Gå til innhold
Hundesonen.no

Portisvalpiser

Silje_M_H

Recommended Posts

• Svar 116
  • Created
  • Siste svar
Skrevet
Nå har vi vært der :o Og mørke grønne åpna øynene når vi var der, på fanget mitt ;) (eller den satt på fanget mitt og jeg merka det hihi...)

Ja.. stakkars.. Gjett om han skvatt fælt når Lills var det første han så!

Haha! Neida Lill:p Bærre tullær

Skrevet
Ja.. stakkars.. Gjett om han skvatt fælt når Lills var det første han så!

Haha! Neida Lill:p Bærre tullær

jepp, han prøvde å lukke de igjen!

Jeg er så heldig at jeg allerede har vært å kosemost på de to ganger alt, og lilla er min yndling, det nydelige bleste hennes altså :o Zira er jo verdens nydeligste portis så jeg håper de blir like pene som hu, venter bare på at de skal begynne å bevege seg litt så kommer jeg igjen, hihi!

Har resten av gjengen åpna øynene nå?

Skrevet
jepp, han prøvde å lukke de igjen!

Jeg er så heldig at jeg allerede har vært å kosemost på de to ganger alt, og lilla er min yndling, det nydelige bleste hennes altså :o Zira er jo verdens nydeligste portis så jeg håper de blir like pene som hu, venter bare på at de skal begynne å bevege seg litt så kommer jeg igjen, hihi!

Har resten av gjengen åpna øynene nå?

Ja nå er det bare den blå som mangler! Han er en treiging altså. De beveger seg som små lyn nå. Det er like før de går (riktignok med beina ut til alle kanter da men).

Skrevet

Tenkte forresten jeg skulle fortelle hva de skulle hete. Kennelnavnet er Bontiac, og kullnavnet blir Arriscado som betyr risikabel på portugisisk. (Det kan også bety fryktløs. Det spørs på sammenhengen.)

Det sistet navnet er fargen de har på halsbåndet på portugisisk.

Dermed skal de hete:

-Bontiac's Arriscado Cor De Rosa (rosa)

-Bontiac's Arriscado Azul (blå)

-Bontiac's Arriscado Escuro Verde (mørkegrønn)

-Bontiac's Arriscado Leve Verde (lysegrønn)

-Bontiac's Arriscado Vermelho (rød)

-Bontiac's Arriscado Amarelo (gul)

-Bontiac's Arriscado Roxo (lilla)

-Bontiac's Arriscado Branco (hvit)

Men så var det den lille brune tispa da, som ikke har noe halsbånd. Da har jeg flere alternativer å velge mellom.

Jeg tenkte for eksempel på:

-Desconhecido (ukjent)

-Doure (brun)

-Forasteiro (outsider)

-O último (de siste)<- tispa ble født sist

-Nenum Colar (ikke halsbånd)

Så da lurer jeg egentlig på hvilket av navnene til den brune tispa dere liker best? Jeg har problemer med å velge.

Skrevet

I går knipset jeg litt flere bilder av de små, siden Siljes kamera lever sitt eget liv. Resten av de utvalgte bildene vil Silje legge ut selv (bla bla bla). Jeg må si jeg liker livet som deltidsansatt kenneltante! Min egen hund er kjedelig og har løpetid for tida, så hun lever livet i senga si stort sett hele dagen. Det er da greit å i det minste ha Zira og valpene å finne på noe med. :innocent:

Her er den svarte hannhunden (mørkegrønn) som åpnet øynene først av alle:

zira_valper_10dager_morkgroennvalp1.jpg

Her er min yndling, nemlig den brune tispen. Jeg har brukt utallige timer på å overtale de her hjemme til å la meg få henne, men dessverre må jeg nøye meg med én hund til jeg flytter ut! Er ikke denne jenta bare helt knusbedårende? Hun er i alle fall helt vill og gal når det gjelder å nå fram til "matfatet". :rolleyes: *drømme om en brun tispe*

zira_valper_10dager_brunvalp2.jpg

Skrevet

Jeg syns O`Ultimo var finest jeg til den som var uten bånd.

Jeg likte best den valpen med gult halsbånd og den uten halsbånd. Likte best dem brune jeg også.

Stilige stamtavle navn!

Lykke til videre med valpene!!

Skrevet

Som nevnt tidligere, valpene er nydelige :innocent: Liker de brune best jeg da :D

Synes både kennelnavnet og kullnavnene du har valgt var utrolig stilige! Og så kan jeg jo legge til at jeg likte Nenum Colar best av alternativene dine til sistefrøken :ahappy:

Skrevet

-Doure (brun) <-- synes jeg hun bør hete i og med at de andre har fargenavn så synes jeg det blir rart at en av de ikke har det.

Men så må jeg bare få med at det kan være vanskelig å få registrert navn som er over 15bokstaver bare så du er klar over det, kjenner ei som hadde valgt tre navn til hunden etter kennelnavnet så nkk mente det ble for langt og registrerte kun to...

Ellers så kommer jeg, hmmm, neste uke kanskje, hihihi...?

Skrevet

Du får navnet registrert så sant det ikke overskrider det maksimale antallet bokstaver.

Jeg er enig med Kristine i at Doure er fint.. Men egentlig liker jeg fler av de andre også. Hun kom jo liksom som en liten atpåkladd.. :innocent: Fine valpen sin det.

Guro: Vi tenkte å prøve og ta oppstillingsbilde bare for moro skyld. Haha. Det var vel ikke så smart, og heller ikke så veldig pent. Stakkars! Dyremishandling :closedeyes: Tror nok vi må vente en god stund, til valpene klarer å sette bena under seg! Foreløpig fungerer åling/kravling best for dem.

post-43-1179850043_thumb.jpg

Skrevet
Du får navnet registrert så sant det ikke overskrider det maksimale antallet bokstaver.

Jeg er enig med Kristine i at Doure er fint.. Men egentlig liker jeg fler av de andre også. Hun kom jo liksom som en liten atpåkladd.. :innocent: Fine valpen sin det.

Guro: Vi tenkte å prøve og ta oppstillingsbilde bare for moro skyld. Haha. Det var vel ikke så smart, og heller ikke så veldig pent. Stakkars! Dyremishandling :closedeyes: Tror nok vi må vente en god stund, til valpene klarer å sette bena under seg! Foreløpig fungerer åling/kravling best for dem.

Hei du! Ta vekk det stygge bildet!!!

:ahappy:

Skrevet
De blir bare vakrere og vakrere :ahappy: Gleder meg til å se oppstillingsbilder uke for uke (et lite hint til Maria :D )

Har du fått mange forespørsler på valpene? :innocent:

Jada, jeg tror det var 17 stk som villa ha valp.. De gikk raskt unna.

Skrevet

Det var veldig pent, var det ikke? :innocent:

De er så nydelige uansett, så et "mindre pent" bilde går vel bra?

Guest Vicky
Skrevet

Gratulerer som nybakt oppdretter! Valpene ser superherlige ut! :innocent:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...