Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang!

Silje

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Tini har jeg faktisk for det meste i bånd..

Mico er jo så kresen så kan bombelommer kun når han går løs og kan løpe og snuse skuratt den perfekte plassen.

Så den bånd tvangen har vi ikke holdt akuratt!

Sauer er det heller ikke her vi går.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare  rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Det er jo bra, at det ikke virker som om han er interessert. Men man kan jo aldri vite helt sikkert... De har jo tross alt noen instinkter liggende på lur. Får håpe han fortsetter sånn da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er vel ikke akkurat sånne store dyr som rådyr og elger? Men fugler, ekorn og andre smådyr?

Ja det kan hende. Har ikke sett at hun har tatt noen av dem, får håpe det aldri skjer heller? Men de er jo heldigvis ikke utrydningstruet, de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er når hundene kun fordi de er interessert snuser på en rådyrkalv f.eks, så moren ikke kommer tilbake. Det handler jo ikke om at hunden TAR dyr, det handler mer om at de skremmer mødrene så de forlater ungene. Jeg tar hensyn til båndtvangen, men jeg har en jakthund da. Det er forskjell.. Jeg ville aldri sluppet hunden i fri, men at den går helt ved siden av deg f.eks, det spiller jo ingen rolle. Hvis den derimot får gå og snuse tjue meter fra deg så er det jo lett å komme over en rådyrunge eller en elgkalv. Bare den siste mnd har de jo funnet to kalver i Oslo som er forlatt av mødrene pga. hunder. Og da dør de jo da, stakkars.. Jeg mener egentlig at man skal ta hensyn til båndtvangen sånn at hunden ikke får gå rundt og snuse vilt fra april til september, men den trenger jo ikke være i bånd fordet. Så lenge den holder seg ved deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. Mona går alltid på stien hun, pingla, tør ikke gå inn i skogen. Men går jeg i skauen slipper jeg henne uansett. Vi eier nemlig skogen jeg går i :)

Dersom jeg måtte bruke en sånn "offentlig" løype, om dere skjønner hva jeg mener, så hadde jeg ikke gjort det. Det er aldri folk i den skogen vår uansett, så hun er ikke til sjenanse for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er verre at en rådyrkalv blir forlatt enn at en huggorm blir drept. Eller en padde. Det er nok padder og ormer, dessuten er de stygge og ekle :) Hehe..

Huggormen er jo fredet da.. det er faktisk ikke så utrolig mange av dem... det er flere rådyr for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Hehe, ja vi mennesker har lettere for å føle empati med søte koselige Bambier enn de onde blodtørstige huggormene :) Men ja, huggormen er faktisk fredet, du kan bli straffet etter dyrevernsloven hvis du dreper en!

(men ekle er de uansett om de er fredet eller ikke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - man synes så mye mer synd på de søte dyrene med store øyne. Men hvis man virkelig tar seg sammen og tenker over det, så har vel en huggorm like mye rett til å leve som et rådyr.

Noe annet er hvor vidt de er utrydningstruet eller ikke, og om man tror at de har evnen til å føle mye smerte. Store, slimete snegler i hagen dreper man jo uten å tenke videre over det, men hvis en liten dum fugl kræsjer i vinduet så går man amok og bare mååå redde den.

Jeg er jo sånn selv også, men det er rart å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...