Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund og Røyting


Recommended Posts

Et lite tips som fungerer på hunder med ullete pels er å vaske de med grønnsåpe og masserer det godt inn i hud og pels. Sett hunden i bur i 30-60 min og skyll deretter godt med lunket vann. Føn så deretter og kam samtidig. Det hjelper på mange. Verd et forsøk hvertfall. Ellers er det jo mega snøssetid nå-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvorfor røyter han da? Er det snakk om den vanelige røyteperioden som kommer ca. to ganger i året? Da er det isåfall helt normalt, de skal jo bytte ut pelsen og få ny sommerpels. Fortsett å børste vekk så mye som mulig. En omgang i dusjen med påfølgende børsting kan hjelpe på å få fortgang i røytinga.

Røyter han hele tiden utenom røyteperiodene også? Kan det være noe han mangler i foret? Mulige ting som han hjelpe er å bytte for og/eller tilsette en eller annen form for olje i foret.

Har han i det siste begynt å røyte utenom røytetiden uten at du har skifta for kan det jo være at han er syk også. At hundene røyter unormalt mye kan også være et symptom på at ting ikke er som det skal (hunden min som har kreft har i det siste begynt å røyte hele tiden, hun som aldri slapp et hårstrå utenom periodene før. Ikke for å skremme deg altså. Tenk litt mer på om det kan være noe han mangler i foret.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min røyter skikkelig for tiden! Det er sesong for det. Du må bare vente og se. Børsting hjelper jo på, ved at du fjerner hårene raskere, istedet for at de faller av av seg selv. Smør deg med tålmodighet :)

Men klart, røyter hunden året rundt, kan det være allergi eller hudproblemer etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan dachs er det du har? (Hvis det er strihåret skal den jo nappes, men du vet vel det..)

Jeg har en langhåret en på 1 år. Hun har ikke røytet noe tidligere i år. Men nå er det ekstremt. Fant ut at jeg fikk mer hår av ved å bruke hendene, i stede for kammen. Sånn som de andre sier hjelper det å bade.. Men sluket blir fort tett.. :) Hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en tispe eller en hann hund du har? Hadde samme problemet som deg med Labradoren min, men nå når hun har hatt løpetiden så røyter hun ikke så mye lenger. Vætrineren, tanten min, sa det kunne ha sammenheng med at hun var ferdig med løpetiden. Ellers får du prøve som de andre sier, fiskeolje, bytte for ect.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Som @maysofie er inne på, jeg vil vite at en person med utdanning innen hund og adferd er til stede og ansvarlig til enhver tid. Jeg hører om kenneler som stort sett har studenter og utenlandske ansatte uten noe særlig erfaring. Selvfølgelig kan de alltids fint mate og lufte hunder, men om man skal ha ansvaret for de rundt andre, fremmede hunder, og ikke minst sørge for at de har det bra i fremmede omgivelser, så må man ha litt mer erfaring og kunnskap. Personlig foretrekker jeg privat pass der ikke fremmede skal avgjøre om hundene mine skal omgåes andre eller ikke.
    • Jeg har klart en natt hvor hun sov i  syv timer i strekk, men det var unntaket. Men hun er ikke 16 uker enda. 
    • Det som er viktig for meg når jeg har dyret mitt på dyrehotell er at jeg er sikker på at det har det godt. Det vil si at jeg er opptatt av at de oppholder seg på en koselig, ren og hygienisk plass med stort område å bevege seg på. Jeg er også opptatt av sikkerheten til dyret. At det ikke kan stikke av og at andre dyr eller uvedkommende ikke kan komme inn til mitt dyr. Det er også viktig at de har en avtale med veterinær som kan komme straks om noe skulle skje. Jeg er også opptatt av at dyret skal få mye daglig aktivitet og lek. Det er også fint med oppdateringer daglig, gjerne flere ganger hver dag med bilder og video av hvordan dyret har det, gjerne av aktiviteter og lek.
    • Vanlige 'gammel-manns vorter' (dog uten betennelse og puss) og dessverre kreft er vel det jeg har vært borti på gamle hunder. 
    • Takk for svar.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...