Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang!

Silje

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Tini har jeg faktisk for det meste i bånd..

Mico er jo så kresen så kan bombelommer kun når han går løs og kan løpe og snuse skuratt den perfekte plassen.

Så den bånd tvangen har vi ikke holdt akuratt!

Sauer er det heller ikke her vi går.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare  rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Det er jo bra, at det ikke virker som om han er interessert. Men man kan jo aldri vite helt sikkert... De har jo tross alt noen instinkter liggende på lur. Får håpe han fortsetter sånn da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er vel ikke akkurat sånne store dyr som rådyr og elger? Men fugler, ekorn og andre smådyr?

Ja det kan hende. Har ikke sett at hun har tatt noen av dem, får håpe det aldri skjer heller? Men de er jo heldigvis ikke utrydningstruet, de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er når hundene kun fordi de er interessert snuser på en rådyrkalv f.eks, så moren ikke kommer tilbake. Det handler jo ikke om at hunden TAR dyr, det handler mer om at de skremmer mødrene så de forlater ungene. Jeg tar hensyn til båndtvangen, men jeg har en jakthund da. Det er forskjell.. Jeg ville aldri sluppet hunden i fri, men at den går helt ved siden av deg f.eks, det spiller jo ingen rolle. Hvis den derimot får gå og snuse tjue meter fra deg så er det jo lett å komme over en rådyrunge eller en elgkalv. Bare den siste mnd har de jo funnet to kalver i Oslo som er forlatt av mødrene pga. hunder. Og da dør de jo da, stakkars.. Jeg mener egentlig at man skal ta hensyn til båndtvangen sånn at hunden ikke får gå rundt og snuse vilt fra april til september, men den trenger jo ikke være i bånd fordet. Så lenge den holder seg ved deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. Mona går alltid på stien hun, pingla, tør ikke gå inn i skogen. Men går jeg i skauen slipper jeg henne uansett. Vi eier nemlig skogen jeg går i :)

Dersom jeg måtte bruke en sånn "offentlig" løype, om dere skjønner hva jeg mener, så hadde jeg ikke gjort det. Det er aldri folk i den skogen vår uansett, så hun er ikke til sjenanse for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er verre at en rådyrkalv blir forlatt enn at en huggorm blir drept. Eller en padde. Det er nok padder og ormer, dessuten er de stygge og ekle :) Hehe..

Huggormen er jo fredet da.. det er faktisk ikke så utrolig mange av dem... det er flere rådyr for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Hehe, ja vi mennesker har lettere for å føle empati med søte koselige Bambier enn de onde blodtørstige huggormene :) Men ja, huggormen er faktisk fredet, du kan bli straffet etter dyrevernsloven hvis du dreper en!

(men ekle er de uansett om de er fredet eller ikke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - man synes så mye mer synd på de søte dyrene med store øyne. Men hvis man virkelig tar seg sammen og tenker over det, så har vel en huggorm like mye rett til å leve som et rådyr.

Noe annet er hvor vidt de er utrydningstruet eller ikke, og om man tror at de har evnen til å føle mye smerte. Store, slimete snegler i hagen dreper man jo uten å tenke videre over det, men hvis en liten dum fugl kræsjer i vinduet så går man amok og bare mååå redde den.

Jeg er jo sånn selv også, men det er rart å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg prøvde Trikem max relax på nyttårsaften og det virket veldig bra på min hund.    Spennende med hund på prøve med endel utfordringer masse lykke til🤗
    • Tilbake til start i trening av utgangsstilling og fot har Edeward fått IVEREN og GLEDEN i å utføre tilbake. Godisen har haglet og det har hjulpet. Hans aversjoner mot øvelsen er borte. Han har gitt meg på tom hånd mot å få kastet leke også. Tilbyr utgangsstilling og går klisterfot hver gang jeg har mat i hendene. Det er helt klart fremgang, på tross av å ikke egentlig være fremgang. Vi er tilbake på et punkt vi kan jobbe oss videre fra, men jeg tør ikke tøye strikken på en stund. Pengene må ligge på bordet ved bestilling en god tid fremover fordi tilliten er tynnslitt etter alle de hånlig nedlatende forsøkene på å narre ham til å utføre uten garantier om lønn. ..men han er IVRIG og GLAD igjen, og det er bra!  Ny milepæl: blir sittende ved kasting av apport - mens jeg har Vom i høyre hånd. Fremskritt det også. Han er så ivrig på å fly etter leker i bevegelse, der har jakten trumfet mat til nå. Små skritt. 
    • Da har vi entret en fryktperiode. Den som skulle starte ved 6 mnds alder startet plutselig i dag, 7 mnd og 8 dager gammel. Henger på greip med stor rase, tregere utvikling.  Han ville PLUTSELIG ikke entre bussen. Han som ELSKER buss! Bussjåførene elsker ham også, for han står som et skolelys og logrer ivrig og glad når de svinger inn på holdeplassen. Han bykser like glad og ivrig ombord. ..et. Bykset. Har bykset. Har elsket buss. Nå ville han IKKE gå ombord, helt plutselig. En hyggelig medpassasjerer tilbød seg å løfte ham ombord, noe Edeward satte STOR pris på, og takket mannen for i flere minutter etterpå. Ikke sett ham så takknemlig siden han oppdaget paraplyens funksjon.  Heldigvis er bygdebussen et samfunn, fullt av hundefolk, og alle de nærmeste trådte hjelpsomt til og var hyggelige og pratet og koste med ham, noe han ble kjempeglad for. Han elsker oppmerksomhet fra fremmede mennesker som elsker hund. It takes a village to raise a puppy. Ingen setback til fair of stairs da vi skulle av igjen, heldigvis. Spent på hva annet som plutselig blir skummelt fremover. Han får ikke relapse på trapper, og det neste skumle bør heller ikke bli heis. Han er for stor og tung til å bæres. I tillegg har han så ekstrem separasjonsangst, han kan ikke være hjemme alene unntatt når han er så utslitt at han MÅ sove.  Dette blir spennende fremover. Håper det går fort over igjen.  Utgangsstilling på tom hånd har forøvrig bedret seg litt. Den er langt fra bra, men det hender han gjør det for å være snill med meg, og legger ingenting imellom når han tydeliggjør at dette er en act of kindness fra ham til meg. Han har forstått at det gjør meg glad, så han belønner meg med utgangsstilling på tom hånd for å vise at han setter pris på adferden min innimellom. Kanskje blir det bronsemerket en dag. Kanskje. 
    • Ja her er det nok å jobbe med, det er helt sikkert 😅Hun er blanding mellom cavalier og puddel (det ligger noen bilder på instagram under lindaoglilje hvis noen vil se, har ikke lyst til å legge ut så mye her ettersom jeg bare har henne på prøve). Jeg kjører en Prius og buret står i baksetet, så tror ikke det er bilen som er problemet. Det er nok heller tidligere erfaring med bilkjøring som gjør dette et stressmoment for henne. Men hun er utrolig lydig da, så hun hopper inn i bilen når hun får beskjed om det. Hun er veldig søt når hun ikke er stressa, men det er jo sånn ca. én time i døgnet 😅 Men hun har bare vært hos meg en uke så hun trenger nok enda litt tid på å lande helt.
    • Morsomt med småplukk å jobben med😅Enig med @simira, ta det helt tilbake til start. Hvilken rase(r) er hun (noen er jo kjent for å ha et litt høyere stressnivå enn andre)? Og hvilken bil har du? Udyret mitt synes bilkjøring er helt ok i min kompakt suv (der tar hun hele bagasjerommet, så ikke plass til bur, men har lastegitter); men hun hater å kjøre bil om vi låner type stor kassebil der hun må være i varerommet. Stressnivået går til himmels. Gjør det hele lystbetont med bildøren åpen og motoren av i begynnelsen, om hun er mottakelig for sitt/bli kommando eller bare be henne hoppe opp i bilen (om hun ikke er så liten at hun må løftes inn da). Babysteps og alt det der, masse lykke til!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...