Gå til innhold
Hundesonen.no

Sporsele


Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en sporsele, men har ikke peiling på hva som egner seg.

Jeg har surfet litt på nettet og sett på bilder. Jeg ser at enkelte fester sporlina under buken på hunden. Hva er fordelen med dette sammenlignet med å feste sporlina på ryggen?

Er det noen som har tips og anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye smak og behag mht hvilken sele-type man foretrekker når man skal gå spor.

De fleste som driver litt "profft" her i Norge (iallefall innen nordisk bruks) bruker gjerne den selen med feste under magen. Nå har det kommet en del ulike typer på markedet, og det er vel ikke alle jeg synes ser like bra ut. Hensikten med feste under magen er jo at hunden lettere skal få hodet ned i sporet når den drar på... Jeg personlig liker IKKE disse selene da jeg synes det ser ut som om mange hunder under innlæring mer drar seg selv av sporet og blir uryddige i sporgangen sin når de bruker slike seler (men det er min høyst subjektive mening altså :hmm:).

Jeg personlig foretrekker faktisk nomesele. Da jeg gikk over til en slik sele synes jeg MIN hund fikk en mye bedre sporgang og ble mer stabil på et vis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som er veldig bra med nomeseler er vel at de går dypt i brystet på et vis og hindrer ikke halsen/nakken til hunden overhodet, og det blir ikke ubehagelig å gå med nesa limt i bakken over lengre tid. Hmm.. Lurer på om det fins noe sånt til minihunder også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke gått for de selene med rem tvers over brystet. Enten de som er som nomesele foran, de som settes under buken, eller så er det jo bare å ha lina i et bredt halseband.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...