Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan klippe mørke klør?


tuppetroll

Recommended Posts

Jeg sliter med dette hver gang jeg skal klippe klørne på Ace - hun synes bare det er kos med kloklipp (fått mye godis for det da), men jeg synes det er vanskelig å vite hvor langt man skal klippe. Både Mia & Minnie har jo lyse klør der man ser nerven, men på sorte klør har man ingen holdepunkter.

Hva gjør dere andre? Jeg vil jo ikke klippe innpå nerven, så foreløpig stusser jeg veldig lite..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom plutselig på at jeg aldri klipper klørne til Tinka, det er faktisk ikke behov for det, med unntak av ulveklørne på forlabbene.

Allikevel er det ikke noe problem å finne ut hvor hun skal klippes. Det er vanskelig å forklare over nett, men om man ser på undersiden av kloa, så kan man på en måte se hvor nerven går. Så går man litt utifra den, og ellers sitter man bare og håper på at det går bra. Har man klipt til blods noen ganger, sånn som jeg har gjort tidligere, erfarer man også hvor grensa går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På mine blir klørne hule under der det ikke er noen nerve, og dessuten hører du det når du klipper. Er det sprøtt og hardt er det trugt, men begynner det å bli seigere nærmer man seg nerven. Som de andre sier må man klippe millimeter for millimeter. Bedre med 5 klipp pr. klo enn ett som var litt for langt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har kullsvarte klør, men begge har på undersiden en "strek" uten farge som man ser nerven igjennom. Så ligger de på rygg så ser jeg fra undersiden hvor den går. Og når man har klippet så ser man fremme på kloen hvor nerven er, så det er bare å klippe litt og litt og litt till du ser at du er "farlig nær"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet før. Jeg spurte dyrlegen min og han viste meg. Det er litt vanskelig å forklare når man ikke har noen hund å vise på, men det har noe med hvordan flaten der du klipper ser ut.

Klipp lite og ofte, så blir det lettere :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund har ganske lange neggler... :/ men jeg tørr ikke klippe mer en den ytterste tuppen.. eh.. Jeg sleit med å klippe negglene hans før, men nå klipper jeg så lite om gangen at jeg kan gjøre det oftere og slippe å ha hjerte i halsen og en gal hund :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har jeg laget en illustrasjon av sånn jeg gjør det når jeg klipper klørne til Chessea. Jeg klipper så langt som kloa bøyer seg, og det fungerer alltid med hell. Illustrasjonen ble ikke så god. Men dersom du ser på undersiden av kloa på hunden ser du ganske tydelig der hvor kloa begynner å bøye seg skikkelig. Så lenge kloa ikke bøyes på en ubehagelig måte når hunden står oppreist er den ikke for lang. Det er altså lurt å klippe mens du ser kloa fra undersiden.

post-43-1178478334_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kutter kloa litt og litt, da ser jeg inni at det blir en lysere farge(gråfarge) og noen ringer, da vet jeg at jeg er rimelig nært blodåren. Når jeg kommer såpass langt inn "skreller" jeg av litt og litt på kloa, da risikerer jeg ikke å klippe alt for langt, selv om jeg får klippet nesten helt inn til blodåren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en god link med bilder om å klippe svarte klør: klipp sorte klør

Jeg sitter med hjertet i halsen hver gang jeg og... Har aldri klipt for langt til nå og håper jeg slipper. Klipper litt og litt om gangen.. Har henne stående oppå benken på badet og holder en og en labb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

OK, dette er en ting jeg har svart på 10 000 ganger eller noe sånt, både her på sonen og på Canis...

Jeg har hatt hund med mørke klør siden 92, og har klippet hull to ganger.......... jeg anser derfor min metode som særdeles sikker.

1. Ha godt lys

2. Venn hunden til å ligge ned når du klipper

3. Ha en klotang som duger, sånn idiotisk rød tang med stopper burde være forbudt solgt og bør kastes om man har en slik type, den klemmer nemlig sammen kloen før den sliter den av..... (møkkatang), type solid orange avbitertangtype er glimrende, og da helst den som koster litt mer enn førti kroner......

4. Klipp av tuppen på kloen, sånn ca. 2-3 mm, klipp så skive for skive (1 mm av gangen) - til kutt flaten blir sort med to hvite buer, en smal i overkant av kloen og en liten på undersiden. Da er du langt nok inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass
3. Ha en klotang som duger, sånn idiotisk rød tang med stopper burde være forbudt solgt og bør kastes om man har en slik type, den klemmer nemlig sammen kloen før den sliter den av..... (møkkatang), type solid orange avbitertangtype er glimrende, og da helst den som koster litt mer enn førti kroner......

helt enig, men mitt spørsmål blir; Kan man slipe dem? Jeg har nemlig en som jeg syns er veldig god (dog med svart håndtak i steden for oransje, men duger) MEN jeg syns den begynner å bli litt sløv. Kan man få slipt den opp noe sted, eller er den rett og slett bare moden for det store arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper bare litt og litt jeg. En gang klipte jeg litt mye, og da kom det en dråpe- ferdig med det. Han sa ikke noe på det heller. :whistle:

Så prøver jeg å se under kloa om jeg nærmer meg det som ser mykt ut under. Da klipper jeg ikke lengre. Har forøvrig og sånn klosaks med oransje skaft. Beste klosaksa jeg har vært borti!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den røde millers klosaksa klipper godt jeg, iallefall de små klørne. Men den er rett og slett for stor og komlete til å fungere optimalt på en liten hund for en person med små hender...

Noen som har tips på en klotang som er SKARP og som klipper selv pittesmå klør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns den røde millers klosaksa klipper godt jeg, iallefall de små klørne. Men den er rett og slett for stor og komlete til å fungere optimalt på en liten hund for en person med små hender...

Noen som har tips på en klotang som er SKARP og som klipper selv pittesmå klør?

En stor negleklipper skal vel funke på små klør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Vicky
Jeg syns den røde millers klosaksa klipper godt jeg, iallefall de små klørne. Men den er rett og slett for stor og komlete til å fungere optimalt på en liten hund for en person med små hender...

Noen som har tips på en klotang som er SKARP og som klipper selv pittesmå klør?

Jeg har en sånn med grått håndtak, som er bitteliten. Megapraktisk og skarp. :whistle: Skal sjekke merke etterpå. Det er hvertfall et de selger mye av her.

En stor negleklipper skal vel funke på små klør..

Joda, det klipper. Men hvor enkelt det er med "tannpirker-neggler" er en annen sak. Jeg foretrekker en liten klotang, hvor jeg kan ha litt kontroll på hva jeg klipper. :twitch:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Ha godt lys

2. Venn hunden til å ligge ned når du klipper

3. Ha en klotang som duger, sånn idiotisk rød tang med stopper burde være forbudt solgt og bør kastes om man har en slik type, den klemmer nemlig sammen kloen før den sliter den av..... (møkkatang), type solid orange avbitertangtype er glimrende, og da helst den som koster litt mer enn førti kroner......

4. Klipp av tuppen på kloen, sånn ca. 2-3 mm, klipp så skive for skive (1 mm av gangen) - til kutt flaten blir sort med to hvite buer, en smal i overkant av kloen og en liten på undersiden. Da er du langt nok inne.

Gjør som Belgerpia jeg. Bortsett fra at jeg bruker en grå, liten tang som jeg er veldig glad i for den skjærer neglen mer enn den klipper, noe som gjør det litt mer behagelig for hundene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...