen. Ikke stol på dem i butikken. Spør enten her eller på et annet forum (mye mer aktivitet der i forhold til her vis du trenger svar fort, sender addressen på pm).

Sett deg inn i biologien om vannforhold og slik (er det det det heter? Colliegirl :innocent: ).

IKKE ta fisk i før vannet og filteret har fått god gjøre seg i 3 - 4 uker. Filterbakterie kulturen er ikke blitt orntlig bygd opp før den tid og fiskene kan da bli utsatt for en nittritt bombe og de dør en pinefull død.

Begynn med noen hard føre fisk som Otto eller Ancistrus (algesugere).

Kommer ikke på mer som skal sies jeg...

Vedlikehold

Jo større jo enklere som regel. Vannkvaliteten holder seg jevnere og det skal mer til for å vippe det ut av balanse. Etter oppstart og innkjøring krever et akvarie som regel bare ukentlige vannbytter, luking av planter når det trengs, fóring av fisk og evt algeskraping av ruter. Personlig ville jeg ikke hatt bord, det ser artig ut men forestiller meg stadig vasking og pussing av ruter og bordflate (ikke kan man bruke vaskemiddel heller i fall det kommer i kontakt med vannet)

Hva en skal tenke på

Akvarie og filter (viktig!) som er godt innkjørt før man setter i fisk. Fisk som passer sammen både med tanke på krav til vannverdier og også adferd. At man har godt med gjemmesteder om man vil ha fisker som krever det.

Jeg synes det er verdt det - nå har jeg tre kar gående. Er noe å putle med, pent å se på og artig å forme underveis - samt se hvor godt man kan få fiskene til å trives (yngel osv).

Edit: OnlyBlondie - Otto's er ikke særlig hardføre

Hmmm, okay. Mye å tenke på og ordne i forkant ser jeg. Men høres jo litt festlig ut, da.. Må nok hjem og diskutere litt med samboer'n nå veit jeg... :innocent:

Men hvis en har sånt bord, vipsen, kan en heller ikke vaske på utsiden med såpe? Fisken er jo inna for glasset og såpa trekker vel ikke gjennom der? For kan tenke meg at det er interessant å kombinere akvariebord og sølete hund om vår/høst og at det krever endel runder med vaksekluten.... :rolleyes:

Men hvis en har sånt bord, vipsen, kan en heller ikke vaske på utsiden med såpe? Fisken er jo inna for glasset og såpa trekker vel ikke gjennom der?

Så lenge du er 110% sikker på at det ikke kommer i kontakt med vannet eller utstyr som skal i vannet går det bra, men såpe i vann kan bli katastrofe. Har bare sett ett sånt stuebordakvarie live og husker ikke hvordan løsningen med bordplate er (om det er hull osv).

Jeg syntes jeg hørte noe om et "selvrensende" akvarie en gang. Kan noen bekrefte / avkrefte dette? Hørtes iallefall meget praktisk ut.

Da må jeg nok skuffe deg. :Laugh: Uansett hvor god filtrering du har i et kar er det alltids planterester, matrester og fiskebæsj som vil legge seg på og i grusen og det må du selv fjerne. Alt for stor sirkulasjon kan også bli galt, en del fisk krever faktisk lite sirkulasjon i vannet for å trives.

Ved slamsuging tapper man ikke mer vann ved et ukentlig vannbytte, du bare stikker suger'n ned i grusen istedenfor å holde slangen over. Og skylling av filteret i akvarievann gjøres en gang i mnd. (litt sjeldnere på veldig store kar.

Ellers er det viktig, i tillegg til det Vipsen nevner, å ikke sette inn fisker som krever mye større akvarie enn du faktisk har.

Jeg har sett slike bord du nevner og et problem/utfordring der er å unngå såpesøl og annet klin å komme i kontakt med vannet da bordplaten er står på påler over selve karet slik at det blir en rimelig stor gløppe der. En annen ut fordring blir da å finne fisker som ikke hopper! :ahappy:

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Det ER vanvittig slitsomt med valp. Fire år etter første hund var jeg fortsatt ikke klar for valp igjen, vi fikk det likevel, og nå blir det garantert omplassering om vi skal ha hund igjen. Du vil lære deg å se tegnene og tidene der hunden må gjøre fra seg. Pass på å gå ut ofte nok. Jeg pleier å gå ut minimum annenhver time med valp, kanskje oftere hvis de drikker mye rett etter å ha kommer inn osv. La ham undersøke i eget tempo ute, det er ikke viktig å gå tur i denne alderen. Lek og belønn med godbiter ute, all kontakt og interesse, for deg eller andre ting. Det er viktig å ikke gi hunden oppmerksomhet hele tiden også, så den greier å legge seg ned og slappe av. Han kan godt ligge sammen med deg på fanget, i sofaen, sengen eller hvor det nå er, men pass på at det ikke skjer noe hele tiden. Det blir bedre, og det blir verre. Han vil lære å gjøre fra seg ute, og trenger ikke å følges med hele tiden. Men med alderen kommer nye utfordringer, hormoner, bjeffing, passeringer, innlæring av hverdagslydighet, og alt de finner på. Det tar noen år før du har en formet voksen hund og kan lene deg tilbake. Og jeg kan garantere deg at du vil lære mye på veien. Anbefaler at dere kommer dere på valpekurs så snart som mulig, der kan du også stille spørsmål og få hjelp og støtte til det som er vanskeligst. Lykke til!
    • Hei alle hundefolk. Har fått i hus en liten Dvergpuddel gutt på 9 uker, vært her i 4 dager nå. Kjenner at dette er veldig utfordrende og noe jeg ikke vet om jeg får til/ er ett sånt liv jeg vil ha.    Har lest, snakket med andre hundeeiere og lest mere om valp og hund, og puddel ofc. Men har aldri fått ett inntrykk om at det var så slitsomt og så hardt og utfordrende som jeg syns det er. Han er ikke vandt med å være ute, gjemmer seg i huset når han vil bæsje og tisser på kladd. Helt greit, all hans våkentid er jeg med han, og jeg er blitt ufattelig glad i han. Er bare mitt ansvar, min hund og det er min tid som skal gå til dette. Får litt hjelp av mamma, at hun ser til han når jeg er feks på do, steller meg eller trenger å sove en times tid.  Men dette er gått sykt inn på meg, jeg vet ikke om jeg klarer og om jeg mestrer det. Å vet ikke om denne følelsen blir å gå bort, han er en valp, og jeg vet at man ikke skal forvente noe av han, han biter, sutrer og er rolig som alle andre valper. Men det er meg, ikke han- haha. Trenger bare noen hjelpende ord, eventuelt noen råd, eventuelt at noen sier rett ut «lever han tilbake, det blir være senere»  Åh, håper at noen forstå mvh. Førstegangshundeeier  
    • Planen var jo egentlig lage et nytt flokktilskudd selv nå rundt nyttår, men det ble jo ikke noe av mår vi plutselig mistet Fern. Det ble litt tomt uten en svenskjävel i hus, så si hei til Ild, Ferns tantebarn! Hun er nå 12 uker (bilder fra 9-10 uker) og lever opp til navnet sitt 🔥
    • Hentet Aiko i helga, og er blitt så glad i han. Er mange tanker og ting jeg tenker på nå. Førstegangs hundeeier og er veldig spent på denne valpetiden. Liten Dvergpuddel gutt på 9 uker💙
    • Vri opp en vaskefille eller tyggeknute i vann og legg den i fryseren. Kulden lindrer kløen i tennene.
  • Nylig opprettede emner

• Create New...