Gå til innhold
Hundesonen.no

Tanker rundt det å få en valp husren


Huldra

Recommended Posts

Alle vet at man ikke skal straffe en valp som gjør fra seg inne, den er grei. Og alle vet at man skal rose/belønne en valp som gjør fra seg ute, den er også grei. Men så kommer "problemet"; at hvis man tar valpen i å gjøre fra seg inne, så skal man helst være rask nok og klare å løfte den opp før den er ferdig, ta den med ut, og få den til å gjøre seg ferdig ute og rose/belønne. Spørsmålet mitt er, har dette noen hensikt? Vil en valp bli stueren selv om den aldri blir avbrutt inne?

Jeg mener ikke at man skal stå og se på eller noe sånt, men når man plutselig oppdager at valpen holder på å gjøre fra seg, så blir man (i alle fall jeg) veldig "kavete" i bevegelsene, skynder meg frem til valpen (som kan bli skremt av hvordan jeg stormer frem, og dermed også straffet), og prøver å løfte opp i tide. Det er også et herk å stå ute, i hva virker som timesvis, for at valpen skal tisse de to siste ml, bare for at man får "prentet" inn at det er ute det skal skje. Og lærer de noe av det? Jeg har den erfaringen at når man har avbrutt sånn, og tar valpen med ut, er det sjelden de forsetter der de slapp med en gang. Ofte vimser den rundt og snuser litt her og der, og det ender (igjen; for meg) dessverre opp med at jeg etter et kvarter ute innbiller meg at valpen dessverre fikk gjort fra seg alt inne, at jeg var for sen med å løfte opp, og derfor tar valpen med inn igjen.

Teori: Man må i utgangspunktet følge "reglene" ang når man lufter (ut etter at valpen har spist, sovet eller lekt, eller det er lenge siden sist). Som oftest vil man ha noen uhell uansett hvor flink man er til å lufte valpen, men hva om man rett og slett bare overser de? Si man står og lager middag, og plutselig setter valpen seg ned og tisser. Man ser det i øyekroken, reagerer overhodet ikke, fortsetter å røre i gryten, og når valpen har gjort seg ferdig, tørker man opp uten å si en lyd. Vil det ta lengre tid tror dere? Er det noen som har prøvd dette? Eller tror du det er veldig viktig å avbryte når det skjer inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det trenger jo strengt talt ikke å være direkte bahaglig for valpen å gjøre fra seg inne heller. Om man tar tak i valpen og bærer den med seg ut i all hast, så ser jeg ingenting negativt med det. Det er verre om man bærer den ut når den er helt ferdig med å gjøre fra seg, da vil jo valpen bli belønnet med en liten luftetur hver gang den går på do inne. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky

Jeg er veldig enig med Emilie. En god hund tåler fint å bli løftet opp. Jeg er ikke noe mer kavete enn jeg ellers er. Jeg går bare raskt bort, løfter nurket og bærer det ut. Stresser ikke i det hele tatt. Ingen av mine hunder har noen gang vist noen form for redsel når jeg har gått bort for å ta dem ut i hagen. De har sjelden stoppet å tisse før jeg har satt meg på huk for å løfte dem opp. Sånn som du beskriver det virker det jo som om hunden reagerer og prøver å gå vekk når eier kommer mot den.

Å bry seg om en sånn bagatell syns jeg ikke er nødvendig. Det er ingen vits i å overanalysere alt heller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyra tisset videre hun når jeg bare henne til tider, lot seg ikke forstyrre av sånt noe liksom <_< Jeg måtte være supernøye med å tippe henne helt over på rygg hvis ikke var både jeg og veien ut til døra full av valpetiss. Jeg har heller aldri opplevd det som om valpen har blitt redd av det.. hvis man hyler, spurter bort og røsker med seg valpen så kan det jo hende den synes det er ekkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bry seg om en sånn bagatell syns jeg ikke er nødvendig. Det er ingen vits i å overanalysere alt heller. :)

Helt enig! Hvis det sees på som straff at jeg løfter valpen ut når den gjør fra seg inne så får det bare være straff. Jeg synes det blir inkonsekvent å praktisere at dersom valpen begynner uten at mor ser det er det greit, ellers må det gjøres ute. Det kan godt hende det funker, men jeg er relativt sikker på at du vil bruke ganske mye lenger tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg heller opplevd valper som ble redd av at jeg stresset/kavet, men den hunden vi hadde i krisehjem ble det. (8mnd) Og hva jeg mener med stresset/kavete: jeg går raskt bort til dit valpen/hunden holder på å sette seg ned, og jo, jeg har såpass innsikt i meg selv at jeg vet jeg ikke ville gått likedan bort til valpen, om det var for å kose, eller for å løfte den opp av andre grunner. Ymer fortsatte forresten også å bæsje når jeg løftet han, selv om jeg holdt han med ryggen ned.. Ymer sluttet nemlig å tisse, men siden han holdt på var det jo vanskelig å slutte helt, så det endte med at han flyttet seg 20 cm lenger bort og fortsatte, fordi han klarte ikke å stoppe. Men han ble skremt av at jeg kom mot han på den måten. Jeg skjønner ikke folk som kan gå på normalt vis bort til en valp/hund som gjør fra seg, for man kan jo teknisk sett komme for sent, og da er jo hele poenget borte. Derfor må man jo skynde seg, selv om man bare står tre meter fra hunden i utgangspunktet. Skulle gjerne likt å sett de som påstår de beveger seg likt som ellers, når de ser en hund som gjør fra seg inne.. :rolleyes:

Men uansett om det er straff eller ikke, så lurer jeg på om det er nødvendig. En valp gjør jo ikke fra seg inne fordi den har en formening om at det er rett eller galt. Har den derimot blitt straffet for det, kan man få sånne reaksjoner med at valpen gjemmer seg når den må gjøre fra seg.

Og så har du jo denne treningsmetoden som går på å belønne det positive (tisse ute) og overse det negative (tisse inne). Det var egentlig ut fra det jeg begynte å tenke på om det er nødvendig å avbryte når valpen har uhell inne. Hvis man uansett ikke har tenkt å straffe den (!), hvorfor skal man da avbryte? Evt hva er da det å avbryte, om det ikke er nettopp straff per definisjon? Og hva skjer hvis du bare overser (som jeg skrev i det første innlegget)? For det er jo nettopp straff å avbryte, hvis det (har til hensikt, og) får en atferd til å minke i frekvens.

Overanalysering syns jeg bare er gøy, men jeg sier ikke at fra nå av må alle gjøre det på denne måten, for nå har jeg analysert det dithen det er unødvendig å avbryte.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg avbrøt aldri hunden min når han var liten og holdt på med tissetrening. Mye av det var fordi jeg aldri var snar nok til å komme meg bort dit for å avbryte, eller fordi jeg ikke la merke til det. Jeg bare tørket det opp og lot være å gjøre noe stort ut av det, heller passe bedre på til neste gang. Dette hemmet absolutt ikke tissetreningen og hvor fort den gikk. Han hadde tilsammen 6-7 uhell inne fordelt på en uke, etter det har han kun markert en gang inne. Det viktigste er å lære seg å lese og kjenne valpen slik at man slipper denne problemstillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere her er inne på, det har noe med hva man ELLERS har lært valpen å forvente av brå bevegelser. Er man kontant, men uten å kave, og heller ikke i andre situasjoner "kaver" eller virker streng når man går mot valpen, så bør den vel greit tåle såpass.

Ofte er det jo slik at man blir vel "rask" i bevegelsene bare når valpen gjør noe "galt"/negativt etc - enten det er å prøve å løpe mot noe den ikke skal, når den tar noe vi mener den burde "skjønne" er forbudt etc. Så vi lærer jo da valpen at brå bevegelser ER skummelt... og det tar den jo med seg i andre situasjoner.

Nettopp derfor synes jeg faktisk det ER greit at man tenker litt på dette; slik at man kanskje lærer valpen at den ikke "dør" bare fordi noen er brå rundt den - at man "herder" den litt, eller ikke lærer den til at all menneskers "positive atferd" er langsom og mild og veloverveid.

Det blir som med det å "ta tak" i hunden fysisk, som har vært diskutert her: Min erfaring er at det har noe med sammenhengen man gjør det i, ens eget sinne/sinnsstemning etc, mer enn selve HVA man gjør.

Dette er generelt. En åtte måneders hund i krisehjem har kanskje nettopp hatt en eller annen opplevelse/erfaring som har gjort brå bevegelser til noe negativt ladd, kanskje, så da blir det jo noe annet igjen. Om det virker like effektivt bare å overse det... tja, de fleste "normale" hunder vil jo bli stuerene bare man gjør en eller annen innsats - det har de jo blitt siden tidenes morgen, uansett metode. Så det når vel inn uansett, men tidsmessig blir det vel nær umulig å sammenligne metodene - fordi hunder er ulike, og det vel neppe er blitt forsøkt noe konkret under sammenlignbare forhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jo også det er forskjell på en valp og en hund i krisehjem. Som jeg skrev, jeg har ikke opplevd noen av de valpene jeg har hatt, som redde/skremt når jeg har løftet de opp. Og Tulla tåler "all" form for håndtering. Jeg kan ta henne i nakkeskinnet, jeg kan rive/dra henne i halen, ørene eller beina, klippe pels og klør og skrape tannstein, jeg kan snu henne på hodet, løfte og styre, uten at hun motsetter seg det, eller syns det er skremmende.

Men det er vel egentlig to ting jeg lurer/tenker på; 1: Oppfatter valpen/hunden det å bli avbrutt som straff (uansett måte man gjør det på, og uansett hvor vant valpen/hunden er til å bli håndtert)? Og 2: Ville hunden ha blitt stueren selv om man ikke avbrøt; er det rett og slett nødvendig?

Ang nr 2, så virker det jo ikke som om det er nødvendig, siden noen her (og andre jeg har spurt) ikke har avbrutt, men likevel har husrene hunder, og som akela skriver; hunder blir husrene "uansett metode". Spørsmålet bør kanskje endres til om det da kommer til å ta lengre tid når man ikke avbryter, eller om det tar like lang tid? Skjønner jo at ingen kan si verken det ene eller det andre (siden det ikke finnes "forskning" på feltet, men da hadde jeg vel heller ikke trengt å spørre), derfor er jeg ute etter erfaringer, eller kanskje mest tanker rundt det. Derav tittelen på topicen. :)

Men for all del; gjør som dere alltid har gjort når dere har fått valper husrene, jeg bare tenker høyt, lufter tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Lyra tisset videre hun når jeg bare henne til tider, lot seg ikke forstyrre av sånt noe liksom <_< Jeg måtte være supernøye med å tippe henne helt over på rygg hvis ikke var både jeg og veien ut til døra full av valpetiss. Jeg har heller aldri opplevd det som om valpen har blitt redd av det.. hvis man hyler, spurter bort og røsker med seg valpen så kan det jo hende den synes det er ekkelt.

Samme her! Begge mine kunne fint tisse i luften hvis jeg ikke løftet dem opp på ryggen :) De gav rett og slett blaffen i om jeg kom bort å løftet dem.

Helt enig! Hvis det sees på som straff at jeg løfter valpen ut når den gjør fra seg inne så får det bare være straff. Jeg synes det blir inkonsekvent å praktisere at dersom valpen begynner uten at mor ser det er det greit, ellers må det gjøres ute. Det kan godt hende det funker, men jeg er relativt sikker på at du vil bruke ganske mye lenger tid.

Absolutt enig. Det kan da ikke være hyggelig å ha hund hvis man skal overanalysere alt man gjør og se på alt man gjør med hunden som straff. I mine øyne bør en hund fint tåle såpass.

Jeg er også rimelig sikker på at man vil bruke mer tid på å la hunden gjøre seg ferdig med trenden ved å bare la den tisse inne. Blir jo som Emilie sa ovenfor: Tisse inne = luftetur.

Ang nr 2, så virker det jo ikke som om det er nødvendig, siden noen her (og andre jeg har spurt) ikke har avbrutt, men likevel har husrene hunder, og som akela skriver; hunder blir husrene "uansett metode". Spørsmålet bør kanskje endres til om det da kommer til å ta lengre tid når man ikke avbryter, eller om det tar like lang tid? Skjønner jo at ingen kan si verken det ene eller det andre (siden det ikke finnes "forskning" på feltet, men da hadde jeg vel heller ikke trengt å spørre), derfor er jeg ute etter erfaringer, eller kanskje mest tanker rundt det. Derav tittelen på topicen. :D

Det finnes mange veier til rom. Men det er ikke dermed sagt alle som er like effektive. Og folk må jo for all del gjøre det som passer dem best. Jeg bare tenker at det må være utrolig slitsomt å sitte å analysere hver minste ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt enig. Det kan da ikke være hyggelig å ha hund hvis man skal overanalysere alt man gjør og se på alt man gjør med hunden som straff. En hund skal da tåle såpass!

Jeg er også rimelig sikker på at man vil bruke mer tid på å la hunden gjøre seg ferdig med trenden ved å bare la den tisse inne. Blir jo som Emilie sa ovenfor: Tisse inne = luftetur.

Jammen! Dere skjønner jo ikke hva jeg mener! :D Det handler jo ikke om hva en valp skal tåle eller ikke tåle! Jeg er jo dønn enig i at en valp skal tåle det! Og mine valper har tålt det, bare så det er sagt. Trodde jeg fikk det frem.

Og jo, det er faktisk veldig morsomt å ha hund når man analyserer alt de gjør; man får ganske mye å tenke på, og jeg synes det er interessant. :closedeyes: (Hva dere syns er interessant, er meg knekkende likegyldig, hvis det er kjedelig å diskutere og drive med såkalt "overanalysering" av atferd, så trenger dere ikke fortsette å svare i denne tråden.)

Og jeg er jo klar over at det er forskjell på å ta en valp med ut når den har tisset seg ferdig, vs å ta en valp med ut når den ikke er ferdig. Det handler heller ikke om å "la den" tisse inne. Selvsagt skal man lufte hunden så ofte at dette helst ikke skjer. Men jeg har aldri hørt om noen som aldri har hatt uhell inne, så min oppfatning er at uansett hvor flink man er til å lufte ofte, så skjer det uhell. Det er nettopp disse uhellene jeg snakker om; det handler fremdeles ikke om å la valpen tisse inne, men spørsmålet var altså om det var nødvendig å avbryte? Evt om det vil ta lengre tid å få en valp husren hvis man gjør det sånn? Det virker jo som om flertallet her tror det er nødvendig, men leser man Ninas innlegg, så syns jeg det virker som om hunden ble (uvanlig?) raskt husren. Jeg har alltid avbrutt mine valper når jeg har tatt de på fersken, og de har blitt husrene når de var ca 5 mnd. Ninas hund ble husren lenge før den tid, ser det ut som. Og selv om det bare er en erfaring hun har, så går jo faktisk den imot hva de fleste her tror, noe jeg syns er interessant. Kanskje noen kan forklare meg (overgrundig <_< ) hvorfor de mener at det er nødvendig å avbryte en valp som gjør fra seg inne, i stedet for å mase i vei om hvor kjedelig det er å diskutere dette.. :rolleyes:

Men igjen; blir dette for kjedelig analysering for dere, så er det ingen som tvinger dere til å svare.

EDIT: Leste innlegget ditt litt nøyere Vicky; jeg mener selvsagt ikke at man skal la en valp gjøre seg ferdig inne, overse det, tørke opp, og SÅ gå ut. I så fall har du jo misforstått absolutt hele greia! :) Det var snakk om å overse valpen når den hadde uhell inne, for så å tørke opp og late som ingenting. Ikke gå ut med den etterpå, da er det jo såklart for sent, det skjønner til og med jeg, selv om jeg overanalyserer..

Det finnes mange veier til rom. Men det er ikke dermed sagt alle som er like effektive. Og folk må jo for all del gjøre det som passer dem best. Jeg bare tenker at det må være utrolig slitsomt å sitte å analysere hver minste ting.

Jeg analyserer jo bare det jeg syns virker interessant. Jeg lurer jo ikke på hvorfor hunden ligger og tygger på et bein, eller hvorfor hun sover i akkurat den stolen, osv. Men hadde jeg syns det var interessant, så hadde jeg vel spekulert litt mer på det. Slitsomt? Ikke i det hele tatt, tvert imot veldig givende syns jeg. Men akkurat der er vi vel grunleggende uenige, siden jeg faktisk interesserer meg for atferd, og syns det er spennende å finne ut hvorfor hunden gjør som den gjør.. :closedeyes:

*Dobbelpost, mod Pointerguri*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jammen! Dere skjønner jo ikke hva jeg mener! :) Det handler jo ikke om hva en valp skal tåle eller ikke tåle! Jeg er jo dønn enig i at en valp skal tåle det! Og mine valper har tålt det, bare så det er sagt. Trodde jeg fikk det frem.

Klart det. Det kan nok være en stor forskjell på en hund som har opplevd brå bevegelser som negativt. Men en normal og frisk hund skal tåle det i mine øyne.

Og jo, det er faktisk veldig morsomt å ha hund når man analyserer alt de gjør; man får ganske mye å tenke på, og jeg synes det er interessant. :closedeyes: (Hva dere syns er interessant, er meg knekkende likegyldig, hvis det er kjedelig å diskutere og drive med såkalt "overanalysering" av atferd, så trenger dere ikke fortsette å svare i denne tråden.)

Jeg syns det er greit å analysere ting som er vesentlige. Og jeg syns jo det blir litt tragisk hvis man skal sitte å lure på om alt man gjør er positiv straff...

Og jeg er jo klar over at det er forskjell på å ta en valp med ut når den har tisset seg ferdig, vs å ta en valp med ut når den ikke er ferdig. Det handler heller ikke om å "la den" tisse inne. Selvsagt skal man lufte hunden så ofte at dette helst ikke skjer. Men jeg har aldri hørt om noen som aldri har hatt uhell inne, så min oppfatning er at uansett hvor flink man er til å lufte ofte, så skjer det uhell. Det er nettopp disse uhellene jeg snakker om; det handler fremdeles ikke om å la valpen tisse inne, men spørsmålet var altså om det var nødvendig å avbryte? Evt om det vil ta lengre tid å få en valp husren hvis man gjør det sånn? Det virker jo som om flertallet her tror det er nødvendig, men leser man Ninas innlegg, så syns jeg det virker som om hunden ble (uvanlig?) raskt husren. Jeg har alltid avbrutt mine valper når jeg har tatt de på fersken, og de har blitt husrene når de var ca 5 mnd. Ninas hund ble husren lenge før den tid, ser det ut som. Og selv om det bare er en erfaring hun har, så går jo faktisk den imot hva de fleste her tror, noe jeg syns er interessant. Kanskje noen kan forklare meg (overgrundig <_< ) hvorfor de mener at det er nødvendig å avbryte en valp som gjør fra seg inne, i stedet for å mase i vei om hvor kjedelig det er å diskutere dette.. :rolleyes:

Jeg er enig med Emilie sitt innlegg. Enkelt og greit. Og forøvrig min Papillon var husren ved 8 uker. Den var blitt løftet ut hver gang den skulle til å tisse. Selvfølgelig skal man ta den ut og være føre var så mye man kan, det tror jeg ikke noen er uenig i.

Men igjen; blir dette for kjedelig analysering for dere, så er det ingen som tvinger dere til å svare.

Jeg bare tenker at det må være utrolig slitsomt å gå å fundere på om hunden blir redd av at du f.eks beveger deg med brå bevegelser. Da kan du jo lure på om det er positiv straff å se på tennene til hunden f.eks.

Jeg analyserer jo bare det jeg syns virker interessant. Jeg lurer jo ikke på hvorfor hunden ligger og tygger på et bein, eller hvorfor hun sover i akkurat den stolen, osv. Men hadde jeg syns det var interessant, så hadde jeg vel spekulert litt mer på det. Slitsomt? Ikke i det hele tatt, tvert imot veldig givende syns jeg. Men akkurat der er vi vel grunleggende uenige, siden jeg faktisk interesserer meg for atferd, og syns det er spennende å finne ut hvorfor hunden gjør som den gjør.. :closedeyes:

Det er bra det er givende for deg da :D Jeg syns adferdslære er meget interessant, men jeg holder meg til de mest vesentlige tingene. Det er en del andre trenings-saker som ligger prioritert godt foran det å finne ut hvorfor hunden tygger på tyggebeinet. Men jeg kan jo gjette et det er fordi den liker å gjøre det. Hehe.

moderatorer: Kan dere sette dette innlegget sammen med det ovenfor? Klarte å poste to.

*Dobbelpost, mod Crizpo*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart det. Det kan nok være en stor forskjell på en hund som har opplevd brå bevegelser som negativt. Men en normal og frisk hund skal tåle det i mine øyne.

Igjen; les hva jeg kan gjøre med Tulla, så ser du at jeg behandler ikke hunden min som en porselensdukke, bare fordi om jeg funderer på om det å løfte opp en valp som tisser, oppfattes som straff for valpen.. <_<

Jeg syns det er greit å analysere ting som er vesentlige. Og jeg syns jo det blir litt tragisk hvis man skal sitte å lure på om alt man gjør er positiv straff...

Det er faktisk ganske interessant å vite hva som fungerer som straff for den enkelte hund. Fx for Tulla, så fungerer det å få på seg halsbåndet som en form for belønning, mens det å få på seg selen som mild mild positiv straff. Forstå det den som kan. Jeg har da aldri gjort noe som skulle tilsi at det ble sånn, og jeg har alltid ment at en hund skal "tåle" å få på seg en sele. Men med en gang hun får på seg selen, blir hun helt apatisk. Det er ingenting som kan forklare det, så vidt jeg har klart å fundere med frem til. Og da er det kanskje greit å ikke komme viftende med selen når man vil "belønne" hunden med å gå tur? Uansett, dette var fullstendig OT.

Jeg er enig med Emilie sitt innlegg. Enkelt og greit. Og forøvrig min Papillon var husren ved 8 uker. Den var blitt løftet ut hver gang den skulle til å tisse. Selvfølgelig skal man ta den ut og være føre var så mye man kan, det tror jeg ikke noen er uenig i.

Og hvordan kan du være enig med Emilie, hvis hun har misforstått hele opplegget?? :) Virker jo som om hun tror at jeg mener valpen skal gjøre seg ferdig inne først, så går vi ut en liten koselig tur.. doh.. Jeg er jo ikke stokk dum heller, selv om du leser det du vil lese.

Jeg bare tenker at det må være utrolig slitsomt å gå å fundere på om hunden blir redd av at du f.eks beveger deg med brå bevegelser. Da kan du jo lure på om det er positiv straff å se på tennene til hunden f.eks.

igjen; det er slett ikke slitsomt. Kanskje for deg, men ikke for meg. Så da er vel den saken ute av verden?? Og ang tannvisning; jeg tror det kan trenes opp til å være en veldig positiv opplevelse for hunden, det samme med brå bevegelser osv. Men det var da ikke poenget her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Igjen; les hva jeg kan gjøre med Tulla, så ser du at jeg behandler ikke hunden min som en porselensdukke, bare fordi om jeg funderer på om det å løfte opp en valp som tisser, oppfattes som straff for valpen.. <_<

Bare virket som om du mente valper ble redde av at man løftet dem opp når den gjorde fra seg(eller gikk med brå bevegelser). Har ikke hunden opplevd at brå bevegelser er negativt burde det ikke være noe problem.

Det er faktisk ganske interessant å vite hva som fungerer som straff for den enkelte hund. Fx for Tulla, så fungerer det å få på seg halsbåndet som en form for belønning, mens det å få på seg selen som mild mild positiv straff. Forstå det den som kan. Jeg har da aldri gjort noe som skulle tilsi at det ble sånn, og jeg har alltid ment at en hund skal "tåle" å få på seg en sele. Men med en gang hun får på seg selen, blir hun helt apatisk. Det er ingenting som kan forklare det, så vidt jeg har klart å fundere med frem til. Og da er det kanskje greit å ikke komme viftende med selen når man vil "belønne" hunden med å gå tur? Uansett, dette var fullstendig OT.

Klart det :) Og man kan lure innimellom, og noen ganger finner man svar. Har ikke hunder som er redd for sele, frakk eller bånd, men hadde de vært det kunne man jo lurt på hvorfor. Plager det hunden er det jo greit å finne det ut. Jeg tror bare de færreste normale valper vil bli skremt av å bli løftet opp når den tisser på gulvet.

Og hvordan kan du være enig med Emilie, hvis hun har misforstått hele opplegget?? :D Virker jo som om hun tror at jeg mener valpen skal gjøre seg ferdig inne først, så går vi ut en liten koselig tur.. doh.. Jeg er jo ikke stokk dum heller, selv om du leser det du vil lese.

Hehe, det virker sånn. Og jeg skjønner hva du mener. Men skjønner du hva vi mener? :)

igjen; det er slett ikke slitsomt. Kanskje for deg, men ikke for meg. Så da er vel den saken ute av verden?? Og ang tannvisning; jeg tror det kan trenes opp til å være en veldig positiv opplevelse for hunden, det samme med brå bevegelser osv. Men det var da ikke poenget her.

Og det å løfte valpen når den skal tisse trenger heller ikke å være en negativ opplevelse. Så lenge man ikke straffer den for det.

eget sitat:

Jeg syns adferdslære er meget interessant, men jeg holder meg til de mest vesentlige tingene. Det er en del andre trenings-saker som ligger prioritert godt foran det å finne ut hvorfor hunden tygger på tyggebeinet. Men jeg kan jo gjette et det er fordi den liker å gjøre det. Hehe.

So little time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på en ting... og det er jo egentlig litt det endel klikkertrenere snakker MYE om: At man belønner det positive, overser det negative, men da aller helst søker å unngå AT det negative skjer.

Så kanskje man, for å få fremgang med en "overse tissing"-metode, må være ENDA mer aktpågivende og sørge for å frakte valpen ut ved første gang den blunker på øyenlokkene etter å ha sovet, og i alle andre "nå kommer det"-situasjoner?

Siden man blir helt avhengig av å få belønnet, og belønnet NOK, fordi man ikke får vist noe alternativ (ved å bære ut underveis) eller misnøye (ved å være litt demonstrativ når valpen tas på fersk gjerning), så blir man jo avhengig av nok gode tilbakemeldinger for å "nå inn" kanskje?

For det å unngå "negativ atferd" - altså det man ikke vil at hunden skal lære - det kommer jo sterkt inn på positivt/klikkertreningsgreia, right? At man forebygger det man ikke ønsker at hunden skal gjøre, på langt sterkere vis enn dersom man tror det er saken å gå inn og korrigere - for eksempel å hente en hund som har stukket bort til andre uten å få lov, og vise litt misnøye.

Det er hva jeg kan komme på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urk, masse sitering. Til saken:

Jo, jeg skjønner veldig godt hva dere mener. Jeg skrev det i et innlegg også. :)

Ang brå bevegeler, så tenkte jeg mest på Ymer (hunden på 8mnd som vi hadde i krisehjem), for han ble "redd". Men hva han har opplevd, aner jeg jo ikke..

Og ang det å løfte; spørsmålet var vel; uansett hvordan valpen opplever løftingen, er det straff å bli avbrutt i tissingen? Neida, skal ikke spørre deg mer om det, hehe.. :) Men som sagt, er enig i at en valp skal tåle såpass, straff eller ei.

Tenkte på en ting... og det er jo egentlig litt det endel klikkertrenere snakker MYE om: At man belønner det positive, overser det negative, men da aller helst søker å unngå AT det negative skjer.

Så kanskje man, for å få fremgang med en "overse tissing"-metode, må være ENDA mer aktpågivende og sørge for å frakte valpen ut ved første gang den blunker på øyenlokkene etter å ha sovet, og i alle andre "nå kommer det"-situasjoner?

Siden man blir helt avhengig av å få belønnet, og belønnet NOK, fordi man ikke får vist noe alternativ (ved å bære ut underveis) eller misnøye (ved å være litt demonstrativ når valpen tas på fersk gjerning), så blir man jo avhengig av nok gode tilbakemeldinger for å "nå inn" kanskje?

For det å unngå "negativ atferd" - altså det man ikke vil at hunden skal lære - det kommer jo sterkt inn på positivt/klikkertreningsgreia, right? At man forebygger det man ikke ønsker at hunden skal gjøre, på langt sterkere vis enn dersom man tror det er saken å gå inn og korrigere - for eksempel å hente en hund som har stukket bort til andre uten å få lov, og vise litt misnøye.

Det er hva jeg kan komme på.

Ja! :) Tenkte litt på det samme selv her..

Og det merket jeg selv da jeg lærte Ymer klikk, og begynte å klikke ute for å gjøre fra seg der. Jeg ble (dessverre?) mye mer påpasselig med å ta han med ofte ut, fordi jeg så gjerne ville klikke for han. :rolleyes: Da kan man jo lure på om det var at jeg tok han med oftere ut som gjorde at han fikk en "tisse-ute-revolusjon" eller om det var klikkingen.. (håper du ikke er alt for imot overanalysering) :D

*Dobbelpost - bruk redigeringsknappen, mod Pointerguri*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har praktisert metoden å "avbryte" eller plukke opp hvalpen og bære den ut, hvis den faktisk ikke er ferdig med "ærendet" sitt, når man ser det. Skjer det noe inne, så sier jeg ingenting men bærer hvalpen ut, og roser når det skjer noe ute.

Denne metoden har fungert i alle år men siden jeg ikke har praktisert den andre metoden, (å overse), så kan det jo for den del hende, at det hadde fungert like bra..

Hvor lang tid det har tatt for de ulike hvalpene å bli renslige, har variert, men det tror jeg skyldes individuelle forskjeller fra hund til hund, og har antagelig ikke så mye med hvilken metode jeg har brukt.

Hvorvidt det oppleves som skremmende at man prøver å skynde seg for å plukke hvalpen opp, ja det kan nok også variere fra valp til valp. Noen er veldig vare for brå bevegelser, og som du sier Huldra, jeg ville også gjerne sett den som greier å gå helt rolig og "normalt" bort til en tissende valp..Da vil den jo gjerne være ferdig før man når frem.. <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt det oppleves som skremmende at man prøver å skynde seg for å plukke hvalpen opp, ja det kan nok også variere fra valp til valp. Noen er veldig vare for brå bevegelser, og som du sier Huldra, jeg ville også gjerne sett den som greier å gå helt rolig og "normalt" bort til en tissende valp..Da vil den jo gjerne være ferdig før man når frem.. <_<

Ja, jeg skjønner ikke hvordan man nonchalant kan traske rolig bort til en valp som tisser, som kan være ferdig på to sekunder.. :) Godt noen skjønte hva jeg mente med det.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant dette her =)

Flott at det er noen filosofer her inne , jeg liker sånt jeg også =)

Tror ikke valpen tar det som straff hvis man avbryter den, jeg tror den er glad for å få hjelp til å skjønne hvor den skal tisse =)

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

interessant dette her =)

Flott at det er noen filosofer her inne , jeg liker sånt jeg også =)

Tror ikke valpen tar det som straff hvis man avbryter den, jeg tror den er glad for å få hjelp til å skjønne hvor den skal tisse =)

hehe

Per definisjon er straff noe som får en atferd til å minke i frekvens, hunden trenger ikke å oppleve det som traumatisk altså.. :hmm: Jeg tviler på at den blir glad for å få vist hvor den skal tisse, for den har jo ingen formening om rett og galt.. :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...