Jump to content
Hundesonen.no

Bleie til hund

Marthe

Recommended Posts

Det er faktisk en del her i landet som bruker bleie på hunden. Spesielt på hunder som lider av inkontinens, eller har problemer med å la være å tisse inne f.eks på grunn av separasjonsangst etc.

For enkelte kan det være en god løsning når ikke annen trening hjelper, men å bruke bleie for å slippe å bruke tid på å gjøre hunden husrein er selvfølgelig tåpelig.

Den varianten der var litt ekstrem da...men vet om flere som bruker bleie til sine hunder pga bl. a ekstremt markering inne, inkontinens ol. (er små raser de jeg vet om) Men der er det et stykke med tøy som det er sydd borrelås på, tena lady e.l inni også festes det rundt magen på hunden..(er bare hannhunder jeg har sett...)

Dette kan være veldig bra for noen, jeg kjenner en dalmatiner som fikk sprekt blære fordi veterinæren ikke hørte på når eierne sa han ikke klare å tisse så nå må stakkars Ari gå med bleie inne:( håper virkelig ikke det er mange som bruker det fordi de ikke gidder å få hunden husrein..

DYREPLAGERI! enkelt og greit!

Kommer helt an på nødvendighet mener jeg da...

Selv mener jeg at hunden som absolutt ikke klarer å holde seg burde så bo ute (med tilgang til isolert, tørt og varmt rom selvsagt). Da må man sette av mer tid til hunden fordi den ikke er sammen med deg inne hele tiden, men allikevel tror jeg de aller fleste hunder ville likt seg bedre på den måten. Hunder blir faktisk flaue de og (i hvertfall det jeg har sett).

Kommer helt an på nødvendighet mener jeg da...

Selv mener jeg at hunden som absolutt ikke klarer å holde seg burde så bo ute (med tilgang til isolert, tørt og varmt rom selvsagt). Da må man sette av mer tid til hunden fordi den ikke er sammen med deg inne hele tiden, men allikevel tror jeg de aller fleste hunder ville likt seg bedre på den måten. Hunder blir faktisk flaue de og (i hvertfall det jeg har sett).

De jeg kjenner har snakket om å omplassere sin hund da de ikke har mulighet til å ha hundegård ute men de kan ikke gå å tørke opp etter han hele tiden heller;) Han er mye ute i line da for ene eieren jobber hjemme:)

De jeg kjenner har snakket om å omplassere sin hund da de ikke har mulighet til å ha hundegård ute men de kan ikke gå å tørke opp etter han hele tiden heller;) Han er mye ute i line da for ene eieren jobber hjemme:)

Skjønner. Det er nettopp derfor jeg mener at ikke all bruk av slike "beier" er så ille som det kanskje ser ut i første omgang :) Det kommer veldig an på hvordan hunden reagerer på det og hva eierene selv synes om det (hvis de bare ser på det som en lettvind løsning er det selvsagt helt grusomt!)

Buffy levde i 1,5 år etter hu ble dels inkontinent hu, og det siste vinterhalvåret hu levde brukte jeg bleie på henne hele tiden. Hun ble sannsynligvis inkontinent pga tidlig sterilisering, samt bruk av kortison...

Hu merket aldri at hu tisset på seg. Det bare rant av henne. På sommer'n var det bedre enn vintern, men da siste vintern kom rant det av henne konstant, og vi brukte vel opp rundt 4-5 bleier pr døgn... Tena Lady.. Sånn "up and go" funksjon. Bare å klippe hull til halen. (Veit dere hvor mye sånn koster eller??? Og virkelig lite med "blå resept" til hund... )

Men, vesle jenta var verdt det.. Og så lenge hu ikke hadde smerter pga det, så var ikke valget så vanskelig. Selv om det til tider rant utenfor bleia, dyner måtte renses, tepper vaskes osv osv...

5Custom.jpg

Men, nå blir jo dette litt annet enn å gjøre det fodi man ikke gidder å trene hunden da..

Hvis det virkelig er nødvendig, for eksempel at hunden rett og slett ikke klarer å holde seg når den er inne syns jeg ikke det er så ille. Det er jo bedre at den har en bleie på seg enn at eieren går og kjefter dagen lang eller at den blir avlivet. Men folk som bruker det for å slippe å ta med hunden ut på do skulle hatt mer juling enn mat.

Noen har bleie på hund i løpetiden :rolleyes:

Hvorfor " :rolleyes: "? Jeg bruker bleie på hunden min når hun har løpetid fordi hun blør mye, og det er mye mer renslig. Hun bryr seg ikke om bleien, og hun klarer fint å vaske seg når hun vil, hun bare skubber bleien til side, så tar jeg den på plass igjen etterpå.

Eller egentlig heter det tispetruse, ikke bleie, men det går vel for det samme?

Bleie bruk pga sykdom bli noe helt annet. Selvfølgelig må/bør det godtas. Det jeg reagerer på er at det blir gjort om til en mote i usa (hadde en link, men finner den ikke igjen) på hunder som ikke trenger det <_<

Mote??

Hva er det sånn som den up and go reklamen eller :innocent: Neida bare tuller.

Bleie i løpe tid eller sånn hundetruse er helt greit syns jeg og vis det er sykdom.

Men vis det er latskap eller fordi dem vil at hunden skal være som en baby er det sykt.

Hvorfor " :rolleyes: "? Jeg bruker bleie på hunden min når hun har løpetid fordi hun blør mye, og det er mye mer renslig. Hun bryr seg ikke om bleien, og hun klarer fint å vaske seg når hun vil, hun bare skubber bleien til side, så tar jeg den på plass igjen etterpå.

Eller egentlig heter det tispetruse, ikke bleie, men det går vel for det samme?

Det var ikke sånt ment :innocent: . Jeg synes det er bra med bleie for hunden viss de trenger det. På grunn av sykdom, løpetid osv. :ahappy: . Da far min var liten så hadde de bleie på scæfertispa i løpetidene :D . Det er bedre det, enn at det kommer fult av søl på gulvet :)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Recently Browsing   0 members

• No registered users viewing this page.

• Nye innlegg

• Hei! Jeg har en fantastisk unghund, Harry, på 11 måneder. Helt siden vi fikk ham, har vi lagt stor vekt på miljøtrening og sosialisering, og han har alltid virket som en trygg og tøff valp.   De siste månedene har det imidlertid skjedd en endring - han har begynt å varselbjeffe mer på mennesker, spesielt når de dukker opp brått og skremmer ham, selv om de er på grei avstand.   Når dette skjer, stivner kroppsspråket hans, og han virker redd. Jeg får ikke kontakt med ham i øyeblikket, og må bare vente til personen er langt nok unna til at han slapper av igjen. Ellers er han en sosial hund som trives med folk, så lenge han ser dem komme og ikke blir skremt.   Jeg lurer på hvorfor han plutselig har endret atferd på denne måten. Er det en vanlig fase i unghundperioden? Og viktigst av alt - hva kan jeg trene på for å hjelpe ham gjennom dette? Alle råd tas imot med stor takk!
    • Tusen takk! 🥰 Tusen takk! Spørs om ikke det blir malle asså 🙈🙈 drømmer om en stor, balansert og sosial hann malle 😍 Tusen takk! 🥰🥰 tiden går sykt fort!  Vi skal først ta en IGP2, og så krysser jeg fingra for at vi også får tatt IGP3 ila året 😁    vi tok røntgen av rygg på fredagen, litt pga jeg har tenkt på å gjøre det uansett, og litt fordi hun alltid har hatt dårlig hopp teknikk. Alt så helt fint ut, og veterinæren sa til og med at det så overraskende bra ut til at hun var en 6 år gammel igp hund. 👏🏼👏🏼👏🏼    
    • Flere hundeskoler og instruktører tilbyr dette. Lundqvist hundeskole har også et teorikurs som kan være veldig nyttig før man skaffer seg hund. Å få oppdrettere til å kreve det tror jeg nok heller er en dårlig idé. En oppdretter vil at kjøper skal ha satt seg grundig inn i deres rase. Hvis et slikt kurs skal dekke alle raser og hundetyper grundig nok så vil det bli veldig langdrygt og kjedelig når man går gjennom de rasene som ikke er relevante for en person. Om jeg står mellom cocker spaniel og golden retriever er jeg ikke interessert i å høre om husky, vorsteh, bulldog og pekingneser. I tillegg har folk veldig ulike forutsetninger. Selv om man ikke har hatt  hund er det stor forskjell på folks erfaring og omgang med både hunder og andre dyr. Det er veldig fint at det er et tilbud som finnes, men en formalisering tror jeg koster mer enn det nytter.  
    • Det holdes valpekurs, kurs i hverdagslydighet, kurs i passering osv osv. Hva med å utvikle et "forkurs"? Altså et kurs for folk som skal skaffe seg hund for første gang. Et kurs som gir veiledning hva de enkelte rasene krever. Folk får hjelp til å velge hund som passer den enkelte. Dette kurset kan knyttes opp til seriøse oppdrettere som krever dette kurset av førstegangskjøpere. Altså "skal du kjøpe valp av meg, må du ha dette kurset først".
    • Problemet vedvarer. Ede er villig til å sitte, dekke og stå uten lure, no problem. Han VAR villig til å komme fra avstand og svinge bakparten inn i utgangsstilling også på bare verbal cue. Hva som har skjedd vet jeg ikke, men han NEKTER nå plent å gå i utgansstilling uten lure. Veiledende hånd uten godbit i blir han genuint fornærmet av. Tar det som et hån og fnyser i moralsk disgust mot den nedlatende frekkheten han synes det er fra meg. Han er så STA på det der nå, da han et øyeblikk lot seg lure av at det luktet av hånden, og lot seg lede et stykke, så svingte han inn bak og stakk hodet mellom bena mine istedenfor da han oppdaget at hånden var tom. Ikke sjans at han nedlater seg til å gå i utgangsstilling på mine premisser. Han KAN ordet. Jeg VET at han KAN det ordet, for han VAR stabil på å utføre, men somehow har han nå endret reglene, og det holder ikke å presentere en godbit i den andre hånden når jeg ber ham heller, den må være i venstre hånd.  Det er så utrolig hva som foregår inni det hodet der. Bare 4 mnd gammel og er så STA på å oppdra meg til å adlyde ham. Jeg er sta og tålmodig selv og lar ham ikke oppnå hva han vil med det der, men det får meg til å grue meg intenst til puberteten hans.  'Teppe!' går smooth da. Fikk nettopp spise et helt kjøttmåltid i fred med en vakkert selvbehersket Ede på teppet. Har skjønt hva som lønner seg i den sammenhengen. 
  • Nylig opprettede emner

• Create New...