Gå til innhold
Hundesonen.no

Dachs og mosjon


eyeheartsammy

Recommended Posts

Hei hei...

For ikke så lenge siden fikk jeg en nydelig liten dach. Etterhvert har folk i familien og jeg hatt diskusjoner hvor mye mosjon en dachs valp skal ha og hvor mye når han er blitt "voksen"? jeg vil så gjerne at han får nok mosjon og så han ikke blir overvektig (har en følelse at familien min gir han mat når jeg ikke ser det) + er det noen som kan komme på noen gode forslag for gøye måter å trene på? turer kan bli litt kjedelig av og til og vil at min kjære sammy skal ha det gøyt også...

Jeg har også hatt masse problemer med å trene inn at han kommer når vi roper på han... har dere noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri rop på våffen hvis du ikke er så sikker på at han komme når du roper at du kan vedde 500kr på det. Bare rop innkallingskommandoen når du er 99% sikker på at hunden kommer til å komme så du får noe å belønne. Langline kan være en veldig god idè, da har du kontroll over bikkja når du trener innkalling - og velger hunden å la være å komme så har du en mulighet til å FÅ han til å komme uten å løpe etter bikkja og oppnå det helt motsatte.

Belønn, og belønn GODT når våffen kommer inn til deg frivillig og når du roper. Er hunden intr. og glad i å leke, bruk gjerne lek som belønning.. Hvis godbiter er det store, bruk det. Rop innkallingskommandoen når hunden allerede er på tur mot deg også, og belønn som vanlig.. Du kan også løpe ifra hunden, det er iallefall en hit her i huset. Hun løper som en tulling etter meg og syns det er nokså stas. Greit når man ikke har ball eller godbiter i lomma.ALDRI gjør noe kjedelig eller "kjipt" mot hunden når han kommer på innkalling. Ikke ta kobbelet på, ikke kjeft, ikke vær sur.. Ja, bare rett og slett hjernevask hunden din til å tro at det er superflott å komme løpende til deg når du roper det "spesielle" ordet. Tren overalt, og i alle mulige situasjoner...

Jeg har en blandingshund på 8mnd nå, og hun får som regel en skikkelig tur om dagen. Da går vi i skogen i ulendt terreng og hun får være "løs" i langlina for det meste. Ofte får hun flere turer i skogen, men det blir som regel bare en skikkelig en. Ellers går vi spor og trener på div. småting og sånt. Leker og koser oss..

Hva med å prøve å legge ut noen spor til hunden din? En dachs vil nok bli storfornøyd når den får gå spor. Bare finn deg et område, i skogen f.eks, og gå 10m mens du legger en godbit i hvert fotspor. Marker hvor du begynner å legge sporet og hvor det slutter. La sporet ligge i 10-20min. og hent hunden, og gå tilfeldigvis "tur" over sporet. Hunden vil mest sannsynlig finne sporet og bli interessert og følge dette selv.. Da roser du forsiktig og rolig. Ruser hunden avgårde i sporet kan du holde rolig igjen i lina. Man kan vidreutvikle spor til så masse... Eneste du burde tenke på er om du bare vil aktivisere eller om du kanskje vil konkurrere etterhvert.

Nå er det snart sommer og greier, og da er svømming en flott aktivitet for de firbente såvel som oss.. Svømming er flott fysisk trening og det belaster veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først kan du jo fortelle familien din at det ikke er så lurt å gi hunden mat i tide og utide, og at det beste er om den får hundemat og ikke alt mulig annet rart.

Det er litt viktig å vite hvor gammel valpen er, for å kunne si noe om hvor mye mosjon den trenger. Men uansett så er det viktigste i valpetiden å ta hunden med rundt omkring sånn at den får oppleve forskjellige miljøer (miljøtrening), og å la den få leke med andre snille hunder (sosialisering). En hund blir ikke voksen før den er ca 2-3 år, men i kroppen kan den bli voksen raskere, og dermed tåle mer mosjon, og jeg antar det er det du tenker på. En ett år gammel hund er voksen nok i kroppen sin til å tåle det meste, bare ikke alt for mye trekk eller kløv (bære ting på ryggen), men jeg antar det ikke er noe du har tenkt å bruke hunden til uansett. Den kan selvsagt være med på turer før den er ett år, men personlig ville jeg prioritert andre ting før den tid. :D

Innkalling kan du trene ved å ha hunden løs, evt i langline nå som det er båndtvang, eller inngjerdet et sted (hagen, hundeklubben...). Når du ser at hunden er på vei mot deg, roper du kom (eller det kommando-ordet du har tenkt å bruke), og når hunden kommer, roser du mye sånn at hunden blir glad, og gir den godbiter. Gjerne noe skikkelig godt, som pølsebiter eller fiskepudding. Når hunden kommer, er det veldig greit at du slipper den igjen, sånn at den ikke lærer seg at hver gang du roper kom, så beyr det at du tar på båndet og alt det morsomme med å løpe løs er ferdig.

Etterhvert kan du begynne å rope kom når hunden ikke er oppmerksom på deg, når den snuser på en flekk, når den er på vei vekk fra deg osv. Gå gradvis frem, og ikke rop om du ikke er 90% sikker på at hunden faktisk kommer. For hver gang du roper kom, og hunden ikke kommer, lærer den seg at den ikke trenger å høre på deg når du roper, og du vanner ut kommandoen din. Gi den alltig belønning i form av noe godt, eller lek med den når den kommer. Gi den "julaften" når den er flink! Hvis hunden er på vei bort fra deg, og du ikke vil den skal løpe lenger, men du tror ikke den vil komme om du roper, kan du tråkke på langlinen, sånn at den ikke kommer seg lenger bort, likevel slipper du å vanne ut kommandoen din. Ikke bruk langlinen til å hanke inn hunden igjen hvis den ikke kommer.

Hvis du skulle rope på hunden og den ikke kommer, selv om du trodde den ville komme, kan du snu og gå en annen vei. Ikke kjeft på hunden i alle fall, da mister den i alle fall lysten på å komme til deg når du roper! (Hvem vil vel komme til noen som er sint?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Skal begynne å trene mye mer på inkalling. Men det med familien og mat er ikke like lett. De skjønner ikke meg helt når jeg sier at de ikke må gjøre det fordi den legger lett på seg og at mat som vi spiser får han mye luft i magen og det er ikke altid like behagelig å være rundt han da.

Nå er jo det nydelig vær ute så da får jeg bare henge i å trene med ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelpen. Skal begynne å trene mye mer på inkalling. Men det med familien og mat er ikke like lett. De skjønner ikke meg helt når jeg sier at de ikke må gjøre det fordi den legger lett på seg og at mat som vi spiser får han mye luft i magen og det er ikke altid like behagelig å være rundt han da.

Nå er jo det nydelig vær ute så da får jeg bare henge i å trene med ham.

Det med andre familiemedlemmer og mat er vanskelig. Har prøvd i to år å lære de her at de ikke skal gi Ero mat i tide og utide uten at det har nådd inn. Det jeg har gjort er at jeg har gitt de småe hundegobiter/tørrfor av et annet merke slik at de heller kan gi det i stede for menneskemat. Ikke sikkert hunden spiser mindre av det, men den spiser iallefall ikke menneskemat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke så lenge siden fikk jeg en nydelig liten dach. Etterhvert har folk i familien og jeg hatt diskusjoner hvor mye mosjon en dachs valp skal ha og hvor mye når han er blitt "voksen"? jeg vil så gjerne at han får nok mosjon og så han ikke blir overvektig (har en følelse at familien min gir han mat når jeg ikke ser det)

Tja, hovedreglene gjelder vel med dachser nesten mer enn med andre hunder. Overvekt er langt verre enn å være litt undervektig. Å bevege seg i skog/terreng er veldig bra for muskler, ledd og skjelett, og asfalt er tilsvarende dårlig. (Noen hevder dette gjelder for homo sapiens sapiens også)

Som oppdretteren min sa, ingen tror vel at ulver og rever tøfler rundt på stuegolv til de er utvokst. Mental stimulans (lære øvelser) og rolige turer (dachsens tempo) i skog er bare bra. Gå litt, lek litt, sitt deg ned litt og la ham snuse, gå litt mer, ... Skog og natur er dachsens rette element som jakthund. Husk en veske å putte ham i når du ser han blir trøtt. Like greit å lære å være trygg i veske så tidlig som mulig, kan også være nyttig for jakt eller lange turer senere. Spreller han vilt så har han mer energi. Flere småturer er bedre enn én lang tur.

+ er det noen som kan komme på noen gode forslag for gøye måter å trene på? turer kan bli litt kjedelig av og til og vil at min kjære sammy skal ha det gøyt også...

Vår dachs elsker turer i skauen, og når han ser vi finner frem vesken er han klar ved døren. Vi går litt nye veier, vi går utenom stien, vi leker innkalling med gode godbiter, vi leker gjemsel, vi tar med noen leker på tur, sjekker ut nye ting og terrengtyper sammen, møter andre hunder, og innimellom finner vi blodspor som vi følger sammen og så er det gjerne rå lever på slutten av sporet. Han er i ekstase når han kjenner lukten av blod. Han elsker også å hoppe og rulle rundt i mose.

Jeg har også hatt masse problemer med å trene inn at han kommer når vi roper på han... har dere noen gode forslag?

Mange andre gode råd her i tråden. Det som har fungert for oss er at kun én person er med dachsen når vi skal trene innkalling, og vi trener ikke mange gangene pr tur. Max 5-6 ganger pr tur, og da kun når jeg er villig til å vedde 100kr på at det går. Sørg for at du har oppmerksomhet før du bruker KOM eller HIT. Bruk gode godbiter, lek vilt og uhemmet når han kommer så han forstår at det er med deg det er gøyest å være. (Hvis folk synes du ser tullete ut med den kortbente dachsen gjør du det rett) Øk gradvis vanskelighetsgraden. Dachser blir fryktelig lei masing, så ikke overdriv innkalling eller andre øvelser.

Et problem vi har hatt når vi har vært flere er at vår dachs bare lyder "flokkleder", med det resultat at andre i "flokken" synker i status i hans øyne hver gang de har "mislykket innkalling". Når andre er alene med dachsen så går det bra. Så tren én og én med valpen og bli trygg på hverandre.

Et annet triks vi trener på som 150% safe innkalling (i tillegg) er overlydsfløyte som vi blåser i hver gang han får mat og gode godbiter. Jakthorn kan selvsagt også brukes til dette. Dette vil fungere lengre enn stemmen din og hvis det betyr "masse god mat" i hodet så er du kommet langt. Bruker du det i skauen bør du selvsagt ha noe godt også, dachser forlanger litt mer av deg enn de fleste andre hunder. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

hvorfor veske hvorfor ikke bruk en romlig sekk. Det brukte i hvertfall jeg på flaten da han var valp og ble sliten før turen ble ferdig. I sekken lå det andre ting også men den ble brukt og han lot dem andre tingene være i fred. Du kan kanskje si til familien at du må jo ut og mosjonere hunden for den får så mye utenom det han trenger når du egentlig burde gjøre noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg personlig ville ikke kastet pinne/leker da det er en aktivitet som får opp stressnivået veldig og er en mindre smart måte å slite ut valpen på. Prøv å heller å gjemme en leke som hun må søke etter.  Pinner kan dessuten være skadelig.  Får hun mental trening i tillegg til fysisk mosjon?  Edit: får hun dekket behovet for tygging? 
    • Du sier ingenting om hvor mye aktivitet hun faktisk får. 12 uker gamle begynner de jo å bli ganske aktive. Har dere begynt på valpekurs? Jokkingen og gravingen sier for meg at det er for lite aktivitet, selv om det kan være reaksjon på for mye også. Uansett ville jeg avbrutt adferden og gjort noen øvelser eller avledet på annen måte. Det samme med biting. Ha tilgjengelig ting det er lov å bite i, og avled med dette. Kjefting, straff eller å holde over snuten vil ikke hjelpe. Hvis hun klør i tennene kan det hjelpe å vri opp en tauknute eller tøyfille i vann og legge i fryseren, og så gi den for å tygge på ,det lindrer kløe i tennene. Det viktigste er nok aktivisering, men at det er gode pauser mellom. Allerede tenker jeg at hun bør ha en ok tur i løpet av dagen, få oppdage verden litt, og litt hodearbeid i form av triks eller hverdagslydighet, både underveis på turen, og innimellom hjemme. Korte økter. Selv om det er "valpeoppførsel" betyr ikke det at vi skal godta det og ikke gjøre noe med det. Bruk avledning, leker, lær inn alternative kommandoer, og avbryt eller forebygge adferd du ikke vil ha. Har dere akkurat kommet inn fra en lang tur og du vet hun er sliten og hun begynner å styre, gjør noen rolige øvelser, og øv på å legge seg å slappe av.
    • Jeg har en golden retriever valp som er 12 uker gammel. Hun gjør meg litt bekymret. Jeg er redd for at ho er veldig over eller understimulert men jeg klarer ikke å finne ut om det er for mye eller for lite aktiviserende av ho. Den siste uka har ho begynt å bli mye mer urolig, hun klarer ikke å finne roen lenger og er derfor mye våken og får ikke den søvnen en valp skal ha. Ho har også begynt å Jokke veldig mye, noe vi prøver å ignore til hun er ferdig. Energien er også veldig høy og ho er veldig gira stort sett hele tiden. Ho har også begynt å bjeffe veldig mye og bjeffer egentlig på alt og ingenting. Sammen med dette er det jo også biting, men jeg syntes ikke det virker som vanlig valpebiting. Ho angriper oss nesten, og klarer ikke å stoppe om vi sier nei, om vi går eller om vi holder ho over munnen. Jeg har også lest noe om graving og det har det blitt litt mindre av hos ho men ho har ikke stoppet med det enda. I stad var vi ute for å prøve å få energien over på noe annet ved å kaste pinne, noe ho liker å gjøre. Jeg hadde også med godbiter men det eneste hun ville var å bite meg i beina. Grunnen til at jeg er usikker er fordi mye av dette er valpeoppførsel og jeg syntes det er vanskelig å skille hundeoppførsel og valpeoppførsel. Er det noen som vet om dette er normalt og som kan gi oss noen råd om hvordan vi skal håndtere det på best mulig måte? 
    • Takk for svar.
    • Tusen takk for veldige hjelpsomme og nyttige tilbakemeldinger  - Skal sjekke med advokat. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...