Gå til innhold
Hundesonen.no

Arbeide med hunder


giggi

Recommended Posts

Nå vet jeg ikke om jeg legger denne her rett da :unsure:

Men, går det ann å ha en jobb med hunder? Foreksempel adferskonsulent? Eller noe slikt? Og går det an å leve av dette?

Har alltid ønsket å jobbe meg hunder på fulltid, selv om mage sier jeg blir lei hunder tilslutt tror jeg ikke det :D Men har lyst å bli som en "hundepsykolog", er det muligheter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an. Du kan ta ulike hundeinstruktørskoler. Du kan ta tollerutdannelse og bli hundefører der. Du kan bli politi og hundefører der. Du kan ta psykologiutdannelse og sikkert peile hovedfaget ditt inn på hunder og atferd. Du kan drive hundepensjonat. Det er mange ting man kan gjøre med hund som også er inntektsbringende.

Det er fint å ha mål her i livet. Finn ut nøyaktig hva du ønsker og ta de skrittene som skal til for å nå målet ditt! Lykke til! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an. Du kan ta ulike hundeinstruktørskoler. Du kan ta tollerutdannelse og bli hundefører der. Du kan bli politi og hundefører der. Du kan ta psykologiutdannelse og sikkert peile hovedfaget ditt inn på hunder og atferd. Du kan drive hundepensjonat. Det er mange ting man kan gjøre med hund som også er inntektsbringende.

Det er fint å ha mål her i livet. Finn ut nøyaktig hva du ønsker og ta de skrittene som skal til for å nå målet ditt! Lykke til! :D

Tusen takk for raskt svar :D Er det noen som vet hva jeg må ta på vidergående, og hva jeg må ta etterpå for å ta psykologiutdannelse og peile hovedfaget ditt inn på hunder og atferd. :D ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for raskt svar :D Er det noen som vet hva jeg må ta på vidergående, og hva jeg må ta etterpå for å ta psykologiutdannelse og peile hovedfaget ditt inn på hunder og atferd. :D ?

Du bør ta allmenfag og satse på svært gode resultater. Nå er de vel over på master på universitetet, så jeg kan ikke de nye graderingene så godt. Uansett er det vanskelig å komme inn på profesjonsstudiet i psykologi (klinisk psykolog), så du må hele tiden levere bra resultater for å komme inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Tror kanskje det blir litt vanskelig da jeg ikke har så gode resultater på skolen... men jeg prøver jo! Men er det noe annet? Så du skrev noe, men hva må jeg ta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere hundeskoler har jo instruktørutdannelse. Det e jo en fordel å ha vært elev først (dvs gått noen kurs), hos noen er dette et krav, før man starter på modulene. Det kan også være ganske kostbart å ta instruktørutdannelse. Jeg tror dessuten de fleste hundeinstruktører har annen dagjobb! Som toller får man lønn under utdannelsen, men veien til hundefører er lang. Man må nok som regel jobbe noen år før man får bli hundefører. Uansett hva du velger, råder jeg deg til å gjøre det så bra som mulig på skolen. Da er det så mange flere porter som åpner seg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykologi er et åpent studium, dvs at man ikke trenger så veldig gode karakterer for å komme inn. For å bli psykolog (snakke med mennesker), må man derimot får toppkarakterer på årsstudiet i psykologi, men vgs har ingen betydning. For å ta bachelor i psyk, må du ha kommet inn på psykologistudiet (ikke psykoLOG studiet), og ta årsstudiet, deretter velger du hvilken bachelor du vil ta (arbied, barn osv).

Altså: vgs = ingen betydning

årsstudiet = første året med psykologi, skal du bli psykolog må du ha gode karakterer, skal du ta bachelor må du bestå

bachelor = du velger emne og tar det

psykologstudiet = søke + fem års ventetid + seks års studie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :D Tror kanskje det blir litt vanskelig da jeg ikke har så gode resultater på skolen... men jeg prøver jo! Men er det noe annet? Så du skrev noe, men hva må jeg ta da?

Ta realfag! For å klare å henge med er det en fordel om du kan det grunnleggende (til og med ungdomskole-pensum) godt. For å studere f.eks etologi (atferd på dyr) kreves det realfagskompetanse. Dett får du tatt på allmen. Jeg har tatt (snart ferdig) realfagskompetanse på en naturbrukslinje. Altså har jeg fag som husdyr, skogbruk, naturforvaltning i tillegg til masse matte (2 MX/3MX),biologi (3Bi), Kjemi (2Kj/3Kj), fysikk og naturfag. Jeg får ikke agronom på denne linjen (da må man ta 1 år påbygning), men man får denne realfagskompetansen på 3 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta realfag! For å klare å henge med er det en fordel om du kan det grunnleggende (til og med ungdomskole-pensum) godt. For å studere f.eks etologi (atferd på dyr) kreves det realfagskompetanse. Dett får du tatt på allmen. Jeg har tatt (snart ferdig) realfagskompetanse på en naturbrukslinje. Altså har jeg fag som husdyr, skogbruk, naturforvaltning i tillegg til masse matte (2 MX/3MX),biologi (3Bi), Kjemi (2Kj/3Kj), fysikk og naturfag. Jeg får ikke agronom på denne linjen (da må man ta 1 år påbygning), men man får denne realfagskompetansen på 3 år.

Takk for svar :) Kan du sende en link til hvilke skoler som har det? Er litt treg idag så jegforstår ikke så mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig bare om Melsom har har tilbud om naturfag kombinert med realfagkompetanse, men man kan få realfag på de aller fleste allmenfag-linjer

Melsom:

http://mvs.vfk.no/

Naturbruk:

Her går det an å velge hund: http://www.sove.vgs.no/

Disse virket jo veldig hunde-vennlige: http://www.oya.vgs.no/om_hund.htm

http://www.natur.vgs.no/

http://www.holt.vgs.no/hund.html

Aner jo ikke hvor du bor, så kan ikke vite hvor du kan søke deg inn da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Tenk litt over hva du har lyst til å jobbe med utover at du vil jobbe med hund. Har du f.eks. lyst til å bli politi eller toller, eller er det bare fordi du ser en mulighet til å kunne jobbe med hund i de yrkene. Er du interessert i psykologi, eller er det bare fordi du ser en mulighet til å bruke hund i jobben? For mesteparten av alle disse jobbene er ikke å jobbe med hund, men å jobbe med mennesker.

De eneste jeg kan komme på som er mer snakk om å jobbe med hund i seg selv er hundefrisør, hundekennel, hundemasør e.l. Hundeinstruktør på kurs og sånn vil jeg også si er nesten mer snakk om å jobbe med mennesker, men du har jo med hund å gjøre. Men hundeinstruktør er nok ikke noe å satse på som heltidsjobb.

Hvis jeg var deg ville jeg tenkt litt mer på hva jeg ville jobbe med utenom hund, og så heller etterpå tenkt "går det ann å bruke hund til noe nyttig i dette yrket?" Å skulle studere fag du egentlig ikke er interessert i og jobbe med ting du egentlig ikke er spesielt interessert i bare for å kunne få lov til å jobbe med hund høres ut som en gal vei å gå for min del. Men, for all del, folk er forskjellige.

Negative-Therese slår til igjen... sorry:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mange andre måter å jobbe med hund, enn bare hundepsykolog da. Jeg kan nevne noen, men det er jo sikkert mange fler.

Først og fremst er det jo en mulighet for deg å søke deltidsjobb ved siden av skolen i dyrebutikk, og gå den veien til å få en fast stilling der? om det er interessant. Da får du ihvertfall jobbet med dyr, ikke bare hunder da.. men det er vel allright.

ELlers så er det jo mulighet for å jobbe på hundepensjonat, evnt. komme så lang som å drive hundepensjonat selv en gang. Da må du helt sikkert jobbe deg opp en del penger for å starte for deg selv, det er jo en risiko. I tillegg er det kanskje greit å velge noe økonomi i tillegg etter vgs. for å kunne drive noe på egenhånd. Dette er noe jeg har lyst til!

Du har også muligheten til å jobbe i blindeforbundet. Det er jo mange som drar stor nytte av det at noen vil hjelpe blinde mennsker, og det å trene opp blindehunder er vel ingen enkel sak, men absolutt en fin mulighet, om man vil jobbe med hunder.

Polititet også trenger hundeførere! Det er sikkert litt vanskelig å komme inn der, jeg vet ikke hvilken vei man må gå innad i politiet, men du kan jo undersøke det.

Om du virkelig har interesse av dette, så bør du undersøke selv, ikke bare spørre om hjelp her. Om du virkelig vil så får man til det meste! Du kan forresten også ta kontakt med rådgiver på skolen, og spørre heenne/han, de skal jo hjelpe elever med sånt, skal de ikke?

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, dere fikk meg til å tenke litt. Jeg må nok tenke hva jeg gentlig vil, ikke bare ta en utannelse for å jobbe med hunder kanskje 25%av tiden :) Men skal finne mere ut :)

Edit: Takk bcMira for linkene ;) Skal ta en titt <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet egentlig bare om Melsom har har tilbud om naturfag kombinert med realfagkompetanse, men man kan få realfag på de aller fleste allmenfag-linjer

Melsom:

http://mvs.vfk.no/

Naturbruk:

Her går det an å velge hund: http://www.sove.vgs.no/

Disse virket jo veldig hunde-vennlige: http://www.oya.vgs.no/om_hund.htm

http://www.natur.vgs.no/

http://www.holt.vgs.no/hund.html

Aner jo ikke hvor du bor, så kan ikke vite hvor du kan søke deg inn da...

Kan bare si utifra Natur vgs. Går der selv. Og hundelinje på 2.året blir en nyhet til høsten, og jeg gleder meg. Men man kan velge hund i fordypning første året da også. MEN dette er ingen internatskole, bare så det er sagt :)

Men som sagt, jeg gleder meg, og det har hvert mye om og men ang. linja, men det jeg har hørt til nå (holdt meg oppdatert) så tror jeg det kan bli bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si utifra Natur vgs. Går der selv. Og hundelinje på 2.året blir en nyhet til høsten, og jeg gleder meg. Men man kan velge hund i fordypning første året da også. MEN dette er ingen internatskole, bare så det er sagt ;)

Men som sagt, jeg gleder meg, og det har hvert mye om og men ang. linja, men det jeg har hørt til nå (holdt meg oppdatert) så tror jeg det kan bli bra :)

Kult, hva har du tenkt å gjøre etterpå? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig går det an. Du kan ta ulike hundeinstruktørskoler. Du kan ta tollerutdannelse og bli hundefører der. Du kan bli politi og hundefører der. Du kan ta psykologiutdannelse og sikkert peile hovedfaget ditt inn på hunder og atferd. Du kan drive hundepensjonat. Det er mange ting man kan gjøre med hund som også er inntektsbringende.

Det er fint å ha mål her i livet. Finn ut nøyaktig hva du ønsker og ta de skrittene som skal til for å nå målet ditt! Lykke til! :)

Hvor kan man finne dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...