Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilke av disse tre rasene passer oss best?


MariJ

Recommended Posts

Vi skal kjøpe hund etterhvert, men klarer ikke helt bestemme oss for rasen.

Samboer vil ha sheltie (med den grunnen at han syns de er pene) Jeg vil ha flat (har tenkt litt på golden, men ikke sikker) fordi jeg ønsker en hund å bruke i bruks og LP.

Jeg har god tid til aktiv hund, men ikke veldig mye erfaring med hunder. Ønsker å bruke den til LP og bruks. Interesserer meg ikke noe særlig for AG, og har forstått det slik at det er det sheltien brukes mest til?

Jeg vet at flaten er aktiv, men hvor aktiv? På grensen til overaktiv, eller hvordan ligger det an? Det er en rase jeg liker veldig godt. Som jeg virkelig kunne tenke meg.

:rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøpe hund etterhvert, men klarer ikke helt bestemme oss for rasen.

Samboer vil ha sheltie (med den grunnen at han syns de er pene) Jeg vil ha flat (har tenkt litt på golden, men ikke sikker) fordi jeg ønsker en hund å bruke i bruks og LP.

Jeg har god tid til aktiv hund, men ikke veldig mye erfaring med hunder. Ønsker å bruke den til LP og bruks. Interesserer meg ikke noe særlig for AG, og har forstått det slik at det er det sheltien brukes mest til?

Jeg vet at flaten er aktiv, men hvor aktiv? På grensen til overaktiv, eller hvordan ligger det an? Det er en rase jeg liker veldig godt. Som jeg virkelig kunne tenke meg.

:rolleyes:

Det har vært flere LP-champions i sheltierasen gjennom tidene også :whistle: Ei barndomsvenninne av tanta mi hadde en som var N Uch og Nord Lch, samt gikk spor og rundering om jeg ikke husker feil. Det har også vært et par eksemplarer som har vært triple champions, dvs. både i eksteriør, LP og AG. Det er en særdeles anvendelig rase ihvertfall, selv om de ikke er av de største :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke mye erfaring med noen av disse, men er flere her inne som har hunder av disse rasene. Så erfaringer kommer nok :whistle:

Det jeg egentlig skulle påpeke er at sheltien er en veldig allsidig hund, det er vel det man kan kalle mye hund i liten kropp. Vet om sheltier som er gode i flere grener, både lydighet, bruks og agility. Veldig greie og fine hunder å jobbe med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sier jo om retrievere at de er som poteten - kan brukes til alt! :twitch:

Flat er jo generelt sett en veldig flott første gangs hund.

Ut i fra det du sier, tror jeg ikke de er for aktive for deg, høres ut som om de passe veldig bra til det d skal bruke hunden til også. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Helt enig med femidotten. Retrieveren er en flott hund som kan brukes til mangt. Flaten som jeg kjenner best lærer noter og unoter like fort elsker stortsett å holde på med det meste kan bli senere moden i hodet enn mange andre raser.

Og noe helt annet men femidotten vi har flatene våre fra samme opdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg pleier stort sett å være forsiktig med å anbefale førstegangshundeeiere å kjøpe flat.

Har dessverre hatt litt for mangen på valpekurs som ville ha "en sånn derre svart golden", fordi de er så pene. Også ender stakkarene opp med en hyperstressa svart sak som ikke vet hvilken fot den skal stå

på fordi den er megaunderstimulert.

På en annen side: flaten er en super hund! Dersom du tar tak i det faktum at den bør læres å slappe av tidlig. Finne frem av/på knappen...

Godt humør og supre bruksegenskaper får du med også. Dessverre noe sykdommer ute å går, så velg oppdretter med omhu...

Shelti er en super allrounder, vet ikke hvordan den egner seg i bruks. Det kan sikkert andre svare på.

Praktisk størrelse når man skal rundt omkring, og litt mindre sosial ovenfor resten av verden enn de andre to rasene du nevner. Synes personlig det er greit å ha en hund som ikke hoppe rett i fanget på hvem som helst!

Golden er blitt en typisk familiehund med årene. Avlen har dessverre ikke tatt så godt vare på brukegensakpene og ikke minst interessen for å jobbe. En som blir stimulert fra tidlig alder av kan bli en fin treningspartner, men får den sjangs å bli en sofabikkje så sier den neppe nei takk. Vær også ops på sykdommer når du velger oppdretter, det er endel allrgier/hudsykdommer og hd ute å går...

Lykke til med rasevalget :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg pleier stort sett å være forsiktig med å anbefale førstegangshundeeiere å kjøpe flat.

Har dessverre hatt litt for mangen på valpekurs som ville ha "en sånn derre svart golden", fordi de er så pene. Også ender stakkarene opp med en hyperstressa svart sak som ikke vet hvilken fot den skal stå

på fordi den er megaunderstimulert.

På en annen side: flaten er en super hund! Dersom du tar tak i det faktum at den bør læres å slappe av tidlig. Finne frem av/på knappen...

Godt humør og supre bruksegenskaper får du med også. Dessverre noe sykdommer ute å går, så velg oppdretter med omhu...

Shelti er en super allrounder, vet ikke hvordan den egner seg i bruks. Det kan sikkert andre svare på.

Praktisk størrelse når man skal rundt omkring, og litt mindre sosial ovenfor resten av verden enn de andre to rasene du nevner. Synes personlig det er greit å ha en hund som ikke hoppe rett i fanget på hvem som helst!

Golden er blitt en typisk familiehund med årene. Avlen har dessverre ikke tatt så godt vare på brukegensakpene og ikke minst interessen for å jobbe. En som blir stimulert fra tidlig alder av kan bli en fin treningspartner, men får den sjangs å bli en sofabikkje så sier den neppe nei takk. Vær også ops på sykdommer når du velger oppdretter, det er endel allrgier/hudsykdommer og hd ute å går...

Lykke til med rasevalget :whistle:

Bare for å nevne det, det er overhodet ikke alle shelties som er så veldig reserverte lengre.. Det har forandret seg mye de siste 10-12 årene, siden vi fikk vår første.. 2 av mine 3 hopper "rett i fanget" på "hvemsomhelst", den tredje er litt mer selektiv, men generelt også glad i folk, spesielt voksne. Det er selvfølgelig mye hva man gjør det til også, men jeg liker at hundene trives blant folk jeg da, framfor å krype rundt (som ekstremvarianten faktisk desverre kan gjøre) bare den er utenfor husets fire vegger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å nevne det, det er overhodet ikke alle shelties som er så veldig reserverte lengre.. Det har forandret seg mye de siste 10-12 årene, siden vi fikk vår første.. 2 av mine 3 hopper "rett i fanget" på "hvemsomhelst", den tredje er litt mer selektiv, men generelt også glad i folk, spesielt voksne. Det er selvfølgelig mye hva man gjør det til også, men jeg liker at hundene trives blant folk jeg da, framfor å krype rundt (som ekstremvarianten faktisk desverre kan gjøre) bare den er utenfor husets fire vegger.

Det er jeg fullstendig klar over, men en sosial shelti blir adri det samme som en sosial flat eller golden...

Dersom jeg noensinne skulle hatt shelti, hadde det blitt fra en oppdretter som har sosiale hunder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm.. Tror ikke jeg ville valgt Golden om jeg var deg. I så fall, vær NØYE med research når det gjelder oppdretter! Det bør du jo være uansett :) men spesielt med Golden vil jeg påstå. Siden du skal bruke hunden din til bruks og lp tror jeg kanskje jeg ville valgt flat? Ja, de er aktive så de krever jo sitt, men tror du vil klare det helt fint om du virkelig setter deg inn i hva rasen krever :) Sheltien er jo også veldig fin da.. men.. som sagt, jeg ville valgt Flat :)

EDIT: Sosial og ikke sosial hund har mye med hvordan man sosialiserer valpen som liten å gjøre også da! Jeg ville valgt en sosial sheltie fremfor en sosial retriever :P Har en over-sosial retriever selv og syns det er slitsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va med Toller da?

Flat TROR jeg er en kjempe hund hvis den blir stimulert nok. De kan lett bli noen stress høner hvis de ikke får nok aktivisering og jobbing. Men det er det jeg har hørt altså.. Alle flat hundene jeg har møtt (utenom 1) har ikke klart å stå i ro.. Golden er jo en allsidig hund. En dame sa til meg engang at det var de verste familie hundene fordi de sa aldri ifra før de snappte til. Ikke vet jeg. Jeg har møtt noen flotte og utrolig lydige og rolige golden! sheltie har jeg ingen erfaring om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg fullstendig klar over, men en sosial shelti blir adri det samme som en sosial flat eller golden...

Dersom jeg noensinne skulle hatt shelti, hadde det blitt fra en oppdretter som har sosiale hunder :)

Godt, det virka nesten som om du anbefalte på grunnlag av at de er asosiale, så det var bare derfor jeg reagerte :) Og jeg er helt enig i at det ikke kan sammenlignes med en overlykkelig retriever :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va med Toller da?

Flat TROR jeg er en kjempe hund hvis den blir stimulert nok. De kan lett bli noen stress høner hvis de ikke får nok aktivisering og jobbing.

Det blir nok Tolleren også er jeg redd.

Men som du sier (trådstarter) at du har god tid til en aktiv hund burde det ikke være noe problem. Da syns jeg heller at du skal studere alle tre rasene nærmere :) Se på egenskapene til hver av rasene.

Statistisk sett er Golden den dårligste på mentalitet desverre :) De siste årene er det blitt stadig flere usikre og agressive individer, og mange med HD. Men om du finner en fin opdretter er det jo ikke noe i veien for ar du kan få en fin hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, mye kan forandres med mye sosialisering, men man forander ikke personligheten hos en hund. Jeg har en Sheltie som ikke er sosial overfor andre folk. Det vil si, har hun møtt en person før, og synes at denne er grei så er hun veldig sosial og hopper på deg, vil leke osv. Er du derimot fremmed, ja så må du bevise at du er verdt hennes vennskap. Hun er likedan til hunder også, og er det man kan kalle reservert til andre. Dette betyr ikke på noen som helst måte at hun er lite sosialisert av noe slag. Fra hun var 8,5 uke har hun vært med omtrent her dag i en stall med 67 hester, og tilsvarende av folk, i tillegg til sau, gris og en mengde andre hunder. I tillegg har hun vært på flere kurs, gått turer i sentrum, oppsøkt folkemengder osv. Hun har på mange måter blitt tøffere, og det skal mindre til før hun "godtar" nye. Det er mulig hun er en ekstremvariant slik sett, men hun kryper da ikke rundt av den grunn! I utstillingssammenheng så går hun som en prinsesse i ringen (dommerens ord fra helgens utstilling :) ), men er da redd dommeren. Hun er nysgjerrig og våken utendørs, og ikke nervøs på noen måte. I helga på utstilling, midt i en folkemengde, med andre hunder, unger som dreiv å rutsja på ei sklie osv, så la hun seg ned for å sove, og få magen klødd. På denne måten vil jeg ikke si at hun er en ekstremvariant. Selvfølgelig er hun skeptisk til enkelte nye ting, men nå er hun valp ennå, så mye kan tilskrives det. Dette et av hennes personlighetstrekk, og vil nok vedvare i større eller mindre grad framover. En del kan trenes bort, noe vil nok forbli slik det er. Jeg personlig har ikke et problem med at hun er sånn. Det er veldig greit i treningssammenheng, hun fokuserer på meg og arb.oppgavene. I utstillingsringen er det derimot mer problematisk med dommere (men vi trener, og har bare prøvd 3 gang). Det mest slitsomme er nok å forklare alle som vil hilse på, at det er ikke sikkert hun vil kosemoses på :) Men det er jo i grunnen mitt problem, ikke hennes. Jeg visste om reservertheten da jeg valgte Sheltie, men til daglig så møter vi mange barn, folk, dyr osv som det lønner seg at hun ikke er overlykkelig for å se, og stormer bort. Så lenge hun ikke er nervøs og forskremt, og sliter med å treffe andre, men bare ikke er interessert, så er problemet størst hos oss mennesker. Jeg for min del synes en oversosial hund er mer slitsomt. Man må vel bare finne det som passer seg best :)

Likevel synes jeg ikke en eventuell reserverthet skal stoppe deg fra å vurdere Sheltien, det finnes mange ikke-reserverte! Uansett er de herlige familie og treningshunder:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Jeg pleier stort sett å være forsiktig med å anbefale førstegangshundeeiere å kjøpe flat.

Har dessverre hatt litt for mangen på valpekurs som ville ha "en sånn derre svart golden", fordi de er så pene. Også ender stakkarene opp med en hyperstressa svart sak som ikke vet hvilken fot den skal stå

på fordi den er megaunderstimulert.

På en annen side: flaten er en super hund! Dersom du tar tak i det faktum at den bør læres å slappe av tidlig. Finne frem av/på knappen...

Godt humør og supre bruksegenskaper får du med også. Dessverre noe sykdommer ute å går, så velg oppdretter med omhu...

Dette kan hjelpes noe ut i fra oppdrettere. Vet i hvertfall om en kennel her i nærheten som har supre flatter som elsker og jobbe og er utrolig bedagelige og rolige ellers :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan hjelpes noe ut i fra oppdrettere. Vet i hvertfall om en kennel her i nærheten som har supre flatter som elsker og jobbe og er utrolig bedagelige og rolige ellers :)

Ja takk og pris for det!

Har sett endel forskjell fra de fleste flatvalpene jeg har hatt på kurs tidligere (megastresset og fra samme oppdretter) til de to individene på de siste 2 kursene som begge var fra Berenas.

Spes siste valpen var helt herlig, super å jobbe med og fant roen når det krevdes av han. Ordentlig flinke eiere også så klart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skulle ta en skikkelig titt på sheltien. Jeg opplever at dette er en veldig god førstegangshund.

Har selv en hanvalp på 11 mnd., og han er snart klar for LP 1. Han er min hund nr 10, men min første sheltie. Konsentrasjonen hans er alltid på topp når vi jobber, selv nå som han er midt i puberteten og nesten maser livet av meg! Han er supersosial, elsker både store og små mennesker og alle slags dyr. Her er det heller ikke sånn at han lærer FOR fort, sånn at du som eier kommer "bakpå", men det han lærer sitter tydligvis :rolleyes:

Nå skal det sies at han, ifølge de som kjenner rasen godt, er noe utypisk med sin enorme selvtillit og kjærlighet til folk og fe, men han er ikke den eneste! Sørg bare for at du er nøye med å finne en oppdretter som legger vekt på den mentale biten, og ikke bare utstillingsresultater. Glad for at min har både "brain and beuty" :)

Lykke til med å finne den rette rasen, og den rette hunden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt fakta til deg om Flat som jeg fant på dyrewebben:

Flat coated retriever er en mellomstor, elegant, aktiv og livlig rase, med naturlige jakthundegenskaper.

Den har et langt, edelt hode, med lange, kraftige kjever. Kroppen har kort, bred rygg og kort, kraftig lend. Brystet er dypt, og ribbeina godt buet oventil, flatere nedentil. Pelsen er tett og av fin kvalitet, det er ønskelig at den er så rett som mulig. Rasen skal ha gode faner på hale, samt for- og bakbein. Fargen varierer mellom sort og leverbrun. Vanlig skulderhøyde for hannhund er 58 - 61 cm, tisper er som regel noe mindre.

Rasen ble skapt på midten av 1800 - tallet, da det ble populært å bruke en egen hund til apportering av skutt fugl. St. Johnshunden fra New Foundland er rasens standard. Ved innkryssning av setter og collie ble den moderne flat coated retrieveren skapt. Collien ble blandet inn hovedsakelig for å få frem en rett pels istedet for den tidligere bølgete pelsen.

I 1864 ble det første eksemplaret vist på utstilling og skapte stor interesse. Rasen etablerte seg raskt som den mest populære retrievervarianten, men etter 2. verdenskrig ble førsteplassen overtatt av labrador og golden retriever. Nå ser det imidlertid ut til at rasen igjen vinner økende popularitet over hele verden.

Flat coated retriever er en tillitsfull, glad og vennlig hund, som aldri blir voksen. Den er hardfør, og relativt lett å trene. Hunder av denne rasen er kjent for å være gode familiehunder, men man bør være klar over at dette er en svært aktiv rase som trives best med en god del mosjon. Rasen er også kjent for å være svært barnevennlig.

Svakeheter hos rasen: Dette er en rase med få helseproblemer. HD og epilepsi er kjent på rasen, men er angitt å være så lite utbredt at betydningen for rasen er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes du skulle ta en skikkelig titt på sheltien. Jeg opplever at dette er en veldig god førstegangshund.

Har selv en hanvalp på 11 mnd., og han er snart klar for LP 1. Han er min hund nr 10, men min første sheltie. Konsentrasjonen hans er alltid på topp når vi jobber, selv nå som han er midt i puberteten og nesten maser livet av meg! Han er supersosial, elsker både store og små mennesker og alle slags dyr. Her er det heller ikke sånn at han lærer FOR fort, sånn at du som eier kommer "bakpå", men det han lærer sitter tydligvis :rolleyes:

Nå skal det sies at han, ifølge de som kjenner rasen godt, er noe utypisk med sin enorme selvtillit og kjærlighet til folk og fe, men han er ikke den eneste! Sørg bare for at du er nøye med å finne en oppdretter som legger vekt på den mentale biten, og ikke bare utstillingsresultater. Glad for at min har både "brain and beuty" :)

Lykke til med å finne den rette rasen, og den rette hunden!

Her må jeg bare nevne, i Bergen gikk en oppdretter av flat, med sin valp på litt over 2mnd klistret til foten under fri ved fot, flere som ble imponert av den :) De jeg tenkte og anbefale her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Va med Toller da?

Flat TROR jeg er en kjempe hund hvis den blir stimulert nok. De kan lett bli noen stress høner hvis de ikke får nok aktivisering og jobbing. Men det er det jeg har hørt altså.. Alle flat hundene jeg har møtt (utenom 1) har ikke klart å stå i ro.. Golden er jo en allsidig hund. En dame sa til meg engang at det var de verste familie hundene fordi de sa aldri ifra før de snappte til. Ikke vet jeg. Jeg har møtt noen flotte og utrolig lydige og rolige golden! sheltie har jeg ingen erfaring om.

Da har du vært veldig uheldig vil jeg si! Jada, du kan lett stresse opp noen flatter. Men hvis du velger riktig oppdretter og riktig måte å behandle hunden på vil du mest sannsynlig ikke ende opp med en "stress høne".

Synes du skulle ta en skikkelig titt på sheltien. Jeg opplever at dette er en veldig god førstegangshund.

Har selv en hanvalp på 11 mnd., og han er snart klar for LP 1. Han er min hund nr 10, men min første sheltie. Konsentrasjonen hans er alltid på topp når vi jobber, selv nå som han er midt i puberteten og nesten maser livet av meg! Han er supersosial, elsker både store og små mennesker og alle slags dyr. Her er det heller ikke sånn at han lærer FOR fort, sånn at du som eier kommer "bakpå", men det han lærer sitter tydligvis :rolleyes:

Nå skal det sies at han, ifølge de som kjenner rasen godt, er noe utypisk med sin enorme selvtillit og kjærlighet til folk og fe, men han er ikke den eneste! Sørg bare for at du er nøye med å finne en oppdretter som legger vekt på den mentale biten, og ikke bare utstillingsresultater. Glad for at min har både "brain and beuty" :)

Lykke til med å finne den rette rasen, og den rette hunden!

DET er en flat også hvis du trener riktig med den! Jeg er selv utrolig facinert av sheltien, og de er helt sikkert bra å jobbe med.

Så må jeg legge til at jeg ikke synes du skal velge flat om det ikke er riktig for deg, det er mange flatter som havner i gale hender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du vært veldig uheldig vil jeg si! Jada, du kan lett stresse opp noen flatter. Men hvis du velger riktig oppdretter og riktig måte å behandle hunden på vil du mest sannsynlig ikke ende opp med en "stress høne".

DET er en flat også hvis du trener riktig med den! Jeg er selv utrolig facinert av sheltien, og de er helt sikkert bra å jobbe med.

Så må jeg legge til at jeg ikke synes du skal velge flat om det ikke er riktig for deg, det er mange flatter som havner i gale hender.

Ja, men som sagt, de fleste oppdrettere har flotte flatter med "positivt stress" som bare vil jobbe. Og dersom d efår det (bruks som du vil drive med er jo kjempeflott!) er det verdens mest hengivende flotte familiemedlemmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar og innspill alle sammen!

Det står mellom Flat og Sheltie. Selvom jeg mer eller mindre har bestemt meg for Flat. Er bare min samboer som syns sheltiene er såååå fine, egenskapene "glemmer" han å se på :)

Flere her nevner at sheltien er en racer i AG, men så skrev jeg i starten at AG er noe jeg ikke vil drive med. LP og bruks er det jeg ønsker å bruke hunden til, og da er jo flatten helt superb ettersom jeg har forstått.

Mokken: Du skrev at du helst ikke anbefaler flatter til mennesker som skal ha hund for første gang, men nå er ikke det tilfelle her, jeg (familien) har hatt hund i flere år, og min samboer er oppvokst med hund. Og jeg vet hva jeg gjør om jeg velger å ha en Flat i hus :) Det har bodd hunder av den rasen på gårdene rundt meg "alltid", lykkelige, velfungerende hunder:)

Jeg har faktisk til gode å se en stressa flat, det er også noe av grunnen til at jeg liker den rasen så godt. Alle de hundene jeg har hilst på har vært helt suverene.

Femidotten: Den oppdretteren du ville anbefale her, er det den samme du nevnte på PM? Jeg har hvertfall et veldig positivt inntrykk av de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...