Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang!

Silje

Recommended Posts

Skrevet

LiLi er fæl til å jage katter #-o

Men ellers er hun grei.. Bryter båndtvangen der det ikke er folk, hun jager ingen når vi går tur uansett.

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar
Skrevet

Tini har jeg faktisk for det meste i bånd..

Mico er jo så kresen så kan bombelommer kun når han går løs og kan løpe og snuse skuratt den perfekte plassen.

Så den bånd tvangen har vi ikke holdt akuratt!

Sauer er det heller ikke her vi går.. hehe!

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Skrevet
Jeg må innrømme at jeg pleier å ha Hera løs når vi går turer i skogen, uansett om det er båndtvang eller ikke. Det er vel egentlig ikke så smart i og med at det ferdes andre mennesker der også - men på den andre siden så er det mange andre folk der med løse hunder, og jeg tror de fleste vet at det er stor sjanse for å møte en løs hund på de stiene. Derfor holder de seg nok borte, de som er ekstremt redd for hund. Men er det rettferdig av oss? Nei, jeg vet ikke.

Det er jo også det med dyr også da. Det er noen gårder rundt omkring, men vi (venninna mi og jeg) går aldri nærme dem med hundene løs. Men hvis vi plutselig møter på en elg eller hjort eller noe i den duren, har jeg ingen anelse om hva Hera vil gjøre!

Det er så lett å tenke "shit au"... :?

Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Skrevet
Det er sant.. Men sånn med Mico.. Vi har møtt rådyr mange ganger.. han bare står og ser på de.. så dier jeg .. det er bare  rådyr. Være snille så ser han på meg og går videre! Så jeg stoler på han!

Det er jo bra, at det ikke virker som om han er interessert. Men man kan jo aldri vite helt sikkert... De har jo tross alt noen instinkter liggende på lur. Får håpe han fortsetter sånn da! :D

Skrevet

ja.. vi satser og stoler på han såpass.. hehe ellers så er det jo ofte jeg ser de før hunden.. han får jo ikke gå så langt fra meg...

Da kan jeg eventuelt rope på han og holde han forbi...

Skrevet
Det verste er vel ikke akkurat sånne store dyr som rådyr og elger? Men fugler, ekorn og andre smådyr?

Ja det kan hende. Har ikke sett at hun har tatt noen av dem, får håpe det aldri skjer heller? Men de er jo heldigvis ikke utrydningstruet, de fleste av dem.

Skrevet

Helt ærlig så hadde jeg ikke brydd meg om bikkja drepte en måkeunge, due eller en kråke..

Men dersom den var utrydningstruet hadde jeg muligens følt meg litt dum.

Skrevet

Det værste er når hundene kun fordi de er interessert snuser på en rådyrkalv f.eks, så moren ikke kommer tilbake. Det handler jo ikke om at hunden TAR dyr, det handler mer om at de skremmer mødrene så de forlater ungene. Jeg tar hensyn til båndtvangen, men jeg har en jakthund da. Det er forskjell.. Jeg ville aldri sluppet hunden i fri, men at den går helt ved siden av deg f.eks, det spiller jo ingen rolle. Hvis den derimot får gå og snuse tjue meter fra deg så er det jo lett å komme over en rådyrunge eller en elgkalv. Bare den siste mnd har de jo funnet to kalver i Oslo som er forlatt av mødrene pga. hunder. Og da dør de jo da, stakkars.. Jeg mener egentlig at man skal ta hensyn til båndtvangen sånn at hunden ikke får gå rundt og snuse vilt fra april til september, men den trenger jo ikke være i bånd fordet. Så lenge den holder seg ved deg..

Skrevet

Ja, enig. Mona går alltid på stien hun, pingla, tør ikke gå inn i skogen. Men går jeg i skauen slipper jeg henne uansett. Vi eier nemlig skogen jeg går i :)

Dersom jeg måtte bruke en sånn "offentlig" løype, om dere skjønner hva jeg mener, så hadde jeg ikke gjort det. Det er aldri folk i den skogen vår uansett, så hun er ikke til sjenanse for noen :)

Skrevet

Det er synd at f.eks. rådyrkalver skal bli forlatt av mødrene. Men er det egentlig verre enn at en hund dreper en hoggorm? Eller en padde? Bare en liten tanke...

Skrevet

Ja, jeg syns det er verre at en rådyrkalv blir forlatt enn at en huggorm blir drept. Eller en padde. Det er nok padder og ormer, dessuten er de stygge og ekle :) Hehe..

Skrevet
Ja, jeg syns det er verre at en rådyrkalv blir forlatt enn at en huggorm blir drept. Eller en padde. Det er nok padder og ormer, dessuten er de stygge og ekle :) Hehe..

Huggormen er jo fredet da.. det er faktisk ikke så utrolig mange av dem... det er flere rådyr for å si det sånn :)

Skrevet

Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Skrevet
Er huggormen fredet? Hehe... visste jeg ikke! Men jeg hadde som sagt ikke tatt det så tungt om Mona hadde drept en.. altså, det er uansett mer sannsynlig at den hadde bitt henne :-o

Men en rådyrkalv ser man mye mer, med de svæære øynene...sukk...

Hehe, ja vi mennesker har lettere for å føle empati med søte koselige Bambier enn de onde blodtørstige huggormene :) Men ja, huggormen er faktisk fredet, du kan bli straffet etter dyrevernsloven hvis du dreper en!

(men ekle er de uansett om de er fredet eller ikke :) )

Skrevet

Nei, jeg ville nok ikke prøvd å drepe en. Kommer aldri til å nærme meg en, og det å knuse dyr med steiner syns jeg er så kvalmt at nei, FY! barfy

Skrevet
Stakkars huggormer.. Slanger jo så søte.. :)

åfysj, nei... ville aldri ha hatt en slange som kjæledyr! *grøss*

Skrevet

Hadde det ikke vært ulovlig, og jeg ikke hadde syns synd på slangen, så hadde jeg nok hatt en slange ja. *drømme*

De er så utrolig søte. Spesielt pytonslangene..

Skrevet

Nettopp - man synes så mye mer synd på de søte dyrene med store øyne. Men hvis man virkelig tar seg sammen og tenker over det, så har vel en huggorm like mye rett til å leve som et rådyr.

Noe annet er hvor vidt de er utrydningstruet eller ikke, og om man tror at de har evnen til å føle mye smerte. Store, slimete snegler i hagen dreper man jo uten å tenke videre over det, men hvis en liten dum fugl kræsjer i vinduet så går man amok og bare mååå redde den.

Jeg er jo sånn selv også, men det er rart å tenke på...

Skrevet

Men det med snegler.. De sneglene skulle ikke vært i norge I DET HELE TATT! De har kommet fra et eller annet land å de skulle ikke ha vært her!! Måtte bare si det.. :)

Skrevet

Ja, i Tønsberg er jeg bombesikker på at sneglene har mutert! De er ikke brune eller svarte lenger - de er ca 20-25 cm lange og GRÅ med prikker :-o

barfy

Skrevet

Æsj, snegler er det ekleste som finnes!!!! Men slanger ja- åååh, det har jeg så lyst på!!

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...