Gå til innhold
Hundesonen.no

Å hente valpen før den er fylt 8 uker


Benedicte

Når kan man hente valpen hos oppdretter?  

35 stemmer

  1. 1.

    • 5 uker eller mindre
      0
    • 6 uker
      0
    • 9 uker MINST
      5
    • 8 uker
      27
    • 7 uker
      3


Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

husker det var en oppdretter av golden som ikke lot folk komme hjem å kikke på valpene.... senere fikk jeg høre at hjemmet var skittent, valpene ble ikke sosialisert eller noen ting... når jeg kjøper hund er jeg nødt til å kikke og se om jeg liker miljøet de vokser opp i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker det var en oppdretter av golden som ikke lot folk komme hjem å kikke på valpene.... senere fikk jeg høre at hjemmet var skittent, valpene ble ikke sosialisert eller noen ting... når jeg kjøper hund er jeg nødt til å kikke og se om jeg liker miljøet de vokser opp i...

Fælt med uansvarlige oppdrettere [-X

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker en venninne på kurset bestilte valp, så spurte hun om det var mulig å komme å kikke... da sa de at, nei det kunne hun ikke. Valpene kunne de møtes et annet sted for å overlevere :-o Gjett hvem som avbestilte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

husker en venninne på kurset bestilte valp, så spurte hun om det var mulig å komme å kikke... da sa de at, nei det kunne hun ikke. Valpene kunne de møtes et annet sted for å overlevere :-o Gjett hvem som avbestilte :)
=D> =D> =D>
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår oppdtetter var sikkert drit lei oss da vi hentet Aro. Hadde besøkt henne noen ganger før valpene kom, og så besøkte vi valpene når de var 2,4 og 6 uker :) Men veldig koselig, ble godt kjent med hverandre. Både vi og oppdretter, og vi og valpene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at valpen burde forlate mor i ti ukers alder. Det sto noe om det et sted, canis kanskje... hmm..husker itte... At ved ti uker har mora lært valpene sine bitthemming..

Men synes også det er greit at de blir henta ved åtte uker, noe før i det hele tatt synes je blir for dumt! Vi fikk'n Romeo 8uker og tre dager gammel :)

I arbeidsuka på skolen jobba je hos en oppdretter.. Han lot ingen andre enn dom som kjente mora godt få hilse på valpene før fem ukers alder, fordi ulvemora itte tok med valpene tel resten av flokken før de var fem uker. Og ALLE hundene der var utrolig sosiale! spesielt en kosegris ved navn Ask! :) Mens de andre har los, vil han ha kos :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne føre en slik diskusjon bør man vite årsaken til at valpen nettopp bør være hos mor og sammen med sine søsken, være seg 6, 7 eller 8 uker. Her er det en del synsing og uten begrunnelse...

Mor til valper er sjelden sammen med valpene sine frem til 8 ukers alder. Moren er veldig ofte kun sammen med valpene i korte tidsrom fra 5 uker alders. Da biter de veldig på pattene og kan være nokså masete på moren sin. Men moren har en viktig rolle med sin pregning, irettesettelse og signaler.

Søsken er svært viktig. De utvikler sammen med sine søsken et viktig kroppsspråk, lek, bithemmninger osv. Dette er selvfølgelig også viktig å videreføre etter henting av valpen. (Utdyper ikke akkurat dette her nå).

Den som måtte hente valp ved 5 uker fordi den stod alene, er jo helt riktig. Da er det viktig å finne valper på samme alder som den kan bryne seg på.

Ville for øvrig aldri kjøpt en valp som er enebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne føre en slik diskusjon bør man vite årsaken til at valpen nettopp bør være hos mor og sammen med sine søsken, være seg 6, 7 eller 8 uker. Her er det en del synsing og uten begrunnelse...

Mor til valper er sjelden sammen med valpene sine frem til 8 ukers alder. Moren er veldig ofte kun sammen med valpene i korte tidsrom fra 5 uker alders. Da biter de veldig på pattene og kan være nokså masete på moren sin. Men moren har en viktig rolle med sin pregning, irettesettelse og signaler.

Søsken er svært viktig. De utvikler sammen med sine søsken et viktig kroppsspråk, lek, bithemmninger osv. Dette er selvfølgelig også viktig å videreføre etter henting av valpen. (Utdyper ikke akkurat dette her nå).

Den som måtte hente valp ved 5 uker fordi den stod alene, er jo helt riktig. Da er det viktig å finne valper på samme alder som den kan bryne seg på.

Ville for øvrig aldri kjøpt en valp som er enebarn.

Dette høres jo veldig logisk ut dette da.

Jeg kunne kjøpt en valp som var ene barn.

Men det må kun ha vært hvis jeg hadde en hund til så den fikk trening til og bo sammen med andre hunder ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne føre en slik diskusjon bør man vite årsaken til at valpen nettopp bør være hos mor og sammen med sine søsken, være seg 6, 7 eller 8 uker. Her er det en del synsing og uten begrunnelse...

Mor til valper er sjelden sammen med valpene sine frem til 8 ukers alder. Moren er veldig ofte kun sammen med valpene i korte tidsrom fra 5 uker alders. Da biter de veldig på pattene og kan være nokså masete på moren sin. Men moren har en viktig rolle med sin pregning, irettesettelse og signaler.

Søsken er svært viktig. De utvikler sammen med sine søsken et viktig kroppsspråk, lek, bithemmninger osv. Dette er selvfølgelig også viktig å videreføre etter henting av valpen. (Utdyper ikke akkurat dette her nå).

Den som måtte hente valp ved 5 uker fordi den stod alene, er jo helt riktig. Da er det viktig å finne valper på samme alder som den kan bryne seg på.

Ville for øvrig aldri kjøpt en valp som er enebarn.

riktig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm, men da blir kanskje ikke mamman så fort lei den, siden den ikke trenger å slite med så mange?

Det kan godt være ja. At moren bruker mer tid på den hvis den er alene, eller hvis de er få. Mens de som har mange overlater de mer til seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner hvertfall til kull med flere valper, etter 4-5leveuke er morgen bare innom noen få ganger daglig for at valpene skal få die.

Men det med lev. tid hvis valpen er enebarn og moren ikke vil være med valpen så har det kanskje noe med den tryggheten den har i hjemmet, for den er trygg der så alt nytt er tryggere å oppleve der.Som støvsuger, vaskemasin, barn, andre dyr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...