Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele

Recommended Posts

Skrevet

Jeg er på utkikk etter en sporsele, men har ikke peiling på hva som egner seg.

Jeg har surfet litt på nettet og sett på bilder. Jeg ser at enkelte fester sporlina under buken på hunden. Hva er fordelen med dette sammenlignet med å feste sporlina på ryggen?

Er det noen som har tips og anbefalinger?

Skrevet

Det er nok mye smak og behag mht hvilken sele-type man foretrekker når man skal gå spor.

De fleste som driver litt "profft" her i Norge (iallefall innen nordisk bruks) bruker gjerne den selen med feste under magen. Nå har det kommet en del ulike typer på markedet, og det er vel ikke alle jeg synes ser like bra ut. Hensikten med feste under magen er jo at hunden lettere skal få hodet ned i sporet når den drar på... Jeg personlig liker IKKE disse selene da jeg synes det ser ut som om mange hunder under innlæring mer drar seg selv av sporet og blir uryddige i sporgangen sin når de bruker slike seler (men det er min høyst subjektive mening altså :hmm:).

Jeg personlig foretrekker faktisk nomesele. Da jeg gikk over til en slik sele synes jeg MIN hund fikk en mye bedre sporgang og ble mer stabil på et vis...

Skrevet

Noe som er veldig bra med nomeseler er vel at de går dypt i brystet på et vis og hindrer ikke halsen/nakken til hunden overhodet, og det blir ikke ubehagelig å gå med nesa limt i bakken over lengre tid. Hmm.. Lurer på om det fins noe sånt til minihunder også?

Skrevet

Ville ikke gått for de selene med rem tvers over brystet. Enten de som er som nomesele foran, de som settes under buken, eller så er det jo bare å ha lina i et bredt halseband.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Helt enig! Savner mer aktivitet, ironisk nok, siden jeg ikke har vært aktiv her på snart 20 år. Hadde vært moro å hørt hvordan det gik nå med alle «gamle». For min del handler det nok litt om at småbarnsliv og jobb har tatt mye tid, og det at jeg har vært hundeløs i en del år. Å når jeg skriver n innser jeg også at det handler om at jeg ikke sitter å surfer på pcen lenger, forum fra mobil er ikke helt det samme. 
    • Hadde vært gøy med litt mer aktivitet her inne ja. Føler jeg ser det der ute i den virkelige verden også, er synkende aktivitet på mange arenaer. Her går det fremdeles i hund og konkurranser, mest RL.
    • Veldig synd egentlig at det er blitt sånn. For det var himla gildt her en stund.  Lurer også på hvordan det går med de eldre brukerene, og lurer på om de holder på med hund fortsatt. 
    • Det er et helt greit alternativ for hunder som ikke tåler kylling. Man må nesten prøve det på egen hund for å se om det funker. Jeg har prøvd det bare for gøy, hverken eller synes min hund
    • Tror en vanlig golden hadde passet dere ypperlig, bare vær nøye med linjene. En flat coated hadde også fungert bra.  Jeg har jaktgolden, og har hatt , og kjenner flere. Jeg tror ikke det vil passe for dere, de trenger mer arbeid. En god golden er vel så bra. Dere kan vurdere labrador, de har ofte mer futt i ræva:) Men vær obs på linjer med alt for tunge hunder, og noen hannhunder kan være skikkelig hannhunder med mye hormoner.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...