Gå til innhold
Hundesonen.no

Bleie til hund

Marthe

Recommended Posts

Skrevet

Det er faktisk en del her i landet som bruker bleie på hunden. Spesielt på hunder som lider av inkontinens, eller har problemer med å la være å tisse inne f.eks på grunn av separasjonsangst etc.

For enkelte kan det være en god løsning når ikke annen trening hjelper, men å bruke bleie for å slippe å bruke tid på å gjøre hunden husrein er selvfølgelig tåpelig.

Skrevet

Den varianten der var litt ekstrem da...men vet om flere som bruker bleie til sine hunder pga bl. a ekstremt markering inne, inkontinens ol. (er små raser de jeg vet om) Men der er det et stykke med tøy som det er sydd borrelås på, tena lady e.l inni også festes det rundt magen på hunden..(er bare hannhunder jeg har sett...)

Skrevet

Dette kan være veldig bra for noen, jeg kjenner en dalmatiner som fikk sprekt blære fordi veterinæren ikke hørte på når eierne sa han ikke klare å tisse så nå må stakkars Ari gå med bleie inne:( håper virkelig ikke det er mange som bruker det fordi de ikke gidder å få hunden husrein..

Skrevet
DYREPLAGERI! enkelt og greit!

Kommer helt an på nødvendighet mener jeg da...

Selv mener jeg at hunden som absolutt ikke klarer å holde seg burde så bo ute (med tilgang til isolert, tørt og varmt rom selvsagt). Da må man sette av mer tid til hunden fordi den ikke er sammen med deg inne hele tiden, men allikevel tror jeg de aller fleste hunder ville likt seg bedre på den måten. Hunder blir faktisk flaue de og (i hvertfall det jeg har sett).

Skrevet
Kommer helt an på nødvendighet mener jeg da...

Selv mener jeg at hunden som absolutt ikke klarer å holde seg burde så bo ute (med tilgang til isolert, tørt og varmt rom selvsagt). Da må man sette av mer tid til hunden fordi den ikke er sammen med deg inne hele tiden, men allikevel tror jeg de aller fleste hunder ville likt seg bedre på den måten. Hunder blir faktisk flaue de og (i hvertfall det jeg har sett).

De jeg kjenner har snakket om å omplassere sin hund da de ikke har mulighet til å ha hundegård ute men de kan ikke gå å tørke opp etter han hele tiden heller;) Han er mye ute i line da for ene eieren jobber hjemme:)

Skrevet
De jeg kjenner har snakket om å omplassere sin hund da de ikke har mulighet til å ha hundegård ute men de kan ikke gå å tørke opp etter han hele tiden heller;) Han er mye ute i line da for ene eieren jobber hjemme:)

Skjønner. Det er nettopp derfor jeg mener at ikke all bruk av slike "beier" er så ille som det kanskje ser ut i første omgang :) Det kommer veldig an på hvordan hunden reagerer på det og hva eierene selv synes om det (hvis de bare ser på det som en lettvind løsning er det selvsagt helt grusomt!)

Skrevet

Buffy levde i 1,5 år etter hu ble dels inkontinent hu, og det siste vinterhalvåret hu levde brukte jeg bleie på henne hele tiden. Hun ble sannsynligvis inkontinent pga tidlig sterilisering, samt bruk av kortison...

Hu merket aldri at hu tisset på seg. Det bare rant av henne. På sommer'n var det bedre enn vintern, men da siste vintern kom rant det av henne konstant, og vi brukte vel opp rundt 4-5 bleier pr døgn... Tena Lady.. Sånn "up and go" funksjon. Bare å klippe hull til halen. (Veit dere hvor mye sånn koster eller??? Og virkelig lite med "blå resept" til hund... )

Men, vesle jenta var verdt det.. Og så lenge hu ikke hadde smerter pga det, så var ikke valget så vanskelig. Selv om det til tider rant utenfor bleia, dyner måtte renses, tepper vaskes osv osv...

5Custom.jpg

Men, nå blir jo dette litt annet enn å gjøre det fodi man ikke gidder å trene hunden da..

Skrevet

Hvis det virkelig er nødvendig, for eksempel at hunden rett og slett ikke klarer å holde seg når den er inne syns jeg ikke det er så ille. Det er jo bedre at den har en bleie på seg enn at eieren går og kjefter dagen lang eller at den blir avlivet. Men folk som bruker det for å slippe å ta med hunden ut på do skulle hatt mer juling enn mat.

Skrevet
Noen har bleie på hund i løpetiden :rolleyes:

Hvorfor " :rolleyes: "? Jeg bruker bleie på hunden min når hun har løpetid fordi hun blør mye, og det er mye mer renslig. Hun bryr seg ikke om bleien, og hun klarer fint å vaske seg når hun vil, hun bare skubber bleien til side, så tar jeg den på plass igjen etterpå.

Eller egentlig heter det tispetruse, ikke bleie, men det går vel for det samme?

Skrevet

Bleie bruk pga sykdom bli noe helt annet. Selvfølgelig må/bør det godtas. Det jeg reagerer på er at det blir gjort om til en mote i usa (hadde en link, men finner den ikke igjen) på hunder som ikke trenger det <_<

Skrevet

Mote??

Hva er det sånn som den up and go reklamen eller :innocent: Neida bare tuller.

Bleie i løpe tid eller sånn hundetruse er helt greit syns jeg og vis det er sykdom.

Men vis det er latskap eller fordi dem vil at hunden skal være som en baby er det sykt.

Skrevet
Hvorfor " :rolleyes: "? Jeg bruker bleie på hunden min når hun har løpetid fordi hun blør mye, og det er mye mer renslig. Hun bryr seg ikke om bleien, og hun klarer fint å vaske seg når hun vil, hun bare skubber bleien til side, så tar jeg den på plass igjen etterpå.

Eller egentlig heter det tispetruse, ikke bleie, men det går vel for det samme?

Det var ikke sånt ment :innocent: . Jeg synes det er bra med bleie for hunden viss de trenger det. På grunn av sykdom, løpetid osv. :ahappy: . Da far min var liten så hadde de bleie på scæfertispa i løpetidene :D . Det er bedre det, enn at det kommer fult av søl på gulvet :)

Skrevet

Mote med bleie til hund og katt? Det er jo helt latterlig! Holder meg til bæsjeposene jeg -_- Hundene mine bruker kun bleie/truse til løpetid når de skal være inne, slik at det ikke blir flekker.

Skrevet

Tispetruse i forbindelse med løpetid er greit. Bleie til inkontinent hund er greit. Ellers ser jeg ingen nytteverdi.

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...