Gå til innhold
Hundesonen.no

Klikkertrening


Aina&Kaizer

Recommended Posts

Jeg prøver litt klikkertrening på Kaizer, men det går ikke bra i det hele tatt, og jeg blir snart gal hvis jeg ikke får til noe! :)

Han forstår at hvis jeg klikker får han godbit, så den delen er i orden. Men så skulle jeg prøve å trene sitt da.. Så jeg belønnet han da han satte seg, og etter hvert sa jeg "sitt" mens han satte seg. Men nå setter han seg med en gang jeg finner fram klikkeren uten at jeg har sagt noe som helst. Prøver å bare belønne når han setter seg etter at jeg har sagt "sitt", men han sitter jo hele tiden. Han nekter å reise seg igjen når han har satt seg, for nå har han jo funnet ut at han får godbit hvis han setter seg! :Laugh: Hva gjør jeg galt? Går jeg for fort fram? Hva skal jeg gjøre? :) Føler meg som en hjelpeløs dust. Selv om Kaizer veldig søt når han sitter og venter ivrig på et klikk. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver litt klikkertrening på Kaizer, men det går ikke bra i det hele tatt, og jeg blir snart gal hvis jeg ikke får til noe! :)

Han forstår at hvis jeg klikker får han godbit, så den delen er i orden. Men så skulle jeg prøve å trene sitt da.. Så jeg belønnet han da han satte seg, og etter hvert sa jeg "sitt" mens han satte seg. Men nå setter han seg med en gang jeg finner fram klikkeren uten at jeg har sagt noe som helst. Prøver å bare belønne når han setter seg etter at jeg har sagt "sitt", men han sitter jo hele tiden. Han nekter å reise seg igjen når han har satt seg, for nå har han jo funnet ut at han får godbit hvis han setter seg! :Laugh: Hva gjør jeg galt? Går jeg for fort fram? Hva skal jeg gjøre? :P Føler meg som en hjelpeløs dust. Selv om Kaizer veldig søt når han sitter og venter ivrig på et klikk. :rolleyes:

Haha! Nå har du lært han en god sitt! :)

Jeg har noen tips til deg:

  • kast godbiten etter at du har klikket, sånn at han må reise seg for å hente den
  • ta med klikkeren på tur uten at han ser den, og klikk på ting han gjør uten at han er klar over at han "trener", altså før han kommer i treningsmodus (og bare setter seg). Du kan fx klikke for at han ser på deg, eller for at han går pent i bånd. Da får han erfaring på at det er ikke bare å sitte som gir klikk.
  • edit: evt kan du prøve noe som ikke er ren klikkertrening, men bare hvis disse andre tipsene ikke fungerer, eller du bare "vil": du kan lokke han ned i ligg, og klikke, og generelt lokke han til å gjøre andre ting, for så å klikke. Da skjønner han jo raskt at han kan gjøre andre ting enn å sitte for å få klikk. Det å klikke selv om du lokker er ikke ren klikkertrening, men man kan jo bruke klikkeren selv om man ikke klikkertrener, bare trener med klikker! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Si at du kaster godbiten et stykke bort, så må han reise seg for å hente den. Når han da skal sette seg igjen, har han fått klikk for å sitte (antageligvis) foran deg med en viss avstand. Han kommer mest sannsynlig til å komme bort til deg og sette seg på den avstanden han er vant til å få klikk på, men da har du allerede en annen ting du kan klikke for! :) Han må jo gå/løpe mot deg for å komme til deg for å sette seg, og da kan du klikke for at han nærmer seg deg. Ikke akkurat innkalling, men kontakt med deg og å komme mot deg er fine ting å klikke for, spesielt når han tror at han bare skal sitte. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som om han har stagnert litt. Hør på Huldra, kast godbiten :)

Neste gang du skal lære inn noe kan du ta å klikke for forskjellige ting. F.eks at han ser på deg, at han setter seg på "sitt", at han står, går osv. Sånn at han skjønner at det er flere muligheter for å få godbiten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Variasjon er veldig viktig når man driver med klikkertrening, spesielt i starten. Klikk og belønn for mye forskjellig, og hold gjerne på med nyinnlæring på flere forskjellige øvelser samtidig. Husk bare å tren på en øvelse i hver økt så det ikke blir så veldig forvirrende for ham. Korte økter (to-fem minutter) med korte pauser (tre-seks minutter).

Hvis du vil trene på selve sette seg ned-biten, er det et godt tips å kaste godbiten, for da er han klar til å sette seg igjen med en gang, men om du vil trene på å tøye ut sitten så kan det være like fornuftig å belønne mens han fremdeles sitter. Det kommer altså rett og slett an på hva du trener på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort som wesminster sier, trent mye forskjellig i begynnelsen. Hunden din tror vel antakelig at det er sitt treningen handler om, fordi den har blitt forsterket for dette masse.

Kjøp et armbånd til klikkeren, og gå med den på deg. Klikk for alt mulig hunden gjør i løpet av dagen som du ønsker i fremtiden (kanskje ikke belønne sitten så mye til å begynne med), så lærer den kjapt at det er mer enn sitt som er veien til "himmelen". Antakelig vil den i begynnelsen komme å sette seg hos deg etter hvert klikk, men da ville jeg bare oversett den og fortsatt med mitt. Når hunden ikke gidder lenger, men gjør "noe annet", kan du klikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...