Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang!

Silje

Recommended Posts

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Tini har jeg faktisk for det meste i bånd..

Mico er jo så kresen så kan bombelommer kun når han går løs og kan løpe og snuse skuratt den perfekte plassen.

Så den bånd tvangen har vi ikke holdt akuratt!

Sauer er det heller ikke her vi går.. hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare  rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Det er jo bra, at det ikke virker som om han er interessert. Men man kan jo aldri vite helt sikkert... De har jo tross alt noen instinkter liggende på lur. Får håpe han fortsetter sånn da! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er vel ikke akkurat sånne store dyr som rådyr og elger? Men fugler, ekorn og andre smådyr?

Ja det kan hende. Har ikke sett at hun har tatt noen av dem, får håpe det aldri skjer heller? Men de er jo heldigvis ikke utrydningstruet, de fleste av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er når hundene kun fordi de er interessert snuser på en rådyrkalv f.eks, så moren ikke kommer tilbake. Det handler jo ikke om at hunden TAR dyr, det handler mer om at de skremmer mødrene så de forlater ungene. Jeg tar hensyn til båndtvangen, men jeg har en jakthund da. Det er forskjell.. Jeg ville aldri sluppet hunden i fri, men at den går helt ved siden av deg f.eks, det spiller jo ingen rolle. Hvis den derimot får gå og snuse tjue meter fra deg så er det jo lett å komme over en rådyrunge eller en elgkalv. Bare den siste mnd har de jo funnet to kalver i Oslo som er forlatt av mødrene pga. hunder. Og da dør de jo da, stakkars.. Jeg mener egentlig at man skal ta hensyn til båndtvangen sånn at hunden ikke får gå rundt og snuse vilt fra april til september, men den trenger jo ikke være i bånd fordet. Så lenge den holder seg ved deg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, enig. Mona går alltid på stien hun, pingla, tør ikke gå inn i skogen. Men går jeg i skauen slipper jeg henne uansett. Vi eier nemlig skogen jeg går i :)

Dersom jeg måtte bruke en sånn "offentlig" løype, om dere skjønner hva jeg mener, så hadde jeg ikke gjort det. Det er aldri folk i den skogen vår uansett, så hun er ikke til sjenanse for noen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg syns det er verre at en rådyrkalv blir forlatt enn at en huggorm blir drept. Eller en padde. Det er nok padder og ormer, dessuten er de stygge og ekle :) Hehe..

Huggormen er jo fredet da.. det er faktisk ikke så utrolig mange av dem... det er flere rådyr for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Hehe, ja vi mennesker har lettere for å føle empati med søte koselige Bambier enn de onde blodtørstige huggormene :) Men ja, huggormen er faktisk fredet, du kan bli straffet etter dyrevernsloven hvis du dreper en!

(men ekle er de uansett om de er fredet eller ikke :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp - man synes så mye mer synd på de søte dyrene med store øyne. Men hvis man virkelig tar seg sammen og tenker over det, så har vel en huggorm like mye rett til å leve som et rådyr.

Noe annet er hvor vidt de er utrydningstruet eller ikke, og om man tror at de har evnen til å føle mye smerte. Store, slimete snegler i hagen dreper man jo uten å tenke videre over det, men hvis en liten dum fugl kræsjer i vinduet så går man amok og bare mååå redde den.

Jeg er jo sånn selv også, men det er rart å tenke på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Kanskje på tiden med en oppdatering her også. Shero: Shero er nå 11 år og pensjonist. Han har vært pensjonert fra agility konkurranse siden 2022, men har fått gå blåbær med mamma, men etter at han begynte å halte i ett løp i sommer er han heltidspensjonist. Før han ble pensjonert rakk han å delta på ett NM, hvor vi kom igjennom 1. løp. Han har fått prøvd seg på nose work, men vi sliten med at han skal appotere luktboksne så det er lagt litt på hyllen til jeg finner en løsning. Eskene skal uansett enten stås på eller etes opp så... Han har også fått prøvd seg på svømming, han vet ikke om han er helt fan av å svømme hvor han ikke kan stå.M Mamma og Shero. Shero & Max er slitene etter NM  Max: Max er nå 6 1/2 år gammel (hvor tiden flyr). Han bommet på stigefelt i sommer og traff, så nå er vi klasse 3 på heltid. Stigefelt brenner vist, hilsen Max. Max er en fin storebror til Yoshi og er glad han endelig har fått noen å leke med. Jeg har vært instruktør i agility i høst, og Max stilte opp som lånehund siste gangen. Veldig moro at han er trygg nok til å gå, siden sist jeg prøve å få han til å gå med noen utenom familen løp han rett til meg. Vi har også vært innom Sheltie-VM i Kongsvinger hvor vi hadde mye fint, men ikke full klaff.  Max på Sheltie-VM Max og Yoshi
    • Dette har jeg aldri hørt om. Uff, lykke til, håper det går bra!
    • Frøkna har mest sannsynlig fått en blokkert spyttkjertel. I går skulle hun til utredning i CT, men forundersøkelse av hjertet viste at det ikke er et alternativ å dope henne ned slik hjertet er nå. Så hva i alle dager gjør jeg? Er det noen som har vært borti dette, og evt. fått utført noe slags behandling (f.eks. drenering?) under lokalbedøvelse? Hun ble satt på vanndrivende over helga for å redusere trykket på hjertet, så vil de ta en ny vurdering mtp. risiko ved narkose i neste uke,  men hun vil uansett være en høyrisikopasient så det er jo kjempeskummelt å gå den veien. Jeg har jo ikke lyst til å risikere livet hennes for en blokkert spyttkjertel, som tross alt ikke er livstruende og mest bare et irritasjonsmoment. Alt hva den stakkars hunden skal måtte gjennomgå 
    • Få en trener MED ERFARING (fra hundeklubben f.eks) ikke en som har tatt e kurs og er på sin første hund...  Dette må en hjelpe dere med in real life.  Har selv en valp på 16 uker som bodde på småbruk, men hun er miljøsterk og rå i miljø. Det er noe miljø og mye genetikk.  Kjenner ikke til Collie men tidligere slet de med nerver og det er jo bittelitt arvelig det... Det du opplever høres meget rart ut. Få hjelp hjem nå!!  Valpekurs er genialt, men treneren der har begrenset tid til å hjelpe med sånne problemer, men noe veiledning hjelper absolutt.   
    • Gratulerer med resultatene og hunden!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...