Gå til innhold
Hundesonen.no

Årets konfirmanter


Guest Christine

Recommended Posts

Guest Christine

Mange som konfirmerte seg i år her inne?

Da er det hele over, og jeg har hatt en fin fin dag, men dog litt slitsomt!

Hadde selskap med 39 slektninger, så sier seg selv hvorfor jeg ble sliten. Fikk masse fine ting som armbånd, øredobber, gavekort og masse penger. Nå blir det hund for alle penga! :)

Så- dere som har konfirmert dere i år.. Hadde dere en fin dag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble konfirmert 5 mai :icon_fun:

Det var kjempegøy faktisk :) Klarte å delvis snuble i bunaden når jeg skulle opp på scena under seremonien da. :Laugh:

Fikk mye gaver (smykker, øredobber, armebånd, og mye mer som jeg ikke orker å ramse opp :) ), i tillegg til 14 000 kroner.

Bunaden m/alt tilbehør var gave fra foreldrene mine. Ble vel ca 20-30 000 tilsammen for den :rolleyes:

noen av pengene er allerede brukt til å betale tilbake pengene jeg lånte av mamma til å kjøpe Pc for, og så skal resten brukes til Speilreflekskamera. Om det blir noe mer til overs, så skal de spares. *prøøøve å tenke fornuftig*

Heldigvis hadde vi feiringen på en kro, så vi slapp alt med opprydning og sånn. Var helt utslitt etterpå :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Ble konfirmert i dag! :)

Stilte opp råtøff med Gudbrandsdals festbunad i Rådhuset kl. 11.00 (gjesp!) og deretter bare det til Sogn VGS for full feiring med 30 familiemedlemmer og en venn. Jeg holdt faktisk tale, det var litt skummelt gitt. Fikk 5900 kr + masse fine ting. Vi har ikke den rikeste familien med jeg syns det var flott.

Det beste med hele dagen var vel at slekta fra hele landet var samlet!

Gratulerer til alle andre konfirmater, håper dere hadde en fin dag. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble konfirmert 6. mai, kristelig. Jeg hadde en super dag med ca. 30-40 gjester, men ble veldig slitsomt etter hvert! På kvelden satt vi alle sammen å så fotballkamp, VIF-RBK. Alle RBK fans selvfølgelig (utenom noen få som er Hamkam fans)

Fikk noen smykker, to ringer, ett armbånd og ørepynt + 25 000 kr. Bunaden arvet jeg fra min mormor, svart Lundebydrakt :) Har brukt 4000 kr på kamera, og 2000 kr på en ring + klær. Resten skal jeg prøve å spare, og bruke på noe fornuftig, spare til valp kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også konfirmant den 6.mai :icon_fun: hadde en kjempefin dag med 15 gjester og 3 hunder:) masse fine smykker, 18000 og videokamera:) jiiipiii nå blir det hundefilm Lassie 2 med Labradorer:) hehe

Gratulerer alle andre konfirmanter :icon_fun:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver dere stadig om hva dere fikk/hvor mye dere fikk, og ikke minst om hvor mye penger dere fikk. Husker selv da jeg var i konfirmasjonsalder. Det var stort sett bare snakk om hvor rik man ble etter konfirmasjonen...

Er det pengene/tingene som betyr noe ved konfirmasjonen? Er de avgjørende for at dere velger å konfirmere dere? Eller er det fordi dere tror på gud? (- de borgerlige da)

Hilsen undrende ikke-konfirmert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver dere stadig om hva dere fikk/hvor mye dere fikk, og ikke minst om hvor mye penger dere fikk. Husker selv da jeg var i konfirmasjonsalder. Det var stort sett bare snakk om hvor rik man ble etter konfirmasjonen...

Er det pengene/tingene som betyr noe ved konfirmasjonen? Er de avgjørende for at dere velger å konfirmere dere? Eller er det fordi dere tror på gud? (- de borgerlige da)

Hilsen undrende ikke-konfirmert

Nåh, synes det blir en smule urettferdig å klage på at vi sier hvor mye vi har fått og sånn, egentlig. Såklart er man glade for det man har fått, og ønsker og fortelle om det til andre. Er jo ikke noe galt med det :icon_fun:

Selv konfirmerte jeg meg humanistisk, jeg da... har et human-etisk livssyn, og synes forresten det var kjempeinterresangt med et kurs i livssyn og etikk. :P

Hadde nok fått mer penger og gaver om jeg hadde konfirmert meg kristelig, for da kommer alle folk fra bygdene og sånn.. men jeg tok å konfirmerte meg på den måten som passet til livssynet mitt, og det angrer jeg ikke på :icon_fun:

Vet ikke om dette hadde noe med saken og gjøre, men er litt skravlete i dag, så måtte bare si det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også å konfirmere seg hvis man ikke er kristen er ganske tullete men :)

Oprinnelig var jo konfirmasjon kun for de kristne. Dette borgelig surret tror jeg hva jeg vil om :P

Men men.. det er vel blitt en del av kulturen det også..

Gratulerer alle sammen likevel :P :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver dere stadig om hva dere fikk/hvor mye dere fikk, og ikke minst om hvor mye penger dere fikk. Husker selv da jeg var i konfirmasjonsalder. Det var stort sett bare snakk om hvor rik man ble etter konfirmasjonen...

Er det pengene/tingene som betyr noe ved konfirmasjonen? Er de avgjørende for at dere velger å konfirmere dere? Eller er det fordi dere tror på gud? (- de borgerlige da)

Hilsen undrende ikke-konfirmert

Jeg hadde vel fått like mye penger/gaver om jeg hadde konfirmert meg borgerlig eller i kirka.

Valgte å konfirmere meg i kirka da jeg føler meg mer kristen enn ikke kristen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Jeg valgte å konfirmere meg i kirka fordi det har vært en tradisjon, og det var farmors ønske... Jeg blir mest sannsynelig den siste i familien ho får sett konfirmere seg, og hu tror ganske mye på gud, og ønsker at alle barnebarn skal konfirmere seg i kirka. De fleste av mine venner konfirmerte seg også i kirka, må innrømme at det var litt med på å bestemme det hele.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også å konfirmere seg hvis man ikke er kristen er ganske tullete men :)

Oprinnelig var jo konfirmasjon kun for de kristne. Dette borgelig surret tror jeg hva jeg vil om :P

Men men.. det er vel blitt en del av kulturen det også..

Gratulerer alle sammen likevel :P :P

Konfirmasjon kommer av det engelske ordet confirmation, ikke sant?

altså, Bekreftelse.

Om man konfirmerer seg borgerlig, eller humanistisk som det nå heter, så bekrefter man at man har det livssynet. :P

Vanskeligere er det ikke :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal Konfirmere meg 3 mai til neste år,Borgelig.

Selvom det var i mot mange i familiens ønske og motsatt av hva alle vennene mine gjør så vil jeg gjøre det fordi det er det synet jeg har og alltid har hatt..

jeg kunne godt konfirmert meg uten penger,for meg så er det viktigste at vi feirer en dag ,en begivenhet som er å bekrefte min tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skriver dere stadig om hva dere fikk/hvor mye dere fikk, og ikke minst om hvor mye penger dere fikk. Husker selv da jeg var i konfirmasjonsalder. Det var stort sett bare snakk om hvor rik man ble etter konfirmasjonen...

Er det pengene/tingene som betyr noe ved konfirmasjonen? Er de avgjørende for at dere velger å konfirmere dere? Eller er det fordi dere tror på gud? (- de borgerlige da)

Hilsen undrende ikke-konfirmert

Sitter og humrer litt for meg selv her... Forstår at det i vært fall er en ting som ikke har endret seg så mye her i verden, og det er konfirmasjonen og forhåpningene/forventningene til hva og hvor mye man får.

Nå er det 30 år siden eg blei konfirmert, (oi nå ble jeg plutselig gammel...) og det var akkurat sammeleis da. :)

Forskjellen er vel stort sett at vi ikke hadde mobil så vi måtte vente til mandagen med å få sammenligne med dei andre hvor mye vi hadde fått.

Kan legge til at jeg fikk hele 700 kr den gangen, og det var sånn midt på treet da...

Gratulerer alle dere som er konfirmert, nyt både tiden og alt det dere har fått. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal Konfirmere meg 3 mai til neste år,Borgelig.

Selvom det var i mot mange i familiens ønske og motsatt av hva alle vennene mine gjør så vil jeg gjøre det fordi det er det synet jeg har og alltid har hatt..

jeg kunne godt konfirmert meg uten penger,for meg så er det viktigste at vi feirer en dag ,en begivenhet som er å bekrefte min tro.

Men hva slags tro har man om man konfimerer seg Borgelig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

Jeg kan vel konfirmere meg sånn jeg vil, og det er vel det som er hele greia. Syns ikke konfirmasjon handler om troen sin, men om å bli voksen. Min familie og jeg ser ihvertfall på det slik. Jeg har ikke noe forhold til kristendommen, så da virket borgelig (eller Human-etisk konfirmasjon som det nå heter) som et bedre valg.

Mitt valg, min konfirmasjon. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jo konfirmasjon et kristent overgangsritual, at man bekrefter dåpen (sin tro) og at man begynner å komme i "de voksnes rekker". Derfor skjønner jeg egentlig ikke helt grunnen til å konfirmerere seg borgelig isegselv, MEN nå har konfirmasjon blitt endel av kulturen vår og det har blitt helt naturlig. Så jeg skjønner at de som ikke er kristne har lyst til å konfirmere seg.

Selv konfirmerte jeg med kristent, jeg er ikke særlig kristen, gjorde det mest fordi det er en tradisjon og at mange av vennene mine gjorde det samme! (i 2006 altså) :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner å bli noen år siden konfen her, men hadde jeg ikke konfimert meg i kirken, så hadde jeg ikke konfirmert meg borgelig.

Jeg er vel ikke akkurat så kristen og tror på gud, men alle i familien min har konfirmert seg i kirken, og jeg ble jo døpt der, så ser ikke på det som noe unaturlig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke maset om borgerlig konfirmasjon. Greit nok, navnet er kanskje ikke passende men de ikke kristne må da få lov å ha en markering selv om? Konfirmasjon er ganske befestet i kulturen, jeg syns det er en fin tradisjon uansett om man velger den kristne eller den borgerlige. Og hva så om de nevner gavene og er opptatt av dem? Pengegavene kan for ganske mange komme veldig godt med når de må flytte ut, som for endel er allerede året etter konfirmasjonen (iallefall der jeg kommer fra). La konfirmantene kose seg med festen som er til for seg, og gavene og ellers oppmerksomheten de får. Flott at dere koste dere! Jeg ser og flere nevner hvor fint det var med så mye slekt som kom, hvorfor heller ikke nevne det istede for å være så negative? Syns det er flott at flere er opptatt av besøket, og ikke bare hva besøket har med. Og hovedspørsmålet er jo om de andre hadde en fin dag, og ikke om de skal sammenligne hva de har fått.

Og hvilken tro man har om man konfirmerer seg borgerlig? Tja man har f.eks et human-etisk livsyn, man kan være agnostisist, ateist m.m. Jeg ser ikke poenget med å henge seg opp i at det kalles borgerlig konfirmasjon. Hadde dere brydd dere om de hadde kalt det noe annet enn konfirmasjon eller hadde det vært greit da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg 6. mai.

Fikk penger, fiolin, smykker og bunad. =)

Hadde borlig konfirmasjon. Om det var kristendommen som begynte med konfirmasjon er det vel ingen tvil om, men de humanetisk forbund og kirka definerer jo ordet konfirmasjon forskjellig. I borlig så er det jo overgangen fra ungdom til voksen, og i kirka så er det jo en bekreftelse av dåpen. Jeg valgte borlig for jeg syntes det hørtes litt mer interessant ut og lære om ting som faktisk er litt nyttig og vite om i dagens samfunn enn alt det presten har å si (som etter min mening er piss:p)

Det er mange som bare konfirmerer seg for penger ja. Men pappa sa at uansett om jeg hadde tatt kristlig, borlig eller ingenting så hadde det blitt en feiring med familie. Jeg gjorde det vel mest for tradisjonen. Hadde føltes rart og ikke konfirmere seg trur jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg konfirmerte meg 6. mai.

Fikk penger, fiolin, smykker og bunad. =)

Hadde borlig konfirmasjon. Om det var kristendommen som begynte med konfirmasjon er det vel ingen tvil om, men de humanetisk forbund og kirka definerer jo ordet konfirmasjon forskjellig. I borlig så er det jo overgangen fra ungdom til voksen, og i kirka så er det jo en bekreftelse av dåpen. Jeg valgte borlig for jeg syntes det hørtes litt mer interessant ut og lære om ting som faktisk er litt nyttig og vite om i dagens samfunn enn alt det presten har å si (som etter min mening er piss:p)

Det er mange som bare konfirmerer seg for penger ja. Men pappa sa at uansett om jeg hadde tatt kristlig, borlig eller ingenting så hadde det blitt en feiring med familie. Jeg gjorde det vel mest for tradisjonen. Hadde føltes rart og ikke konfirmere seg trur jeg. :P

Jeg hadde ikke en eneste time hvor jeg hørte på presten snakke om det du definerer som piss.

Vi sang, reiste rundt, dro til lisseberg, og hadde det morsomt :) Det var en utrolig morsom tid, som jeg ikke angrer på at jeg var med på.

For meg hadde det hvert svært unaturlig å ikke konfirmert meg kristlig uansett gaver eller ikke gaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Just me!!

På de huma-etiske kursene som jeg var med på snakket vi om viktige ting som vil angå oss nå og senere i livet. Vi tok opp krig, sex og samliv osv. Syns det er viktigere enn kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke en eneste time hvor jeg hørte på presten snakke om det du definerer som piss.

Vi sang, reiste rundt, dro til lisseberg, og hadde det morsomt :) Det var en utrolig morsom tid, som jeg ikke angrer på at jeg var med på.

For meg hadde det hvert svært unaturlig å ikke konfirmert meg kristlig uansett gaver eller ikke gaver.

Det er hvertfall det intrykket jeg har fått. Da var nok undervisningen din litt annerledens enn her. For min del er det viktigere å kunne om menneskerettigheter, rasehat, sex og samliv og diskutere ting om dagens samfunn (og ting som etter min mening er vesentlig å vite litt om) enn å kunne de 10 bud, bed fader vår før maten, gå på 8 kirkegudstjenester etc..

Kan ikke alle legge ut konfirmasjonsbilder i bunad eller penklær her?

Jeg vil see.

Jeg kan legge ut når Kristina har forminska og redigert. Hu er treig :P

*Dobbelpost, mod Nina*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...