Gå til innhold
Hundesonen.no

Theodor er syk


Recommended Posts

Var hos dyrlegen med Theodor på fredag, da han har blitt gradvis dårlig over en periode nå. Han har lenge hatt perioder der han står og snøfter/grynter inn og ut (kunne ha en slik episode en dag, også kunne det gå en uke før det skjedde igjen) Dro derfor til veterinæren og fikk behandling for nesemidd, da vi trodde det var det som var årsaken til denne snøftingen. Men denne behandlingen hadde ingen effekt.

For 14 dager siden fikk han redusert matlyst, men siden han ikke akkurat er et matmonster og kan gå flere dager uten å spise så valgte jeg å se det ann litt (er ikke akkurat uvanelig at Theodor ikke spiser maten sin)

Men etter en uke med minimalt med spising , og snøfting flere ganger dagelig ringte jeg dyrlegen og fikk time fredag 18mai. Der fikk han beroligende, og veterinæren undersøkte magen uten å finne noe der. Lyste så på slimhinnene i nesen, og de var skikkelig hovne og irriterte. Så undersøkte han halsen, og det viste seg at han har to STORE hovne mandler som høyst sannsynlig er årsaken til at han ikke spiser, og slimhinnene i hals og gane generelt er hovne. Med hovne slimhinner i hals og nese så er det ikke rart han står og snøfter, da det rett og slett er potte tett der.

Men dyrlegen viste ikke hva som var årsaken til dette, da det kunne være alt og ingenting som han sa. Men han håpet det kun var en akutt luftveisinfeksjon, og snøftingen kan forklares av at han har en litt lang ganelapp som gjør at det blir litt trangt i halsen hans. Så vi ble sendt hjem med Tribrissen vet tabletter og prednisolon tabletter i håp om at det vil få ned hevelsen i slimhinnene slik at veslegutt blir bedre. Har ikke denne behandlingen noe effekt skal vi inn igjen på fredag for å ta røntgen av hjerte, lunger og lever, ta blodprøver og ta endoskopi av neseslimhinnene og halsen.

Det er i dag tredje dag på tablettkuren, og Theodor har begynt å spise igjen. Appetitten er ikke på topp, og det sier seg selv at han ikke klarer å spise tørrfor nå, så her kokkeleres det på kjøkkenet :hmm: Kokt torsk og ris glei ned til frokost i dag, var godt å se han spise igjen. Han orker ikke gå tur, da tasser han langt bak meg og peser. Så her er det late dager med mye sofakos og soving. Han dilter etter meg så fort jeg rører på meg, så for at han skal få hvile mest mulig har jeg campet i sofakroken jeg også, med data`n, skolebøker og tv`. Så her ligger vi da, og venter på at veslegutten min skal bli bra igjen.

Krysser fingre og tær.

Tina & Theodor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen ;) ;) Dyresonen er god å ha :o

Har fått i veslegutten tre små måltider i dag, kokt torsk og ris gikk greit ned, og godt moste kjøttkaker forsvant raskt fra matskåla, så det er jo et positivt tegn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper han blir fort frisk igjen! :o God bedring!

PS. Har du vurdert å ta en allergitest på han? (F.eks. for pollen) Min forrige hund hadde pusteproblemer som kan ligne på de du beskriver. Hun testet positivt på pollenallergi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

phu - nå tror jeg at jeg kan puste lettet ut :P Veslegutt har det mye bedre :P Nesa renner fortsatt, men ikke så mye som før, og pusten er mye bedre. Han spiser vanlig mat igjen, så det må jo bety at hevelsen i halsen er blitt mindre (litt vanskelig å få tittet laaangt inn i munnen på dette dyret )

Nå går vi tre små turer hver dag (max 15minutter) og han henger med uten å bli tungpustet :P Han blir sekvfølgelig trøtt og sliten etterpå, og sover mye men sånn er det jo for alle som har vært/er syke) Siden han har blitt så tynn og mistet masse muskelmasse så får han servert fire små måltider om dagen. Han spiser nå tørrfor igjen, men får litt tunfisk og lever ved siden av slik at han får litt ekstra proteiner til å bygge opp kroppen sin med igjen.

Er så godt å se at han føler seg bedre, han prøver til og med å leke litt med tennisballen sin innimellom :icon_fun: Vesle go`klumpen min :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
    • Tenker de er forskjellige og ting går i orden etterhvert. Om han bare vil på do og sovner fort etterpå så hadde jeg bare fortsatt med å gå ut. Men vært dritkjedelig sånn et det ikke er noe belønning i å våkne utover at han får gå på do. ❤️  Limit måtte jeg lufte ganske ofte, opptil ca halvt år gammel, men sovna fort igjen. Karma sover foreløpig 6-8 timer i strekk på natta, men er da VÅKEN når hun har vært på do. 😂(Turboturid den der) Så blir tidlige morgener og heller en hvil på sofaen ila morningen isteden. 😴
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...