Jump to content
Hundesonen.no

Frukt og grønt


SD

Recommended Posts

"Fiber

Fiber ble i lange tider sett på som en uvesentlig del av kostholdet. Først på 70-tallet økte interessen. Man skjønte da at tarmsykdommer som forstoppelse og hemorroider, kreft, galle- stein, hjerte-karsykdommer og diabetes, kunne ha en sammenheng med det lave fiberinnholdet i kosten.

Inntaket bør ligge på 25-30 gram fiber per dag for en voksen person. Mel og kornvarer står for omtrent halvparten av fiberinntaket i dagens norske kosthold. Resten fordeler seg på poteter, grønnsaker, frukt og bær. Sammalt hvete inneholder 4 ganger så mye fiber somsiktet hvetemel. Den enkleste måten å øke fiberinntaket på, er derfor å spise brød med mer sammalt mel og andre kornprodukter med sammalt mel, kli eller hele korn foruten frukt, grønt og belgfrukter."

Belgfrukter er en god kilde til fiber. (F.eks erter og bønner) En god oppskrift er å frese opp erter og grønne bønner med litt krydret smør/ vann og helle på en boks hermetiske tomater eller tomatjuice. Kjempegodt med ris :o Eller ta en boks store kidneybønner i salaten. Eller rett og slett varme opp en boks med tomatbønner. Enkelt, godt og sunt.

Pass forresten på at du ikke koker pasta, ris og poteter for lenge. Da kan du faktisk miste viktige næringsstoffer i kokeprosessen.

Link to comment
Share on other sites

He he... kanskje noe overilt å servere grisen krydret tomat-bønne rett og ris?

Lett kokte poteter/ ris og/ eller rå gulrøtter/ kålrot bør være bra. My av fibrene sitter i skallet, så behold dette på.

Epler er sunt snadder- også for griser.

Grovbrød og kornblandinger bør også være bra.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.


×
×
  • Create New...